Et tekniker-spørgsmål (Borbely Servo 100)

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Et tekniker-spørgsmål (Borbely Servo 100)

Indlægaf his067 » lør 13. mar 2021 13:05

Jeg har et sæt Borbely Servo 100 forstærkere stående af den slags som blev publiceret i High Fidelity i 1983. De er pænt nok lavet, men før Covid tænkte jeg at jeg ville "forbedre" dem ved at sætte nogle kineser-print med gode ELNA elektrolytter i dem. De var pænere end de lidt ubehjælpsomt opsatte Philips uden print som der var i den hjemmebyggede forstærker.

Jeg købte derfor tre forskellige løsninger, egentlig uden at tænke mig ordentligt om: før Brexit kostede de jo næsten ingenting.

En klon af NAP250s regulerede strømforsyning:

Borbely 1.jpg

https://tinyurl.com/ydrhmr5s
Et board med Schottky dioder og 72x220µF Rubicon kondensatorer
Borbely 2.jpg

https://tinyurl.com/dbn2zarz
Og et mere traditionelt board med 40000µF (4x10000µF, ELNA)
Borbely 3.jpg

https://tinyurl.com/42ffu6ce


Nu har jeg så en udfordring: Hvilken løsning er teknisk/lydmæssigt bedst?

Jeg ser følgende muligheder:
1. Reguleret forsyning med NAP250 + 72 x220µF
2. Ureguleret forsyning med 2 x 72x220µF (parallel-forbundne)
3. Ureguleret forsyning med 2 x 72x220µF (et pcb til driver print, det andet til udgangstransformatorer)
4. Ureguleret forsyning med 4x10000µF Elna

Diagrammet ser således ud:
Schematic of Erno Borbely Servo 100 from Audio-Amateur-1984-1.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Et tekniker-spørgsmål (Borbely Servo 100)

Indlægaf spuncut » man 15. mar 2021 14:43

Hej his067

Jeg vil hermed vove pelsen og tage hul på de ret komplekse spørgsmål du har stillet.

Angående regulering af forsyningsspænding til udgangstransistorer:
Din regulator er næppe kraftig nok. Et hint er at der er kun 2 transistorer til af føde 4 udgangstransistorer.

Angående regulering af forsyningsspænding til driverprint:
Umiddelbart en god ide, men kan din regulator levere den rigtige spænding således at spændingsfluktuationer hidrørende fra udgangstrinnet ikke slår igennem til driverdelen?
Og kan trafoen levere spænding nok til at der er "plads" til spændingstabet i regulatoren?

Angående antal µF i strømforsyningen:
Nok µF er godt, flere er ikke nødvendigvis bedre, men optimum kan fastslås ved måling.

MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3602
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Et tekniker-spørgsmål (Borbely Servo 100)

Indlægaf kj2005 » tirs 16. mar 2021 11:56

spuncut skrev:Hej his067

Jeg vil hermed vove pelsen og tage hul på de ret komplekse spørgsmål du har stillet.

Angående regulering af forsyningsspænding til udgangstransistorer:
Din regulator er næppe kraftig nok. Et hint er at der er kun 2 transistorer til af føde 4 udgangstransistorer.

Angående regulering af forsyningsspænding til driverprint:
Umiddelbart en god ide, men kan din regulator levere den rigtige spænding således at spændingsfluktuationer hidrørende fra udgangstrinnet ikke slår igennem til driverdelen?
Og kan trafoen levere spænding nok til at der er "plads" til spændingstabet i regulatoren?

Angående antal µF i strømforsyningen:
Nok µF er godt, flere er ikke nødvendigvis bedre, men optimum kan fastslås ved måling.

MVH Henning


Hej his067

Så vover jeg også pelsen, men mere ud fra praktiske erfaringer mht. fordele og ulemper angående regulering af forsyningsspændingen til et effekttrin.

I High Fidelity's juli/august nr 1982 side 44 samt september nr. og oktober nr. publicerede René Jørgensen og Michael Madsen et symmetrisk forstærker diagram med tilhørende spændingsforsynings print til begge udgangstrin.
Forstærker diagrammet lignede et tilsvarende fra enten "Wireless World" eller det amerikanske blad "Electronics" (husker ikke hvilket).... symmetri i et DC koblet forstærkertrin med feedback var anno 1982 på ønskelisten.

... kort om 70 Watt forstærkeren: Motorola 547/557 , 550/560, MPSA06/MPSA56, BD139/140 i indgang, spænding, driver og et par TO3 2N5884/5886 ft: 4mHz / 80V i udgangen... regulerede forsyning : MJ802/4502 90V / ft: 0,8mHz blev brugt og ikke uden grund....de to bæster kunne afgive 30A peak. reguleret fra 35VDC til ca 40VDC

..Højttalerne bestod af: JBL2203A fo: 16Hz til ca 90Hz, Coral 8F60 op til ca 800-900Hz, D54 2" Dynaudio op til ca. 2500Hz, D28 Dynaudio op til ca 10-12kHz, og Foster horn over 10kHz med gengivelse op til 40kHz!
...der manglede ikke klar diskant, mellemtone og bas kan det oplyses.

..70W forstærkeren blev bygget.
...på med forstærkeren og stor var skuffelsen sammenlignet med Mitronic PA100 :'(
Uanset musikmateriale var det umuligt at få åbenhed og attack ud af de ellers gode enheder. Fladt frekvensområde uden luft , mellemtone og diskant ikke klar nok, og det karakteristiske "punch" fra bas driveren 2203A var formindsket kraftigt.
... elektronik kyndige folk lyttede med. De to MJ802/4502 blev sørme også varme osv... ...forsøgte at skifte til 546/556 ... spændingen begrænset af de 80V som udgangstransistorerne tålte.

... forsøgte med ny regulering ...en til hver kanal og senere med 2SC2240/2SA970, uden at det hjalp. Først efter de regulerede forsyninger blev taget fra kom lidt af lyden tilbage, men aldrig rigtig godt! 70W Forstærkeren blev solgt....."The End" kredsløbet lød bedre, og her kom det ønskede: "Det gennemsigtige lydbillede"

Ok, "gamle" komponenter dengang i 1982...tiden er en anden i dag...vi kan købe voldsomme transistorer, men det må siges: Det kan blive dyrt at "udvikle" en egnet regulering til et effekttrin. Vh Kim
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1426
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Et tekniker-spørgsmål (Borbely Servo 100)

Indlægaf his067 » tirs 16. mar 2021 17:07

Se det var jo lige netop den der regulerede strømforsyning fra High Fidelity som jeg havde i baghovedet, Så det er godt at høre at du har praktiskefaring med den. Til gengæld er det jo så også lidt ærgeligt at den ikke er meget bedre i din mening end en ureguleret forsyning.Generelt lyder Borbely forstærkeren rigtig godt, så jeg tror jeg vil prøve at holde mig til den simple strømforsyning med de 40.000 µF. Tak for begge indspark: nu må jeg jo så se at finde tid til at sætte den strømforsyning pænt ind i forstærkeren!
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Et tekniker-spørgsmål (Borbely Servo 100)

Indlægaf kj2005 » tirs 16. mar 2021 19:41

his067 skrev:Se det var jo lige netop den der regulerede strømforsyning fra High Fidelity som jeg havde i baghovedet, Så det er godt at høre at du har praktiskefaring med den. Til gengæld er det jo så også lidt ærgeligt at den ikke er meget bedre i din mening end en ureguleret forsyning.Generelt lyder Borbely forstærkeren rigtig godt, så jeg tror jeg vil prøve at holde mig til den simple strømforsyning med de 40.000 µF. Tak for begge indspark: nu må jeg jo så se at finde tid til at sætte den strømforsyning pænt ind i forstærkeren!



....praktiske forsøg med kondensatorer. I 1983 købte jeg på anbefaling 5.000uF/100V bipolare Wicon lytter...ja, der blev læst rigtigt. 4 x 5.000uF Bipolare elektrolytter fra Wicon, to til hver kanal rakte rigeligt til JBL 128H. Jeg husker ikke rationalet og forklaringen fra Hr. Jerle og ingeniøren fra Wicon med de bipolare typer .
Forsøg med de "små" kondensatorer og mange af samme type....kunne anbefale et par Mitsubishi 47.000uF/80V surge 100V computergrade ca 12cm x 6,4cm dia , eller f.eks. 8 x 10.000uf/100V Siemens til to kanaler. God "bund" i bassen fra Ca 15.000uF pr kanal ved ca 80Watt....... Vh Kim
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1426
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev


Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 168 gæster