Beomaster 5000 tuner, type 2005 serie 01.

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Beomaster 5000 tuner, type 2005 serie 01.

Indlægaf Poul » ons 10. jun 2020 14:03

Er lige gået igang med at renovere B&O-tuneren.
Radicatoren gav fint udslag på stationerne, men der kom absolut ingen signal igennem til forstærkeren.
Har indledningsvis skiftet alle elektrolytter, og det var også nødvendigt, da der var masser af lækstrøm i dem alle.
Herudover renset alle trimmepotentiometre, samt drejeomskifteren i udgangen.
Nu kommer der et meget svagt signal igennem til forstærkeren, men der er noget “der bremser” voldsomt.
Har efterfølgende kontrolleret alle transistorer og dioder i printet, og de måler alle OK på min diodetester.

Er kommet til at tænke på, om de fem AF121-transistorer (i metalhus forbundet til stel) kan danne indvendige “tin-tråde”? Er der nogen i Forummet, som har erfaring med dette?

Der er yderligere tre transistorer i metalhus, AD149 og AC128 i spændingsreguleringen, samt AC187 til stereo-pæren.
De har dog ingen stelforbindelse til huset.
Har afmonteret og kontrolleret AD149 og AC187, og de har begge en normal forstærkning.

Har endnu ikke afloddet AC128 for nærmere kontrol af forstærkning. Har p.t. heller ikke kontrolleret modstande og kondensatorer i printet.
Tager gerne imod forslag fra Forummet :cool1:
Mvh. Poul
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Beomaster 5000 tuner, type 2005 serie 01.

Indlægaf tctla » ons 10. jun 2020 21:59

Hej Poul,

Der er normalt ikke de store problemer med AF121.
Det er ikke transistorer i dette hus, der er mest udsatte for at danne de såkaldte Tin-whiskers.
Derfor kan de godt blive defekte, og den sædvanligvis nemmeste måde at finde defekte Germanium mellem-frekvens transistorer på er, at se om den opgivne emitterspænding på diagrammet passer.
Er emitterspændingen for høj, så trækker transistoren for lidt strøm og kan være defekt.
Her er der lidt omvendt-logik, da denne radio har minus på stel selvom den bruger Ge PNP-transistorer.
Normalt, ved plus til stel, bliver emitterspændingen for LAV, når transistoren er defekt, men her er det altså omvendt.
Se emitter-spændinger på diagrammet og sammenlign dem med målte spændinger i radioen.
Der kan selvfølgelig også være en fejl i muting kredsløbet, men jeg tror muting kan frakobles med en knap på fronten.
Ud over ovenstående, så kan første transistor AF106 i FM-tuneren være tosset. For lidt antennesignal-forstærkning giver sløv modtagelse af kun de allerkraftigste stationer.

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Beomaster 5000 tuner, type 2005 serie 01.

Indlægaf ST-lab » ons 10. jun 2020 23:27

Har du ikke mulighed for at smide noget moduleret 10,7 Mhz ind efter tuneren og se om der så er hul igennem? Et af trinene kan vel være svage..

På den anden side - hvis du har ok radicator udslag, så skal du måske helt hen efter detektoren med en signal tracer.
mvh / ST-lab
Brugeravatar
ST-lab
 
Indlæg: 222
Tilmeldt: 01 aug 2013
Geografisk sted: Det mørke Vestjylland
Lokalitet: Holstebro

Re: Beomaster 5000 tuner, type 2005 serie 01.

Indlægaf Poul » ons 10. jun 2020 23:42

Hej igen Torben, og tak for oplysningerne :thumbsup:
Jeg vil nu genmontere de afloddede og OK-testede komponenter, og så gå igang med at kontrollere emitterspændingerne på AF121-transistorerne i mellemfrekvens-forstærkeren.

Har i mellemtiden også haft transistoren ved spændingsreguleringen ude, og har testet den OK på min transistortester. Det var iøvrigt ikke en AC128, som det til tuneren medfølgende diagram angav, men en AC153, som også er vist i en Service Manual, som jeg har fundet på nettet, så de har altså ændret lidt på komponenterne igennem produktionen. Vil nu også lige sammenligne spændingsangivelserne på de to diagrammer. Der kan måske også være forskelle på dem.

Da jeg ikke har erfaring med, hvor meget tolerance, der er acceptabel på E-spændingerne, vender jeg tilbage med mine målinger, som jeg selvfølgelig laver med nøjagtig indstillet 20 Vdc forsyning. Så kan jeg sikkert få din/Forummets vurdering :cool1:

Der er ganske rigtigt en trykknap til Muting-kredsløbet på BM5000-tuneren. Endvidere en til Mono og en til AFC.

Du nævner også den første AF106-transistor i selve FM-tuneren, som en mulig fejlkilde, og det vil jeg naturligvis have in mente - har dog endnu ikke haft dækslet af selve FM-tuneren, så nu koncentrerer jeg mig i første omgang om mellemfrekvens-forstærkeren, selv om det måske er lidt bagvendt :roll:
Mvh. Poul.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Beomaster 5000 tuner, type 2005 serie 01.

Indlægaf Poul » tors 11. jun 2020 15:49

:roll: Så har jeg målt spændinger på alle transistorer. Diagram vedhæftet.
Frekvens indstillet på DR P4 med næsten fuldt udslag på radicatoren. Stereo-lampe tændte ikke...! Trykknapper for Mono, Muting og AFC ikke aktiveret.
Resultatet af målingerne fremgår af medsendte optegnelse.
Med undtagelse af transistor 16/BC113, 110/BC113 og den store AD149-reguleringstransistor, så synes jeg, at tallene ser fornuftige ud, men der er selvfølgelig også mindre afvigelser på andre transistorer.

Jeg har markeret de tre væsentligt afvigende transistorer på medsendte billede med rød cirkel.
På 16/BC113 var afvigelsen -89% på Basen og -67% på Collektoren.
På 110/BC113 var afvigelsen -47% på Emitteren og -37% på Basen.
På AD149 reguleringstransistoren var afvigelsen -60% på Collektoren.
Der er altså noget galt her :shock:

Har kontrolleret de omliggende modstande til de tre transistorer:
R13/10kOhm var på 9,9kOhm, R17/33kOhm var på 33kOhm.
R112/1kOhm var på 0,95kOhm.
R101 og R103/1kOhm var begge på 0,8kOhm, og 0,5W modstanden/3,3Ohm målte præcis 3,3Ohm.

Er spændt på at høre fra jer :cool1:
Der kom iøvrigt brummelyde, når jeg satte testpinden på flere af transistorerne, så der er lidt hul igennem.
Måske er der også fejl i selve FM-tuneren, som stadig sidder afdækket og urørt.
Mvh. Poul
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Beomaster 5000 tuner, type 2005 serie 01.

Indlægaf Poul » tors 11. jun 2020 17:31

Fandt tilfældigt en mekanisk loddefejl :thumbsup:

Var igang med luppen på alle lodninger under bunden, og opdagede i denne forbindelse, at der havde været efterloddet ved DIN-stikket til forstærkeren. Et nærmere eftersyn åbenbarede, at nogen var kommet til at lodde den grønne og den røde udgangsledning fra tuneren til de forkerte ben på DIN-stikket :QQS:
Utroligt at der overhovedet kom en ganske lille smule signal igennem.

Da jeg fik ledningerne flyttet til de rigtige ben, kom der normal lydstyrke ud af tuneren :thumbsup:
Man skal ikke blive forundret over, hvilke fejl man kan støde på :roll:

Det har dog ikke ændret på måleresultaterne, så der er stadig noget galt med tuneren.
Nu bare med normal lydstyrke.
Mvh.
Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Beomaster 5000 tuner, type 2005 serie 01.

Indlægaf tctla » tors 11. jun 2020 21:50

Tillykke med den opdagelse.
Den slags tossede fejl er det svært, at fejlfinde på fornuftig vis.
Selvfølgelig vil man kunne forfølge signalet med et oscilloscope, hvis man har et, man har man ikke, så bliver det så meget sværere.
Bare rolig, det er ikke den eneste tossede fejl, du er rendt ind i.
På BC113/#16 måler du mærkelige spændinger ift. diagrammet. Heldigvis, for hvis du havde målt basis-spændingen opgivet på diagrammet, havde transistoren været defekt.
Du kan IKKE have mere end ca. 0,7V mere positiv spænding på base ift. emitter på en NPN-transistor.
Når emitter er jordet giver det derfor +0,7V max. på base hvilket styrer transistoren fuldt ON = max. collektor-strøm.
Derfor har du nul-komma-ingenting på collector, hvilket er HELT efter bogen.
BC113/#110 har afvigende spændinger, men du kan dreje på Stereo-Level potentiometeret til du får de korrekte værdier.
Det bedste er kun, at måle emitter-spændingen, så forstyrrer du ikke afstemnings-kredsen på base.
Når emitter-spændingen passer, så SKAL base-spændingen også være på plads.
AD149 collector er mere problematisk. For lille spænding her tyder på, at hovedelektrolytten 2000uF/50V ikke har den forventede kapacitet. Kan du frilodde den ene ende og måle ? Husk kortvarigt at kortslutte den inden du måler, så den ikke har en ladespænding, der kan ødelægge dit måleinstrument (Gæt hvorfor jeg husker dig på det :QQS: )

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Beomaster 5000 tuner, type 2005 serie 01.

Indlægaf Poul » tors 11. jun 2020 22:59

Tak for forklaringen Torben :p
I mellemtiden har jeg også fundet ud af, at jeg kan justere spændingerne på TR110/BC113 ved at justere Stereo-Level potentiometeret, så du har helt ret (naturligvis) :cool1:
Har nu justeret til diagram-værdierne.

TR16/BC113 sidder jo ved potentiometeret til Muting-Level, men jeg kan stort set ikke ændre spændingerne på denne transistor ved at justere på potentiometeret. Måske betyder det heller ikke noget særligt?

Med hensyn til AD139 så har jeg udskiftet den originale 2000uF/50V (den havde en lækstrøm på ca. 500uA ved 30Vdc) med en ny 105 graders elektrolyt på 2200uF/50V, som var den nærmeste værdi, som jeg kunne finde :|
Tror du, at den lidt større elektrolyt kan give så stor en ændring i collector-spændingen?

I aften målte R101 og R103 iøvrigt kun 650 Ohm i printet. Det er jo ca. 35% lavere end de angivne 1000 Ohm, så jeg vil udskifte dem. Jeg mener, at en lavere værdi på de to modstande må kunne trække collector-spændingen på AD139 ned - eller hvad?
Mvh.
Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Beomaster 5000 tuner, type 2005 serie 01.

Indlægaf tctla » fre 12. jun 2020 12:09

Hej Poul,
Nej, din elektrolyt er ikke årsag til den lave collektor-spænding.
Først skift de 2 modstande R101/R103 fordi de er drevet væk fra deres oprindelige værdi, men de er nok ikke årsag til den manglende spænding, selvom de godt nok belaster trafo/brokobling over normalen ved, at de er ændrede til lavere værdi. Jeg synes bare ikke, at det er nok til at mere end halvere spændingen på collektoren.
Vi må antage, at du har stillet strømforsyningens udgangs-spænding til 20V, som på diagrammet.
Over hovedelektrolytten på 2000/2200uF skal der være lidt mere end de 15V på AD149 collector PLUS udgangsspændingen på 20V = 35V. De fremkommer selvfølgelig ved, at 30VAC fra trafoen ensrettes i brokoblingen og filtreres af hovedelektrolytten.
Når jeg skriver lidt mere, er det fordi, der også er et spændingsfald over 33-Ohm modstanden mellem hovedelektrolyttens minuspol og AD149 collector. Dette spændingsfald skal adderes til de 35V.
Hvis du har for lav collector-spænding kan det være fordi, der IKKE er denne spænding 35V + det løse, over hovedelektrolytten. Er der ikke den forventede spænding over lytten, så tjek først, at der kommer 30VAC ind i brokoblingen. Gør der det, og spændingen er for lav over elektrolytten, så kan det kun skyldes en defekt diode i brokoblingen.
Er spændingen den forventede på elektrolytten, så er der nærmest kun 33-Ohm modstanden tilbage som fejlkilde. Vokser den, så har man balladen.

Jeg håber, at ovenstående giver mening.
Jeg har lidt travlt i dag, og har sgreved dette i hasd, som man siger :thumbsup:

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Beomaster 5000 tuner, type 2005 serie 01.

Indlægaf Poul » fre 12. jun 2020 16:32

Hej igen Torben
Glad for at høre, at du ikke “kasserer” den nye hovedlyt, for jeg har ikke kunnet finde en på 2000 uF/50 V.
Har lige taget nogle friske målinger på strømforsyningen, og jeg har selvfølgelig indstillet R100 på præcis 20,0 Vdc.

Transformatoren giver 33,4 Vac til brokoblingen. Brokoblingen sender 25,7 Vdc til elektrolytten - har målt både direkte på brokoblingen og på elektrolytten. Collektor-spændingen på AD139 er lige nu -5,8 Vdc.
0,5 W modstanden imellem -polen på hovedelektrolytten og collektoren på AD139 er iøvrigt kun på nominelt 3,3 Ohm, og den måler 3,2 Ohm, så den er god nok.

Jeg tror, at det er brokoblingen, som giver ca. 10 Vdc for lidt spænding. Det er en ITT type B30C250, og er ikke ret stor, som du måske kan se på medsendte billede. Der er nok røget en diode, som du skriver :ide:

Jeg har endnu ikke skiftet de to modstande R101 og R103, men det vil jeg gøre.

Jeg har ikke lige den aktuelle brokobling på lager, men jeg har nogle andre, som måske kan bruges. Det kan vi snakke om senere.
Endnu engang tak for god guidning :thumbsup:
Mvh. Poul
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Beomaster 5000 tuner, type 2005 serie 01.

Indlægaf tctla » fre 12. jun 2020 19:12

Ah nej, det er en Selen-ensretter, er jeg rimelig sikker på.
Det er en dynge skrammel, som skal UD af klappen :!:
En HVILKEN-SOM-HELST Silicium-diode brokobling du har, kan erstatte den.
Det kan 4 x 1N4001~4007 eller endnu bedre: 4 x UF4007 også.

Lige så stille falder brikkerne på plads :thumbsup:

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Beomaster 5000 tuner, type 2005 serie 01.

Indlægaf Poul » fre 12. jun 2020 20:06

Helt rigtigt Torben, men det bliver jo heller ikke lettere, med en komponent der delvis virker, og så en forkert tilslutning på udgangen - på den anden side så gør jo det hele lidt mere spændende :lol:

Jeg kiggede lige på hjemmesiden hos Elektronik-Lavpris, og de havde minsandten 1 stk. tilbage af en ITT-brokobling på 30V/400mA, med de samme ydre mål og udseende, så den har jeg bestilt.

Tænker at der skal lidt trimning til, efter at jeg har udskiftet alle elektrolytterne på tuneren - måske vi kunne gennemføre vores gamle aftale om et lille “oscilloskop-kursus” hos dig, og så måske slutte af med et besøg på Års Hotel? :p
Nu er vi jo ved at kunne komme lidt rundt igen :OLO:
Mvh.
Poul.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Beomaster 5000 tuner, type 2005 serie 01.

Indlægaf Poul » tirs 16. jun 2020 22:24

Så modtog jeg en ny ITT-brokobling B30C400, som jeg nu vil montere i tuneren i stedet for den defekte B30C250.
Faktisk købte jeg restlageret på 10 stk. hos Elektronik-Lavpris for en samlet pris på 15,- kr., så denne gang levede de op til deres navn. Hvis nogen skulle få brug for sådan en svend, så er jeg altså leveringsdygtig :p
Ved ikke om det er noget Selen-skidt, som Torben skriver, men nu prøver jeg den :shock:

Som det ses på billedet, er den nye brokobling lidt større en den originale, både fysisk og ydelsesmæssigt, men den kan sagtens være der.
Jeg håber, at det kommer til at fungere :roll:
Mvh.
Poul
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Beomaster 5000 tuner, type 2005 serie 01.

Indlægaf tctla » tirs 16. jun 2020 22:50

Poul skrev:...for en samlet pris på 15,- kr.....
Mvh.
Poul


Det har været en fest for dem hele vejen til banken med pengene :thumbsup:

Nå, men det vigtigste er jo, at B&O'en kommer til at fungere igen.
Så betyder det ikke så meget hvad jeg mener om Selen-ensrettere.

Mvh,,
/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Beomaster 5000 tuner, type 2005 serie 01.

Indlægaf Poul » søn 21. jun 2020 12:14

Blev lige “forsinket” af en sprunget skalapære på en 85-årig Philips radio, men nu gælder det BM5000- tuneren igen :ide:

Det hjalp gevaldigt på spændingerne i strømforsyningen, da brokoblingen blev erstattet af en ny B30C400.
Indgang 30,8 VAC , Udgang 37,6 VDC, Collektor AD149 -17,4 VDC.
Har efterjusteret 20,0 VDC forsyningsspændingen, og kontrolleret alle andre spændinger efter diagrammet, og de stemmer :thumbsup:

Tuneren har en god følsomhed, og fanger stationerne uden tilslutning af antenne.
Med tilsluttet FM-antenne virker Muting, men jeg kan ikke få lys i Stereo-lampen :roll:

Kan det mon skyldes udskiftningen af alle elektrolyt-kondensatorerne, som kræver en efterjustering, eller har nogen i Forummet andre forslag/erfaringer :!:
Mvh.
Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Næste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Bing [Bot] og 136 gæster