Nikko TRM-800 - støj på phono

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Nikko TRM-800 - støj på phono

Indlægaf Stottrup » man 5. aug 2019 20:19

På hvor dybt vand er jeg, når ovennævnte forstærker spiller utroligt dejligt på aux med en Sony cd spændt for - men på begge phonoindgange lyder, som var en koldkrigsstøjsender sat på? Ulideligt at høre på, kun i venstre kanal (højre ht, hvis jeg vælger at reversere udgangssignal. En anelse uregelmæssigt, men afhængigt af volumenkontrol. Alle andre indgange er tavse, selv ved opskruet volumen.
Alt (som jeg kender til...) er prøvet: Kontaktspray, motion, gymnastik osv. Intet har hjulpet.
Enormt ærgerligt, da det er et fantastisk smukt apparat - ude som inde - bygget som en kampvogn bla, bla, bla...

Det, jeg frygter, er naturligvis, at jeg som med min Pioneer SX-5530 henvises til at skifte en masse komponenter - jeg er meget bedre til at rense knapper og frontplader... ;)

På den positive note: Har netop haft en Pioneer PL-12D på bænken. Adskilt, renset, silicone i liften, nyt skumgummi i fjedrene, fødderne i RC-bad... står nu som mint, og lyder lige sådan. Der er alligevel noget i livet, der gør det værd at leve :OLO:

Vh Karl
Stottrup
Pioneer - især fra 70'erne...
Brugeravatar
Stottrup
 
Indlæg: 333
Tilmeldt: 21 feb 2015
Geografisk sted: Østjylland
Lokalitet: Åbyhøj

Re: Nikko TRM-800 - støj på phono

Indlægaf highfive » man 5. aug 2019 22:25

Hej

Stöyet på Phonoingången beroende troligen på en defekt komponent. Transistorer kan brusa mer när ed åldras.
Tag kontakt med en duktig servicetekniker, eller låt någon kunnig på VintageaHIFi, titta på din Nikko.
Med vänlig hälsning, highfive

F1C1BA44-7605-4CFC-A21C-94BAAE309E89.jpeg


Schema på phonoingången på Nikko TRM 800

FET-transistorn skulle jag misstänka.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Technics 205C-IIS / Ortofon MC20 -- Technics SL-1700 MK 2 -- Mürbeck Munin MC Pre Amplifier/Mürbeck Ymer Power Supply -- U66 CONTROL-AMPLIFIER C-2 -- Nakamichi 620 Effekttrin -- IMF TLS80 + MICROMEGA DUO.CD.3.1 -- MICROMEGA DUO.PRO.2 DAC -- Nakamichi 430 Tuner
Brugeravatar
highfive
 
Indlæg: 313
Tilmeldt: 28 jan 2015
Geografisk sted: Göteborg, Sverige
Lokalitet: Göteborg

Re: Nikko TRM-800 - støj på phono

Indlægaf Captain Phoenix » man 5. aug 2019 23:17

Godt at høre, at du har fixet PL-12D’eren. Well done.
Sådan en ærlig basis-pladespiller fortjener at leve videre.

Mht. Nikko’en: Prøv at købe en fryse/kulde-spray og udsæt (på skift) Q501, Q503 og Q505 i diagrammet ovenfor for et spray. Det vil nok afsløre hvilken af disse, der er fejlkilden. Deres type-betegnelse står på diagrammet, så det må kunne Googles hvilken erstatning, der kan anvendes i stedet for synderen.

Alternativt må du have den forbi Nillerviborg / Sound-2-vision i Viborg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2588
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Nikko TRM-800 - støj på phono

Indlægaf spuncut » man 5. aug 2019 23:27

Det er en af de fejltyper jeg typisk ikke bruger tid på at finde idet der er stor chance for at min standardrenovering vil naile fejlen.

1. Rensning og smøring.
2. Skift samtlige elektrolytkondensatorer. Udskift 0,1µF elektrolytkondensatorer og evt. andre små værdier til moderne filmtyper.
3. Foretag stikprøvekontrol af modstandsværdier. Udskift om nødvendigt til metalfilmstyper.
4. Undersøg funktionalitet omkring komponenter og kredsløb der ofte er bøvl med (herunder FETs). Udskift om nødvendigt eller ved tvivl.
5. Udskift transistorer i RIAA-del med nyere støjsvage "amplifier"-typer. Overvej at skifte eventuelle indgangs-lytter til filmtyper.
6. Eventuel fejlfinding og udbedring.
7. Justering og test.

MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Nikko TRM-800 - støj på phono

Indlægaf Stottrup » tirs 6. aug 2019 14:57

Tak for jeres input - det er, som jeg frygtede :(

Mht. Nikko’en: Prøv at købe en fryse/kulde-spray og udsæt (på skift) Q501, Q503 og Q505 i diagrammet ovenfor for et spray. Det vil nok afsløre hvilken af disse, der er fejlkilden. Deres type-betegnelse står på diagrammet, så det må kunne Googles hvilken erstatning, der kan anvendes i stedet for synderen.

Er det nogle trebenede, sorte dimser á la Klodernes Kamp? Og hvordan vil/bør de reagere på kuldespray? Med eller uden spænding/signal?

Vh Karl
Stottrup
Pioneer - især fra 70'erne...
Brugeravatar
Stottrup
 
Indlæg: 333
Tilmeldt: 21 feb 2015
Geografisk sted: Østjylland
Lokalitet: Åbyhøj

Re: Nikko TRM-800 - støj på phono

Indlægaf spuncut » tirs 6. aug 2019 16:09

Den støj der optræder i elektronik kaldes for termisk støj fordi støjniveauet er proportionelt med temperaturen. Den støjende komponent kan således identificeres ved, på skift, at nedkøle hver enkelt komponent og måle/høre hvornår støjen reduceres.
Nedkøling med kuldespray skal fortages varsomt og man skal undgå at få dannet rim/dug, idet fugtigheden sammen med støv kan danne afledning.
Mere om termisk støj her:
https://semark.dk/cms/index.php/artikle ... i-modstand
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Nikko TRM-800 - støj på phono

Indlægaf Stottrup » tirs 6. aug 2019 18:05

spuncut skrev:Den støj der optræder i elektronik kaldes for termisk støj fordi støjniveauet er proportionelt med temperaturen. Den støjende komponent kan således identificeres ved, på skift, at nedkøle hver enkelt komponent og måle/høre hvornår støjen reduceres.
Nedkøling med kuldespray skal fortages varsomt og man skal undgå at få dannet rim/dug, idet fugtigheden sammen med støv kan danne afledning.
Mere om termisk støj her:
https://semark.dk/cms/index.php/artikle ... i-modstand
MVH Henning

Tak for forklaring - altså et diagnosticeringsværktøj og ikke et repairkit. Nu må jeg så krydse fingre for, at en eller flere af de tre er skyld i problemet - det virker umiddelbart som en rimelig overkommelig operation ;) . Skønt - ved eftertanke: Når støjen optræder i det øjeblik, relæet klikker, er diverse komponenter vel næppe mere end 21 grader, som er et af lytte/målepunkterne i den artikel, du linker til?

Vh Karl
Stottrup
Pioneer - især fra 70'erne...
Brugeravatar
Stottrup
 
Indlæg: 333
Tilmeldt: 21 feb 2015
Geografisk sted: Østjylland
Lokalitet: Åbyhøj

Re: Nikko TRM-800 - støj på phono

Indlægaf spuncut » tirs 6. aug 2019 18:58

Øret er et dårligt måleinstrument ved langsomme ændringer, idet man gradvist vænner sig til niveauet, et oscilloskop lader sig ikke snyde. Angående støjniveauet fortsætter de relative forskelle helt ned til 0 grader Kelvin og kølespray kan typisk køle et godt stykke ned under 0 grader Celsius, så du kan sagtens opnå et temperaturspænd på 30-40 grader, hvilket skulle være rigeligt til at afsløre den støjende komponent.
Var det mig ville jeg skifte alle aktive komponenter i RIAA og se om ikke det hjalp, alene af den grund at der er sket en hel del med transistores støjtal siden 70'erne. Når det er sagt er der ingen garanti for at det er en aktiv komponent der er skyld i fejlen, omend der er stor sandsynlighed og her har jeg mest mistanke til en FET. En anden test man kan foretage er at påvirke komponenterne mekanisk, altså skubbe lidt til dem med en isoleret pind og høre om støjen ændrer karakter. Denne test er dog mest anvendt på ældre rørgrej, men man skal aldrig sige aldrig.
Det er bla. sådan nogle fif som du betaler for hvis du sender din forstærker over til Nillerviborg eller tcla og de har mange flere erfaringsfif at trække på fordi de står op til knæerne i forstærkere hver dag.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Nikko TRM-800 - støj på phono

Indlægaf Stottrup » tirs 6. aug 2019 20:18

spuncut skrev:Var det mig ville jeg skifte alle aktive komponenter i RIAA og se om ikke det hjalp, alene af den grund at der er sket en hel del med transistores støjtal siden 70'erne. Når det er sagt er der ingen garanti for at det er en aktiv komponent der er skyld i fejlen, omend der er stor sandsynlighed og her har jeg mest mistanke til en FET.

Det må blive Niller - jeg vil være alt for bange for at ødelægge mere end gavne. -Og at finde rundt i sådan et bæst!

En anden test man kan foretage er at påvirke komponenterne mekanisk, altså skubbe lidt til dem med en isoleret pind og høre om støjen ændrer karakter. Denne test er dog mest anvendt på ældre rørgrej, men man skal aldrig sige aldrig.

Se, det ligner mere mit niveau :cool1:




Jeg er meget taknemlig for alle input - og må erkende mine begrænsninger. Hvis jeg arbejdede på et autoværksted, var det uden tvivl på pladeværkstedet, evt. klargøringen :Thumpsup:

Vh Karl
Stottrup
Pioneer - især fra 70'erne...
Brugeravatar
Stottrup
 
Indlæg: 333
Tilmeldt: 21 feb 2015
Geografisk sted: Østjylland
Lokalitet: Åbyhøj

Re: Nikko TRM-800 - støj på phono - Update

Indlægaf Stottrup » man 26. aug 2019 17:24

Min Nikko har nu været på kurophold hos Nillerviborg, og efter en kærlig behandling og nye transistorer spiller den igen - og den spiller godt :Thumpsup:

Vh Karl
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Stottrup
Pioneer - især fra 70'erne...
Brugeravatar
Stottrup
 
Indlæg: 333
Tilmeldt: 21 feb 2015
Geografisk sted: Østjylland
Lokalitet: Åbyhøj

Re: Nikko TRM-800 - støj på phono

Indlægaf Fredmarantz » man 26. aug 2019 17:34

Tak for en glædelig tilbagemelding :thumbsup: godt, du sendte den til en proff.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Nikko TRM-800 - støj på phono

Indlægaf spuncut » man 26. aug 2019 17:43

Hej Karl
Godt at du er kørende igen :Thumpsup:
Var det FET'erne?
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Nikko TRM-800 - støj på phono

Indlægaf Stottrup » man 26. aug 2019 18:20

spuncut skrev:Var det FET'erne?


Jeg bliver dig svar skyldig. Det er ikke sådan noget, jeg spørger om, da jeg ved meget lidt (intet) om forskellige transistorer, men på fakturaen optræder de som transistorer i RIAA. Men ja, fedt, den kører igen, det er en meget (i mine ører) potent forstærker, der efterlader et indtryk af at have styr på tingene og i en ekstrem solid byggekvalitet. Jeg morer mig en gang imellem med at tage fat i knapperne på omgangskredsens nyere udstyr og vrikke dem fra side til side... :roll: Måske fulgt af et henkastet 'sådan er det ikke på en Nikko eller Pioneer...' primitivt, jeg ved det, men man forsøger jo at trække dem over på den rigtige side :cool1:

Vh Karl
Stottrup
Pioneer - især fra 70'erne...
Brugeravatar
Stottrup
 
Indlæg: 333
Tilmeldt: 21 feb 2015
Geografisk sted: Østjylland
Lokalitet: Åbyhøj

Re: Nikko TRM-800 - støj på phono

Indlægaf spuncut » man 26. aug 2019 18:59

Det er såmen ikke engang sikkert at Nillerviborg har forsket så meget i fejlårsagen, jeg ville ikke have brugt tid på det men bare få dem skiftet og tage den derfra.
En anden årsag til at ældre transistorer bliver mere støjende med tiden skulle angiveligt være at korrosion på benene trækker op gennem plastichuset til selve chip'en. xraytonyb nævner problematikken i denne særdeles omfattende videoserie om renovering af en Pioneer SX-1980:
https://www.youtube.com/watch?v=K15oplxwmXo
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest


Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 13 gæster