Tobakshørm

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Tobakshørm

Indlægaf MKO » ons 4. nov 2020 15:07

Hej,
Jeg har fået en gammel Yamaha forstærker ind i stuen. Den har en ret kedelig hørm, straks der kom lidt varme i den. Det er umiskendeligt den klassiske hilsen fra mange år i et rygerhjem. Kigger jeg ned i den, er det meget tydeligt at den er gjort ren. Den ser pæn ud gennem gitteret, men hold nu op det er næsten ikke til at være i stuen, selvom vinduerne er åbnet.
Kan jeg gøre noget? Stille en underkop med eddike på en serviet, eller? Hvid jeg havde eller kunne låne en ozon-generator ville det være bedst, men den løsning er ikke lige for.
Michell Syncro SME 3009 S2 improved, ERA mk5 SME 3009 S2, ERA mk5 SME 3009 S2, Sansui AY-717, TU-717, Yamaha A700, Tannoy, Ser efter brugte højttalere.
MKO
 
Indlæg: 96
Tilmeldt: 30 sep 2016
Lokalitet: Sjælland

Re: Tobakshørm

Indlægaf Pokemon » ons 4. nov 2020 16:13

du kan rengør den med edike og demineralisert vand og en tandbørst eler anden lile børst
og slut af med isopropanol
du ska vær forsigti med vand og edike
og brug riligt isopropanol
det vil fortrænge vand og edike
og tilslut fordamp
Pokemon
Advarsel tildelt
 
Indlæg: 227
Tilmeldt: 23 jul 2017
Lokalitet: Vig

Re: Tobakshørm

Indlægaf MKO » tors 5. nov 2020 07:42

Tak for ideen. Men hørmen kommer jo inde fra den varme elektronik. Jeg Har selvfølgelig gjort alt udvendigt rent, uden at dryppe ind - men der stiger en kvalmende stank af gammel røglugt op gennem gitteret. Har prøvet det før, også uden at have en ide om hvordan man fjerner. der er desværre nok ikke det store at gøre ved det. Den egner signor bedre til at stå og spille i en garage eller en hobbykælder, end i en stue.
Michell Syncro SME 3009 S2 improved, ERA mk5 SME 3009 S2, ERA mk5 SME 3009 S2, Sansui AY-717, TU-717, Yamaha A700, Tannoy, Ser efter brugte højttalere.
MKO
 
Indlæg: 96
Tilmeldt: 30 sep 2016
Lokalitet: Sjælland

Re: Tobakshørm

Indlægaf Elway » tors 5. nov 2020 08:05

MKO,

Pokemons vejledning er god nok. Du skal tage den ud af stikkontakten og tage "låget" af og følge Pokemons vejledning
Brugeravatar
Elway
 
Indlæg: 761
Tilmeldt: 06 nov 2010
Geografisk sted: Strandkantsdanmark - Nordjylland
Lokalitet: Aalborg

Re: Tobakshørm

Indlægaf MKO » tors 5. nov 2020 09:41

Tak.. så er jeg overbevist. Jeg går i gang
Michell Syncro SME 3009 S2 improved, ERA mk5 SME 3009 S2, ERA mk5 SME 3009 S2, Sansui AY-717, TU-717, Yamaha A700, Tannoy, Ser efter brugte højttalere.
MKO
 
Indlæg: 96
Tilmeldt: 30 sep 2016
Lokalitet: Sjælland

Re: Tobakshørm

Indlægaf Elway » tors 5. nov 2020 10:06

Nemlig. Det er de indre dele der skal renses. Men, pas på ikke at "pjaske" for meget. Brug mindst muligt vædske...
Brugeravatar
Elway
 
Indlæg: 761
Tilmeldt: 06 nov 2010
Geografisk sted: Strandkantsdanmark - Nordjylland
Lokalitet: Aalborg

Re: Tobakshørm

Indlægaf Elektronik » tors 5. nov 2020 10:49

Det eneste du må "pjaske" med er at fylde rødvinsglasset under rense arbejdet. ;) :lol: :ER:
Elektronik
 

Re: Tobakshørm

Indlægaf spuncut » tors 5. nov 2020 13:09

Jeg vil anbefale et bad i lugtfri petroleum (lampeolie, tændvædske). Petroleum fordamper ret hurtigt i stuetemperatur og efterlader intet. Mvh Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Tobakshørm

Indlægaf MKO » man 9. nov 2020 07:31

Fruen siger jeg ikke må fylde badekaret med petroleum, og heller ikke bade i det, jeg skulle angiveligt stinke nok i forvejen...

Jeg er i gang med jobbet. Hvad der skulle være en god genvej til en god ren lyd er ikke ligetil. Om ikke andet bliver den værkstedsforstærker og så finder jeg en anden - og får den tændt inden jeg køber. Tør næsten ikke sige det, men det er anden gang jeg laver det nummer med at komme hjem med den, strøm på og med varmen stiger der en ulækker hørm op fra hvalens indre :-)
Michell Syncro SME 3009 S2 improved, ERA mk5 SME 3009 S2, ERA mk5 SME 3009 S2, Sansui AY-717, TU-717, Yamaha A700, Tannoy, Ser efter brugte højttalere.
MKO
 
Indlæg: 96
Tilmeldt: 30 sep 2016
Lokalitet: Sjælland

Re: Tobakshørm

Indlægaf Sorenki » man 9. nov 2020 10:29

Jeg plejer at lave den lidt mere forsigtige, omens lidt mere tekniske variant:
Åbne apparatet og -fotodokumenterer hvordan jeg skiller ad og holde styr på skruer, møøtrikker så jeg får adgang til print og komponenter.
Herefter placerer jeg apparatet så det skråner med en gammel klud under og med vindues-rens og en (gammel og pensioneret) tandbørste skurer jeg nikotinen af.
Her er det vigtigt at man "tørrer op" og altså ikke sprøjter ind hvor man ikke kan komme - men det er en vaske-opgave.

Jeg kan godt lide denne med knofedt, da det gør at jeg samtidig kan lave visuel inspektion af komponenter samt at jeg ikke arbejder med "giftige" midler, der kræver særlig udluftning.
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2047
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg


Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Majestic-12 [Bot] og 136 gæster