Luxman L-100 Jubilæumsmodel 75`

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Re: Luxman L-100 Jubilæumsmodel 75`

Indlægaf deuce232 » lør 7. dec 2019 13:56

Ok men jeg sidder og hører Celine Dijon Sennep nu og den lyder MEGET fedt så helt ærligt tvivler jeg på at det kan blive meget bedre men tjae i dont know når den laver det nummer at den kun eller delvist spiller i den ene højttaler så skal jeg bare rode rundt med nogle af "knapperne" på fronten så virker den igen :-)


Kenneth
Brugeravatar
deuce232
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 229
Tilmeldt: 29 maj 2014
Lokalitet: Sønderborg

Re: Luxman L-100 Jubilæumsmodel 75`

Indlægaf deuce232 » lør 7. dec 2019 14:00

Hvordan kan jeg finde ud af om de kondensatorer er slidte eller de stadig er friske kan jeg høre noget bestemt musik med bas gang gentaget hurtigt efter hinanden eller sådan noget?
Brugeravatar
deuce232
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 229
Tilmeldt: 29 maj 2014
Lokalitet: Sønderborg

Re: Luxman L-100 Jubilæumsmodel 75`

Indlægaf deuce232 » lør 7. dec 2019 14:03

Er der noget bestemt musik jeg kan høre for at tjecke om de kondensatorer er ok noget med god bas der bliver gentaget hurtigt efter hinanden eller sådan noget????
Brugeravatar
deuce232
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 229
Tilmeldt: 29 maj 2014
Lokalitet: Sønderborg

Re: Luxman L-100 Jubilæumsmodel 75`

Indlægaf deuce232 » lør 7. dec 2019 14:05

Nå ha ha sorry havde ikke lige luret at jeg skulle skifte side kunne heller ikke forstå at jeg ikke kunne se mit opslag he he my bad



Kenneth
Brugeravatar
deuce232
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 229
Tilmeldt: 29 maj 2014
Lokalitet: Sønderborg

Re: Luxman L-100 Jubilæumsmodel 75`

Indlægaf Tonni » lør 7. dec 2019 14:14

For at kunne se om kondensatorerne er ved at være ude over deres liv, skal der måles på dem. Både med en kapasitetstester, og en ESR tester. Sidstnævnte tester trægheden/modstanden i kondensatoren. Og kapasitetstesteren, om den overholder sin kapasitet i µF.
Nogle gange kan man dog se om de er ved at dø, ved at bægeret bliver deformt, eller om der er løbet vædske ud under/af dem...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Luxman L-100 Jubilæumsmodel 75`

Indlægaf deuce232 » lør 7. dec 2019 14:23

Men umiddelbart synes jeg den har en tendens til at være skinger i lyden kan man sige noget ud fra det?
Brugeravatar
deuce232
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 229
Tilmeldt: 29 maj 2014
Lokalitet: Sønderborg

Re: Luxman L-100 Jubilæumsmodel 75`

Indlægaf Sorenki » lør 7. dec 2019 14:27

Hej Kenneth
Jeg forstår simpelthen ikke dine skriverier eller hvad pokker du vil:
Du spørger efter hjælp fordi du har en luxman du "skal have fikset". Du omtaler nogle problemer som lyder som en simpel rensing, foruden løse forbindelser og problemer med Phono-delen.
Derefter spørger du om du kan forvente den lyder anderledes og nu siger du så du ikke kan forestille dig at den lyder bedre og at der faktisk ikke er noget galt?

Hvad er det lige du vil?

Du har en fabelagtig forstærker som du kan og bør være rigtig glad for - men den er altså værdifuld og der er dele i den der er rigtigt svære at skaffe og utroligt kostbare skulle de dø fordi der er noget galt.
Hvis du har en lækker bil du bruger til dagligt, ville du også periodisk lade den gennemgåes af en fagmand.
Et forum af bilentusiaster kan ikke fortællle dig hvad der er galt eller hvad det vil koste, det kan mekanikeren.

Jeg synes du skal få den gennemgået og erklæret sund, og så være glad for dit fine apparat.
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2047
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Luxman L-100 Jubilæumsmodel 75`

Indlægaf deuce232 » lør 7. dec 2019 14:54

Jamen jeg mener bare den lyder fantastisk og der er jo noget i vejen løse forbindelser men når den som sagt kun eller delvist spiller i den ene højttaler så skal jeg bare rode lidt rundt med knapperne på fronten men jo jeg er da også glad for den (I come with peace) :-) Håber ikke at jeg har gjort noget alt for galt og i er sure på mig :-/
Brugeravatar
deuce232
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 229
Tilmeldt: 29 maj 2014
Lokalitet: Sønderborg

Re: Luxman L-100 Jubilæumsmodel 75`

Indlægaf Sorenki » lør 7. dec 2019 15:03

Jeg er ikke sur, jeg synes bare der blandes ting sammen:
Der er noget i vejen = få den til en tekniker. Godt at den lyder godt, det skal den gerne blive ved med, men det er vel irellevant ift at den stadig ikke er i orden?

I sidste ende beslutter du jo hvad du gør, jeg synes flere i denne tråd har rådgivet om at den bør efterses.
Og som svar på dit oprindelige spørgsmål har du også fået svar på hvem der kan hjælpe.
Senest rettet af Sorenki lør 7. dec 2019 15:13, rettet i alt 1 gang.
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2047
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Luxman L-100 Jubilæumsmodel 75`

Indlægaf deuce232 » lør 7. dec 2019 15:05

Ja ok der er jeg så ked af jeg er nok bare for spontan når jeg skriver jeg skriver hvad jeg tænker på det givne tidspunkt men skal nok holde op med at blande ting sammen he he :-)
Brugeravatar
deuce232
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 229
Tilmeldt: 29 maj 2014
Lokalitet: Sønderborg

Re: Luxman L-100 Jubilæumsmodel 75`

Indlægaf deuce232 » lør 7. dec 2019 15:20

Men er der virkelig ikke et bestemt stykke musik jeg kan spille og dermed have en ide om hvor sund og rask den er?
Brugeravatar
deuce232
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 229
Tilmeldt: 29 maj 2014
Lokalitet: Sønderborg

Re: Luxman L-100 Jubilæumsmodel 75`

Indlægaf KenRas » lør 7. dec 2019 16:35

Hej Kenneth,

Jeg er helt på linje med Sorenki, du skal have den til en fagmand. Ud fra dine mange indlæg i denne tråd lyder det ikke som om den har de store problemer.

1. DC offset er i orden, hvilket tyder på at udgangsforstærkeren har det godt. Måske skal bias checkes og justeres.

2. Problemerne du omtaler kommer og går når du bruger knapperne på fronten. Jeg er overbevist om at efter en god rensning af omskiftere og potentiometre, så spiller den som du forventer.

Og nej, der er i min optik ikke noget bestemt musik der kan fortælle dig hvordan den har det. Du kan nok ikke fuldt ud vurdere lydkvaliteten før den har fået renset omskiftere med mere. Mit gæt er at den ikke har de store (ingen?) elektriske problemer.

Mvh Kenneth (KenRas)
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1222
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Luxman L-100 Jubilæumsmodel 75`

Indlægaf his067 » lør 7. dec 2019 16:38

deuce232 skrev:Men er der virkelig ikke et bestemt stykke musik jeg kan spille og dermed have en ide om hvor sund og rask den er?

"Nej", er det korte (og velmente) svar.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Luxman L-100 Jubilæumsmodel 75`

Indlægaf deuce232 » lør 7. dec 2019 16:38

Ok jamen det lyder godt min gode Kenneth jeg hedder jo også Kenneth
Brugeravatar
deuce232
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 229
Tilmeldt: 29 maj 2014
Lokalitet: Sønderborg

Re: Luxman L-100 Jubilæumsmodel 75`

Indlægaf deuce232 » lør 7. dec 2019 16:47

Bias justering siger du? Har det noget med lydkvaliteten at gøre?
Brugeravatar
deuce232
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 229
Tilmeldt: 29 maj 2014
Lokalitet: Sønderborg

ForegåendeNæste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 153 gæster