Equalizer rigtig hifi eller ej???

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Equalizer rigtig hifi eller ej???

Indlægaf deuce232 » fre 6. dec 2019 21:38

Hej hvad synes i om sådan noget som en Equalizer? Er det rigtig Hifi eller ikke???
Brugeravatar
deuce232
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 229
Tilmeldt: 29 maj 2014
Lokalitet: Sønderborg

Re: Equalizer rigtig hifi eller ej???

Indlægaf hificlassic » fre 6. dec 2019 22:47

Det kan det da sagtens være, på samme måde som tonekontroller, rørbuffer, peakmeter, audio scop, demagnitizer og en helt masse anden sjov tilbehør.
Men der findes dårlige equalizers og gode
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: Equalizer rigtig hifi eller ej???

Indlægaf deuce232 » fre 6. dec 2019 22:55

Ok er en Technics SH-8055 en af de gode?
Brugeravatar
deuce232
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 229
Tilmeldt: 29 maj 2014
Lokalitet: Sønderborg

Re: Equalizer rigtig hifi eller ej???

Indlægaf Sorenki » fre 6. dec 2019 23:53

Du må vurdere hvad behovet er. Har du et behov for at påvirke frekvensgangen mere end hvad akustik og placering af højtalere kan afhjælpe, (og mere end forforstærkerens tone-kontrol) er det belejligt med en equaliser. Men alle sådanne værktøjer påvirker jo signalveje og lyden. Det er ikke så ligetil at sige om en er god eller ej, det er jo primært et spørgsmål om smag og dit andet udstyr.

I min optik er er en equaliser anvendelig ved test, men ikke permanent i opstilling.
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Equalizer rigtig hifi eller ej???

Indlægaf Torben » lør 7. dec 2019 01:56

En god Equaliser er et must i ethvert studie - og burde nok også være det i ordentlige anlæg!
Den mulighed for tilpasning af lyd er vigtig - uanset hvor gode højttalere man har dækker de ikke alle områder!
Jeg har et sæt JBL et sær Wharfedale og et sæt B&W - de bruges il stor orkestermusik, til pop og til kammer musik!
Men selv med tre sæt (plus et sæt store Revox til TV lyd) er det fint med at kunne justere lyden optimalt! især fordi ikke alle indspilninger - langtfra alle! er ordentlige - eller såmænd bare lige i lyden!
mvh Torben
Torben
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 455
Tilmeldt: 23 feb 2013
Lokalitet: Allerød

Re: Equalizer rigtig hifi eller ej???

Indlægaf Gah » lør 7. dec 2019 11:30

En equalizer er i PA sammenhæng, et must for en lydmand, hvor der spilles musik, mange forskellige steder.
Jeg har dog til gode at høre en equalizer som har gjort noget godt for et almindelige hi-fi anlæg.
På grund af alle de kredsløb som lydsignalet skal gennemløbe i en equalizer, så mister lyden dynamik og bliver kedelig, man kan da godt lave en blød papkasse bas med en equalizer, men den dræber al dynamik og liv i lyden.
Gah
 
Indlæg: 96
Tilmeldt: 03 okt 2013
Lokalitet: Tårnby

Re: Equalizer rigtig hifi eller ej???

Indlægaf MaxJ » lør 7. dec 2019 11:34

Jo kortere signalvej lyden har des bedre lyd har du mulighed for at få.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Equalizer rigtig hifi eller ej???

Indlægaf Sorenki » lør 7. dec 2019 12:10

Torben skrev:...især fordi ikke alle indspilninger - langtfra alle! er ordentlige - eller såmænd bare lige i lyden!

Man kan ikke rette en dårlig indspildning ved at køre stereo-mixet igennem en equaliser. og hvis de ikke er lige i lyden, skal du for hver indspilning lave en ny justering på equaliseren også, for de indstillinger er jo relative til indgangsmaterialet. ;)
Jeg kan godt forstå der er noget "novelty-value" i selv at lege lydmand og lege med lyden af de plader man ikke bryder sig om. Men det er igen hvad man synes er sjovt - jeg undgår fx remastered plader når jeg køber ind, fordi jeg vil have de lyder som kunstneren har tilsigtet - ordentligt eller ej.

Equalisere har sine pladser diverse steder; mest specifikt i live-sammenhæng og studie-miljøer. men væsentligt mindre i hi-fi sammenhænge, hvor materialet allerede er mixet og færdigpudset.
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Equalizer rigtig hifi eller ej???

Indlægaf spuncut » lør 7. dec 2019 17:19

Hvis man er af den holdning at tonal balance er meget vigtig inden for feltet Hi-Fi så kan det, uden tvivl hjælpe at file en db hist og her. Har man derimod anskaffet et par højtalere for at høre hvordan de lyder så ser jeg ingen grund til at mudre oplevelsen. Jeg ser derfor mest en eq som en slags eftertanke hvis man fx. har fået anskaffet de forkerte højtalere og har et behov for at få dem til at lyde hæderligt indtil at man får de rigtige hjem.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Equalizer rigtig hifi eller ej???

Indlægaf Torben » søn 8. dec 2019 02:36

Hej Spuncut!
det handler ikke om at "mudre" en optagelse.
Mere om at raffinere den!
Har man den holdning at alt hvad selskaberne laver er perfekt - ja så der er ingen grund til andet end at læne sig tilbage og nøjes med!
Og uanset hvor gode højttalere man har er de ikke ideelt til alt!
Men selvfølgelig - hvis hjertet kun står til rock... ja så kan man jo ret let ramme en højttaler der kan den slags!
Med venlig hilsen Torben
Torben
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 455
Tilmeldt: 23 feb 2013
Lokalitet: Allerød

Re: Equalizer rigtig hifi eller ej???

Indlægaf spuncut » søn 8. dec 2019 04:57

Torben skrev:Hej Spuncut!
det handler ikke om at "mudre" en optagelse.
Mere om at raffinere den!
Har man den holdning at alt hvad selskaberne laver er perfekt - ja så der er ingen grund til andet end at læne sig tilbage og nøjes med!
Og uanset hvor gode højttalere man har er de ikke ideelt til alt!
Men selvfølgelig - hvis hjertet kun står til rock... ja så kan man jo ret let ramme en højttaler der kan den slags!
Med venlig hilsen Torben

Kære Torben
1. Jeg har ikke skrevet noget om optagelser.
2. Spar venligst på udråbstegnene, ingen grund til at råbe.
3. Alle musikgenrer er ligeværdige her på forummet, mishagsytringer om en bestemt genres Hi-Fi-mæssige kvaliteter hører derfor ikke hjemme her.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Equalizer rigtig hifi eller ej???

Indlægaf Torben » søn 8. dec 2019 10:44

Hej Henning!
Al afspilning kommer af optagelse! Derfor findes der også altid EQ i studoer!
Men ikke alle optagelser ender lykkeligt!
Derfor kan det være fint at justere lyd efter egen smag!
Og der er musikgenrer der er nemmere at lytte til - og at lave teknik på end andre!
Og rock hører til de nemmere!
Og jeg vil - som journalist uddannet forbeholde mig min umistelige ret til at bruge den tegnsætning der er mig bedst tilpas!
men tsk for din lovgivning på siden!
mvH Torben
Torben
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 455
Tilmeldt: 23 feb 2013
Lokalitet: Allerød

Re: Equalizer rigtig hifi eller ej???

Indlægaf MaxJ » søn 8. dec 2019 10:48

Torben skrev:Hej Henning!
Al afspilning kommer af optagelse! Derfor findes der også altid EQ i studoer!
Men ikke alle optagelser ender lykkeligt!
Derfor kan det være fint at justere lyd efter egen smag!
Og der er musikgenrer der er nemmere at lytte til - og at lave teknik på end andre!
Og rock hører til de nemmere!
Og jeg vil - som journalist uddannet forbeholde mig min umistelige ret til at bruge den tegnsætning der er mig bedst tilpas!
men tsk for din lovgivning på siden!
mvH Torben


Du kan justere tonebalancen efter behag, du kan ikke justere lyden bedre. Den kan kun blive dårligere ( mudret ) af et apparat mere i lydkæden.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Equalizer rigtig hifi eller ej???

Indlægaf Torben » søn 8. dec 2019 11:30

Det er så sjovt at nogen føler sig hævet op til at lave retningslinier for hvad andre må - også skrivemæssigt!
Nå - dem om det!
Men lad mig lige fortælle at "remastering" ikke er af det onde, har lige fået en LP! med en remastering af en gammel Dylan plade. Det er godt!
Og - det er en kende naivt at tro at musikerne selv er inde over mix af deres optagelser! Og der er altid en musiker - eller flere - dr mangler sin lyd som pågældende vil have det!
Beatles var ikke mere end småbestemmende George MArtin sad på deres produktioner, Abba havde Benny Andersson med stort set fra starten! det var han - også - god til! Han har jo også et dejligt studie selv!
Orkestret Dire Strait var altid utilfredse med den lyd Knoppfler stod for, han lagde (berettiget) sin guitar - og vocal over de andre!
og så videre!
Derfor er remastringer ofte der hvor musikerne selv får en chance for at "derees " lyd kommer igennem!
Dette skrevet uden hensyn til "de tre bud" - mvh Torben
Torben
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 455
Tilmeldt: 23 feb 2013
Lokalitet: Allerød

Re: Equalizer rigtig hifi eller ej???

Indlægaf MaxJ » søn 8. dec 2019 11:48

Torben skrev:Det er så sjovt at nogen føler sig hævet op til at lave retningslinier for hvad andre må - også skrivemæssigt!
Nå - dem om det!
Men lad mig lige fortælle at "remastering" ikke er af det onde, har lige fået en LP! med en remastering af en gammel Dylan plade. Det er godt!
Og - det er en kende naivt at tro at musikerne selv er inde over mix af deres optagelser! Og der er altid en musiker - eller flere - dr mangler sin lyd som pågældende vil have det!
Beatles var ikke mere end småbestemmende George MArtin sad på deres produktioner, Abba havde Benny Andersson med stort set fra starten! det var han - også - god til! Han har jo også et dejligt studie selv!
Orkestret Dire Strait var altid utilfredse med den lyd Knoppfler stod for, han lagde (berettiget) sin guitar - og vocal over de andre!
og så videre!
Derfor er remastringer ofte der hvor musikerne selv får en chance for at "derees " lyd kommer igennem!
Dette skrevet uden hensyn til "de tre bud" - mvh Torben


Hvad har det med flere komponenter i lydvejen på hjemme anlægget at gøre.
Dette skrevet uden hensyn til DIT bud som ikke er bedre end andres.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Næste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Bing [Bot] og 24 gæster