Om forstærkere og DC

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Re: Om forstærkere og DC

Indlægaf cdp » tirs 9. dec 2014 09:17

Interessant tråd at følge - håber mit spørgsmål er landet rette sted.

Der tales meget om dæmpningsfaktor og modkoblingsfrie forstærkere. Som jeg forstår er værdier over 20 (DF)
i praksis udmærket, selvom mange reklamerer med langt højere værdier. Kenwood angav en Df på 1000 i deres sigma drive forstærkere. Husker jeg korrekt var de forsynet med 2 ekstra ledninger til højtt. , så der kunne måles returstrøm og korrigeres, for det elektromotoriske (friløb). Men hvorfor lyder helt modkoblingsfrie forstærker kraftigere, og hvordan fungerer de teknisk ?? Hvis en overdimensionering af effekttrinet giver bedre data og stabilitet, burde der jo være flere, der gjorde det rigtigt fra starten, selvom det nok betyder en højere pris !!!
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Om forstærkere og DC

Indlægaf spuncut » tirs 9. dec 2014 12:22

Hvilken modkoblingsfri forstærker tænker du på ?
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Om forstærkere og DC

Indlægaf cdp » tirs 9. dec 2014 12:38

Efter sigende skulle denon pma 777 være (næsten) uden modkobling.. (er tidl.ejer)
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Om forstærkere og DC

Indlægaf spuncut » tirs 9. dec 2014 18:26

Modkoblingsfri er den ikke, der er modkoblet på kryds og på tværs :
http://www.hifiengine.com/hfe_downloads ... ervice.pdf
Når det så er sagt kan man da med rette påstå at modkoblingsgraden er holdt pænt lav, i og med forstærkningen på de to op-amps, IC303, er reduceret til 10 gange. I andre forstærkere, som feks. NAD 3080, har man en op-amp siddende som kører fuld forstærkning (typisk 100db), 3080 har derfor en høj modkoblingsgrad.
Lav modkoblingsgrad i sig selv kan dog ikke anvendes som kvalitetsparameter, har forstærkeren en grundlæggende høj kvalitet betyder det mindre om modkoblingsgraden er 10 eller 40db. Er kvaliteten derimod kun kommet op et tåleligt niveau ved brug af modkobling kan man risikere at en reaktiv belastning fra en bøvlet højtaler, så at sige, vælter korthuset (papirdata). For at det ikke skal være løgn, er der jo en del der er begejstret af lyden fra feks. en Sansui AU-999, der netop er en forstærker som "holdes oppe" vha. modkobling.... så øøøøhhhhh ?!??!?!
Det følgende er bare et indtryk jeg har, det kan derfor sagtens afvige fra andres oplevelser.
Jeg har altid ment at 3080 var en særdeles dynamisk og entusiastisk (ikke nødvendigvis korrekt) -lydende forstærker, jeg har derimod til gode at høre en Denon-forstærker (kender ikke den aktuelle) som lyder andet end kedelig (FWIW, IMHO).
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Om forstærkere og DC

Indlægaf Tube mania » lør 23. maj 2015 01:11

Om sikrings kredsløb.

Der er forresten ikke så meget at vælge imellem ang beskyttelse. Den bedste er DC detektoren som hovedsagelig beskytter højtalerne mod DC og ildebrand. Det er en DC detektor som registererer hvis der er mere end 1V DC på udgangene og så afbryder forbindelsen til højtalerne vha et relæ. Så lyser forstærkeren i *protektion*. Sådan en fejl skyldes for det meste kortsluttede udgangs transer. Alm sikringer bør altid findes i hver rail, men beskytter kun mod ildebrand...ikke mod at fejl opstår.

Så er der den elektroniske strømbegrænser som sidder i udgangstrinnet og måler spænding over emitter-modstandene. De er ofte instillet efter max srøm i 4 ohm og korslutter udgangenes basis-emitter strækning i den del af forløbet hvor strømmen overstiger det tilladte. Det medfører forvrængning hvis det sker, men er normalt ikke noget problem. Det bedste er en kombination hvor alle kredsløb findes i forstærkren og endnu bedre hvis de er koblet sammen. Strømbegrænseren kan således bruges til at trigge DC detektoren og forstærkeren går i*protektion* i 6sek hvorefter den fortsætter. Det kan jeg godt lide fordi man får en indikation om at noget er galt.

Ulæmper: Jeg har set en del strømbegrænsere som som pga fejl i disse lægger forstærkeren ned, men den fejl er hurtig fanget på værkstedet. Nogle hævder at den konsekvent er årsag til ringere lyd....det er ikke rigtigt. Ang relæet i forbindelse med DC detektoren...det ved vi jo alle at kontakterne kan blive trælse. Sikrings kredsløb kan vi ikke undvære...de er vores forsikring mod ildebrand og kan begrænse skader. Strømbegrænserne forhindrer direkte forstærkeren i at brænde sammen.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Om forstærkere og DC

Indlægaf Tube mania » søn 30. aug 2015 19:54

Jeg har dyrket lidt >forstærker arkæologi< her på det sidste. Det handler om min Arena T9000...den er forsynet med hvad jeg tror er verdens første DC koblede udgangsforstærker. Jeg læste et sted at det var en RCA udviklet konstruktion og det passer jo meget godt med at den er udrustet med RCA transistorer. Den dygtige Herman Høedholt havde øjnene åbne for hvad der rørte sig i verden dengang i 1968. Det ser man jo også i højtaleren Arena HT25 som er udrustet med KEF koncept enheder. I min søgen efter RCA diagramme stødte jeg på en sjov forstærker kaldet BRUTE 70. Efter min bedste overbevisning er dette samme forstærker som i Arena T9000.

Det originale diagram for effekt delen:

Billede

Det fundne diagram:

Sidste ciffer på transistor positions nummeret er det samme som på Arena diagrammet.

Billede

Jeg tror nok jeg vil påstå dette er en 'historisk' forstærker på godt og ondt. Jeg vil for EN gangs skyld 'forbedre' lidt ifh til udgangs-transistorer. Den fortjener nogle hurtigere så de ikke bliver flaskehalsen.


Brute70: http://www.swtpc.com/mholley/PopularEle ... eb1967.htm
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Om forstærkere og DC

Indlægaf Gottschalck » lør 21. nov 2015 11:19

Fandt lige denne tråd i forbindelse med søgning på Sigma drive.

Er der nogen herinde der har leget med kenwoods system og virker det?

Som nævnt bruges to sæt kabler et tykt til de normale terminaler og et tyndere til Sigma drive terminalerne. Jeg har læst flere steder at kabler kontra terminaler på højtalerne eller ved forstærkeren kan systemet ødelægge forstærkeren ved dårlige forbindelser

Men virker det eller er det kun når man bruger lange og tynde kabler at systemet virker?

Hilsen Jesper


cdp skrev:Interessant tråd at følge - håber mit spørgsmål er landet rette sted.

Der tales meget om dæmpningsfaktor og modkoblingsfrie forstærkere. Som jeg forstår er værdier over 20 (DF)
i praksis udmærket, selvom mange reklamerer med langt højere værdier. Kenwood angav en Df på 1000 i deres sigma drive forstærkere. Husker jeg korrekt var de forsynet med 2 ekstra ledninger til højtt. , så der kunne måles returstrøm og korrigeres, for det elektromotoriske (friløb). Men hvorfor lyder helt modkoblingsfrie forstærker kraftigere, og hvordan fungerer de teknisk ?? Hvis en overdimensionering af effekttrinet giver bedre data og stabilitet, burde der jo være flere, der gjorde det rigtigt fra starten, selvom det nok betyder en højere pris !!!
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1676
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Om forstærkere og DC

Indlægaf GoodKnight » man 30. nov 2015 14:21

Jeg har for nyligt fået sat min Accuphase E202 i gang igen. Den måtte en tur forbi JA på Frederiksberg.
Der er dog sket det at højre kanal lægger en pænt stor DC på når den har kørt ½ times tid.
Det er så voldsomt at bassen klart tog tydeligt "kommer ud af kabinettet" med en plump lyd. Jeg tør ikke spille med den. Men er hvad er problemet ? er det kondensatorerne i strømforsyningen som er defekte eller?

Claus
GoodKnight
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 30 nov 2015
Lokalitet: Harrestrup

Re: Om forstærkere og DC

Indlægaf Tube mania » man 30. nov 2015 18:37

Nej...det er det ikke. Jeg synes du skal klage. Ja...altså alt efter hvad den er repareret for?
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Om forstærkere og DC

Indlægaf kj2005 » ons 11. jan 2017 14:26

Tube mania skrev:Nej...det er det ikke. Jeg synes du skal klage. Ja...altså alt efter hvad den er repareret for?


Hej Tube Mania,

Den oprindelige tråd "om forstærkere og DC" var/er meget lærrerig. Jeg har været lidt ærgerlig over, at det lykkedes for mig at "blande" Luxman "IC" kredse opbygget at diskrete komponenter ind i denne tråd, og at der også har været "afstikkere" til andre emner, som ikke lige handlede om DC i forstærkere.

For mit eget vedkommende vil jeg i fremtiden forsøge at holde lidt bedre disciplin omkring mine indlæg, så vi alle får det bedste og selve essensen ud af de meget interessante tråde, som kommer her på Vintagehifi.

Så derfor spørger jeg dig, Tube Mania, om du har eventuelle tilføjelser til din oprindelige tråd "om forstærkere og DC"?

Når man har elektronik som hobby og ikke arbejder professionelt med forstærkere, opstår der altid spørgsmål som fordrer dybere grundlæggende viden, og her er trådene på Vintagehifi guld værd.

Tak for dine tekniske indlæg i trådene omkring "transistorer" og "Rør" :p

Med venlig hilsen
Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Om forstærkere og DC

Indlægaf Tube mania » ons 11. jan 2017 14:34

Tak...det kan sagtens ske der dukker noget op hvis jeg mener det kan have interesse. ;)
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Om forstærkere og DC

Indlægaf kj2005 » fre 21. apr 2017 14:28

Tube mania skrev:Om sikrings kredsløb.

Der er forresten ikke så meget at vælge imellem ang beskyttelse. Den bedste er DC detektoren som hovedsagelig beskytter højtalerne mod DC og ildebrand. Det er en DC detektor som registererer hvis der er mere end 1V DC på udgangene og så afbryder forbindelsen til højtalerne vha et relæ. Så lyser forstærkeren i *protektion*. Sådan en fejl skyldes for det meste kortsluttede udgangs transer. Alm sikringer bør altid findes i hver rail, men beskytter kun mod ildebrand...ikke mod at fejl opstår.



I relation til forklaringen om fordele og ulemper ved "DC- detektoren" og "den elektroniske strømbegrænser" har jeg gjort nogle erfaringer på den hårde måde.

Omkring 1983 var den en artikel om nogle engelske mos-fet moduler, der hed ILP MOS128 i "Ny Elektronik".

Det "elektroniske filter", som bestod af et par modstande, nogle kondensatorer og fire pontentiometre belastede indgangstrinnet på ILP MOS128 modulerne for hårdt. Resultatet var et afbrændt ILP MOS128 modul og en afbrændt KEF B139 svingspole . :oops:

DC-kredsløbet er fra René Jørgensen og kan benyttes ved flere forskellige spændinger. Målet var et DC-kredsløb SOM IKKE måtte have indvirkning på lyden,. Efter mange lytteprøver blev den endelige løsning flere store kontaktpunkter... ikke små guldbelagte kontaktflader i flad-relæer som anbefalet. Alt i relæer blev afprøvet.

DC-kredsløbet fejlspænding (threshold) : +-8,0VDC (i praksis mindre end +-8VDC)
Indkoblingstid : 3 sek. spændingsforsyning: +45VDC

D17 og D18 tilsluttes via ledninger direkte på diodebroen (35A) , R31 og R32 tilsluttes direkte på forstærkerudgangen.

En tråd om dc-forstærkere med nævnte sikringskredsløb er startet under "gør det selv vintage".
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Om forstærkere og DC

Indlægaf cdp » tirs 5. okt 2021 22:14

Jeg graver lige Tube mania`s fine tråd frem - rigtig god info for os mindre erfarne med diverse forklaringer, som gør teknikken mere synlig. Her i forummet er de fleste forstærkere sikkert kl. A & Ab. Om rørforstærkere kan inkluderes under dette ved jeg ikke. Overskriften er godt nok forst./dc, men kunne sikkert også rumme andre problematikker.
Ud over forum, findes der jo et hav af videoer på YouTube om alverdens reparationer, test og anden info vedrørende Hifi/elektronik. "Ask Paul" , formidler på en skøn og saglig måde sin viden til andre, ham bliver jeg ikke træt af. Nedenstående link er desuden tekstet, godt nok på engelsk, men hvad man ikke hører, ser man. :p
https://www.youtube.com/watch?v=rj6h4qYxkCc
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Om forstærkere og DC

Indlægaf spuncut » tirs 5. okt 2021 22:25

cdp skrev:... Om rørforstærkere kan inkluderes under dette ved jeg ikke. ...

Traditionelle rørforstærkere har en udgangstransformator for at tilpasse rørenes relativt høje impedans (kiloohm) til højtaleres relativt lave impedans (ohm). Og sådan en transformator der kan kun overføre vekselspænding (AC). Jævnspænding (DC) på udgangen af en traditionel rørforstærker er således ikke et problem.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Om forstærkere og DC

Indlægaf haflermicro » tors 2. feb 2023 18:35

Ahhhh....gør det selv måling med behagelig læsning på multimeteret....Min nyanskaffede DH500 opfører sig da rimeligt pænt....
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Mvh Jesper

Hafler DH100 Preamp 1985
Hafler DH500 Power amp 1986
Micro Seiki DQX500 1982 m. Rega RB300
Ortofon MC20 Super MKII + Ortofon T20MKII Step-trafo
Musical Point - Point One Reference
Earthquake SleekWave CP8 subwoofer
Brugeravatar
haflermicro
 
Indlæg: 283
Tilmeldt: 24 dec 2011
Lokalitet: 5210 Odense NV

Foregående

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 23 gæster