Revox A722-fejlfinding/udbedring på høje tid.

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Re: Et spørgsmål om trimmerpotentiometre - Ruwido

Indlægaf Fredmarantz » ons 10. mar 2021 21:18

Jeg modtog de famøse trimmere fra Banzai i går og nu har jeg sat den ene i - (begge skal i, men jeg vil følge Helikons råd med at måle på den anden "upillede" kanal først og derefter sætte den anden på samme måde) - og derefter kanal "2" på samme måde - så må det da være fint

Alternativt vil jeg spørge om man på det diagram, som jeg tidligere har vedhæftet, kan se, hvor mange mV bias skal stå på - og hvor målepunkterne er? - hvis vi kan finde ud af dét, så er det jo helt perfekt.

Vil nogen hjælpe med at kunne se det?

Diagrammet er vedhæftet lidt oppe på forrige side.....

Vh
Freddy

lige lidt billeder af hhv. den nye trimmer - placeret nydeligt på sin plads - og et blik ned i maskinrummet på Revox'en.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7453
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Et spørgsmål om trimmerpotentiometre - Ruwido

Indlægaf X-ray » ons 10. mar 2021 21:39

Fredmarantz skrev:Alternativt vil jeg spørge om man på det diagram, som jeg tidligere har vedhæftet, kan se, hvor mange mV bias skal stå på - og hvor målepunkterne er? - hvis vi kan finde ud af dét, så er det jo helt perfekt.

Vil nogen hjælpe med at kunne se det?

På diagrammet står der 0,45V over R19/15ohm eller R26/15ohm. Cold value.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1378
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: Et spørgsmål om trimmerpotentiometre - Ruwido

Indlægaf Fredmarantz » ons 10. mar 2021 21:40

hej X-ray - tak for det.

Hmmm.. 0,45V ...er det ikke ret meget? - jeg synes at jeg normalt stiller bias på måske 15 - 25mV. og ikke 450mV?

Er der noget, som jeg misforstår?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7453
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Et spørgsmål om trimmerpotentiometre - Ruwido

Indlægaf X-ray » ons 10. mar 2021 21:42

Det måles ikke over den 'sædvanlige' modstand, derfor.. ;)
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1378
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: Et spørgsmål om trimmerpotentiometre - Ruwido

Indlægaf Fredmarantz » ons 10. mar 2021 21:43

ok- gut gut - Tak X-ray!! :cool1:

Jeg skriver, hvordan det går :-)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7453
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Et spørgsmål om trimmerpotentiometre - Ruwido

Indlægaf AnalogBo » ons 10. mar 2021 23:54

Det er en lidt farlig konstruktion, for hvis trimmeren svigter løber der stor strøm gennem driver og udgangstrin. Jeg bryder mig normalt ikke om modifikationer, men en modstand mellem Q7's base og kollektor ville gøre den sikker.
Heldigvis har mange forstærkere den rigtige løsning, nemlig at trimmeren sidder mellem base og emitter.
Mvh Bo
Brugeravatar
AnalogBo
Branchemedlem
 
Indlæg: 115
Tilmeldt: 04 feb 2013
Lokalitet: Glostrup

Re: Et spørgsmål om trimmerpotentiometre - Ruwido

Indlægaf Fredmarantz » tors 11. mar 2021 00:52

X-ray skrev:
Fredmarantz skrev:Alternativt vil jeg spørge om man på det diagram, som jeg tidligere har vedhæftet, kan se, hvor mange mV bias skal stå på - og hvor målepunkterne er? - hvis vi kan finde ud af dét, så er det jo helt perfekt.

Vil nogen hjælpe med at kunne se det?

På diagrammet står der 0,45V over R19/15ohm eller R26/15ohm. Cold value.



ok- så lykkedes det. :Thumpsup: Jeg fandt 15ohms-modstanden, men den sidder så skjult og svært tilgængelig, at det er helt umuligt at få en sonde derind - og samtidig have forstærkeren samlet, hvilket den skal før man kan sætte strøm på og trimme.
Men...jeg fandt en løsning,. der går på, at jeg fulgte forbindelsen fra modstanden og helt frem til TO3-transistoren. I diagrammet er der påført en farvekode (grn/gry) ( grøn/grå) for den ene kanal og (wht/blu) for den anden. Disse forbindelser ender lige oppe i transistoren, hvor de er lettere tilgængelige end selve modstanden og jeg gik hermed ud fra, at det var hér, hvor målingen/monitoreringen kunne foregå. Jeg monterede et par "krokodilleclips" og satte målegrej på efter forstærkeren var samlet og satte spænding på via vario og holdt et skarpt øje med A-metret ( som sædvanlig). Alt forløb roligt opad - relæ klikker pænt ved ca. 150V og jeg kunne se på mit multimeter, at voltagen opførte sig som håbet - den havde tilsvarende progression frem mod de 440mV - og stoppede ved 445mV. Jeg havde sat trimmeren på "midten" af banen forelods.
Herefter skulle jeg "bare" trimme ind til 450mV (cold) og være glad. lukke - skille forstærker lidt ad igen for at få sonder ud - og nu er det den anden kanals tur. Fedt nok

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7453
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Et spørgsmål om trimmerpotentiometre - Ruwido

Indlægaf Fredmarantz » man 22. mar 2021 02:13

nå - ét er målinger - noget andet er "real life".

Jeg har nu, efter en gang polering af et låg til min Thorens TD-126 , nu kastet mig over færdiggørelsen af denne Revox A722, hvor hele miseren fra start var, at der var noget rivende galt i den venstre kanal - det brummede fælt og der var et højt strømforbrug. Der blev slukket og jagten på fejl gik i gang. Jeg konstaterede, at der var en dårlig Ruwido-trimmer - og skiftede begge to (L/R) til en moderne Piher, som det kan ses i de foregående poster i denne tråd. Jeg indstillede bias præcist og var glad. Jeg afprøvede på dette tidspunkt ikke, da jeg var megatræt af den forstærker. Orkede ikke hvis den stadig viste fejl - måske en menneskelig reaktion, når man ikke er fagligt uddannet i elektronik- så bruger jeg alt, hvad jeg har tilbage af hjerneceller.

Jeg satte den på vario og kiggede stift på A-metret, intet strømforbrug - så jeg fortsatte op forbi stedet hvor relæerne kobler til - og straks ved klik var der kraftig 100Hz brum ( stadigvæk) - det var altså ikke fjernet ved at udskifte bias-trimmeren. :?

øv- øv - øv....nå men i gang med den af Spuncut anbefalede træpind og slå lidt blidt rundt (i forstærkeren vel at mærke) - prikke til osv...og så viste det sig, at den ene filterlyt i venstre kanal ( der er 2 pr. kanal) - havde en løsforbindelse til sit print. så...adskillelse af forstærker igen - igen - igen og nyoplodning af begge filterlytter i den kanal. Det er også dén kanal, som jeg har fedtet mest med og måske har jeg endda fremkaldt denne fejl ved for grov håndtering.

samle- samle og opkørsel på vario - klik- klik og ingen støj - intet brum ..... mission probably accomplished.

musik på - alt tilkoblet korrekt og musikken lød fint - nul støj - den spiller helt lige og det lyder fuldstændig som det skal.

Hermed anser jeg denne amp for driftklar...efter udskiftning af trimmere - samt alle Frako-lytter undtaget filterlytterne - indstilling af bias - og drift-test med lyd på i nogle timer. Alt synes rigtig fint og stabilt.

Tak til alle, som bidrog med gode råd - tips and tricks, overbærenhed og medfølelse. :thumbsup:

Tråden kom jo så til at handle om meget mere end blot Ruwido-trimmere. :oops: ;) - så jeg har ændret overskriften.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7453
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Revox A722-fejlfinding/udbedring på høje tid.

Indlægaf Elektronik » man 22. mar 2021 06:15

Det var godt nok en speciel volumen kontrol på denne forstærker. ;)
Får du så 70%, hvis begge knapper er trykket ind? :Skor:
Elektronik
 

Re: Revox A722-fejlfinding/udbedring på høje tid.

Indlægaf MaxJ » man 22. mar 2021 09:30

Der kunne jo også være en grund til at lytten var sluppet i lodningen. F. eks. at den er tæt på slutningen af sit liv. Jeg havde nok skiftet alle 4 samtidig.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Revox A722-fejlfinding/udbedring på høje tid.

Indlægaf hificlassic » man 22. mar 2021 10:38

Det er en flot lille forstærker. Vil gerne høre hvad du synes om lydkvaliteten.
Jeg havde købt sådan for 1500kr af en gut ude fra Tarm eller Ringkøbing så vidt jeg husker. Han skrev at den var helt i orden, men da han kom her og vi satte den til var den defekt i den ene kanal, præcis som du beskriver ovenfor. Jeg spurgte om han ville gå ned i 1000kr og så skulle jeg selv få den repareret, men det ville han ikke, og kørte så den lange vej hjem til Vestjylland. Ærgerligt spild af tid for os begge
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2893
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: Revox A722-fejlfinding/udbedring på høje tid.

Indlægaf Fredmarantz » man 22. mar 2021 16:58

hificlassic skrev:Det er en flot lille forstærker. Vil gerne høre hvad du synes om lydkvaliteten.
Jeg havde købt sådan for 1500kr af en gut ude fra Tarm eller Ringkøbing så vidt jeg husker. Han skrev at den var helt i orden, men da han kom her og vi satte den til var den defekt i den ene kanal, præcis som du beskriver ovenfor. Jeg spurgte om han ville gå ned i 1000kr og så skulle jeg selv få den repareret, men det ville han ikke, og kørte så den lange vej hjem til Vestjylland. Ærgerligt spild af tid for os begge


Umiddelbart synes jeg, at lyden forekommer meget afbalanceret - uden unoder - ingen betoninger eller dominanser. Nu er det jo ikke en voldsomt stor forstærker med kæmpe strømforsyning, hvilket vægten i sig selv også beretter om. Så dette taget i betragtning, så er det en fin forstærker med en god lyd. Man kan måske ligefrem sige - en voksen lyd. Det skal dog siges, at jeg på det nærmeste ikke kan høre de store forskelle på forstærkere ved normalt roligt lytteniveau - blot de er af en vis kvalitet, men jeg kan høre, hvis noget generer mig.

Jeg ville snildt kunne have den som følgesvend i mange år på mine relativt følsomme højttalere, hvis jeg da ikke ville gå party-party lige pludselig. Jeg tror, at den er meget driftsikker, når man først har fået has på de åbenbart typisk forekommende skavanker på den - efter alle de år.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7453
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Foregående

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 15 gæster