Marantz 2225

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Marantz 2225

Indlægaf Bjarnethomsen » ons 23. sep 2020 17:36

Hej. Jeg har lige byttet min beomaster 5500 ud med en marantz 2225. Jeg kan ikke få liv i radiodelen. Hvad kan problemet være? Mvh Bjarne
Bjarnethomsen
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 23 sep 2020
Lokalitet: Skanderborg

Re: Marantz 2225

Indlægaf KenRas » ons 23. sep 2020 20:41

Bjarnethomsen skrev:Hej. Jeg har lige byttet min beomaster 5500 ud med en marantz 2225. Jeg kan ikke få liv i radiodelen. Hvad kan problemet være? Mvh Bjarne


Kan du beskrive symptomerne nærmere?
Er den helt død i både FM og AM?
Eller bare i FM?
Er der sus når du kører hen over skalaen?
Har du slået FM muting fra?

Grundlæggende kan det være omskiftere eller selve tuneren der har et problem. Der skal nok måles i den for at komme svaret lidt nærmere.

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1222
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Marantz 2225

Indlægaf Fredmarantz » ons 23. sep 2020 20:45

Velkommen til, Bjarnethomsen!

Ja- når der ikke er radio - så kan det formentlig skyldes to ting
- der er en defekt
-eller en "menneskelig fejl" - som havarikommisionerne ofte udtrykker det.

Kan du fortælle, hvordan du har forsøgt at få radio igennem? - hvordan har du indstillet receiveren?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Marantz 2225

Indlægaf Bjarnethomsen » ons 23. sep 2020 20:56

Tak Freddy. Vi har fælles antenne her. Jeg har bare forsøgt at tilslutte med alm antennekabel i det nederste hjørne bagpå
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Bjarnethomsen
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 23 sep 2020
Lokalitet: Skanderborg

Re: Marantz 2225

Indlægaf Fredmarantz » ons 23. sep 2020 21:55

Du skal have fællesantennesignalet ind i to af de fire terminaler i toppen af dit billede. Det er et såkaldt coaxialt kabel, du bruger fra væggen og over i receiveren. Dette coaxiale antennekabel er forsynet med en "inderleder" og en flettet skærm/kappe, som omslutter inderlederen med et isolerende lag imellem.

Inderlederen/signalet skal ind i 75ohm's indgangen og yderlederen/skærmen skal sidde i "G" ( Ground)

Opsummeret betyder dette, at du skal placere inderlederen i antenneindgang nummer 2 fra venstre og yderlederen i "G". altså ikke noget med at placere noget i den "Chassis Ground", som du har i nederste venstre hjørne på billedet.

Det var bagsiden.

Så kommer forsiden af receiveren. Der er talrige muligheder for ikke at få radiolyd igennem, hvis man indstiller kontrollerne forkert, hvilket også Kenras er inde på..

Hvis du lige vil fortælle, hvordan du stille kontrollerne/trykknapper og drejeknapper) på forsiden, evt. ved hjælp af et tydeligt billede, så kan vi nok bedre hjælpe dig. Ligeledes vil det være fint, hvis du fortæller, hvad du hører fra højttalerne (sus/musik/knas eller hvad det nu kan være)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Marantz 2225

Indlægaf Bjarnethomsen » fre 25. sep 2020 12:46

Problem løst. Mange tak. Eller næsten løst. Købte stueantenne, men dårligt signal og meget lav lyd. Hvad kan jeg gøre ved det? Antennen er fra biltema
Bjarnethomsen
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 23 sep 2020
Lokalitet: Skanderborg

Re: Marantz 2225

Indlægaf Fredmarantz » fre 25. sep 2020 16:17

Noget siger mig, at der er ét eller andet galt ved Marantz'en. Enten skal den renses/dårlig forbindelse eller anden defekt - eller der er fejlbetjening. Kan du ikke tage et billede af - eller på anden måde beskrive, hvordan du har forbundet antennen samt indstillet kontrollerne på forsiden af Marantzen.

Hvis signalet er dårligt, skal der stadig være en masse kraftig støj fra radioen ud gennem højttalerne. forstår ikke, hvorfor lyden er lav, selv om der er skruet helt op - derfor tror jeg, at der er noget med radioen eller betjeningen.

Hvis signalet er dårligt, er det fordi antenneforholdene/stueantennen er dårlige - brug fællesantennen (FM) eller en rigtig gammeldaws FM-antenne, hvis muligt.

hvilken slags lyd hører du? - tale/musik eller støj/sus/skrat??

btw: Jeg har slettet dit indlæg/emne i forummet "Tuner" - da du spurgte om det samme her i denne tråd.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Marantz 2225

Indlægaf Bjarnethomsen » lør 26. sep 2020 18:20

Vedhæfter lige et par billeder
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Bjarnethomsen
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 23 sep 2020
Lokalitet: Skanderborg

Re: Marantz 2225

Indlægaf KenRas » lør 26. sep 2020 19:17

Indstillinger ser OK ud, så:

Hvad har du af udslag på Signal Strength meteret når du har tunet ind på en fx. en DR station i nærheden? Jeg ville forvente at hvis du har 3 til 4 streger på meteret, så burde du have god lyd.

Kan stereo indikatoren tænde, nå du stiller ind på en station?

Er det andet meter centreret når du har justeret til der hvor det lyder bedst/højest?

Har du en anden radio modtager der modtager OK med den samme antenne?

Spiller den kun lavt på FM? Hvad med AUX indgangen?

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1222
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Marantz 2225

Indlægaf KenRas » ons 30. sep 2020 18:07

Hej Bjarne,

Har du fået løst problemet med radiodelen på din 2225?

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1222
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup


Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 144 gæster