marantz 2225...lysdioder

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

marantz 2225...lysdioder

Indlægaf genesis » tirs 8. sep 2020 23:36

Jeg har en marantz 2225 som mangler lys i fm tuning displayet...er det dyrt og få fixet?...jeg mangler i øvrigt også et låg til min kenwood kd990...mit har en skade.
Jg knne også godt bruge nogen forslag til høtalere der matvher det her setup...jeg har nogle B&O rl 60 og noget bose 301...og de er fine nok...bose lidt "basset" efter min smag...nogen forslag?
genesis
 
Indlæg: 7
Tilmeldt: 08 sep 2020
Geografisk sted: tåstrup
Lokalitet: København

Re: marantz 2225...lysdioder

Indlægaf Fredmarantz » ons 9. sep 2020 03:32

Velkommen til Genesis!

(også navnet på det orkester, som jeg til alle tider har haft som det bedste og mest indflydelserige i mit liv overhovedet - fantastisk gruppe. :cool1: :thumbsup: :cool1: :thumbsup: :Thumpsup: )

lys i skalaen på en Marantz 2225 er muligt at ordne - og så må vi bede til, at plast-lyskassen inde bagved er sluppet nådigt igennem tilværelsen. Der skal sidde 4-5 glødelamper 8V 200mA ( ikke 250mA og slet ikke 300mA) - det er såkaldte "fuselamps" - ligner sikringer. Det er ikke helt let at komme derind, hvor de sidder, men vi har flere brugere her på forum, som sikkert ville kunne udføre opgaven - også i det Københavnske/østdanske.. Hvis der er nogle af funktionslamperne, der også er i udu, så er det 6,3V 40mA "bi-pin" - lamper. Undtaget stereoindikatoren, som jeg ikke lige husker, hvad er, men den skal man passe lidt på med - da den, hvis den trækker for megen strøm, kan brænde stereodekoderen af (vistnok HA1156). Spørg først, hvis den lampe er defekt.

Låget til Kenwood'en - den var værre. Du kan søge ét på vores "købes" - side.

viewforum.php?f=651

Højttalere? - en smagssag - men mange mener, at Marantz og JBL altid har passet godt sammen - nogle mener det ikke - og har andre forslag, men det skal man altså forsøge sig frem med. Det er nærmest umuligt (og dumt) at komme med en regel om sådan noget.....

ps: Jeg har flyttet tråden fra "tuner" til "Vintage transistor-udstyr". Marantz 2225 er ikke en tuner, men en receiver/radio.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: marantz 2225...lysdioder

Indlægaf KenRas » ons 9. sep 2020 07:48

Jeg har før nævnt her på forummet, at jeg mener B&O S45 er et fremragende match til de mindre Marantz forstærkere / receivere fra 70'erne. Jeg har selv kombinationen stående. S45 er nemme at finde til en rimelig pris.

En pære kan jeg nok også finde til dig :p

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1222
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: marantz 2225...lysdioder

Indlægaf genesis » ons 9. sep 2020 15:48

Tak for de gode råd og forslag...jeg prøver lige og skrue frontpladen af marantz;en for at kaste et blik på det hele og så vurdere om det er noget jeg selv skal rode med...og du har ,i mine øjne ret,med de der b&o høtalere...de spiller rigtig godt og så er jeg vild med designet..
Senest rettet af genesis tirs 29. sep 2020 22:30, rettet i alt 1 gang.
genesis
 
Indlæg: 7
Tilmeldt: 08 sep 2020
Geografisk sted: tåstrup
Lokalitet: København

Re: marantz 2225...lysdioder

Indlægaf KenRas » ons 9. sep 2020 18:07

genesis skrev:Tak for de gode råd og forslag...jeg prøver lige og skrue frontpladen af marantz;en for at kaste et blik på det hele og så vurdere om det er noget jeg selv skal rode med...og du har ,i mine øjne ret,med de der b&o høtalere...de spiller rigtig godt og så er jeg vil med designeret..


Du skal have coveret af, ikke frontpladen :p
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1222
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: marantz 2225...lysdioder

Indlægaf henhlars » ons 9. sep 2020 19:33

Angående højtalere til Marantzer, så synes jeg, at den dejlige mellemtone forplumres af mange mærker; men jeg kan anbefale System Audio's, da de bringer Marantzernes klare lyd helt frem til ørerne - og de kan tit anskaffes til en fornuftig pris.
Marantz 2245, Thorens 166 II med Benz og SA AV 70 ht'er samt Cain CD incl. Audioquest kabler. Sudgen A48, A28II og andet, der ligger og.....
Brugeravatar
henhlars
 
Indlæg: 126
Tilmeldt: 09 apr 2012
Lokalitet: 2990 Nivå

Re: marantz 2225...lysdioder

Indlægaf KenRas » ons 9. sep 2020 21:18

Man kunne også gå rent Marantz, hvis man var så heldig at kunne finde et sæt HD55. De er tidstypiske for en Marantz 2225 og er designet af Ed May, som Marantz hentede hos JBL. Efterfølgeren HD550 også fra Ed May, kan også anbefales. Jeg har begge sæt, dog ikke til salg.

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1222
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: marantz 2225...lysdioder

Indlægaf Fredmarantz » ons 30. sep 2020 00:46

genesis skrev:Tak for de gode råd og forslag...jeg prøver lige og skrue frontpladen af marantz;en for at kaste et blik på det hele og så vurdere om det er noget jeg selv skal rode med...og du har ,i mine øjne ret,med de der b&o høtalere...de spiller rigtig godt og så er jeg vild med designet..


Hvordan er det gået med projektet med lamper til 2225'eren?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: marantz 2225...lysdioder

Indlægaf genesis » ons 3. feb 2021 03:45

jeg beklager at jeg ikke har reageret på de seneste indlæg her...jeg havde dels fumlet mit password væk og har været optaget af real life.
Jeg har stadig ikke fået løst problemet med lysdioder til min marantz forstærker.hvis der er nogen der kan sælge mig nogen af disse dioder og eller hjælpe med instalationen af disse,ville jeg være rigtig glad...det støder mit øje at lyset ikke er komplet...der er stadig en marantz 2225 reciever det handler om og specifikt er det lyset i det vindue hvor der står "fm tuning"...og så ser det også ud som om den sidste del af selve radio skalaen også mangler lys...håber på hjælp og at det ikke er for bekostligt at rette op på det her.
ps. håber i er ok derude hvad "corona krisen" angår.
genesis
 
Indlæg: 7
Tilmeldt: 08 sep 2020
Geografisk sted: tåstrup
Lokalitet: København


Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 134 gæster