Sony ES forstærker. Hvilke er de "fede" modeller?

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Sony ES forstærker. Hvilke er de "fede" modeller?

Indlægaf vincula » tirs 21. jan 2020 18:30

Hej alle,

Jeg var ude hos en kamerat i weekenden og blev meget overrasket over, hvor godt hans Sony TA F-670ES spillede med et par Snell J'er. Nogle af mine egne fordomme blev blæst væk. Er der nogle bestemte modeller at gå efter? Er der mange/nogle ejer af Sony ES-forstærker her i forumet?

De brugte priser ser iøvrigt meget rimelige ud. Han havde fået sin for en slik. Sony klinger åbenbart ikke så godt hos rigtige "audiofiler". Mea culpa :lol:

Hilsen,

Vincula
Homines dum docent discunt
vincula
 
Indlæg: 226
Tilmeldt: 25 dec 2013
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Sony ES forstærker. Hvilke er de "fede" modeller?

Indlægaf hificlassic » ons 22. jan 2020 06:51

Sony ES tingene er vildt lækkert bygget og mange af dem lyder også rigtig godt. Fx alle ES cdafspillerne.
Af mystiske årsager i fht til ES forstærkerne er dem der lå lige under topmodellerne ret billige brugt. fx var der her i weekenden en TA-E90ES til 2500kr og en TA-N55ES til 1500kr. Sådan en kombo leverer lyd for alle pengene og du skal langt over 30000kr i nyt udstyr for at få noget der ligner.
På samme måde er alle TA-F6XX ES modellerne ret billige og en gang i mellem også fx TA-F770ES
Jeg har dog ikke selv prøvet de integrerede forstærkere, men til gengæld haft de fleste for- og effektforstærkere fra ES serien, og jeg har lige nu TA-E9000ES, CDP557ESD og XA3ES som alle er forrygende gode
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2893
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: Sony ES forstærker. Hvilke er de "fede" modeller?

Indlægaf Captain Phoenix » ons 22. jan 2020 07:38

Sony's ES-serier (der er flere generationer) er generelt alle værd at gå efter.

Der er vel kun ét problem ved de omtalte Sony ES-modeller ift. dette forum.
Nemlig at de ikke er vintagehifi, som det defineres på sitet her (op til 1985)...
Det er jo mest modeller fra 1990'erne og op i nullerne (f.eks https://www.hifiengine.com/manual_libra ... 00es.shtml ).
Kan en redaktør ikke som minimum flytte tråden til rette underforum.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2595
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Sony ES forstærker. Hvilke er de "fede" modeller?

Indlægaf his067 » ons 22. jan 2020 10:17

ES-Serien blev introduceret i 1965 http://www.thevintageknob.org/sony-ES.html, så jeg synes vi skal lade indlæggene blive hvor de er.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3830
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Sony ES forstærker. Hvilke er de "fede" modeller?

Indlægaf vincula » ons 22. jan 2020 12:23

Faktisk synes jeg, at de første serier, fx TA-1150'en, ser p... godt ud :p

Billede

Om de er "McIntosh-Killers", som nogle skriver, er en anden sag... Har aldrig lyttede til én.

Hilsen,

Vincula
Homines dum docent discunt
vincula
 
Indlæg: 226
Tilmeldt: 25 dec 2013
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Sony ES forstærker. Hvilke er de "fede" modeller?

Indlægaf vincula » ons 22. jan 2020 12:24

hificlassic skrev:Sony ES tingene er vildt lækkert bygget og mange af dem lyder også rigtig godt. Fx alle ES cdafspillerne.
Af mystiske årsager i fht til ES forstærkerne er dem der lå lige under topmodellerne ret billige brugt. fx var der her i weekenden en TA-E90ES til 2500kr og en TA-N55ES til 1500kr. Sådan en kombo leverer lyd for alle pengene og du skal langt over 30000kr i nyt udstyr for at få noget der ligner.
På samme måde er alle TA-F6XX ES modellerne ret billige og en gang i mellem også fx TA-F770ES
Jeg har dog ikke selv prøvet de integrerede forstærkere, men til gengæld haft de fleste for- og effektforstærkere fra ES serien, og jeg har lige nu TA-E9000ES, CDP557ESD og XA3ES som alle er forrygende gode


Tak for info. Jeg noterer lige disse modeller :p

Hilsen,

Vincula
Homines dum docent discunt
vincula
 
Indlæg: 226
Tilmeldt: 25 dec 2013
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Sony ES forstærker. Hvilke er de "fede" modeller?

Indlægaf Mik112 » ons 22. jan 2020 19:03

De fleste Sony ES forstærkere synes jeg spiller super. Der er jo frit valg i modeller, alt efter pengepung, har pt. en F505ES til ingen penge, men den gør det godt som reserve.
Problemet opstår først hvis udgangstrinnet ryger, - udgangstransistorerne er urimeligt dyre i indkøb.
Mik112
 
Indlæg: 188
Tilmeldt: 12 jul 2012
Lokalitet: Frederikssund


Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 10 gæster