Vække en Beomaster 6000 til live

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Vække en Beomaster 6000 til live

Indlægaf jbh1 » ons 11. aug 2021 13:24

Hej til jer alle.

Efter rep. af flere japanske og engelsk hifi har jeg altid syntes at B&O lavede flere pæne radioer. Har i forvejen en
1900-2 som stadig virker.
Nu fandt jeg denne billigt sammen med en Beocord 8004.

Efter at have læst en del fra nettet og spurgt min B&O-guru fra Brabrand om denne model gik jeg igang:

Har fået liv i radioen efter jeg fandt et printbrud ved loddeø ved en lyt som giver 6,5v til transistorer, som igen sender scanpulser videre til tastaturet. Det er ret afgørende at dette virker da den ellers ikke kan tændes.
Nu virker alle taster og jeg kan se i displayene hvad der foregår. Fedt at se den starte ;) :p

Så langt så godt. Alle forsyningsspændinger er målt og OK. Har ikke haft musik igennem endnu da det åbenbart "berømte" volumestyring ikke har det godt.

Selve motoren der driver volumepotmetre ville ikke køre rundt, så jeg pillede den ud og skilte den ad. De 2 metal-pinde der skal omslutte kommutatoren og give spændingen til motor var defekte. (kendt fejl)
Den ene var bøjet og den anden meget slidt. Selve gearkassen foran motor er intakt og i god stand. Motoren er velsmurt og drejer nemt rundt med fingrene.

Nu har jeg loddet nye tynde kobberpinde på og motoren kan køre rundt. Dog kører den nemmere den ene vej end den anden hvilket jeg ikke forstår.

Ifølge servicemanual kan man justere spændingen til motoren til 6,5 volt når man trykker hhv volume op og ned.

Men ved 6,5 v kan motoren næsten ikke køre og den vil ikke starte hver gang, jeg har bare tilslttet en ekstern ps.
for nemheds skyld. Ved eks 10 v snurrer den fint.

På diagrammet sidder der en 1uF lyt og en 18 ohm modstand i serie over motor, hvad er meningen med dette ?

Er der nogle erfaringer med denne motor og findes der en erstatning ?

Jeg har ikke kunnet finde noget på ebay eller andre steder, jeg tænker på om der findes et datablad måske
'med motordata, så jeg evt kunne finde en erstatning ?

På forhånd tak, håber der er erfarne B&O folk der har rodet med denne model ?

Mvh Jens
jbh1
 
Indlæg: 17
Tilmeldt: 09 nov 2016
Lokalitet: Hinnerup

Re: Vække en Beomaster 6000 til live

Indlægaf tctla » ons 11. aug 2021 21:28

Hej,

Fint projekt.
RC-leddet over motoren, er et støjfilter, som forhindrer at motoren genererer støj, der kan opfanges af radiodelen.
Desuden dæmper det spændingsspidser på kommutatoren.
Kobber dur ikke som slæbekontakter i motoren.
De originale er lavet af forfor-bronze, så vidt jeg ved.
Det er et langt mere slidstærkt materiale.
Dine kobber-kontakter vil ikke holde længe efter min mening.

Der sidder sikkert en label på motoren, eller der er måske stemplet information på den i stedet.
Tag et billede og upload det her, så er der måske en chance for at nogen kender en løsning/erstatning.
Måske er løsningen at slagte en fungerende motor af ikke-kompatibel størrelse og bruge slæbekontakterne her fra.

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Vække en Beomaster 6000 til live

Indlægaf jbh1 » tors 12. aug 2021 09:22

Hej Torben. Tak for input . Det med kobberslæbesko var et forsøg for at kunne afprøve motor. Dur den eller dur den ikke.
Og den kan køre rundt nu, så kan jeg altid finde et mere slidstærkt matariale senere. Den skal trods alt ikke køre meget den motor, få omgange og kun sjældendt.
Så lærte du mig noget om RC-led over motor, fint.

Ang. motor er der ingen stempler, labels eller andet der siger noget om type/model. Intet.
Har også tænkt på en anden type motor, den skal bare være stærk/høj moment og så køre ved lave omdrejninger. Men ville godt have styr på den nominelle spænding på motor.

Har som sagt også kun fundet at man har fundet en anden radio med andre defekter og så taget motor fra den. Men som rigtig nørd vil jeg gerne have denne originale motor til at virke.

Iaftes fik jeg liv i den med musik. Jeg drejede bare vol. potmeter manuelt. Den spillede med begge kanaler så det var skønt at pre og poweramp. virker. Også bas/diskant/balance og loudness/balance virker. Den havde 30 mv hhv. 60 mv DC på udgange og det er ikke galt da det er mange år siden sikkert den har været justeret mht. tomgangsspænding.
Men der har jeg servicemanualen til at fikse det.

Har nu oprettet mig på forum BEOWORLD i håb om mere hjælp. Men vil gerne have hjælp her også hvis andre kan byde ind ?
jbh1
 
Indlæg: 17
Tilmeldt: 09 nov 2016
Lokalitet: Hinnerup


Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Majestic-12 [Bot] og 153 gæster