Marantz 1070: søger lidt inspiration til rep.

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Re: Marantz 1070: søger lidt inspiration til rep.

Indlægaf Rolf Zetterberg » tors 14. jan 2021 15:32

OBS att ena halvan av nätbrytaren används av reläkretsen så att +36V kopplas bort direkt när nätbrytaren stängs av.Den här funktionen är tänkt för att reläet ska falla så snabbt som möjligt.

Vid påslag finns en "inbyggd" fördröjning i reläkretsen.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Rolf Zetterberg
 
Indlæg: 230
Tilmeldt: 21 jun 2010

Re: Marantz 1070: søger lidt inspiration til rep.

Indlægaf spuncut » tors 14. jan 2021 16:23

Så går det i hvert fald ikke med den ekstra powerledning !!
Jeg har kigget tråden igennem og jeg kan ikke få øje på hvor det anbefales at at anvende en sådan.
Fjern din ekstra powerledning og sørg for at powerswitchen står i stilling "ON" når der tilsluttes 230v, det skriver Kenneth vidst også.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Marantz 1070: søger lidt inspiration til rep.

Indlægaf Fredmarantz » tors 14. jan 2021 23:05

Hermed er den røde netledning afmonteret og der er lagt lus mellem de punkter, som jeg ovenfor har oplyst. Knappen er trykket ind (on) og apparatet sat til Vario RT10.

Resultat ved tænd: - tænd -> 3 sek. relæ klikker ind - > der er stadig den samme støj, så snart relæet har sluttet kredsen. ;)
Ny opdagelse er, at når jeg tager strømmen går der lige et sekund før relæet "slipper" og i det sekund er der den tilsvarende støj, som så forsvinder abrupt, da relæet "slipper". Karakteren af støjen er den samme som før dette forsøg - mest i den ene kanal, men dog lidt i den anden. .

Jeg synes hermed at kunne udlede, at den pågældende powerswitch ikke er problemet. Er det korrekt konkluderet?

Jeg går videre med fejlsøgningen. Jeg ved jo, at jeg mangler at udskifte 4 lytter på CE01 - og tænk, hvis det var én af disse. Fremgangsmåden irriterer mig dog lidt, da jeg som mange andre, har lyst til at finde lige netop den fejl - og rette den, og undgå at skyde med spredehagl og lege gætteleg.

Det, som Rolf Zetterberg har skrevet ovenfor, tyder jeg som, at relæet kan have en vis træghed i "tilslut" og "slip"- funktionen? Og at den særlige 36V-forsyning i afbryderknappen kan have betydning for dette?- jeg lægger jo mærke til, at relæet slipper langsomt, men tilslutter normalt - kan jeg undersøge/fejlfinde noget her mon?

Jeg fjerner lusene igen.....

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Marantz 1070: søger lidt inspiration til rep.

Indlægaf Helikon » tors 14. jan 2021 23:49

De 4 lytter du alligevel mangler at skifte kan du tage en ad gangen og lytte når du har skiftet en, så vil du jo opdage om det evt. er en af dem der fejler. Men altså det er ikke en helt nem fejl den der. Men det havde været værre om den også var periodisk..
Og så må du måle et forkert sted med scopet, for hvis du kan høre fejlen så må du også kunne måle den. Eller scopet står forkert ....blot nogle skud i tågen: triggeren står måske på ext. ? eller AC - DC knappen?
Ved højeste følsomhed på scopet og med din x10 probe skal du kunne se støj på skærmen af scopet når du rører ved spidsen af proben, kan du det?
Senest rettet af Helikon fre 15. jan 2021 15:03, rettet i alt 1 gang.
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Marantz 1070: søger lidt inspiration til rep.

Indlægaf Fredmarantz » fre 15. jan 2021 00:58

Hej Niels!

Ja- jeg er nødt til at få kigget på de sidste 4 lytter også ( det vil du også få bekræftet længere nede i denne tekst, tror jeg). Hvad angår min brug af scopet, kan jeg sagtens, på trods af, at jeg har fået god og velment hjælp indtil videre, have lavet fejl....Jeg vil prøve dine forslag i morgen. Scopet er placeret lige nu, så det vil forstyrre sovende, hvis jeg går i gang med det.. - øv... men jeg vil prøve at følge dine råd i morgen.

Ellers kan jeg oplyse, at jeg nu har gennembrud i sagen :Thumpsup: :Thumpsup: . Jeg fik talt med Kenneth/Kenras over det landsdækkende trådløse telekommunikationsnetværk :-)

Han opfordrede mig til at lave en fejlfinding, hvor vi tager udgangspunkt i, at der kan optræde en defekt i en eller flere komponenter på PE01-printboardet. Mens vi begge kiggede på diagrammet - blev jeg godmodigt vejledt til at foretage nogle tests ved at kortslutte forskellige "JE0X"-punkter på PE01-boardet til stel.

kortslut - tænd- lyt efter, om der er støj ved at kortslutte en række punkter ét efter ét ift stel. Herefter skulle man kunne fastslå hvor fejlen ca. ligger.

Jeg kortsluttede:

JE01 til stel = støj uændret
JE02 til stel = støj uændret

fortsatte til ...

JE08 til stel = støj uændret
JE09 til stel = støj samme styrke, men kun meget kortvarig ift tidligere ( nu kun ca. 05 -> 1 sek.) altså en signifikant ændring :-)

fortsatte til:

JE12 til stel = støj meget svag
JE13 til stel = støj væk

fortsatte ( bare fordi jeg kunne) til:

JE05 til stel = støj væk
JE06 til stel = Støj væk.

Ergo forsvinder støjen ved at kortslutte JE12 men især JE13 til stel

allerede ved kortslutning JE09 reduceres tiden af støjen betragteligt, men ikke styrken....

Konklusion: Jeg prøver lige selv at foretage en amatørkonklusion: Jeg tror, at den er gal med elektrolytkondensator bipolar CE10 samt nok også CE09, hvor støjen dog var væsentligt svagere, men til stede.

Hvis i mener, at der kan være andre ting i spil end dette - så meld det gerne, ellers vil jeg bestille de manglende komponenter, så jeg kan blive helt færdig med denne ellers fine 1070.

Det var selvfølgelig en eller to af de fire kondensatorer, som jeg IKKE havde skiftet (CE05 - CE06 - CE09 - CE10) :roll: , da jeg ikke havde dem på lager. hmmmm ....sådan er det vel bare altid. ;)

Jeg afventer lige en reaktion fra i som er mere vidende - men jeg bestiller jeg under alle omstændigheder de resterende komponenter.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Marantz 1070: søger lidt inspiration til rep.

Indlægaf Fredmarantz » fre 15. jan 2021 04:06

spuncut skrev:Så går det i hvert fald ikke med den ekstra powerledning !!
Jeg har kigget tråden igennem og jeg kan ikke få øje på hvor det anbefales at at anvende en sådan.
Fjern din ekstra powerledning og sørg for at powerswitchen står i stilling "ON" når der tilsluttes 230v, det skriver Kenneth vidst også.
MVH Henning


Forsøgene med netafbryderen resulterede i, at det ikke var i den, der var problemer. - så lusene røg af og switchen monteret igen.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Marantz 1070: søger lidt inspiration til rep.

Indlægaf spuncut » fre 15. jan 2021 08:04

Fredmarantz skrev:
spuncut skrev:Så går det i hvert fald ikke med den ekstra powerledning !!
Jeg har kigget tråden igennem og jeg kan ikke få øje på hvor det anbefales at at anvende en sådan.
Fjern din ekstra powerledning og sørg for at powerswitchen står i stilling "ON" når der tilsluttes 230v, det skriver Kenneth vidst også.
MVH Henning


Forsøgene med netafbryderen resulterede i, at det ikke var i den, der var problemer. - så lusene røg af og switchen monteret igen.

Vh
Freddy

Men så er den fejlmulighed prøvet. :thumbsup:
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Marantz 1070: søger lidt inspiration til rep.

Indlægaf KenRas » fre 15. jan 2021 08:28

Det var jo godt nyt, Freddy :thumbsup:

Og min procedure fungerede som forventet. Fejlen ligger helt klart omkring de to sidste transistorer på PE01 og de to bipolare kondensatorer er helt klart de mest indlysende kandidater. Så start med at skifte dem. Hele tonekontrol kredsløbet udgør en del af den modkobling der styrer forstærkningen i det sidste forstærkertrin, men jeg tvivler på at problemet ligger der.

Så skift de manglende lytter, så tror jeg du er der :p

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1209
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Marantz 1070: søger lidt inspiration til rep.

Indlægaf Fredmarantz » fre 15. jan 2021 16:42

Helikon skrev:De 4 lytter du alligevel mangler at skifte kan du tage en ad gangen og lytte når du har skiftet en, så vil du jo opdage om det evt. er en af dem der fejler. Men altså det er ikke en helt nem fejl den der. Men det havde været værre om den også var periodisk..
Og så må du måle et forkert sted med scopet, for hvis du kan høre fejlen så må du også kunne måle den. Eller scopet står forkert ....blot nogle skud i tågen: triggeren står måske på ext. ? eller AC - DC knappen?
Ved højeste følsomhed på scopet og med din x10 probe skal du kunne se støj på skærmen af scopet når du rører ved spidsen af proben, kan du det?


Hej Niels!

Ja- scopet har jeg ikke rørt siden jeg forsøgte, så her er et billede af, hvordan det stod under fejlsøgningen, hvor jeg altså ikke fik det til at vise noget særligt andet end at tingene for så vidt var ok. Jeg må have sat min faste x10- probe et mærkeligt sted eller også kan du/I måske se noget på scopindstillnigen, som er ikke-ok?

Volt/Div-indstilling står på 10mV/div ( langt omme mod højre - lidt svært at se pga, skygge.)

Se venligst Billede
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Marantz 1070: søger lidt inspiration til rep.

Indlægaf Fredmarantz » fre 15. jan 2021 16:44

KenRas skrev:Det var jo godt nyt, Freddy :thumbsup:

Og min procedure fungerede som forventet. Fejlen ligger helt klart omkring de to sidste transistorer på PE01 og de to bipolare kondensatorer er helt klart de mest indlysende kandidater. Så start med at skifte dem. Hele tonekontrol kredsløbet udgør en del af den modkobling der styrer forstærkningen i det sidste forstærkertrin, men jeg tvivler på at problemet ligger der.

Så skift de manglende lytter, så tror jeg du er der :p

Mvh Kenneth


Ja- det var sgu godt nyt. Så kom vi så langt. Nu har jeg bestilt de manglende komponenter, (kondensatorerne) så den får lige lov at hvile nogle dage, indtil jeg får dem monteret - og så må vi/jeg håbe, at det ordner sig det hele. I vil høre nærmere, når.... :p

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Marantz 1070: søger lidt inspiration til rep.

Indlægaf Fredmarantz » tirs 2. feb 2021 00:03

Så er de manglende kondensatorer endelig ankommet hertil og jeg kan gå i gang med et yderligere trin i fejlfindingen af denne ellers fine model 1070. Der er gået stykke tid - og for de, der har fulgt med så langt, kan man nu imødese yderligere angreb på denne forstærker.

Hvis dette virker....og fjerner den tidl. omtalte støj efter klik... er jeg i mål..ellers må det jo fortsætte. Jeg kan ikke stoppe nu, hvor jeg allerede, sammen med venlige forummedlemmer, har brugt så megen energi (og penge) på at få den op at køre rigtigt.

billedet viser de nyankomne...

Vh
Freddy
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Marantz 1070: søger lidt inspiration til rep.

Indlægaf Fredmarantz » tirs 2. feb 2021 01:27

Og...ta-daaaa!

Nu kan jeg tænde den - lade den klikke og derefter er der bare ingen støj af nogen art. Den spiller flot i alle indgange og spiller lige. Fuldstændig friskt og som håbet. En defekt elektrolytkondensator - enten CE05/06 eller CE09/10 - hvilke/n af disse får vi så aldrig klart svar på.

Jeg betragter den nu som klargjort til drift - herligt!! :Thumpsup:

Tusind tak skal i alle have for at bidrage med ideer og fejlfinding. Spuncut - tophøj - Helikon- Rolf Zetterberg -og Specielt til Kenneth/kenras - det har været uundværligt at have fejlfindingsbistand her (herunder også telefonkonsultation) - kan i nok regne ud. :thumbsup:

Jeg er dog en smule utilfreds med mig selv - idet jeg jo havde et håb om, at kunne være bedre til at "pin-pointe" fejlen fremfor at skulle bruge spredehagl. Det hele endte jo med, at jeg fik recappet hele dette board ( preamp) for elektrolytkondensatorer og endda også samtlige transistorer. Det eneste, som fik lov ti lat sidde tilbage var de to store brune polyesterkondensatorer (som vist sjældent fejler noget) - og en længere række af modstande, som alle i hvert tilfælde så fine ud og ikke bar tegn på overlast/varme.

Vh
Freddy
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Marantz 1070: søger lidt inspiration til rep.

Indlægaf mantelteo » tirs 2. feb 2021 13:09

Was lange währt wird endlich gut.
Til lykke, skønt det er lykkedes. Ærgerligt da ikke var en mere lige/nemmere vej til at finde problemet.

Tror du løsningen kan mere eller mindre kopieres til min 2250b som har fuldstændig samme symptombilledet?
Matthias fra KBH - stor fan af Lenco, Thorens, Garrard og mellemhjul drevet pladespiller i det hele taget. Har ikke særlig meget forstand på elektronik, men elsker vinyl og shellac.
mantelteo
 
Indlæg: 393
Tilmeldt: 17 aug 2017
Lokalitet: København

Re: Marantz 1070: søger lidt inspiration til rep.

Indlægaf Fredmarantz » tirs 2. feb 2021 17:28

Tak mantelteo - om det var ærgerligt er svært at afgøre. Jeg har lært en hel del i denne process. Havde jeg været heldig og ramt i første hug ved et ugennemtænkt lykketræf, havde jeg næppe lært noget ....

Nå - men til din 2250B (som jeg i øvrigt synes er en superfed receiver. - klassisk og veldimensioneret)..

Hvis vi følger nogle af mine konklusioner - og som viste sig at være rigtige ( måske heldigt) - så skal vi lede efter noget logik

1: er det påvirkeligt af volumekontrol?
2. Ligger det i for - eller slutforstærkeren? ( adskille pre og poweramp via faciliteten bagpå)
3: Er det helt ligegyldigt hvilken "source" der er valgt?
4. Er det hørbart i hovedtelefoner?

Der kan nok være flere ting, man lige skal have fastslået. Hvis der kan gives svar på observationer som fx disse, så tror jeg, at man kan indsnævre miséren til et enkelt eller to områder.

Jeg noterer mig, at dit preamp/tonekontrol ligger på et printboard, der hedder PE01.

Men tjek gerne overstående ting- + evt. andre relevante observationer....

Husk jeg er ikke på nogen måde en person, du kan læne dig op ad mht det tekniske, men disse observationer hjalp da de personer, som JEG har lyttet til, med at fastslå, at det nok lå i pre-ampen.

måske skal din 2250B have sin egen tråd?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Marantz 1070: søger lidt inspiration til rep.

Indlægaf mantelteo » tirs 2. feb 2021 18:08

Fredmarantz skrev:
måske skal din 2250B have sin egen tråd?



Ja - og nok endnu bedre også en anden “tekniker” end mig. Jeg bruger tråden til den villige der vil påtage sig den opgave.
Jeg havde den forbi AnalogBo en gang for lidt andre småfejl og han synes at der ville gå ret meget tid for at finde en fejl som ikke direkte har indflydelse på forstærkeren præstation
Matthias fra KBH - stor fan af Lenco, Thorens, Garrard og mellemhjul drevet pladespiller i det hele taget. Har ikke særlig meget forstand på elektronik, men elsker vinyl og shellac.
mantelteo
 
Indlæg: 393
Tilmeldt: 17 aug 2017
Lokalitet: København

ForegåendeNæste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: pqrannes og 26 gæster