V.: Bryston 4B sluttrin

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

V.: Bryston 4B sluttrin

Indlægaf NikonSP » ons 26. aug 2020 17:46

Hej alle i forum

Jeg er blevet ejer af sådan et sluttrin, men har ikke ville sætte strøm til det, før jeg ved lidt mere . . . . .
Er der nogen af jer der kender noget til det eller måske har prøvet at spille på det? 2 x 250W, så noget må det jo kunne sige 8)


Bryston 4B sluttrin - 1.jpg



Bryston 4B sluttrin - 2.jpg


At dømme efter hvad jeg kan finde på nettet, beskrives det som en proff. ting, måske derfor også med XLR stik.
-
-
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Der er nu noget ved en Marantz, - og mange andre ting . . .
Brugeravatar
NikonSP
 
Indlæg: 835
Tilmeldt: 15 maj 2010
Geografisk sted: Jylland
Lokalitet: Herning

Re: V.: Bryston 4B sluttrin

Indlægaf cdp » ons 26. aug 2020 20:38

Modellen der hedder 4b-st ser lidt anderledes ud indvendig, måske mere hifi-orienteret. Mener Bryston er Canadisk og øvrigt strømstærke. Hvordan ser den ud under hjelmen?
Har den stået stille længe, er det en god idé med en nænsom opstart.
Data findes på World of hi-fi.. Tillykke med købet. ;)
Senest rettet af cdp ons 26. aug 2020 21:17, rettet i alt 1 gang.
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: V.: Bryston 4B sluttrin

Indlægaf Tonni » ons 26. aug 2020 21:09

Jeg kan tilføje, at de blev vel modtaget back then! Musikalske, men med greb om tingene...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: V.: Bryston 4B sluttrin

Indlægaf NikonSP » ons 26. aug 2020 21:38

cdp skrev:Modellen der hedder 4b-st ser lidt anderledes ud indvendig, måske mere hifi-orienteret. Mener Bryston er Canadisk og øvrigt strømstærke. Hvordan ser den ud under hjelmen?
Har den stået stille længe, er det en god idé med en nænsom opstart.
Data findes på World of hi-fi.. Tillykke med købet. ;)


Når man ser på nettet er der tilsyneladende flere modeller der hedder 4B.
Sådan ser den ud under hjelmen:


Bryston 4B sluttrin - 3.jpg


Bryston 4B sluttrin - 4.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Der er nu noget ved en Marantz, - og mange andre ting . . .
Brugeravatar
NikonSP
 
Indlæg: 835
Tilmeldt: 15 maj 2010
Geografisk sted: Jylland
Lokalitet: Herning

Re: V.: Bryston 4B sluttrin

Indlægaf tctla » ons 26. aug 2020 22:24

Tillykke,

Masser af RIFA-kondensatorer = garanti for røg over tid.
Spørgsmålet er så, om tiden snart er gået? :QQS:
De grønne elektrolyt-kondensatorer bør også tjekkes.
Grunden til, at de sidder skævt kan være, at de er på vej til, at skyde gummi-bundproppen ud.
...eller, at de var lidt sløsede i produktionen. Ikke til at vide.

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: V.: Bryston 4B sluttrin

Indlægaf Helikon » ons 26. aug 2020 23:11

Den er måske nok ikke helt original, aflastningen på netledningen, kablingen til udgangen og hovedlytterne ser ikke rigtigt fabriksfremstillet ud. Kunne den også fås som byggesæt måske?
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: V.: Bryston 4B sluttrin

Indlægaf NikonSP » ons 26. aug 2020 23:14

Henrik(Arnborg) må ta' et kik i kassen og så må vi se hvor det bærer hen :thumbsup:
Der er nu noget ved en Marantz, - og mange andre ting . . .
Brugeravatar
NikonSP
 
Indlæg: 835
Tilmeldt: 15 maj 2010
Geografisk sted: Jylland
Lokalitet: Herning

Re: V.: Bryston 4B sluttrin

Indlægaf Fredmarantz » ons 26. aug 2020 23:25

Nu prøver jeg lige mit take - det vil ikke være så diplomatisk som de tidligere - men dog skrevet i bedste mening :p :

Den forstærker er totalt hack-modded og er ikke længere en Bryston 4B . Kun forplade + enkelte chassisdele, herunder fornuftige printplader t. udgange og tilsyneladende originaltransistorer, er fra den fabrik. Hvis man tager et hurtigt kig på "Bryston 4B" på en googlesøgning og trykker "billeder"- så er der en del af disse - også i 4B's forskellige versioner - ingen af disse billeder ligner denne. Den ser, som også Helikon bemærker, enormt amatøragtigt sat sammen. Mit gæt er, at man har fjernet det meste af den gamle indmad og bygget et hjemmesløjd-sluttrin i den samme kasse - og ændret bagpladerne ved at fjerne bag-køleprofilerne og monteret udelukkende XLR-stik samt et sæt "off the shelf" højjtalerterminaler.. Der skal på alle markeder som et minimum sidde en typeplade og så videre med elektriske oplysninger - det gør der jo ikke. Kablerne indvendigt er også fornyede til "monsterkabler" osv....
Det er også friskt at forestille sig at den skal kunne yde 250W med stort bundtræk med lave ohmske belastninger med den trafo og det antal transistorer. Byggekvaliteten ser ikke godt ud -

Jeg fik engang nys om en Technics SE-A3, som stod i Herning og var til salg - den ville jeg morderlig gerne købe - en enormt imponerende forstærker - kæmpestor osv.... Jeg var på vej til at betale den og ville lige løfte på den og jeg havde nær smidt den op i loftet. Et nysgerrigt kig under hjelmen afslørende en meget lignende konstruktion som denneher - helt igennem hjemmesløjd og reduceret på alle parametre.

Hvis det viser sig, at jeg tager grundigt fejl vedr. denne såkaldte "Bryston 4B" - så gi'r jeg kaffe og en stor offentlig undskyldning.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: V.: Bryston 4B sluttrin

Indlægaf Fredmarantz » tors 27. aug 2020 00:27

Jeg tror, at det er versionen på linket her, som er den, du har anskaffet dig. Desværre er det kun exteriør-billeder i linket. Samtidig kan jeg se, at kontrollamperne i fronten er grønne. Det giver en ide om ændringerne, som er lavet., synes jeg:

https://hifivintage.eu/fr/amplificateur ... on-4b.html

NB: Der er også tydeligvis fjernet køleprofiler i siderne på dit eksemplar - så altså ...fjernede køleprofiler både bagtil og i siderne. Der er huller i chassispladerne, hvor de skulle have siddet.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: V.: Bryston 4B sluttrin

Indlægaf cdp » tors 27. aug 2020 00:59

NB: Der er også tydeligvis fjernet køleprofiler i siderne på dit eksemplar - så altså ...fjernede køleprofiler både bagtil og i siderne. Der er huller i chassispladerne, hvor de skulle have siddet.

Ja, - ser lidt mystisk ud. Ifølge nettet har 4b modellen 8 transer pr. kanal og iøvrigt dual mono som model 2b.
Den spiller sikkert ok som den er nu, da kølepladen har både udgangs og driver tr. Men specs ligger nok noget under den originale model. :(
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: V.: Bryston 4B sluttrin

Indlægaf Helikon » tors 27. aug 2020 16:14

Fredmarantz skrev:Jeg tror, at det er versionen på linket her, som er den, du har anskaffet dig. Desværre er det kun exteriør-billeder i linket. Samtidig kan jeg se, at kontrollamperne i fronten er grønne. Det giver en ide om ændringerne, som er lavet., synes jeg:

https://hifivintage.eu/fr/amplificateur ... on-4b.html

NB: Der er også tydeligvis fjernet køleprofiler i siderne på dit eksemplar - så altså ...fjernede køleprofiler både bagtil og i siderne. Der er huller i chassispladerne, hvor de skulle have siddet.

Vh
Freddy


en med skjoldet af https://www.canuckaudiomart.com/details ... s/1209101/
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: V.: Bryston 4B sluttrin

Indlægaf CARS10 » tors 27. aug 2020 16:57

Der er en til salg på den blå til 12.500.
carsten
CARS10
 
Indlæg: 222
Tilmeldt: 11 apr 2012
Geografisk sted: København
Lokalitet: Utterslev

Re: V.: Bryston 4B sluttrin

Indlægaf Fredmarantz » tors 27. aug 2020 16:59

CARS10 skrev:Der er en til salg på den blå til 12.500.
carsten


Det er en helt anden version. https://www.dba.dk/effektforstaerker-br ... 070391545/

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: V.: Bryston 4B sluttrin

Indlægaf CARS10 » tors 27. aug 2020 17:01

:oops: sorry :oops:
carsten
CARS10
 
Indlæg: 222
Tilmeldt: 11 apr 2012
Geografisk sted: København
Lokalitet: Utterslev

Re: V.: Bryston 4B sluttrin

Indlægaf NikonSP » tors 27. aug 2020 23:03

Jeg er efterhånden usikker på, om det er en Model 4B . . . . .

Som siderne af kabinettet ser ud, er der ingen tvivl om, at de 4 udgangstransistorer der er til stede, er de eneste der har været der. Der er ikke fjernet noget fra det forreste sæt huller, men jeg tror, at de sider er laver til at dække flere modeller, hvoraf en/nogen af dem har været med flere udgangstransistorer med tilhørende køleplader.

Jeg har forsøgt at finde den 'rigtige' model tilsvarende min på nettet, stadig uden held. Med frontplade ligesom min og med samme tekst, kan det tilsyneladende også være en 3B, men jeg kan stadig ikke finde den helt rigtige. Men der er nok ingen tvivl om, at forstærkeren i et eller andet omfang er ombygget.

Det kan være, at den bare skal sælges som et projekt, - for det er der vist tale om :shock: :lol:
Der er nu noget ved en Marantz, - og mange andre ting . . .
Brugeravatar
NikonSP
 
Indlæg: 835
Tilmeldt: 15 maj 2010
Geografisk sted: Jylland
Lokalitet: Herning

Næste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Majestic-12 [Bot] og 141 gæster