Citation - hvilke erfaringer har I med det?

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Citation - hvilke erfaringer har I med det?

Indlægaf NikonSP » tors 7. jan 2021 23:33

Hej alle i forum.

Ved en tilfældighed er jeg blevet ejer af et Citation 16 sluttrin.

Det så temmelig trist og brugt ud da jeg hentede det, men efter adskillige timers rengøring, kom det faktisk til at se ganske godt ud :p Og det er bare en ting med virkelig pondus, - den er ikke til at løbe om hjørner med!!!


Citation 16 - 1.jpg


Mig bekendt, brugte HK de første 3 cifre i fabrikationsnummeret til at identificere modellen og de resterende cifre er selve fabrikationsnummeret. Hvis det forholder sig sådan, er denne Citation 16 fremstillet som nr. 332 i rækken, som startede i 1975

Citation 16 - 2.jpg


Citation 16 - 3.jpg


Citation 16 - 4.jpg


Der kunne intet oplyses om, hvornår den sidst havde været i drift, så jeg tændte den ikke, men har afleveret den til Henrik(Arnborg) til genoplivning og hele den store service-tur. Så det bliver lidt spændende at finde ud af, hvordan den teknisk har det . . . . .

Nu står jeg så og mangler en passende forforstærker, - enten en Model 11 eller 17 og så måske en tilhørende tuner, til at pynte lidt på hylden.

Men tilbage til overskriften: Er der nogen af jer der har erfaringer med Citation tingene, gode eller dårlige og er der nogen af jer, der evt. har noget stående? Måske til salg?? :roll:

Vh/
Harvey
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Der er nu noget ved en Marantz, - og mange andre ting . . .
Brugeravatar
NikonSP
 
Indlæg: 838
Tilmeldt: 15 maj 2010
Geografisk sted: Jylland
Lokalitet: Herning

Re: Citation - hvilke erfaringer har I med det?

Indlægaf Fredmarantz » fre 8. jan 2021 00:08

Jeg har, som du nok ved, en 16A - som er en revideret version af model 16.

den er virkelig stabil og i mine ører meget vellydende og har til mit behov masser af saft og kraft. Jeg har haft den siden ca. 1978....

Mit eksemplar er med den sorte forplade. og trykknappen som on/off-funktion. De to øvrige knapper til betjening af led-visning og valg af ohm er også anderledes.

Det med serienumrene er vist ikke liiige så simpelt, som du giver udtryk for. Se en gang på mit eksemplar her....(det kan jo være, at det system, som du skitserer, gælder den tidlige version 16 og altså ikke efterfølgende '16A').

Vh
Freddy
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7476
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Citation - hvilke erfaringer har I med det?

Indlægaf Fredmarantz » fre 8. jan 2021 00:27

for hulen, Harvey....jeg kom til at slette dit seneste indlæg ved en hjernefunktions-fejl - det er jeg ked af, kan du evt. skrive det igen, hvis du kan huske det? - beklager meget. :oops: :oops: :oops:

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7476
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Citation - hvilke erfaringer har I med det?

Indlægaf NikonSP » fre 8. jan 2021 00:36

Fredmarantz skrev:
Det med serienumrene er vist ikke liiige så simpelt, som du giver udtryk for. Se en gang på mit eksemplar her....(det kan jo være, at det system, som du skitserer, gælder den tidlige version 16 og altså ikke efterfølgende '16A').



Jamen så prøver jeg da en gang til . . . . . :lol:

Det med min serienummer teori passer vel egentlig også meget godt på nummeret på din Citation 16A:
HK har givet Citation 16A modellen type/model nummer 234 og så de sidste 4 cifre er det egentlige produktionsnummer 4205. Jeg har så ikke den fjerneste anelse om, om der er lavet det antal af 16A udgaven?
Men vi kunne måske lave en ny database over Citation, - ligesom med Thorens TD-124, - så vil vi jo over tid finde ud af, om teorien hænger sammen :roll:
Der er nu noget ved en Marantz, - og mange andre ting . . .
Brugeravatar
NikonSP
 
Indlæg: 838
Tilmeldt: 15 maj 2010
Geografisk sted: Jylland
Lokalitet: Herning

Re: Citation - hvilke erfaringer har I med det?

Indlægaf NikonSP » fre 8. jan 2021 00:44

Nå, - det passer så formentlig ikke. Jeg fandt lige en Citation 16A på ebay:


Citation 16A nummer 1.jpg


Den har nummer 396 til at starte med, så derefter var min teori formentlig skudt ned :'(
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Der er nu noget ved en Marantz, - og mange andre ting . . .
Brugeravatar
NikonSP
 
Indlæg: 838
Tilmeldt: 15 maj 2010
Geografisk sted: Jylland
Lokalitet: Herning

Re: Citation - hvilke erfaringer har I med det?

Indlægaf Sorenki » fre 8. jan 2021 10:24

Såvidt jeg kan se det, så er der mere end 2 versioner af denne forstærker, der er også iterationer indenfor enten 16 og 16A.
Som udgangspunkt, kan man vel sige:
16 var vidst altid med sølv-front, mindre drejeknapper og vippe-kontakt til power.
16A kunne så fåes i både sort og sølv, med tryk-kontakt og med større knapper.
og så 16S og 16AS som er uden metre.

Men som så mange andre producenter er der jo helt sikkert overlap i slutningen/starten af produktionen af en given model - for ikke at snakke om reparationer og reklamationer, som kan skabe en art "hybrider".

Såvidt jeg kan tænke, så lader det til, at den forskel der er på knapperne, (sjovt nok) lader til at følge med produktionen af hhv 11 og 17 preamp - så din Harvey, er vel "egentlig" tiltænkt at blive anvendt med preamp 11 (så passer knapperne!) :lol:

Billede

Billede
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2052
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Citation - hvilke erfaringer har I med det?

Indlægaf hificlassic » fre 8. jan 2021 11:26

Citation 11 blev i sin tid (1973 tror jeg) kåret som verdens næstbedste preamp. Kun Audio Research SP3 var bedre og kostede MEGET mere
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2893
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: Citation - hvilke erfaringer har I med det?

Indlægaf NikonSP » fre 8. jan 2021 11:29

Sorenki skrev:Såvidt jeg kan se det, så er der mere end 2 versioner af denne forstærker, der er også iterationer indenfor enten 16 og 16A.
Som udgangspunkt, kan man vel sige:
16 var vidst altid med sølv-front, mindre drejeknapper og vippe-kontakt til power.
16A kunne så fåes i både sort og sølv, med tryk-kontakt og med større knapper.
og så 16S og 16AS som er uden metre.

Men som så mange andre producenter er der jo helt sikkert overlap i slutningen/starten af produktionen af en given model - for ikke at snakke om reparationer og reklamationer, som kan skabe en art "hybrider".

Såvidt jeg kan tænke, så lader det til, at den forskel der er på knapperne, (sjovt nok) lader til at følge med produktionen af hhv 11 og 17 preamp - så din Harvey, er vel "egentlig" tiltænkt at blive anvendt med preamp 11 (så passer knapperne!) :lol:

Billede

Billede


Ja, ud fra det rent designmæssige har du ret. Men jeg tænker, at sluttrinnet skal stå på nederste hylde i reolen og gøre sit arbejde så derfor kan jeg vælge den forforst./tuner jeg synes bedst om eller måske overhovedet kan finde.
Citation 11 findes mig bekendt i 2 udgaver, en i ren alu og en senere udgave, der er malet gråbrun i feltet med tonekontrollerne.
Citation 17 findes i 2 udgaver, alu og sort
Citation 17S har jeg kun set i sort
Der er nu noget ved en Marantz, - og mange andre ting . . .
Brugeravatar
NikonSP
 
Indlæg: 838
Tilmeldt: 15 maj 2010
Geografisk sted: Jylland
Lokalitet: Herning

Re: Citation - hvilke erfaringer har I med det?

Indlægaf Jan » fre 8. jan 2021 11:53

Det er en rigtig fed forstærker, jeg har også en, og en ½ hvor nogen har plukket trafoerne :(
Den trak uden problemer Apogee Caliper båndhøjttalere og lød fantastisk, især efter en ½ times opvarmning (sure lytter måske)
Tillykke med den :)
Senest rettet af Jan fre 8. jan 2021 13:24, rettet i alt 1 gang.
Jan
 
Indlæg: 226
Tilmeldt: 22 maj 2011
Lokalitet: Kbh

Re: Citation - hvilke erfaringer har I med det?

Indlægaf Tonni » fre 8. jan 2021 12:56

Så mangler vi Helicon's indspark. Han har også en stående. - Med blå dioder i...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4816
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Citation - hvilke erfaringer har I med det?

Indlægaf NikonSP » fre 8. jan 2021 12:56

Jan skrev:Det er en rigtig fed forstærker, jeg har også en, og en ½ hvor nogen har plukket trafoerne :(
Den trak uden problemer Apogge Caliper båndhøjttalere og lød fantastisk, især efter en ½ times opvarmning (sure lytter måske)
Tillykke med den :)


Tak :thumbsup:
Det må ikke være sjovt at være 1/2, - Er det en 16 eller 16A :lol:
Der er nu noget ved en Marantz, - og mange andre ting . . .
Brugeravatar
NikonSP
 
Indlæg: 838
Tilmeldt: 15 maj 2010
Geografisk sted: Jylland
Lokalitet: Herning

Re: Citation - hvilke erfaringer har I med det?

Indlægaf Fredmarantz » fre 8. jan 2021 13:14

Det kunne måske være interessant at grave lidt i, hvad der, udover den design/kosmetiske forskel ( farve på forplader - knaptyper) - kunne være en teknisk forskel?

Så vidt jeg er orienteret (har dog aldrig selv kunnet/villet konstatere det), så er version 16 en forstærker, hvor der er brugt OP-amps i integreret form i driver trinnet - hvorimod teknikken i en 16A er baseret på diskrete komponenter. Dette gjorde man (igen "as rumour has it") da mange på et tidspunkt syntes, at version 16 havde en for dårlig diskantgengivelse og at dette hjalp betragteligt ved en revision af drivertrinnene.

Når nu Arnborg har din forstærker på bordet- kunne du måske spørge ham, om dette er tilfældet - i hvert tilfælde med en version 16.

Måske andre ved noget?

På et Vintagetræf for efterhånden en hel del år tilbage, talte jeg med en fyr, som fortalte mig, at han havde 5- eller 6 styk af denne forstærker stående. Jeg husker desværre ikke hans navn- eller brugernavn...

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7476
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Citation - hvilke erfaringer har I med det?

Indlægaf PerHej » fre 8. jan 2021 13:25

Her er lidt kiggelæsestof
http://www.vintageaudioaddict.com/harma ... ion_16.htm
Hilsen PerHej
nakamichi 610 + 620 - Rauna Njord - Marantz CD65 - Lenco L75
Brugeravatar
PerHej
 
Indlæg: 479
Tilmeldt: 25 okt 2012
Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: Aabybro

Re: Citation - hvilke erfaringer har I med det?

Indlægaf Jan » fre 8. jan 2021 13:30

NikonSP skrev:Tak :thumbsup:
Det må ikke være sjovt at være 1/2, - Er det en 16 eller 16A :lol:


Det kan jeg ikke huske, de er begge magen til din, sølv, lysdioder, og vippe powerknap, så nok 16.

Den halve må vel egenligt være en 8 eller 8A ;)
Jan
 
Indlæg: 226
Tilmeldt: 22 maj 2011
Lokalitet: Kbh

Re: Citation - hvilke erfaringer har I med det?

Indlægaf NikonSP » fre 8. jan 2021 14:03

Jan skrev:
Det kan jeg ikke huske, de er begge magen til din, sølv, lysdioder, og vippe powerknap, så nok 16.

Den halve må vel egenligt være en 8 eller 8A ;)

ÆÆ:Æ ÆÆ:Æ
Der er nu noget ved en Marantz, - og mange andre ting . . .
Brugeravatar
NikonSP
 
Indlæg: 838
Tilmeldt: 15 maj 2010
Geografisk sted: Jylland
Lokalitet: Herning

Næste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 16 gæster