Luxman L-100 Jubilæumsmodel 75`

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Re: Luxman L-100 Jubilæumsmodel 75`

Indlægaf deuce232 » lør 7. dec 2019 16:51

Jeg kunne måske tro at Bias har noget at gøre med Bas/Diskant balancen uden at vide det selvfølgelig????
Brugeravatar
deuce232
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 229
Tilmeldt: 29 maj 2014
Lokalitet: Sønderborg

Re: Luxman L-100 Jubilæumsmodel 75`

Indlægaf deuce232 » lør 7. dec 2019 16:56

Man kan sige hvad man vil men den er fandme flot og dejlig
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
deuce232
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 229
Tilmeldt: 29 maj 2014
Lokalitet: Sønderborg

Re: Luxman L-100 Jubilæumsmodel 75`

Indlægaf Sorenki » lør 7. dec 2019 16:57

Bias justeringen er at sikre transistorene i udgangen får den rigtige strøm.
Så indirekte kan det påvirke lydkvaliteten hvis den er forkert, men det er mere at sikre der ikke er noget der brænder af.
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2047
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Luxman L-100 Jubilæumsmodel 75`

Indlægaf deuce232 » lør 7. dec 2019 17:05

Så med andre ord påvirker Bias ikke lyden det store????
Brugeravatar
deuce232
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 229
Tilmeldt: 29 maj 2014
Lokalitet: Sønderborg

Re: Luxman L-100 Jubilæumsmodel 75`

Indlægaf Tonni » lør 7. dec 2019 18:02

Nej, Bias påvirker ikke så meget lyden. Men bestemt forstærkerens sundhed!

Men sæt dig ned, og tænk godt over nogle spørgsmål. Så er jeg sikker på vi gerne vil hjælpe dig, til på en struktureret måde, at få nogle begreber på plads. ;)
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Luxman L-100 Jubilæumsmodel 75`

Indlægaf spuncut » lør 7. dec 2019 18:15

Hvis din forstærkers tomgangsstrøm, bias ligger for lavt vil den forvrænge, ligger tomgangsstrømmen for højt er der fare for at afbrænde udgangstransistorer. Tomgangsstrømmen skal derfor tjekkes og justeres af en person der har forstand deri til det niveau som forstærkeren er konstrueret til. I den ideelle verden havde vi alle klasse-A forstærkere på mange kilowatt, men da det ville blive meget stort, dyrt og effektkrævende, er de fleste effektforstærkere udført som et kompromis kaldet "klasse AB". Klasse AB giver mulighed for at konstruere en forstærker som kan levere en relativ høj effekt fra en formfaktor der passer ind i en reol, kan betales for menneskepenge og har et relativt lavt el-forbrug. Det indgåede kompromis er udført af fabrikanten og er primært afhængigt af økonomi idet det handler om hvor mange og hvor kraftige udgangstransistorer der er anvendt, hvor kraftig en strømforsyning der er anvendt samt hvor store køleplader der er anvendt. Fabrikanten har derfor også fastsat hvor meget tomgangsstrøm din forstærker skal justeres til for at lyde og yde optimalt. Tomgangsstrøm er således en af de ting der skal tjekkes og evt. efterjusteres med jævne mellemrum hvis du holder af din forstærker og ønsker at den skal holde fremover.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Luxman L-100 Jubilæumsmodel 75`

Indlægaf deuce232 » lør 7. dec 2019 18:17

Ja ok men jeg tror ikke jeg har så mange flere spørgsmål det i grundlæggende siger er at i ikke tror der er det store i vejen med den og jeg troede at bias var en form for justering af bas og diskant og dermed troede jeg at det at den var lidt skinger kunne blive udbedret på den måde men jeg kan godt leve med at jeg skal rode lidt ved knapperne engang imellem desuden så hvis jeg skal fra Sønderborg til Viborg så skal jeg have en flex taxa og den regning lyder på 5-600,- hver vej dvs. over 2000,- i alt for kørsel og jeg tror heller ikke den fejler det store andet end lidt støj selvfølgelig men det kan jeg ikke høre når jeg skruer op og så virker pladespiller indgangen ikke men det kan jeg også godt leve med i det store hele spiller den godt så lad os sige at den ikke fejler det store desuden så vil JEG mene at man på en måde kan teste de kondensatorer ved at spille noget med god basgang der bliver gentaget hurtigt efter hinanden men selvfølgelig ved jeg det jo ikke tænker bare at bas er store "strømmængder"
Senest rettet af deuce232 lør 7. dec 2019 18:21, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
deuce232
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 229
Tilmeldt: 29 maj 2014
Lokalitet: Sønderborg

Re: Luxman L-100 Jubilæumsmodel 75`

Indlægaf deuce232 » lør 7. dec 2019 18:19

Når du siger tomgangsstrøm mener du så DC måling? Fordi sådan en har jeg udført med kyndig hjælp fra alle jer og den lå så man ikke kunne forvente det bedre
Brugeravatar
deuce232
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 229
Tilmeldt: 29 maj 2014
Lokalitet: Sønderborg

Re: Luxman L-100 Jubilæumsmodel 75`

Indlægaf spuncut » lør 7. dec 2019 18:32

Tomgangsstrøm = Bias.
Der er to måder at tjekke oliestanden på en motor:
1. Kør med den som den er og se om den brænder af.
2. Hiv oliepinden og efterfyld med olie om nødvendigt.
Vælg efter temperament ;)
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Luxman L-100 Jubilæumsmodel 75`

Indlægaf deuce232 » lør 7. dec 2019 18:35

Ja ja Tøhø men jeg siger bare at jeg har udført en DC Måling og den var helt god men Bias og DC måling er 2 forskellige ting kan jeg så fornemme?
Brugeravatar
deuce232
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 229
Tilmeldt: 29 maj 2014
Lokalitet: Sønderborg

Re: Luxman L-100 Jubilæumsmodel 75`

Indlægaf spuncut » lør 7. dec 2019 18:47

DC-balance og bias/tomgangsstrøm er to forskellige egenskaber. Jeg vil anbefale at du studerer de egenskaber, som effektforstærkere besidder, lidt nærmere. Søg lidt rundt på nærværende forum eller start her: https://da.wikipedia.org/wiki/Effektforst%C3%A6rker
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Luxman L-100 Jubilæumsmodel 75`

Indlægaf deuce232 » lør 7. dec 2019 19:05

Ja ok men jeg har haft den nu i måske 7-8 år og den har spillet og spiller stadig som en drøm bortset fra når den sætter ud og de fejl og mangler som jeg har snakket om at den har he he :-) så vidt jeg husker gav jeg 4000,- for den og så ved jeg godt at jeg burde få den tjecket men har vidst ikke lige råd og ydermere så gruer jeg for at skulle til at pille den fra fordi jeg skal have den "skænk" den står på ud fra væggen og der er mange ting jeg satser på den holder den spiller skide godt og DC Målingen var som sagt helt fin så mon ikke at den er god nok...




Kenneth
Brugeravatar
deuce232
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 229
Tilmeldt: 29 maj 2014
Lokalitet: Sønderborg

Re: Luxman L-100 Jubilæumsmodel 75`

Indlægaf Sorenki » lør 7. dec 2019 20:19

Okay Kenneth.
Du har spurgt i tråden om der var dygtige teknikere tæt på dig - du har fået flere muligheder, hvoraf én er tættere på dig end Viborg (Arnborg special-service) og der er flere endda, der sikkert gerne vil hjælpe med at give din forstærker en sundhedserklæring.
Nu skriver du så at du har haft den i 7-8 år og at den spiller fint (hvilket er i direkte modstand til dit oprindelige spørgsmål), og bare fordi den har spillet længe, behøver den jo ikke være sund.

Vi er mange her på forum der har samlet hi-fi i mange år, og flere af brugerne herinde er faglærte teknikere med stor viden om udstyr og at holde dette i live. Flere af os mere menneskelige samlere. bliver nødt til at lære udtryk og at måle, justere og vurdere om noget er sundt og hvornår det skal efterses af en dygtig tekniker.

Når ALLE i tråden rådgiver dig til at få den tjekket igennem, og du så konkludere at den "nok har det fint nok", så tænker jeg at du egentlig ikke er interesseret i hjælp og råd fra forum, og at denne tråds formål er en helt anden.

Bevares, det koster penge at vedligeholde vores dyrt indkøbte udstyr og nogle gange er pengene ikke til det - men der er jo både kurer-tjenester her på siden, og som nævnt andre dygtige folk herinde foruden de virksomhedsdrevne teknikere der måske ville hjælpe.

Hvis man ikke har råd til reparation på bilen, så lader man den stå.

Det er din forstærker og du gør med den som du vil, men jeg synes du har fået rigeligt med råd og vejledning.
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2047
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Luxman L-100 Jubilæumsmodel 75`

Indlægaf deuce232 » lør 7. dec 2019 20:31

Ja ok men for helvede Den er jo ikke helt sund og rask det er ikke det jeg siger men når den spiller og ikke sætter ud i den ene højttaler så skal jeg bare rode lidt ved knapperne på fronten så spiller den godt og den støj kan jeg ikke høre når jeg lytter ved almindelig lytte højde og så er der pladespiller indgangen som ikke virker men det problem er vidst løst da jeg er ved at købe en pladespiller forstærker og så kan jeg jo bare sætte den til en aux indgang men der er flere der har sagt at de ikke mener at den fejler det store og det at den lyder godt og DC målingen var fin det må vel indikere at den har det godt ved godt jeg ikke helt kan regne med det men min intuition og det at flere har sagt at de ikke mener den fejler det store er nok til mig
Brugeravatar
deuce232
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 229
Tilmeldt: 29 maj 2014
Lokalitet: Sønderborg

Re: Luxman L-100 Jubilæumsmodel 75`

Indlægaf Fredmarantz » tors 12. dec 2019 00:17

Jeg har åbnet tråden igen - fjernet en hel del bl.a. OT-indlæg - og henstiller til, at man holder sig til emnet "Luxman L-100" - også og især trådstarter. Jeg er i dialog med trådstarter.

Jeg bryder mig ikke om, at der bandes eller bruges barnagtigt sprog i tråden. Vi er et forum, som består af en hel del gråhårede "sure" mænd, som ikke gider læse Chat-sprog, barnagtigt sprog osv... Desuden skal man skrive konstruktivt, modent,venligt - og holde sig til emnet. Overholdes dette, kan der blive håb om at tråden kan leve.....

Alt godt
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

ForegåendeNæste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 162 gæster