Onkyo P303-forforstærker

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Onkyo P303-forforstærker

Indlægaf kasperbergholt » man 2. aug 2021 22:09

Hej!

Har set mig lidt varm på en Onkyo P303-forforstærker på eBay.

Det er forholdsvist begrænset, hvad jeg kan finde af information på den -- men det vakte min interesse, at den (tilsyneladende) er opbygget single-ended (hvilket jeg kun er stødt på før i forbindelse med rørforstærkere).

Er der nogen her, der har gode / dårlige erfaringer med den (eller modellerne omkring).
Senest rettet af kasperbergholt fre 13. aug 2021 14:37, rettet i alt 1 gang.
-- Kasper Bergholt
kasperbergholt
 
Indlæg: 50
Tilmeldt: 29 maj 2017
Geografisk sted: København
Lokalitet: København V

Re: Onkyo P303-forforstærker

Indlægaf bjerager » man 2. aug 2021 23:13

kasperbergholt skrev:Hej!

Har set mig lidt varm på en Onkyo P303-forforstærker på eBay. Det er ret begrænset, hvad jeg kan finde af information på den - men det vakte min interesse, at den (tilsyneladende) er opbygget single-ended (hvilket jeg kun er stødt på før ifm rørforstærkere).

Er der nogen her, der har gode / dårlige erfaringer med den (eller modellerne omkring).


Ja, jeg har sådan en og det tilhørende effekttrin. Det er nu en push-pull - forstærker. Her er nogle ord fra konstruktøren - scroll lidt ned, så finder du Tom Ishimotos kommentarer:

https://audiokarma.org/forums/index.php?threads/onkyo-preamp-p-303-may-be-as-good-as-ew-700c.105181/page-2

Den spiller aldeles fremragende, og impedansmæssigt, så har de gjort meget ud af tilpasningen til effekttrinnet m-505. Det er et virkelig flot og vellydende sæt, men det er røget på hylden her til fordel for et yamaha-sæt med flere kræfter.
Senest rettet af bjerager man 2. aug 2021 23:28, rettet i alt 1 gang.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1881
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Onkyo P303-forforstærker

Indlægaf tctla » man 2. aug 2021 23:27

Nogle gode data, se forrest i service-manualen, vedhæftet.

Diagrammet viser også nogle specielle løsninger, som f.eks det, at parallelkoble transistorer i indgangen på Moving Coil forstærkeren.
Vistnok noget med, at hvergang man fordobler antallet af parallelkoblede transistorer, halverer man støjen.
Hvorfor de så stoppede ved 3 parallelle transistorer, ved kun Onkyo.

Mvh,

/Torben
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Onkyo P303-forforstærker

Indlægaf bjerager » ons 4. aug 2021 07:27

kasperbergholt skrev:Hej!

Har set mig lidt varm på en Onkyo P303-forforstærker på eBay. Det er ret begrænset, hvad jeg kan finde af information på den - men det vakte min interesse, at den (tilsyneladende) er opbygget single-ended (hvilket jeg kun er stødt på før ifm rørforstærkere).

Er der nogen her, der har gode / dårlige erfaringer med den (eller modellerne omkring).


Hvis du vil prøve at høre den, kan den lånes
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1881
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Onkyo P303-forforstærker

Indlægaf kasperbergholt » ons 4. aug 2021 17:53

Tak for svarene! :)

Og mange tak for tilbud om lån. Jeg skal lige lægge et puslespil i forhold til salg af noget andet fra hylderne, inden jeg går videre med projektet. Men det er superpænt af dig og tilbyde det - og vil gerne vende tilbage på det.

Har du planer om at sælge den / sættet? Skriv eventuelt en pb.
-- Kasper Bergholt
kasperbergholt
 
Indlæg: 50
Tilmeldt: 29 maj 2017
Geografisk sted: København
Lokalitet: København V

Re: Onkyo P303-forforstærker

Indlægaf bjerager » ons 4. aug 2021 21:36

kasperbergholt skrev:Tak for svarene! :)

Og mange tak for tilbud om lån. Jeg skal lige lægge et puslespil i forhold til salg af noget andet fra hylderne, inden jeg går videre med projektet. Men det er superpænt af dig og tilbyde det - og vil gerne vende tilbage på det.

Har du planer om at sælge den / sættet? Skriv eventuelt en pb.


Måske, jeg kan ikke rigtigt beslutte mig. Det er et afsindigt flot sæt, vellydende, og jeg kommer nok ikke i nærheden af det igen. Men realistisk set får jeg det nok ikke brugt. Det gør lidt ondt...
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1881
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Onkyo P303-forforstærker

Indlægaf kasperbergholt » fre 6. aug 2021 17:12

Jeg kender det godt.

Noget, jeg kom til at tænke på - og har tænkt på før: Hvor meget 'skrider' en forforstærker sig af den kvalitet i målinger med årenene.

Det er er meget lidt, jeg har kunnet finde online.

Har du udstyr (eller kender nogen med udstyr), der har foretaget målinger med lækre vintageting op mod deres originalmålinger/-kurver?
-- Kasper Bergholt
kasperbergholt
 
Indlæg: 50
Tilmeldt: 29 maj 2017
Geografisk sted: København
Lokalitet: København V

Re: Onkyo P303-forforstærker

Indlægaf Fredmarantz » fre 6. aug 2021 17:21

Hej Kasper…

Det med at det kunne være spændende hvorvidt…eller hvor meget tingene “skrider” i værdier eller performance over tid er et meget spændende emne, som sandsynligvis optager langt de fleste af os….et emne, som mange gerne vil debattere, så derfor forestiller jeg mig, at det vil være meget bedre, hvis du/nogen oprettede en selvstændig tråd med dette emne. Ellers kunne jeg forestille mig, at din egen tråd her vedr. Onkyoforforstærkeren kunne løbe helt af sporet…

Måske tråden kunne oprettes under “cafe og hygge”, idet fænomenet vel gør sig gældende på tværs af alle varegrupper.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Onkyo P303-forforstærker

Indlægaf Tonni » fre 6. aug 2021 17:39

Ja eller under diy (gør det selv) tråden..?
Der er meget i det emne. Så det kan blive en særdeles spændende tråd...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Onkyo P303-forforstærker

Indlægaf bjerager » lør 7. aug 2021 08:32

kasperbergholt skrev:Jeg kender det godt.

Noget, jeg kom til at tænke på - og har tænkt på før: Hvor meget 'skrider' en forforstærker sig af den kvalitet i målinger med årenene.

Det er er meget lidt, jeg har kunnet finde online.

Har du udstyr (eller kender nogen med udstyr), der har foretaget målinger med lækre vintageting op mod deres originalmålinger/-kurver?


hvis du vil prøve at høre den/det, så send mig en PB
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1881
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Onkyo P303-forforstærker

Indlægaf kasperbergholt » søn 8. aug 2021 18:33

Hej Fredmarantz & Tonni,

Det er da en rigtig god idé at få det over i en separat tråd med kun dét som emne. Det kigger jeg på inden for de nærmeste par dage.

Tak for idé/indspark! :)
-- Kasper Bergholt
kasperbergholt
 
Indlæg: 50
Tilmeldt: 29 maj 2017
Geografisk sted: København
Lokalitet: København V

Re: Onkyo P303-forforstærker

Indlægaf KenRas » søn 8. aug 2021 18:52

kasperbergholt skrev:Hej Fredmarantz & Tonni,

Det er da en rigtig god idé at få det over i en separat tråd med kun dét som emne. Det kigger jeg på inden for de nærmeste par dage.

Tak for idé/indspark! :)

Super. Jeg skal nok bidrage med info når tråden er oprettet :cool1:

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1222
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Onkyo P303-forforstærker

Indlægaf kasperbergholt » søn 15. aug 2021 12:50

Hej alle!

Så fik jeg tid til at skrive et - synes jeg selv - nogenlunde fornuftigt oplæg om emnet som opfordret til for lidt tid siden.

Det ligger her:

viewtopic.php?f=565&t=14853

Og har titlen: "Hvordan holder man øje med om ens udstyrs værdier 'skrider'?"

Hav en dejlig søndag :)
-- Kasper Bergholt
kasperbergholt
 
Indlæg: 50
Tilmeldt: 29 maj 2017
Geografisk sted: København
Lokalitet: København V


Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 152 gæster