Problem med forstærker og højtalere

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Problem med forstærker og højtalere

Indlægaf JohnSørensen » tors 2. jul 2020 20:31

Hej vintage hifi
Kunne ikke lige finde en passende kategori til hi-fi problemer så valgte at oprette her.

Prøver lige at skrive her i forummet og høre om nogle kan give et bud på hvad der kan være galt her.

Købte for ca 5 uger siden en Akai 2450 forstærker til mine dali 850 højtalere som har være pakket ned de sidste par år.
Første dag jeg fik sat det til spillede alt perfekt super god lyd ingen problemer.
Næste dag da jeg tændte bemærkede jeg en summende lyd sådan lidt skrattende efterfulgt af vildt høje POP lyde (Altså meget meget højt) Der skete det at der lød nogle høje knald og så gik forstærkeren ud.

Efter at have frakoblet alt og sat det til igen og sørget for at ingen kabler krydsede hinanden så kom det til at spille fint igen, ingen problemer i en længere periode. indtil fornylig hvor jeg tændte op og der kom de høje knald igen ( Uden der har været flyttet rundt med noget). Så nu har jeg valgt at slukke helt, er bange for at højtalerne tager skade.

Jeg har prøvet at skifte højtalerkablerne til helt nye uden effekt. Kan det have noget med strømmen at gøre der hvor jeg bor? Eller måske andre elektronik ting der er koblet til? Det er føste gang jeg har det sat til på den her adresse.

Det er et meget frustrerende problem som jeg ikke kan finde en løsning på og gør at jeg slet ikke kan bruge mit anlæg. :(

Hvis der er nogle ved hvad der kan være galt eller har nogle bud så må i meget gerne skrive ;)
JohnSørensen
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 23 apr 2016
Lokalitet: Aalborg

Re: Problem med forstærker og højtalere

Indlægaf Klarskov » tors 2. jul 2020 21:07

Hej John.

Det er selvfølgelige et (vildt) skud i tågen, men der er et par ting, der peger i samme retning.

Din Akai 2450 er fra ca. 1980, så den har mange år på bagen. Det har komponenterne i den naturligvis også. De lyde, du først hørte, kan skyldes, at elektrolytkondensatorerne giver op. Når de giver op, sker der ofte det, at de kortslutter delvis, temperaturen i dem stiger og efter et stykke tid afbryder de - gerne med en lidt "knald-agtig" lyd (både i højttaleren og i selve forstærkeren). I mange tilfælde kan forstærkeren godt spille videre (men måske med lidt mere støj end før - det kan du jo tjekke med at lytte tæt på højttaleren. Der må kun være ganske lidt "susen" og ikke nogen snerren af betydning) - indtil næste levende (skindøde?) billede giver op. Højttalerne kan naturligvis tage skade, så jeg vil under alle omstændigheder anbefale dig, at få kigget forstærkeren grundigt efter.

Held og lykke med det.

Vh
Klarskov
 
Indlæg: 165
Tilmeldt: 12 mar 2011
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Tikøb

Re: Problem med forstærker og højtalere

Indlægaf KenRas » tors 2. jul 2020 21:10

Hej John,

Det lyder med 90% sikkerhed som om der er et problem med den dobbelt transistor, der sidder i indgangen af effektforstærkeren. Jeg havde samme symptomer med min AM-2650.

Denne transistor hedder 2SA979 og er berømt/berygtet for disse problemer. Den er næsten ikke til at finde, men kan erstattes af 2 stk KSA992.

Dem ville jeg starte med at skifte.

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1222
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Problem med forstærker og højtalere

Indlægaf tctla » tors 2. jul 2020 21:33

KenRas skrev:... kan erstattes af 2 stk KSA992.


Mvh Kenneth



2 stk. KSA992/2SA992, der er monteret fysisk op og ned af hinanden med de flade sider af huset mod hinanden og med heatsink-compound mellem dem, så de får 100% samme drifts-temperatur.
Tjek benforbindelser ift. de originale inden erstatnings-transistorerne monteres.
Dernæst tjek alle elektrolyt-kondensatorer i udgangsforstærkerne og i strømforsyningen og skift de defekte, for dem er der helt sikkert nogle af.
Tjek printet for løse forbindelser, især ved power-transistorer monteret i printpladen.
Rens omskiftere og potentiometre for at forebygge støj og signal-udfald.
Slut af med at indstille tomgangs-strømmen i begge udgangs-forstærkere.
Lad forstærkeren stå til afprøvning nogle timer inden, du samler den for at se, om der er periodiske fejl, du ikke fangede i første omgang.

Ikke noget problem, hvis du har forstand på elektronik og kan bruge en loddekolbe.
Hint: Du holder om den kolde ende :Skor:

Spøg til side, jeg bor lidt syd for dig, og kan antagelig reparere din forstærker.
Jeg har dog et firma, som jeg lever af, og kan derfor kun tilbyde dig af lave en professionel løsning og ikke en vennetjeneste for en ramme øl etc.

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Problem med forstærker og højtalere

Indlægaf JohnSørensen » tors 2. jul 2020 21:49

Mange tak for jeres svar svar :)

Forstærkeren har jeg købt af en radiomekaniker som har givet mig 3 mdr garanti, den er i rigtig flot stand og er sikker på den ikke er ved at dø som du er inde på klarskov men fint bud og ja man ved jo aldrig. Selve forstærkeren laver ingen lyde og bliver ikke varm så det er altid noget.

Kenneth

Ved du hvad det lyder spændende det du skriver der med dobbelt transistor , det vil jeg lige gå videre med til ham der har solgt mig den :) Jeg skal nok lige komme med en opdatering her hvis det hjælper.
JohnSørensen
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 23 apr 2016
Lokalitet: Aalborg

Re: Problem med forstærker og højtalere

Indlægaf JohnSørensen » tors 2. jul 2020 21:55

tctla skrev:
KenRas skrev:... kan erstattes af 2 stk KSA992.


Mvh Kenneth



2 stk. KSA992/2SA992, der er monteret fysisk op og ned af hinanden med de flade sider af huset mod hinanden og med heatsink-compound mellem dem, så de får 100% samme drifts-temperatur.
Tjek benforbindelser ift. de originale inden erstatnings-transistorerne monteres.
Dernæst tjek alle elektrolyt-kondensatorer i udgangsforstærkerne og i strømforsyningen og skift de defekte, for dem er der helt sikkert nogle af.
Tjek printet for løse forbindelser, især ved power-transistorer monteret i printpladen.
Rens omskiftere og potentiometre for at forebygge støj og signal-udfald.
Slut af med at indstille tomgangs-strømmen i begge udgangs-forstærkere.
Lad forstærkeren stå til afprøvning nogle timer inden, du samler den for at se, om der er periodiske fejl, du ikke fangede i første omgang.

Ikke noget problem, hvis du har forstand på elektronik og kan bruge en loddekolbe.
Hint: Du holder om den kolde ende :Skor:

Spøg til side, jeg bor lidt syd for dig, og kan antagelig reparere din forstærker.
Jeg har dog et firma, som jeg lever af, og kan derfor kun tilbyde dig af lave en professionel løsning og ikke en vennetjeneste for en ramme øl etc.

Mvh,

/Torben


Jeg har ingen forstand overhovedet på reparation af elektronisk udstyr hehe , mange tak for dine informationer og tilbud om hjælp, det kan sagtens være på et senere tidspunkt jeg kunne få brug for et service eller noget da jeg ikke kender andre der kan fixe elektronisk udstyr. Nu har jeg stadig garanti så det må sælgeren lige kigge på :)
JohnSørensen
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 23 apr 2016
Lokalitet: Aalborg


Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 119 gæster