Beomaster 900K Type 2201-6

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Beomaster 900K Type 2201-6

Indlægaf eltek » lør 31. okt 2020 11:11

Hej Alle
Jeg har problemer med en gammel Beomaster 900, måske der er nogen her der kan hjælpe.
Beomasteren var helt tavs til at starte med. Det viste sig at der var sprunget en sikring, forårsaget af ladeelektrolytten 1000uF/50V som var kortsluttet. Den blev skiftet og så kom der liv i den. Jeg justerede de 24V og alt så ud til at være ok, men nu kommer problemet. Når jeg trykker FM knappen ind falder de 24V til 14V og de 9V til FM-tuneren falder til ca.5V. Jeg har skiftet alle elektrolytter, brokoblingen, har prøvet at skifte transistorerne i strømforsyningen, 9,1V zenerdiode skiftet. Alt uden resultat. Den spiller, men forstærkerdelen kører ikke ordentligt ved kun 14V. Har også prøvet at forsyne radioen fra en ekstern strømforsyning, samme resultat.
Hvis jeg fx tilslutter en cd-afspiller til tapeindgangen spiller den rigtig fint og der er 24V tilstede som der skal være.
Trykker jeg de andre knapper ind M, L, K er der stadigvæk 24V. Kun på FM dykker spændingen. Jeg har prøvet at måle strømmen til FM-tuneren (de 9V), den bruger kun 18mA. Jeg forstår ikke hvor de ca. 10V forsvinder hen, der er ikke noget der bliver varmt.

Nogen der har en teori om hvad der kan være galt.

Hilsen Povl

Strømforsyning Beomaster900.jpg


Beomaster 900 diagram.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
eltek
 
Indlæg: 25
Tilmeldt: 05 sep 2018
Lokalitet: Aabenraa

Re: Beomaster 900K Type 2201-6

Indlægaf tctla » tirs 3. nov 2020 23:43

Den første transistor i FM-Tuneren, antenneforstærkeren bruger 2,6mA og den selvsvingende blander transistor bruger 2,5ma.
Ialt altså omkring 5,1mA plus det løse, men ikke over 5,5mA.
Du måler et forbrug på 18mA, eller 3 x så meget som forventet.
Noget stjæler altså for megen strøm, og jeg har markeret et par kandidater på vedhæftede.
Naturligvis under forudsætning af, at begge AF106 transistorer er OK.
Det er de antagelig, for det er ikke den type, der udvikler "Tin-Whiskers".
Når der forbruges for megen strøm på +9V udgangen på strømforsyningen, kan der ikke opretholdes den korrekte strøm gennem Zenerdioden #912 og spændingen over den falder.
Dermed rykkes reguleringen af strømforsyningen, så den ikke længere spytter den korrekte spænding ud til forstærkeren.

Just my 5 cents.

Mvh,

/Torben
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Beomaster 900K Type 2201-6

Indlægaf Poul » ons 4. nov 2020 09:35

Et par gode bud fra Torben - selvfølgelig :thumbsup:

Hvis der sidder en diode på siden af FM-tuneren, under en bøjle og godt pakket ind i kølepasta, så har jeg flere gange oplevet, at den er defekt, og trækker spændingen ned - det kunne måske også være en mulighed :!:
Selvfølgelig også noget så banalt som en delvis kortslutning af forbindelserne til FM-tuneren.
Bare et par bud mere, hvis Torben’s forslag ikke kurerer radioen :ide:
Mvh.
Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Beomaster 900K Type 2201-6

Indlægaf Elektronik » ons 4. nov 2020 10:02

Tjek lige Germanium dioden OA90. De er sarte. ;)

Evt. tjek BA101. https://www.web-bcs.com/pdf/Tf/BA/BA101.pdf
Elektronik
 

Re: Beomaster 900K Type 2201-6

Indlægaf eltek » søn 8. nov 2020 00:29

Tak for de forskellige fejlmuligheder.
Jeg var ikke klar over hvad stømforbruget er/må være i sådan en FM tuner. Jeg tænkte 18mA er ikke meget men hvis det kun må være omkring 5mA er det jo for meget. Torben's mulighed har jeg faktisk selv tænkt på. Det er ikke kondensatoren på 125uF, den har jeg tjekket, den på 10nF har jeg haft mistanke til, men den er ikke så let at komme til. Men den skal tjekkes nu.
Det er AF102 transistorer der sidder i, men hvis de ikke var i orden ville der vel ikke komme signal fra tuneren.

Poul, jeg ved hvad du tænker på med dioden på siden af tuneren, men det er der ikke på denne her. Det er der på BM 3000 og 4000 bla.

Var ellers ved at give op, men jeg prøver lige igen med den 10nF og evt. OA90 dioden.

Hilsen Povl
eltek
 
Indlæg: 25
Tilmeldt: 05 sep 2018
Lokalitet: Aabenraa

Re: Beomaster 900K Type 2201-6

Indlægaf KAAG » søn 8. nov 2020 11:41

eltek skrev:
Var ellers ved at give op, men jeg prøver lige igen med den 10nF og evt. OA90 dioden.

Hilsen Povl

Hvis de 2 forslag ikke giver noget resultat, synes jeg du skal måle spændinger på de 2 transistorer og lægge dem ud her i forumet.
KAAG
 
Indlæg: 67
Tilmeldt: 26 okt 2014
Lokalitet: Vojens

Re: Beomaster 900K Type 2201-6

Indlægaf tctla » søn 8. nov 2020 18:39

Her kan du se hvordan du beregner strømforbruget i hele tuneren.
Der er også en simplere måde, quick & dirty, men absolut lige så god.
I stedet for, at beregne strømmen i hver transistor, så kig på collector-spændingen på den selvsvingende blander transistor. Diagrammet viser 8,6V. Spændingsfaldet over mellemfrekvens-trafoen (990 L 160) i collectoren er mikroskopisk, så nu kendes altså spændingen på begge sider af den 100-Ohm modstand gennem hvilken tuneren spændings-forsynes fra strømforsyningens 9,1V Zenerdiode. Kender man spændingen over en modstand, kender man også strømmen igennem den, altså: (9,1 - 8,6)/100 = 0,005A = 5mA

Nu oplyser du tillige, at tuneren IKKE anvender AF106 transistorer, men derimod AF102, og netop deri kan problemet ligge. AF102 er af den type, der udvikler 'Tin-Whiskers' og mit gæt er, at det netop er hvad forårsager det høje strømforbrug. Klip transistorens (frit valg hvilken du starter med) tillednings-ben til den interne skærm over, se billedet, og problemet forsvinder.
Sådan da. Hvis det virkelig ser ud til at løse problemet, så udskift begge AF102 med bedre typer som f.eks AF106, der aldrig får dette problem.

Mvh,

/Torben
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Beomaster 900K Type 2201-6

Indlægaf Poul » søn 8. nov 2020 22:58

Ang. Tin-Whiskers.
Af og til kan man være heldig og afbryde indvendige Tin-Whiskers i AF102- transistoren med et lille hurtigt slag på transistorens metalhus, f.eks. med spidsen af en skruetrækker.

Hvis det lykkes, så fungerer transistoren øjeblikkeligt igen, men det er nok ikke en permanent reparation. Derimod en nem og hurtig kontrolmulighed, som altid er et forsøg værd ;)

Mvh.
Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Beomaster 900K Type 2201-6

Indlægaf eltek » man 9. nov 2020 17:06

Hejsa
Problemet er løst nu, det var den første transistor i tuneren der var synderen. Den led netop af tin whiskers syndromet.
Jeg startede ellers med at skifte den 10nF kondensator som måske kunne være læk men det hjalp ikke noget. Jeg kom så i tanker om tin whisker syndromet og målte spændingen fra stel til huset på de to transistorer og hovsa, på den ene målte jeg 1,2mV, den anden 0mV (målt med mit Fluke 175 multimeter).
Jeg fik stelbenet på transistoren loddet fri så den ingen forbindelse havde og vupti nu faldt strømforbruget fra de 18mA til 3,5mA og de 24V var tilstede igen. Jeg havde en AF109R transistor liggende som jeg har sat i og nu spiller den bare. Må sige det var ikke nogen nem operation at rode rundt i sådan en lille blikkasse, men det lykkedes. Jeg burde måske have skiftet den anden transistor også, men jeg havde ikke flere der kunne bruges.

Tak til Torben fordi du forklarer hvordan man regner strømforbruget ud. Det havde ellers været mit næste spørgsmål.

Tak til alle der kom med gode råd og vejledninger. :Thumpsup:

Hilsen Povl
eltek
 
Indlæg: 25
Tilmeldt: 05 sep 2018
Lokalitet: Aabenraa

Re: Beomaster 900K Type 2201-6

Indlægaf eltek » man 9. nov 2020 22:20

Update.
Fandt endnu en AF109R, så nu er den anden transistor også skiftet. :thumbsup:
eltek
 
Indlæg: 25
Tilmeldt: 05 sep 2018
Lokalitet: Aabenraa

Re: Beomaster 900K Type 2201-6

Indlægaf tctla » man 9. nov 2020 23:31

Det lyder som om, du har passeret målstregen :thumbsup:

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars


Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 149 gæster