Renovering af ødelagt Pioneer SPEC-4

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Renovering af ødelagt Pioneer SPEC-4

Indlægaf Sefule » søn 31. jan 2021 18:25

Hej,

Her er en lille fortælling om renovering af en Pioneer SPEC-4 fra 1978. Spec-4 var en eftertragtet forstærker i sin tid. Den er bygget som 2 monoblokke i et kabinet. Det eneste de har til fæller er stel.
Jeg befriede forstærkeren fra en ydmygende tilværelse i et mobil diskotek, hvor dens opgave var af drive en subwoofer. Jeg tilbød dem en PA forstærker i bytte, hvilket de gik med til.
Jeg tog den ødelagte forstærker med hjem. Det tog nogle for den at falde til, så jeg kunne starte renovationen.
Det viste sig at kabinettet var slået skæv og fronten var bukket og den havde fået væske ned i den en udgang, så den var stået af. Det skulle vise sig at opgaven var langt større end det. I 70erne bruge man wirewrap i stedet for lodning og disse tynde ledning var irret så de knække bare man kigge på den. Det skulle vise sig at det også var årsagen til at den en udgang var stået af, da benene på den lille diode på kølepladen var knækket (når den knækker, så er det game over).Så efter at have skiftet alle kabler og elektrolytter samt det 8 brændte transistorer, så blev kabinettet rettet op og samlet. Da det ikke var muligt at få en ny front, så blev den malet sort med graverede messing plader. Forstærkeren har nu fået sin stolthed tilbage uden at lide af PTSD. :-)
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af Sefule man 1. feb 2021 17:20, rettet i alt 10 gange.
Sefule
 
Indlæg: 11
Tilmeldt: 11 dec 2020
Lokalitet: Ølstykke

Re: Renovering ag ødelagt Pioneer SPEC-4

Indlægaf KenRas » søn 31. jan 2021 19:29

Fedt projekt :thumbsup:

Kan du ikke uploade billederne enkeltvis, så vi se dem ordentligt?
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1222
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Renovering ag ødelagt Pioneer SPEC-4

Indlægaf Sefule » søn 31. jan 2021 21:55

Er ved at uploade flere billeder, men systemet er ikke meget for det :-)
Sefule
 
Indlæg: 11
Tilmeldt: 11 dec 2020
Lokalitet: Ølstykke

Re: Renovering ag ødelagt Pioneer SPEC-4

Indlægaf Fredmarantz » søn 31. jan 2021 21:58

Det skulle der nu ikke være problemer med...hvordan oplever du det?

Du kan evt. resize billederne lidt, hvis det kan hjælpe lidt på det....?

Fed forstærker i. ø. :thumbsup:

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Renovering ag ødelagt Pioneer SPEC-4

Indlægaf Sefule » søn 31. jan 2021 22:02

Når jeg vælger billede og klikker upload, så kommer det ikke op. Det føles som man maks. kan uploade 5 billedere
Sefule
 
Indlæg: 11
Tilmeldt: 11 dec 2020
Lokalitet: Ølstykke

Re: Renovering ag ødelagt Pioneer SPEC-4

Indlægaf Sefule » søn 31. jan 2021 22:07

Ser ud til at virke når jeg resizer :-)
Sefule
 
Indlæg: 11
Tilmeldt: 11 dec 2020
Lokalitet: Ølstykke

Re: Renovering ag ødelagt Pioneer SPEC-4

Indlægaf Fredmarantz » søn 31. jan 2021 23:26

De nye resizede billeder, som du har lagt ind- kan vi tilsyneladende ikke klikke større. Det var jo det, som vi ellers gerne ville kunne. Kan du evt. resize knap så voldsomt? De første billeder, som du lagde op er meget store - de næste er næsten for små. Mon ikke du kan fine en gylden middelvej i den resizing?

Jeg synes at det er fedt, at der er reddet en SPEC 4 fra den absolutte totalødelæggelse og død. Den har det dog svært kosmetisk, er det jo tydeligt at se, men en "bad boy" i forhåbentlig god elektrisk form er da også noget at glædes over, synes jeg.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Renovering ag ødelagt Pioneer SPEC-4

Indlægaf tctla » søn 31. jan 2021 23:54

Rigtig flot renovering. Tillykke !

De sidste Spec-4'ere, der var til at få fat på fra Pioneer DK, var ikke D-mærkede og var født med 110VAC udtag bag på.
De kunne sagtens omstilles til 230V brug, men man måtte love importøren, at de KUN blev solgt til professionelt brug.
Men hej, hvem tjekkede egentlig, at det skete?
De sidste par stykker JEG solgte, BLEV solgt til professionel brug, men det var vis nærmest et uheld :Skor:
Den ene har jeg repareret for 15~20 år siden, hvor den fik nye transistorer i den ene kanal, samt de elektrolytter, der nu var nødvendige. Den er stadig hjertet i ejerens anlæg, selvom han ikke mere er professionel DJ.
Jeg tror, den bare rykkede ind i stuen, da han stoppede, D-mærket eller ej.

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Renovering ag ødelagt Pioneer SPEC-4

Indlægaf Fredmarantz » man 1. feb 2021 00:05

Jeg har en rigtig flot én, men den er hentet fra Thule i sin tid - i det store Pioneer-rack. Jeg tror ikke, at den er indrettet til dansk standard - men en 220/240V er det i hvert tilfælde.

Jeg har også haft en SPEC 2, men den har jeg, sammen med en SPEC 1, solgt til en samler.

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Renovering ag ødelagt Pioneer SPEC-4

Indlægaf Sefule » man 1. feb 2021 12:46

Denne model havde også 110-120-220 omskifter bag på. Det fjernede jeg under renoveringen, så nu kører den rent 220-240.
Det betød også at jeg kunne fjerne de 2 sorte relæer mellem lytterne, så jeg kunne få plads til strøm kablerne til begge udgangs trin samt højtaler kablerne
Sefule
 
Indlæg: 11
Tilmeldt: 11 dec 2020
Lokalitet: Ølstykke

Re: Renovering af ødelagt Pioneer SPEC-4

Indlægaf JMP » man 1. feb 2021 23:25

Har du set min pb?
Jesper
JMP
 
Indlæg: 211
Tilmeldt: 28 jun 2018
Geografisk sted: 250km over polarcirklen
Lokalitet: Sisimiut

Re: Renovering af ødelagt Pioneer SPEC-4

Indlægaf Sefule » tirs 2. feb 2021 11:21

Hej Jesper,
Har svaret :-)
Sefule
 
Indlæg: 11
Tilmeldt: 11 dec 2020
Lokalitet: Ølstykke


Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 103 gæster