Imponeret over Blaupunkt Derby 1968

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Imponeret over Blaupunkt Derby 1968

Indlægaf kj2005 » lør 4. jul 2020 21:48

Pengene rakte som teenager i 1968 ikke til en Blaupunkt Derby 681, så det blev lillebror "Dixie"...ikke et dårligt valg men ikke en "Derby" :!: Jeg er klar over at en "De Luxe" vil have været bedre!

For 100kr købte jeg idag en Derby 681 fra 1968, sluttede en 9 volt reguleret strømforsyning til, og sørme om ikke at dette 52 år gamle apparat spillede P3 FM klart og tydeligt ....og højt? :shock: :thumbsup:

Transistorradioen havde en komplet antenne, lidt rustne skruer, men forholdsvis få ridser og mærker. De printede bogstaver og den blå "prik" på det lille aluminiums skilt var falmet væk. (pokkers også at Letraset transfer letters ikke fremstilles længere ). Det sorte print "derby 681" manglede pletvis.
Blaupunkt derby 681 kunne holde stationerne, der var ingen skrat ved volume knappen eller tone indstillingerne, og omskifter knapperne til de forskellige frekvensområder fungerede uden mislyde.

Jeg ved mange smiler af en bærbar transistor radio ( som kun kan spille musik), men man kan ikke undgå at blive imponeret over en holdbarhed hvad angår både mekanik og elektronik, der stadig fungerer efter mere end 50 år.

Jeg bliver nødt til at kippe med hatten for vores tyske producent

Mvh Kim
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1426
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Imponeret over Blaupunkt Derby 1968

Indlægaf Poul » lør 4. jul 2020 22:18

Hej Kim.
Ja, de kunne deres kram dengang :cool1: (BM3000 i baggrunden var heller ikke så ringe).
Gad vide hvor meget af nutidens kineser-elektronik der fungerer om 52 år :!:
Mvh.
Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Imponeret over Blaupunkt Derby 1968

Indlægaf spuncut » lør 4. jul 2020 22:38

Hej Kim
Det er så absolut en af halvfjerdsernes ikoner du har fundet frem der. Derbyen havde sin faste plads på den spraglede voksdug i køkkenets spisekrog. Det var her at man hørte rådhusklokker og radioavis til frokost. Det var her hvor der blev røget tobak, stegt med stegemargarine og hvor radioavisen blev diskuteret. Og selvom den heftige atmosfære kunne lægge sig som fedtede lag på Derbyen, blev den bare ved med at formidle den store omverden til det lille køkken.
Derbyens første egentlige konkurrence til pladsen indtraf vel først da man kunne købe transistorradioer med indbygget 220v-strømforsyning og så vidt jeg husker var det vidst en japaner-ting.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Imponeret over Blaupunkt Derby 1968

Indlægaf kj2005 » søn 5. jul 2020 01:44

Poul skrev:Hej Kim.
Ja, de kunne deres kram dengang :cool1: (BM3000 i baggrunden var heller ikke så ringe).
Gad vide hvor meget af nutidens kineser-elektronik der fungerer om 52 år :!:
Mvh.
Poul


Hej Poul


Vi (europæerne) er selv årsag til alle importvarerne fra firmaer i østen...vi vil ikke betale de priser som varerne egentlig skulle koste...Derfor røg det meste af den vestlige produktion til Kina.... !

Ja, BM 3000 (er ikke ringe :thumbsup: ) er et dansk ikon, Blaupunkt Derby er et tysk ikon.... Jeg kunne nævne mange ikoner som er udviklet og designet i Danmark, Tyskland og England ..... og hvor ville det have været godt, hvis vi havde beholdt vores ikoner i Europa.
Desværre er dagens trend "bean counters" i firmaer.
Denne trend om optimering af indtjeningen er direkte årsag til at produktionen er endt i fjernøsten......europæernes største fejl.

Ingen vil "vente" længere....overskuddet skal være max...og mere max næste år.................
...beklager at "pennen" løb med mig....

Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1426
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Imponeret over Blaupunkt Derby 1968

Indlægaf Captain Phoenix » søn 5. jul 2020 07:58

kj2005 skrev:Jeg ved mange smiler af en bærbar transistor radio ( som kun kan spille musik), men man kan ikke undgå at blive imponeret over en holdbarhed hvad angår både mekanik og elektronik, der stadig fungerer efter mere end 50 år.

Tillykke med den.
Man skal ikke kimse af gode, bærbare transistorradioer.
B&O lavede også en stribe, der lød (og lyder) ganske godt: Beolit 500/505, 700/707 (og et par af deres forgængere).
Enkelte modeller havde endda indbygget RIAA, så en pladespiller kunne tilsluttes direkte (det siger vel også lidt om lyd-ambitionsniveauet).
Medvirkende til den gode lyd var/er en pænt "stor" oval højttalerenhed af god kvalitet (vist SEAS eller Peerless...?)
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Imponeret over Blaupunkt Derby 1968

Indlægaf kj2005 » søn 5. jul 2020 11:32

spuncut skrev:Hej Kim
Det er så absolut en af halvfjerdsernes ikoner du har fundet frem der. Derbyen havde sin faste plads på den spraglede voksdug i køkkenets spisekrog. Det var her at man hørte rådhusklokker og radioavis til frokost. Det var her hvor der blev røget tobak, stegt med stegemargarine og hvor radioavisen blev diskuteret. Og selvom den heftige atmosfære kunne lægge sig som fedtede lag på Derbyen, blev den bare ved med at formidle den store omverden til det lille køkken.
Derbyens første egentlige konkurrence til pladsen indtraf vel først da man kunne købe transistorradioer med indbygget 220v-strømforsyning og så vidt jeg husker var det vidst en japaner-ting.
MVH Henning


Hej Henning

Sikke en beskrivelse af "Derby'ens liv i køkkenet", men du rammer nok plet. Jeg husker den "opstilling" du fortæller om fra de glade dage i sommerhuset i tresserne. Vi havde en Picoline fra LL (tror jeg var navnet), og i hvert fald tre naboer havde en Blaupunkt et eller andet....en med træ-look, en anden med blanke knapper.

Nu kommer det med strømforsyningen. Du har ret ...der er ikke indbygget 220VAC indgang i transistorradioen. Jeg har fundet en 9VDC/1A adapter hvor 9V strøm stikket (hun) er den nye cylindriske tyndere type (som bruges til skærme, printere og andre lavvolt apparater). Da jeg isætter stikket, ser jeg, at det kan vakle fra side til side, og at det tilsvarende stik fra 1968 var med en tykkere cylinder (og en tyndere plus-pind). Hvor finder man et stik anno 1968 der passer til min Derby?
Min adapter er for god til at kassere, synes jeg.
Der er iøvrigt DIN indgang til både båndoptager og grammofon samt til ekstern højttaler- og antenne tilslutning... :thumbsup:

... navnet "Blaupunkt" ville se pænt ud på alu-skiltet ...hmm :Tanke:

Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1426
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Imponeret over Blaupunkt Derby 1968

Indlægaf tctla » søn 5. jul 2020 12:18

Et godt råd:
De 4 skruer, der sidder i hjørnerne på skala-"glasset", skal spændes yderst forsigtigt, hvis du har brug for, at demontere skalaen ifb. evt. rengøring.
Allerede dengang radioen var ny, kunne man nemt lave revner i skalaen ved, at spænde skruerne for hårdt.
Det kan også være en udfordring, at fjerne knapperne, der skal afmonteres hvis man vil adskille radioen.
De kan sidde noget så pokkers godt fast og at bruge skalaen som modhold er en tvivlsom ide.
Du finder hele service-manualen til radioen her: http://www.hifi-archiv.info/Blaupunkt/7658700/

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Imponeret over Blaupunkt Derby 1968

Indlægaf x-tian » søn 5. jul 2020 13:44

Rigtig fin
Den vil da pynte på enhver voksdug :p Tillykke med fundet :thumbsup:
Brugeravatar
x-tian
 
Indlæg: 418
Tilmeldt: 09 dec 2013
Lokalitet: Rakkeby, Mors

Re: Imponeret over Blaupunkt Derby 1968

Indlægaf spuncut » søn 5. jul 2020 15:44

Hej Kim
Som jeg husker den fra barndomshjemmet var LL Piccolo en tungere sag. Den havde trækabinet, tog hele 8 af de store fra Hellesens, to teleskopantenner og to kortbølgeområder.
LL Piccolo.PNG

Angående DC-stik eller "Barrel-plugs" så er der et hav af udgaver:
https://en.wikipedia.org/wiki/Coaxial_power_connector
Måske har av-cables et der passer:
https://www.av-cables.dk/loese-dc-stik/
MVH Henning
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Imponeret over Blaupunkt Derby 1968

Indlægaf kj2005 » søn 5. jul 2020 18:21

tctla skrev:Et godt råd:
De 4 skruer, der sidder i hjørnerne på skala-"glasset", skal spændes yderst forsigtigt, hvis du har brug for, at demontere skalaen ifb. evt. rengøring.
Allerede dengang radioen var ny, kunne man nemt lave revner i skalaen ved, at spænde skruerne for hårdt.
Det kan også være en udfordring, at fjerne knapperne, der skal afmonteres hvis man vil adskille radioen.
De kan sidde noget så pokkers godt fast og at bruge skalaen som modhold er en tvivlsom ide.
Du finder hele service-manualen til radioen her: http://www.hifi-archiv.info/Blaupunkt/7658700/

Mvh,

/Torben


Ja, jeg har set de fire små skruer, og risiko'en der ved at spænde dem for hårdt. Jeg må tage knapperne af med forsigtighed, og tak for service-manualen :thumbsup:

Mvh Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1426
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Imponeret over Blaupunkt Derby 1968

Indlægaf kj2005 » søn 5. jul 2020 18:46

spuncut skrev:Hej Kim
Som jeg husker den fra barndomshjemmet var LL Piccolo en tungere sag. Den havde trækabinet, tog hele 8 af de store fra Hellesens, to teleskopantenner og to kortbølgeområder.
LL Piccolo.PNG

Angående DC-stik eller "Barrel-plugs" så er der et hav af udgaver:
https://en.wikipedia.org/wiki/Coaxial_power_connector
Måske har av-cables et der passer:
https://www.av-cables.dk/loese-dc-stik/
MVH Henning


Hej Henning

Din viste Piccolo kan jeg svagt huske, og ja den kunne noget og kostede sikkert et pænt beløb! Jeg havde stavet navnet på vores LL transistorradio forkert. Den hed Piccolone og ikke Piccoline. Det viste Piccolone billede er fra LL, vores Piccolone var med lyseblå endestykker, hvor trykknapperne var placeret.

Hun (9V) DC-stikket til "Derby" har en cylinder diameter på 6,5mm og 1 mm hul indgang. Ingen stik fra av-cables passer. Jeg får nok et problem med at finde det skæve mål de brugte i 1968?

Jeg prøver Harald og det lokale "loppemarked"....

Mvh. Kim
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1426
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Imponeret over Blaupunkt Derby 1968

Indlægaf spuncut » søn 5. jul 2020 21:12

Piccolonen har et noget mere diskret og spisekrogsvenligt design end Piccoloen. Der var også en Piccolet kun med AM. Faldt lige over denne side:
http://www.bremdal-radio.dk/webshop/div ... dio/?page0
med mange af de kendte transistorradioer der stod rundt omkring. Jeg husker også Trans Arena som et legendarisk design.
Det kniber med at finde dit DC-stik.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Imponeret over Blaupunkt Derby 1968

Indlægaf kj2005 » man 6. jul 2020 18:02

spuncut skrev:Piccolonen har et noget mere diskret og spisekrogsvenligt design end Piccoloen. Der var også en Piccolet kun med AM. Faldt lige over denne side:
http://www.bremdal-radio.dk/webshop/div ... dio/?page0
med mange af de kendte transistorradioer der stod rundt omkring. Jeg husker også Trans Arena som et legendarisk design.
Det kniber med at finde dit DC-stik.
MVH Henning


Ja, Bremdal-radio og Radio-Gort: https://radio.gort.dk/links.htm har jeg også set....masser af transistorradioer.....hos Gort er der også en super anmeldelse af Beolab 5000...en brochure fra 1967 :thumbsup:

Jeg har selv konstrueret et cylindrisk stik som fungerer.....midter-tappen er omkring 2mm, men spidset til (konisk) mod toppen så den ser tyndere ud. Det metalblad som støtter den yderste del af stikket klarer en diameter på 5,5mm, så eneste ændring var at fjerne ca 4-5mm af gummistykket der var støbt omkring cylinderstykket.

Og så det mystiske: "+" plus går til den yderste del af det cylindriske stik og "-" minus til center tappen?? :Tanke:
Normalt er det plus til center tappen?...eller?.....under alle omstændigheder måtte jeg bytte om på plus og minus :!: Blaupunkt radioen spiller uden brum med den nye 9VDC forsyning ;)

Mvh. Kim
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1426
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev


Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 154 gæster