Marantz 170DC -sluttrin - spørgsmål

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Marantz 170DC -sluttrin - spørgsmål

Indlægaf Fredmarantz » søn 5. apr 2020 23:05

Jeg sidder og fedter lidt med et 170DC sluttrin fra Marantz. Ikke noget vildt, men har taget apparatet frem til en luftetur, hvor den skal indtræde i midlertidig service i en uges tid måske. Jeg har sat den på vario og den opfører sig rigtig pænt.
så langt, så godt. Jeg har inspiceret den indvendigt og fundet to bipolare kondensatorer ,som er sat over en AC/DC-switch (Heraf forstærkerens navn 170DC). Disse to lytter ser bestemt ikke ud til at have det særlig godt - derfor vil jeg gerne skifte dem snarest.

Flere spørgsmål trænger sig på:

- Hvorfor er den switch der overhovedet? - i brugsvejledningen rådes man til at sætte den på "AC" - for at være sikker på at skåne sine højttalere mod slemme impulser. hmmm. (Det troede jeg, at relæet tog sig af.)

- næste spørgsmål er så, hvorfor man har sat disse 2 bipolare elektrolytkondensatorer over switchens hhv. ene og anden side? Er det "bare" det, som man kalder "snubber caps"?

De to lytter ,som sidder der er 10uf 16V - og kigger man på schematic står der "1/50V" ved disse lytter - hmmmmm

3. og sidste spørgsmål: Hvordan virker denne switch på en 170DC - der må (forhåbentlig) være en grund til at den er der.

Jeg har vedhæftet 4 billeder til illustration af bagsiden på forstærkeren - lidt closeup af schematic - og lidt mere schematic- oveblik - samt brugsvejledningens forklaring på switchen, hvor JEG altså ikke umiddelbart bliver klogere.


På forhånd tak :-)

Vh
Freddy
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Marantz 170DC -sluttrin - spørgsmål

Indlægaf tctla » søn 5. apr 2020 23:24

Hej Freddy,

Et punkt ad gangen:

Jeg kan ikke tro, at forstærkeren hedder 170DC pga. denne switch.
Den hedder det snarere fordi, forstærkeren er DC-koblet hele vejen fra indgangs-bøsningerne til højttaler-terminalerne.
HVIS altså AC/DC omskifteren står i stilling DC.

Switchen er der for ikke utilsigtet, at forstærke en overlejret DC spænding på indgangene helt igennem til højttalerne.
Denne DC kan f.eks optræde hvis man anvender en rør-forforstærker med læk i overførings-kondensatorer mellem slut-rørene og udgangs-bøsningerne. Lidt den samme problematik som læk i overførings-kondensatoren fra driver-røret til gitter-1 på udgangs-røret i en rør-forstærker ("That Capacitor")
Samme problem også ifb. med transistoriserede signal-kilder med defekte udgangs-kondensatorer.

Kondensatorerne på switchen kobles i serie med indgangs-signalet i stilling AC, hvorfor evt. overlejret DC ikke kommer ind i forstærkeren.

På begge mine diagrammer over 170DC vises kondensatorerne som 10uF/50V

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Marantz 170DC -sluttrin - spørgsmål

Indlægaf Fredmarantz » søn 5. apr 2020 23:35

Hej Torben!

tak for et svar fra den sædvanligt velskrivende skuffe -
Det gjorde mig en smule klogere ( der skal såmænd heller ikke så meget til :-) )
Så sætter jeg et par nye 10uf 16V bipolar over denne switch snarest - de ser godtnok trætte ud - virkeligt trætte.
Jeg tror bare, at jeg vælger konsekvent at køre den i "AC" - mode. Det lyder fint - og så behøver jeg ikke blive nervøs for impulser fra dén kant.

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Marantz 170DC -sluttrin - spørgsmål

Indlægaf KlausM » man 6. apr 2020 07:27

Hej Freddy
Lige et opmærksomhedspunkt, hvis du vælger at køre den i AC stilling, så betyder det jo, at al lyd vil gå gennem de to kondensatorer. Jeg ville derfor være meget omhyggelig med valget af kondensator, og ikke snuppe den første og bedste gule Monacor fra skuffen. Elna's RBD eller (og måske især) Nichicon's grønne Muse ES bliver rost for deres kvaliteter ift lyd, men jeg ville (hvis pladsen tillader) bruge en filmkondensator (Polycarbonat eller Polypropylen), og du behøver formentlig ikke (forstærkerens indgangsimpedans taget i betragtning) gå helt op i 10 uF, 4,7 uF (eller endnu mindre) vil sikkert være tilstrækkeligt.
Noget andet er, at du, såfremt der allerede er en kondensator i udgangen på forforstærkeren, ikke også behøver en kondensator i indgangen på effektforstærkeren, én kondensator er tilstrækkeligt til at beskytte mod overførelse af DC fra forforstærker til effektforstærker.

Mvh Klaus
Senest rettet af KlausM tirs 7. apr 2020 07:54, rettet i alt 1 gang.
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2250
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Marantz 170DC -sluttrin - spørgsmål

Indlægaf tctla » man 6. apr 2020 09:44

KlausM skrev:Noget andet er, at du, såfremt der allerede er en kondensator i udgangen på forforstærkeren, ikke også behøver en kondensator i indgangen på effektforstærkeren, én kondensator er tilstrækkeligt til at beskytte mod overførelse af DC fra forforstærker til effektforstærker.

Mvh Klaus


Hej Klaus,

Ikke enig.
Nu er der ikke en elektrolyt-kondensator i udgangen af forstærkeren, for så vil det jo ikke være en DC-forstærker.
Men det er ikke pointen.
Du har selvfølgelig ret i, at en kondensator mellem en evt. defekt for-forstærker og højttaleren vil bremse for en overlejret DC spænding, men der er en verden til forskel på, at blokere en (antagelig) minimal DC-spænding ud af for-forstærkeren, mod en DC, der er forstærket op gennem hele udgangs-forstærkeren. Denne DC-opladning af udgangs-elektrolytten (Hvis den var der), skulle jo ske gennem højttaleren, der i så fald ville give noget af et WHOOP fra sig, når man tænder.
Nu ER der ikke en udgangs-elektrolyt, og forstærkeren har i stedet et beskyttelseskredsløb (Relæ), der frakobler højttalerne, hvis der er permanent DC på højttaler-udgangen.
Derfor mener jeg, at hvis der ER et DC overlejret indgangs-signal til stede på forstærker-indgangen i DC-mode, så vil denne op-forstærkede DC trigge beskyttelses-kredsløbet, og forstærkeren vil være tavs.

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Marantz 170DC -sluttrin - spørgsmål

Indlægaf Pokemon » man 6. apr 2020 10:08

tctla skrev:
KlausM skrev:Noget andet er, at du, såfremt der allerede er en kondensator i udgangen på forforstærkeren, ikke også behøver en kondensator i indgangen på effektforstærkeren, én kondensator er tilstrækkeligt til at beskytte mod overførelse af DC fra forforstærker til effektforstærker.

Mvh Klaus


Hej Klaus,

Ikke enig.
Nu er der ikke en elektrolyt-kondensator i udgangen af forstærkeren, for så vil det jo ikke være en DC-forstærker.
Men det er ikke pointen.
Du har selvfølgelig ret i, at en kondensator mellem en evt. defekt for-forstærker og højttaleren vil bremse for en overlejret DC spænding, men der er en verden til forskel på, at blokere en (antagelig) minimal DC-spænding ud af for-forstærkeren, mod en DC, der er forstærket op gennem hele udgangs-forstærkeren. Denne DC-opladning af udgangs-elektrolytten (Hvis den var der), skulle jo ske gennem højttaleren, der i så fald ville give noget af et WHOOP fra sig, når man tænder.
Nu ER der ikke en udgangs-elektrolyt, og forstærkeren har i stedet et beskyttelseskredsløb (Relæ), der frakobler højttalerne, hvis der er permanent DC på højttaler-udgangen.
Derfor mener jeg, at hvis der ER et DC overlejret indgangs-signal til stede på forstærker-indgangen i DC-mode, så vil denne op-forstærkede DC trigge beskyttelses-kredsløbet, og forstærkeren vil være tavs.

Mvh,

/Torben

Hva du egentli uenig i?

Klavs skrive at en kondensator melem for og efektforstærker er lige så godt som to
og selom det er rigtit er du så ikk enig
og så er du aligevel enig
og slutter med at snak om kondesator i udgangen der ikk er der
Pokemon
Advarsel tildelt
 
Indlæg: 227
Tilmeldt: 23 jul 2017
Lokalitet: Vig

Re: Marantz 170DC -sluttrin - spørgsmål

Indlægaf tctla » man 6. apr 2020 11:39

OK, den bli'r nok hængende lige der. :thumbsup:
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Marantz 170DC -sluttrin - spørgsmål

Indlægaf KenRas » man 6. apr 2020 21:14

Hej Freddy,

Du har fået nogle fine og gode kommentarer ovenfor, men jeg ved ikke om du fik svar på alle dine spørgsmål?
Jeg prøver lige at give mit besyv med:

Flere spørgsmål trænger sig på:

1. - Hvorfor er den switch der overhovedet? - i brugsvejledningen rådes man til at sætte den på "AC" - for at være sikker på at skåne sine højttalere mod slemme impulser. hmmm. (Det troede jeg, at relæet tog sig af.)

Godt spørgsmål? Umiddelbart tænker jeg at nogen mener man kan have mere styr på fasen, hvis systemet er DC koblet fra kilde til højttaler. Det går så til dels alligevel tabt, når vi har AC koblede delefiltre i højttalerne. Ideen opstod vel dengang vi slap af med lytten i udgangen og gik over til +/- forsyning. Anbefalingen om at bruge “AC” har Torben svaret så fint på.

2. - næste spørgsmål er så, hvorfor man har sat disse 2 bipolare elektrolytkondensatorer over switchens hhv. ene og anden side? Er det "bare" det, som man kalder "snubber caps"?

Nej det er ikke “snubber caps” men ganske “almindelige” overførings kondensatorer. Jeg tror du læser diagrammet forkert, enter kører du udenom (DC) eller igennem (AC) kondensatoren. Ved brug af forstærkeren sammen med 3250 preamp’en giver switchen ingen mening, da 3250 også er AC koblet i udgangen.

De to lytter ,som sidder der er 10uf 16V - og kigger man på schematic står der "1/50V" ved disse lytter - hmmmmm

Om det er en 1 eller 10uF er for så vidt ligegyldig, set i forhold til vores hørbare nedre grænsefrekvens. Jeg regnede lidt på det og afhængig af hvordan volume kontrollen står på 170DC, så ligger nedre -3dB punkt mellem 3 og 5 Hz med en 1uF kondensator. Med en 10uF er vi en faktor 10 lavere i frekvens. Så begge vil virke fint. Bemærk i øvrigt at på blok diagrammet for 170DC er der byttet om på AC/DC switchen og volume kontrollen i forhold til på det rigtige diagram.

3. og sidste spørgsmål: Hvordan virker denne switch på en 170DC - der må (forhåbentlig) være en grund til at den er der.


Virkemåden er beskrevet ovenfor, og switchen giver kun mening ved brug af 170DC sammen med andre typer pre amps.

Ovenstående er en elektronikmands vurdering ved at kigge på diagrammet. En audiofil entusiast har sikkert en anden mening end mig, og jeg har ingen mening om hvad der den bedste type kondensator.

Jeg håber ovenstående trods alt er brugbart :p

Hilsen Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1210
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Marantz 170DC -sluttrin - spørgsmål

Indlægaf Fredmarantz » man 6. apr 2020 22:00

Først tak til alle positive bidragydere - og bliv endelig ved. Det har stor værdi for mig og det giver mig, på trods af, at jeg ikke er teknisk faguddannet, allgievel lidt bedre forståelse af detteher med DC/AC-kobling samt de to bipolære lytters funktion/formål.

Til Pokemon: En bedre - og mindre intrigant tone ville i mine øjne være at foretrække. Vi har faktisk nogle af forummets gode og dygtige bidragydere inde her og de prøver at hjælpe mig med at forstå. Det vil jeg rigtig gerne, at de har lyst til at fortsætte med. Hvis du har noget positivt og mindre intrigant at spille med, så er du selvfølgelig også velkommen til det.

Venligst
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Marantz 170DC -sluttrin - spørgsmål

Indlægaf Fredmarantz » man 6. apr 2020 22:14

Det hele er brugbart - og tak for det, også til dig Kenneth :thumbsup:

Nu er jeg kommet så langt, at jeg ved, hvad der skal til - nemlig et par nye bipolære lytter. Som freaky original-rytter vil jeg langt hen ad vejen søge at finde noget, der er de samme værdier , som de originale - og samme størrelse, samme montering. Der, hvor jeg kunne mingelere lidt med originaliteten, er dét, som Klaus foreslog, nu hvor disse lytter ved AC-koblingen er i arbejde, Så kan man vel lige så godt finde sig et par, som er kendte for at lyde fint, nu hvor signalet passerer igennem dem i en AC-kobling.. tak for disse forslag :thumbsup:

Jeg har i sinde primært at køre den i samarbejde med pre-amp 3250B, som også Kenneth vist havde gennemskuet..

Venligst
freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Marantz 170DC -sluttrin - spørgsmål

Indlægaf spuncut » man 6. apr 2020 23:54

FWIW: Indkobling af skillekondensatorer i indgangen af effektforstærkere kan være udført på forskellig vis. Nikko Alpha III har eksempelvis to sæt indgangsbøsninger: Et sæt mærket "Direct" uden skillekondensatorer og et sæt "Normal" med skillekondensatorer.
nikko-alpha-iii- back.jpg

Alpha3 DC.PNG

MVH Henning
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Marantz 170DC -sluttrin - spørgsmål

Indlægaf his067 » tirs 7. apr 2020 09:00

KenRas skrev:
1. - Hvorfor er den switch der overhovedet? - i brugsvejledningen rådes man til at sætte den på "AC" - for at være sikker på at skåne sine højttalere mod slemme impulser. hmmm. (Det troede jeg, at relæet tog sig af.)

Godt spørgsmål? Umiddelbart tænker jeg at nogen mener man kan have mere styr på fasen, hvis systemet er DC koblet fra kilde til højttaler. Det går så til dels alligevel tabt, når vi har AC koblede delefiltre i højttalerne. Ideen opstod vel dengang vi slap af med lytten i udgangen og gik over til +/- forsyning. Anbefalingen om at bruge “AC” har Torben svaret så fint på.


Denne diskussion minder mig om Kenwood L1000 sættet, som High Fidelity publicerede en serie modifikations-artikler om i 1993/4. Jeg har stadig artiklerne og et sæt L1000, som står ude i biblioteket.Den allervigtigste modifikation bestod netop i at kortslutte en 20-30 elektrolytkondensatorer. Kenwood havde sat disse både i indgang og udgang af hvert eneste trin (=Kondensator-forstærker-Kondensator-Kondensator-forstærker-Kondensator, OSV). Kenwood sættet lyder laaaangt bedre uden dem, men adskillige Japanske elektronikingeniører må have godkendt det design.
Men sikken et spild (og for øvrigt, sikken et Vellydende og flot designet forstærker sæt! Men den diskussion hører til et andet sted).
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Marantz 170DC -sluttrin - spørgsmål

Indlægaf spuncut » tors 9. apr 2020 04:59

Kenwood har tilsyneladende konstrueret et DC-kredsløb som de selv ikke rigtigt selv troede på og derfor har ovenstående kunnet lade sig gøre. Som oftest har skillekondensatorer kun sjældent lade sig kortslutte som i tilfældet med Hafler DH200/220, hvor det har krævet en DC-servo for at kunne afskaffe en DC-adskillelse.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Marantz 170DC -sluttrin - spørgsmål

Indlægaf his067 » tors 9. apr 2020 09:20

Joeh, men i tilfældet med Hafler kredslæbet drejede det sig kun om en enkelt kondensator i modkoblings-kredsløbet. Kenwood gik jo helt grassat med to kondensatorer direkte i signalvejen i hvert enkelt forstærkerled. Deres beslutning synes jeg også er dobbelt uforståelig siden at langt de fleste kraftforstærkere havde været DC koblede i mere end et ti-år da Kenwood introducerede L1000 sættet. Men der må jo have været nogen, både iblandt ingeniører og bogholdere som syntes at det var vigtigt og udtryk for sund elektrisk og økonomisk fornuft. Måske er forklaringen at Kenwood designede en “international” forstærker som kunne sælges i alle lande over hele verden (og derfor levede op til ALLE el-regulativer på hele kloden)?
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland


Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 22 gæster