forstærker til JBL l150

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

forstærker til JBL l150

Indlægaf NicolaiL » ons 7. okt 2020 12:37

Hej

Jeg har en ven der har arvet et sæt JBL l150 som er koblet sammen med en Lynx Hilo og en Meridian effekt - hvilket ikke er noget godt match - Er der nogen der har erfaring med højtalerne og hvilken forstærker, der kunne være en godt køb. Budgettet er max 5000,- og helst noget mindre.
NicolaiL
 
Indlæg: 66
Tilmeldt: 10 feb 2017
Lokalitet: Horsens

Re: forstærker til JBL l150

Indlægaf Tonni » ons 7. okt 2020 14:28

Et par dejlige højttalere!
Jeg ville se om jeg kunne finde en god Luxman, Marantz (Amerikansk ikke Japansk), eller Sansui. Alle i udgaver fra omkring 1975-80.
Luxman dog også i modellerne fra start-midt firserne.

Hvilke musikgenrer lytter din ven mest til?
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: forstærker til JBL l150

Indlægaf NicolaiL » ons 7. okt 2020 14:48

"Hvilke musikgenrer lytter din ven mest til?"

Han lytter en del til Phil Collins, Kraftwerk og danske kunstnere fra 80erne.
NicolaiL
 
Indlæg: 66
Tilmeldt: 10 feb 2017
Lokalitet: Horsens

Re: forstærker til JBL l150

Indlægaf Tophøj » ons 7. okt 2020 20:39

Jeg har haft et sæt... i 14 dage. Jeg blev virkelig skuffet, ingen typisk JBL punch i lyden. Min personlige mening er, det fungerer ikke med den slave enhed.
For at få bare lidt skud i dem, skal du på minimum et par hundrede watt erfarede jeg.
Jeg prøvede mange forskelllige forstærkere, og det bedste match var en Yamaha P2200.

Mvh Per
Technics SL1000, Jelco 250L, Ortofon Rondo Bronze/Micro Benz Ruby gold open air. SL 1200 MK2 GLD, Ortofon MC30 super . Technics SL-P999/SL-P777. Technics SEA5 x2. Mark Dane MB500. Yamaha C60. Revox B77 .JBL 4344. Technics SV-DA10. Alpine AL90. Technics RS 1500
Brugeravatar
Tophøj
Branchemedlem
 
Indlæg: 497
Tilmeldt: 09 apr 2013
Lokalitet: 3230

Re: forstærker til JBL l150

Indlægaf CARS10 » ons 7. okt 2020 21:00

Tophøj, du har ret i det med slaveenheden. Min ven havde et sæt Lancer L77 (tror jeg nok de hed) Vi tog slaven ud og lukkede holdet, senere lavede han nogle nye kabinetter på 80 ltr. kun med LE10 og LE20. De lød ret godt.
CARS10
 
Indlæg: 222
Tilmeldt: 11 apr 2012
Geografisk sted: København
Lokalitet: Utterslev

Re: forstærker til JBL l150

Indlægaf kbekke » tors 8. okt 2020 00:45

Jeg har haft fornøjelsen af at lytte til et par L150, drevet af Marantz 250, nede i “Det Allerhelligste” hos NikonSP. Jeg mener, vi hørte “Billie Jean” - og at det var ganske overbevisende.

Jeg tror, Tophøj har ret i, at der skal noget juice til de højtalere.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: forstærker til JBL l150

Indlægaf Fredmarantz » tors 8. okt 2020 00:57

Jeg har masser af respekt for de forskellige bedømmelser af L150 - og jeg kan bidrage med en lidt anden vinkel:

Jeg har en god bekendt, som jeg har besøgt utallige gange i 90'erne og også efterfølgende. Han havde og har stadig sådan et par L150 ( dog en "A"-model med titaniumdiskant). Vi var sådan lidt Hifinørder sammen dengang og eksperimenterede en del.

Han har brugt flere forskellgie forstærkere op gennem tiden og alle har vist sig meget magtfulde og der har bestemt ikke m,anglet noget: En Harman 665ViX ( tror jeg den hedder) - En Accuphase E-202 - Accuphase E-203 - Harman Citation 16A - Accuphase P400 - alle disse forstærkere har været "mere end rigelige" til disse L150A. Det er helt sikkert også en smagssag, hvad der forventes i lyden.

Tophøj KAN have lidt ret i ,at disse højttalere driver en smule væk fra den klassiske JBL-lyd hvad angår "smækket i bunden" - disse går derimod meget dybt og kan holde den dybe tone - fx orgel.

De er nemme at drive - følsomme nok til langt det meste. Er man til ikke så højt spillet musik, kan man sagtens komme meget langt med en gennemsnitlig størrelse forstærker. Skal der virkelig tryk på, er det altid godt at have kraftige forstærkere med masser af saft, men det gælder vel alle højttalere.

Havde jeg et par L150 ville jeg nemt kunne synes, at en Marantz 1060 eller deromkring kunne være tilstrækkelig, men jeg er jo også lidt afdanket efterhånden ;) .

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning


Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 147 gæster