Monster Receiver tråden, vis dit monster.

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Re: Monster Receiver tråden, vis dit monster.

Indlægaf mcs_5 » tirs 20. dec 2011 13:17

Tube mania skrev:De *340W* tror jeg er max forbruget på receiveren...

Det kan vel også være skulderwatt, undskyld dynamisk effekt (4 ohm, 1µs, 1kHz, alle kanaler lagt sammen osv).

Men folk kunne sgu ikke lide når jeg 'forvandlede' deres kæmpe-store receiver til 'ingenting'... :shock:
Det forekommer stadigvæk.... :evil:

Det virker rigtigt godt med rørreceivere - der er vidst mange på 2*100W eller deromkring ;)

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Monster Receiver tråden, vis dit monster.

Indlægaf Captain Phoenix » ons 21. dec 2011 00:23

X-ray skrev:Min egenTandberg TR2075 :)
Billede
Hilsen X-ray.

FLOT Receiver!!! Og sikke en mint-condition, den er i - herligt. :cool1:
Kan du sige noget om lyden - det kunne jo inspirere...
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Monster Receiver tråden, vis dit monster.

Indlægaf Edge » ons 21. dec 2011 21:37

Den eneste monster Receiver jeg har personlig erfaring med (venligst udlånt af PQR) er Sansui eight

Billede

Billede

I 1971 sendte Sansui deres hidtil kraftigste Receiver på markedet. Med 2 x60W i 8ohm var/er den en lille kraftkarl der kvittere med et dynamisk lydbillede der hælder til det mørke. Af udseende adskiller Eight sig fra tidens Receivere med tre knapper til Treble-Midrange-Bass der er indstillige i 11 positioner, som på studioudstyr. Tuning meteret fungere osse som Balance meter (når en knap er trykket ind) Tilslutning til tre sæt højtalere og indgang til 3 Båndoptagere, 2 pladespillere + Aux.

Den er en dejlig varmegiver i ens setup, både af udseende og lyd. En Receiver man aldrig trættes af at lytte til, eller kigge på.

Billede
Remember, Tuesday is Soylent Green Day.
Edge
 
Indlæg: 902
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Monster Receiver tråden, vis dit monster.

Indlægaf Edge » fre 30. dec 2011 23:10

NAD forbinder vi mest med "billigt" kvalitet fra klubben idag, men de var osse med på monster bølgen. NAD 300 Receiver 2 x 100W (IHF)

Billede

Billede

Som på de fleste store Receivere var der ikke sparet på noget: Tape Dubbing og Dolby FM (som jo bekendt ikke blev til noget)
Remember, Tuesday is Soylent Green Day.
Edge
 
Indlæg: 902
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Monster Receiver tråden, vis dit monster.

Indlægaf audioareal » ons 25. jan 2012 13:21

Hej Elway , jeg har selv bla. haft nikko nr 1219 super dejlig , men den døde desværre - på loftet har jeg en NR 1015 liggende , jeg ved ikke helt hvad den fejler , der kommer bare ikke lyd igennem . så hvis du eller nogen andre herinde kunne få lyst til at sætte den i stand eller bruge den til res.dele er i velkomne ps . har vist nok stædig nettrafo til NR1219- jeg får nok aldrig selv brug for det..mvh thomas ..
psps stor ros til alle de super flotte monster baby´er her på tråden , dem kan i godt være stolte af..
audioareal
 
Indlæg: 34
Tilmeldt: 05 mar 2011
Lokalitet: Odense

Re: Monster Receiver tråden, vis dit monster.

Indlægaf Elway » ons 25. jan 2012 14:28

audioareal skrev:Hej Elway , jeg har selv bla. haft nikko nr 1219 super dejlig , men den døde desværre - på loftet har jeg en NR 1015 liggende , jeg ved ikke helt hvad den fejler , der kommer bare ikke lyd igennem . så hvis du eller nogen andre herinde kunne få lyst til at sætte den i stand eller bruge den til res.dele er i velkomne ps . har vist nok stædig nettrafo til NR1219- jeg får nok aldrig selv brug for det..mvh thomas ..
psps stor ros til alle de super flotte monster baby´er her på tråden , dem kan i godt være stolte af..


Hej selv,

jeg er desværre ikke kompetent til at fejlfinde på 1015'eren, men måske andre herinde. Men hvis du har stumper til 1219'eren, tager jeg gerne imod med kyshånd :OLO:
Brugeravatar
Elway
 
Indlæg: 762
Tilmeldt: 06 nov 2010
Geografisk sted: Strandkantsdanmark - Nordjylland
Lokalitet: Aalborg

Re: Monster Receiver tråden, vis dit monster.

Indlægaf Edge » ons 25. jan 2012 15:12

audioareal skrev: på loftet har jeg en NR 1015 liggende , jeg ved ikke helt hvad den fejler , der kommer bare ikke lyd igennem . så hvis du eller nogen andre herinde kunne få lyst til at sætte den i stand eller bruge den til res.dele er i velkomne


Den ville jeg helt sikkert være interesseret i, har en 7075 nu, og den lyder rigtig godt.
Remember, Tuesday is Soylent Green Day.
Edge
 
Indlæg: 902
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Monster Receiver tråden, vis dit monster.

Indlægaf audioareal » tors 26. jan 2012 23:16

Hej Elway , jeg vil ikke love noget men har måske stædig servicemanual liggende , så Edge og dig vi må finde ud af noget.. ;)
mvh..
audioareal
 
Indlæg: 34
Tilmeldt: 05 mar 2011
Lokalitet: Odense

Re: Monster Receiver tråden, vis dit monster.

Indlægaf audioareal » tirs 21. feb 2012 03:47

Hej Egde , jeg har læst din besked , men kan ikke svarre på den ved ikke hvad der er galt - jeg er ingen ørn til pc men må prøve at finde ud af hvofor det ikke virker , mvh.. :(
audioareal
 
Indlæg: 34
Tilmeldt: 05 mar 2011
Lokalitet: Odense

Re: Monster Receiver tråden, vis dit monster.

Indlægaf jan_stevns » man 4. mar 2013 09:36

Denne er reddet fra containerdøden - nu skal den lappes sammen :)

Billede

Pioneer SX 1250 - ikke just smuk , endnu :)
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
jan_stevns
 

Re: Monster Receiver tråden, vis dit monster.

Indlægaf Pioneer-jonas » man 4. mar 2013 11:24

jan_stevns skrev:Denne er reddet fra containerdøden - nu skal den lappes sammen :)

Billede

Pioneer SX 1250 - ikke just smuk , endnu :)



ej hvor er det snyd! hvorfor er det ardrig mig der finder sådan en, mangler den i min samling! :)

er det din så ?

Mvh jonas
Pioneer SX 1010, 1250, 1280, 1980, SA 400. 900, 1000, 9100, 9500 TX 400, 600, 900, 9100, , SD1000, SD1100 CT F9191,900 , 1000, 1250
RT 707 909 2022,2044, spec1&2 PL71,PLC590.
JBL-L200,JBL4333,TeacA7030,TechnicsRS1500 Akai GX747DBX Revox-a700, sony-TC850
Brugeravatar
Pioneer-jonas
 
Indlæg: 223
Tilmeldt: 13 aug 2010
Geografisk sted: Fredericia
Lokalitet: EJBY

Re: Monster Receiver tråden, vis dit monster.

Indlægaf jan_stevns » man 4. mar 2013 11:35

jep - jeg har byttet mig frem til den :)
jan_stevns
 

Re: Monster Receiver tråden, vis dit monster.

Indlægaf Tube mania » man 4. mar 2013 11:36

Tillykke med den...den bliver nok fin...hvis jeg kender dig ret ;)
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Monster Receiver tråden, vis dit monster.

Indlægaf jan_stevns » lør 10. maj 2014 10:05

Tube mania skrev:Tillykke med den...den bliver nok fin...hvis jeg kender dig ret ;)


Den er så byttet til en masse sjovt guf - og lever nu i Esbjerg's udkant :)
jan_stevns
 

Re: Monster Receiver tråden, vis dit monster.

Indlægaf HrAndersen » søn 8. feb 2015 11:24

Jeg synes det var på tide at genoplive denne tråd igen. Jeg er ret vild med receivere generelt, mest på grund af deres look. Alle de lamper, lys og metre der går i gang når der tændes, en fryd for øjet og så gør det da heller ikke noget at de lyder godt.

Den største jeg har, er en Kenwood model Eleven GX.
Der er noget helt specielt med netop denne receiver. Noget jeg har lagt mærke til gang på gang når den står fremme og alle lys er sat til. Normalt når der er gæster på matriklen står de mandlige af slagsen og sukker/savler over diverse vintageting der står fremme. Jeg har altid 2-3 recievere/ting der lyser bare for hyggens skyld, det ser så forbandet godt ud om aftenen.
Mens der kikkes, mumler drengene højlydt : ”Sådan en' skal jeg også ha” . . . jeg ser så hen på konen/kæresten der, alene med øjnene, siger : ”ain't gonna happen boy!”
Men; jeg har op til flere gange oplevet at lige netop Kenwood'en lader til at smelte disse kvindehjerter. Udtryk som : Ser godt ud, Flot og Hvad kan den ? - er altid sikre når Kenwood Eleven står tændt.

Den er stor, rigtig stor. For lige at illustrerer størrelse har jeg sat en velkendt receiver ovenpå, Marantz 2245 som de fleste kender og har set irl.

DSC_0103.JPG


Eleven GX modellen, 62 lange cm bred og og ca 21 cm høj, det er en imponerende kasse, men den virker meget let. Den vejer da også ”kun”omkring de 21 kg, ikke så meget når Marantz'en vejer ca 16 kg.

Der findes et utal af varianter inden for netop denne model. De har stort set samme størrelse, men har forskellige variationer i udgangseffekt, funktionsknapper, farve (sort, champagne eller sølv) og kasse materiale (træ eller folie). Men et har de til fælles, de er store.

Her er en lille sammenlignings liste hentet fra : http://www.audiokarma.org/forums/showth ... p?t=263515

Nine (silver)
Nine G (silver)
Nine GX (silver)
KR-9000G (gunmetal)
KR-9000GX (gunmetal)

KR-10000 (same as the Eleven, champagne/bronze color)
KR-10000 II (same as the Eleven II, champagne/bronze color)
KR-10000 III (same as the Eleven III, champagne/bronze color)

Eleven (silver, knobs)
Eleven II (silver, knobs)
Eleven III (silver, knobs)
Eleven G (silver, sliders)
Eleven GX (silver, sliders)
KR-11000G (gunmetal, sliders)
KR-11000GX (gunmetal, sliders)
Super Eleven (gunmetal, sliders, digital display)

Min er Eleven GX modellen i sølv med sliders, som i dette tilfælde er de skyde kontakter i venstre side der udgør en mini equalizer.

DSC_0109.JPG


Der er et overflødighedshorn af brugbare og for nogen ubrugelige kontakter og indstillinger, præcis som jeg elsker det ved de gamle receivere.
Jeg har desværre samtidig en symmetri autisme der udmynter sig i at knapper, størrelser og i det hele taget udtrykket skal stå nogenlunde harmonisk, eksempelvis som Harman Kadon 430, 730 som bare er piv skarpe i deres design.

På trods af det overvældende antal indstillinger og lysende ting, er jeg ret vild med den. Den er fantastisk at se på og den opfylder rigeligt mine ønsker omkring 50/50 kravet. Ca 50% lyd og ca 50% ydre.
Den yder 125 watt per kanal, hvilket skulle være rigeligt til de fleste højtalere.

Så har den der her timer. Jeg ved ikke helt hvad de har tænkt da de tegnede den ind i konstruktionen. Den fungerer således at knappen drejes som et æggeur i et spænd fra omkring 5 min til 120 min.
Så kan man stille timeren, gå i seng og så er den slukket næste morgen. :Tanke:
Den omtalte equalizer kan bypasses, der sidder to variable high/low filter, de obligatoriske loudness, mono ting og en 400hz kalibrerings tone knap til båndfolket. Et ubrugeligt dolby kontrol system i højre side og hele 3 højtaler tilslutninger og 2 hovedtelefon udgange ! Meget brugbart efter min mening.

DSC_0107.JPG


Forskellen mellem G og GX modellen skulle være, at G har en ”solid wood case” og GX har finer (veneered wood case ). Det er svært at se, for mig ligner det plastik finer, men selve kassen den er rigtig solid og tyk.

DSC_0112.JPG


Visse steder på netforums bliver den beskrevet som en "big box of air" . Det er jeg nu ikke helt enig i. Som det ses på billedet er der fint luft imellem komponenterne, men tom er den ikke. Store gedigne køleribber der sørger for at køle de fire TO3 transistorer , 2 x NEC 2sb600 og 2 x NEC 2sd555. En fin stor strømforsyning og to pæne lytter, her illustreret med en 7 års drengehånd.

DSC_0116.JPG


Den så rimelig pæn ud inden i da jeg fik den, så jeg besluttede ikke at lave en Full Monty. Noget trykluft for lige at rense det værste støv ud. Sælger havde advaret om lidt knas i kontakter og potentiometre, så den fik lidt kontaktrens og wd-40 hvor der var brug for det.

DSC_0114.JPG


Alle ! lamper var intakte, utroligt men sandt. En hurtig omstilling fra 220v til 240v, som efterhånden er kutyme med de gamle forstærkere.
Så var den klar.
Hvordan lyder den ? Den er kraftig og magtfuld, en anelse mørk men varm i lyden med mine B&W 805. jeg har ikke prøvet riaa delen endnu men FM lyder fantastisk ,klar og fin.
Når den ligesom er varm har den et godt greb om musikken, men det bedste er når den bare står der med fuldt blus og vibrerende metre, det ser fandme godt ud. :Thumpsup:

DSC_0110.JPG
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Mvh
Michael


Jeg går primært efter udseende . . . det indvendige skal vi nok få styr på.
HrAndersen
 
Indlæg: 861
Tilmeldt: 01 jun 2011
Geografisk sted: 2200
Lokalitet: København

ForegåendeNæste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 143 gæster