hjælp til køb af effektforstærker

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

hjælp til køb af effektforstærker

Indlægaf Hartvig » ons 16. mar 2022 17:31

Hejsa!

Er der et par venlige sjæle, der kan byde ind med lidt vejledning til en ny spiller?

Jeg er på jagt efter en vintage effektforstærker der vil gå godt til mit setup, der består af en Luxman PD-290 pladespiller, Sansui AU9900 forstærker og et par JBL L40 højtalere.

Jeg har øje på disse forstærkere, som er til salg. Er der en i kan anbefale?
Nikko Alpha 220 (2000kr)
Nikko Alpha III (2500kr)
Yamaha M70 (3800kr)
Denon POA-1500 (4000kr)
Luxman M120A (3500kr)

(Drømmen er at selvfølgelig at finde at finde en Sansui BA 2000)

Håber i kan hjælpe, på forhånd tak.
Venlig hilsen Benjamin.
Hartvig
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 16 mar 2022
Lokalitet: københavn

Re: hjælp til køb af effektforstærker

Indlægaf skjold » ons 16. mar 2022 18:36

Jeg har selv Alpha 220 og III - og i øvrigt også et sæt L40. Af de to er III'eren den mest vellydende og da L40 nok heller ikke er dem der tåler mest effekt, passer det sikkert meget godt. De andre på listen skal jeg ikke kloge mig på men de kan sagtens være bedre end Nikko :)

Jeg synes måske dog, at 2.500,- for en III'er er lidt i overkanten - med mindre den er serviceret af en kompetent. Der var en pæn på Fyn til salg for 1.800,- for ikke så længe siden og der gik temmelig længe, inden den var væk.

EDIT: hvis det er den der er på dba lige nu, så vær opmærksom på, at der er ændret noget på den. Den der dækplade på fronten er ikke original og det ligner at der måske tidligere har været monteret stik eller lignende. Til 2.500,- ville jeg lade den passere...

Mvh. og god aften.
Brugeravatar
skjold
 
Indlæg: 346
Tilmeldt: 08 jan 2012
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: Odense

Re: hjælp til køb af effektforstærker

Indlægaf Fredmarantz » ons 16. mar 2022 18:57

Jeg kan også tilslutte mig Alpha III -

Ikke, at de andre er dårlige, men jeg ville være mest tryg ved den. Den er imo meget vellydende og jeg har solgt dem i sin tid i min tid i Audioscan og ofte foretrukket den fremfor Alpha 220, som ellers er ok.

Denon'en kan få problemer med lamperne i det flotte meterarrangement - og de to sidste kender jeg ikke godt nok til at udtale mig om.

Men egentlig forstår jeg alligevel ikke helt, hvorfor du vil have en effektforstærker til erstatning for en fantastisk fed AU-9900 - det vil efter min mening være lidt ligesom at bevæge sig sidelæns i bedste fald.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: hjælp til køb af effektforstærker

Indlægaf Captain Phoenix » ons 16. mar 2022 19:58

Velkommen på Vintagehifi.dk

Fredmarantz skrev:Men egentlig forstår jeg alligevel ikke helt, hvorfor du vil have en effektforstærker til erstatning for en fantastisk fed AU-9900 - det vil efter min mening være lidt ligesom at bevæge sig sidelæns i bedste fald.

Jeg undrer mig også - og er helt enig med Freddy.
Det svageste led (undskyld udtrykket) er efter min vurdering ikke din Sansui - jeg er tæt på at sige "tværtimod".

Hvilken pick-up sidder der på Luxman pladespilleren ?
Dét (= pick-up'en) er faktisk vigtigere end værket (når vi er oppe på et bare rimeligt kvalitetsniveau).
Indtil vi kender pu'en, vil jeg foreslå en Ortofon 2M Black (lidt over 4.000,-) eller 2M Bronze (ca. 2.500,-), hvis du vil bruge 3-4.000,- på at forbedre lyden.

Har du allerede én af disse (eller en pu på tilsvarende niveau), ville jeg som det næste kigge på højttalerne.

JBL er godt (hvis du spørger mig :p ).
Og jeg holder meget af 033-diskantenheden, der sidder i L-40'erne. Den har detaljer uden at den bliver for "analytisk"/skarp, som nogle af de senere med titanium-membran kan være.
MEN den har det svært i en 2-vejs-konstruktion, hvor der deles ved 1,8 kHz (og den reelt skal spille med et vist niveau ned til under 1 kHz). Deraf også den beskedne effekt, JBL opgiver (35 W). Normalt ville jeg ikke have problemer med at pumpe det dobbelte af den opgivne effekter i et par JBL - men lige præcis L40'eren vil jeg være mere forsigtig med.

Hvis du vil blive i JBL, kan 3-4.000,- + salg af dine L40'er sikkert række til f.eks. et par JBL L-110 i flot stand *).
Og det er en fremragende højttaler (i top 3-5 af JBL's reol-højttalere vil jeg sige): Samme diskantenhed (033), LE-5 mellemtone (legendarisk) og en "killer" af en 10" bas-enhed (LE-111), der bare leverer på et andet niveau, end L40'erne (uden at ville nedgøre dem). Og 110'eren kan spille rock (=højt) og klarer også akustisk musik med mindre besætninger med fine nuancer og opløsning. Den er som sagt fremragende :p

Nå, en længere smøre - og ikke om de nævnte forstærkere, for jeg er ret sikker på, at det ikke er dér, skoen trykker mest.

*)
Og JA: jeg har et par. Flere faktisk...
Og JA: det ene par kan sælges.
Men det er sådan set ikke pointen her. Det vigtige er at du bruger pengene hvor du får størst forbedring af lyden.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: hjælp til køb af effektforstærker

Indlægaf his067 » ons 16. mar 2022 20:19

Jeg vil også slutte mig til, hvad Freddy og Captainen siger: Det ville være en skam at skille sig fra Sansuien (og det siger jeg som ejer af dens storebror AU11000). Der skal meget til at overgå den; så meget at jeg skal have fundet ud af, hvordan jeg får min over til Skotland (det bliver et værre mas!). Det kan godt være, at AU9900 er over halvtreds år gammel, men den er bestemt ikke dårlig, og de af dine foreslåede forstærkere, som jeg kender, er ikke (meget, hvis overhovedet) bedre.

Det eneste sted jeg kan se, hvor der (måske) er plads til forbedring, er, som Captainen foreslår, din pickup.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: hjælp til køb af effektforstærker

Indlægaf spuncut » tors 17. mar 2022 10:08

Hej Hartvig
Jeg melder mig ind i koret med den holdning at din fine Sansui burde være rigeligt til dine JBL'er. Til forskel fra mange Engelske og Danske højtalere så plejer JBL ikke at være særlig forstærkerkrævende, dertil kommer at Sansui's integrerede typisk er mere strømstærke end mange af de andre Japanske integrerede fra perioden. Der burde således ikke være mangler hvad samspillet mellem forstærker og højtaler angår. Sansui'en kan selvfølgelig trænge til en renovering, men det er et rent gæt så du må gerne uddybe hvorfor du vil udskifte den, hvis altså det er hvad du påtænker.
Herudover er jeg helt enig med skjold om at Alpha III er en fantastisk forstærker, og da den har det bedst sammen med højtalere som ikke udgør meget komplekse belastninger, er den derfor en helt fin makker til sådan noget JBL-værk.
Hvis du påtænker at skulle over i noget højtaler der kræver mere bundtræk, så står der en Hafler DH220 i Nakskov:
https://www.dba.dk/forstaerkersaet-hafl ... 085684508/
Jeg ved ikke helt om det er den rigtige pris, men hvis højtalerne kræver den strømstyrke som DH220 kan levere så betaler jeg hellere 3000,- for DH220 end de priser som du nævner for de andre forstærkere i dit indlæg. Jeg kan dog næppe forestille mig at JBL'erne kan hente noget fra DH220 ift. Sansui'en.
Som altid IMHO og velkommen til :OLO:
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: hjælp til køb af effektforstærker

Indlægaf Hartvig » man 28. mar 2022 14:08

Hej igen.

Tusinde tak for kyndig vejledning, det var virkelig godt jeg fik skrevet herinde! jeg vil helt klart lægge effektforstærkeren ideen på hylden, og se på at få opgraderet min pickup i stedet. Jeg er også meget glad for min Sansui i øvrigt. udover det, er det en ortofon af billigere kvalitet der er monteret pladespillerem pt, så det ville være oplagt at udskifte den. Ortofon m2 black eller bronce m2, kan jeg læse mig til er to rigitig gode bud, tak for det Captain Phoenix.

Jeg er forholdvis ny i hifi gamet, men når man først har fået god lyd indendørs, vil man jo have mere af det skidt! Da jeg stadig er en grøn hifi nørd, har jeg (som i kan se) brug for noget vejledning - derfor virkelig mange tak for alle jeres input, de har været en fornøjelse at læse, og tak for at i gad at tage jeres tid til skrive, håber det når ud til jer allesammen!

Må den gode lyd være med jer
MVH Benjamin
Hartvig
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 16 mar 2022
Lokalitet: københavn

Re: hjælp til køb af effektforstærker

Indlægaf Captain Phoenix » man 28. mar 2022 22:45

Godt du kunne bruge input’ene - og god stil at vende tilbage :thumbsup:
Håber du får fundet en pu, der forbedrer lyden.
Flere af os har oprettet “vores egne” tråde (under “Bruger til Bruger” - “Brugergalleri”), hvor vi skriver om og viser de forskellige ting, der gennem tiden indgår i vores anlæg. Det kan du jo overveje, hvis du vil lade andre følge med i hvad der sker hen ad vejen. God rejse :p
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: hjælp til køb af effektforstærker

Indlægaf vincula » tirs 29. mar 2022 07:44

Hvis jeg var dig, så ville jeg investere mine penge i at få målt og serviceret din herlige Sansui af en prof' tekniker. Du vil blive glad. Rigtig rigtig glad for den.

Hilsen,

Vincula
Homines dum docent discunt
vincula
 
Indlæg: 226
Tilmeldt: 25 dec 2013
Lokalitet: Frederiksberg


Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 155 gæster