TR-1000 lys

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

TR-1000 lys

Indlægaf cdp » fre 1. apr 2022 16:38

Hej experter
Forleden ville jeg skifte de 4 skala/meter pærer i min Tandberg Tr1000, men så nemt skulle det ikke blive..
1: nye pærer er valgt til 6,5V 250mA grundet varme.
2: de 2 pærer over metre, vil sidde lige under skala snoren, det er jeg ikke helt tryg ved.
3: en måling på fatning viste 1,8vac på alle 4 fatninger, her ser jeg på diagram at der er en 2 & 4 volt vikling, der skal forsyne, men der er indskudt en 5A sikring på den ene - kan det tænkes nuværende 1,8v hentes fra 2v vikling og at sikring er brændt? - indrømmet, jeg kunne checke sikring, men vil lige høre herinde først. ;)
Har nogen oplevet noget lignende?
På forhånd tak
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: TR-1000 lys

Indlægaf X-ray » lør 2. apr 2022 01:25

Ja, mon ikke den sikring er afbrudt. Følger du diagrammet rundt via lamper og omskifter - vil du kunne måle de 2V/1,8V på fatningerne.(i stilling Tape og med knapperne under lågen 'trykket ud' - vil spændingen nok forsvinde)
250mA er sikkert nemmere at finde end 320mA - men at ændre det pga 'varme' - lyder skørt i min verden. TR1000 har ikke problemer med varme... - og skala-snoren har nu siddet der i godt 50 år uden problemer.
Det er jo Tandberg - det skal nok holde... :thumbsup:

X-ray
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: TR-1000 lys

Indlægaf cdp » lør 2. apr 2022 16:03

Det er jo Tandberg - det skal nok holde... :thumbsup:

:p det lyder lovende x-ray og tak for din info. Jeg kigger lidt nærmere på det i aften, men sikringerne er umiddelbart intakte. :!:
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: TR-1000 lys

Indlægaf cdp » lør 2. apr 2022 19:38

Pt. er der kun begrænset lys i indikations panelet nederst og skala pointer. En måling direkte på trafo, viser ganske korrekt hhv. 1,8, 3,6 og 5.6vac ml. de 3 terminaler. Hvorfor det så ikke kommer videre, forstår jeg ikke i skrivende stund, men jo sikkert en svigtende forbindelse. Har afprøvet hele lysbroen med 4,5 vdc hvor alt lyser korrekt, dog ikke skala pointer, og de udbrændte 5v/115mA pærer ;)
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: TR-1000 lys

Indlægaf cdp » søn 3. apr 2022 20:03

Så kom lyset tilbage - svigtende stelforbindelse ml. sikrings board og chassis synes at være fejlen. Tr1000 er spækket med skruer der ligger ml. 4,5 & 5 mm top - en skam man brugte noget tomme skrammel her... ;)
Næste opgave bliver indikations lyskassen - de små kolber kunne jo erstattes med led 3mm, men kræver så lidt ændret forsyning. Den tænker jeg lige over..
- Men til x-ray - har du renoveret det farvede text/folie på en sådan en, og hvordan? Kan dette købes nogen steder, eller er det ren DIY ? ;)
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: TR-1000 lys

Indlægaf X-ray » søn 3. apr 2022 22:47

Godt du fandt den løse forbindelse. Håber det var en dårlig lodning du fandt - for der er altså ikke nogen stelforbindelse via nogen skrue nogen steder. En godt irret sikringsholder kan også snyde... ;)
Ja - det er en 'midt i mellem' størrelse på de skruer, altså tomme' + at de er meget flade i hovedet, gør det ikke nemmere.
Tror ikke at LED's vil give et ordentligt lys gennem de folier. Find da nogle lamper... Mht folierne: så har jeg brugt en donor eller to - for at lave en perfekt. Jeg skal prøve at kigge, om der er noget tilbage... Men ellers findes det vel i en hobby-bix.

X-ray.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: TR-1000 lys

Indlægaf cdp » søn 3. apr 2022 22:59

Jeg skal prøve at kigge, om der er noget tilbage... Men ellers findes det vel i en hobby-bix.

Takker, det lyder godt - ser lige hvilke muligheder der findes på nettet. :thumbsup:
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: TR-1000 lys

Indlægaf cdp » man 4. apr 2022 20:26

Et problem kommer sjældent alene - signalstyrke/watt metret, som "hang", havde jeg håbet på var til at motionere i gang igen, men er desværre sat sig urokkeligt. Fik byttet vumeter/skalaprint med et andet, som burde virke og håber nu de har ca. samme følsomhed.
Eneste forskel på de 2 er den originale røde viser, som nu er hvid. Lidt rød hobbymaling er måske løsningen, men vil først se om det er kompatibelt. ( originalen er til venstre )
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: TR-1000 lys

Indlægaf cdp » lør 16. apr 2022 15:59

så skulle det være klar til at samle, dvs. forplade monteret med infodisplay osv. - men denne lille sidste ting driller lidt. Det er ligesom et eller andet støder på, lige inden den kommer helt på plads. Om det er det sorte karton eller styreskinnen for de firkantede trykknapper ved jeg ikke rigtigt. De 2 vutre har jeg " fæstnet " med et par plast kiler, så de skulle passe når face pladen kommer ind.
Bundpladen er ligeledes afmonteret, så de 2 print plader kan styres på plads.
Hjælp - godt råd savnes... *HELP* :p :p
- og rigtig god påske i øvrigt.. :ER:
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: TR-1000 lys

Indlægaf cdp » man 29. aug 2022 18:32

Jeg åbner lige en tidligere tråd - de 4 lytter i strømforsyning ( 3300uf/63v ) er skiftet på et tidspunkt, men ser lidt trætte ud. Er der nogen mulighed for at bruge 2 stk. 6800 uf i stedet ? Hvis ikke må det køre videre "originalt". Tænker at tidligere ejer selv har skiftet disse til axial typer, i stedet for en snapin type, der passer bedre i plast holderne. ;)
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: TR-1000 lys

Indlægaf KenRas » man 29. aug 2022 22:53

Hej Carsten,

Et hurtigt kig på diagrammet viser at udgangstrinnet er AC koblet med en 4000uF lyt til højttaleren. Dens power supply har separat vikling på trafoen og brokobling til de to udgangs forstærkere. Hver supply til disse er afkoblet med en 3300 uF lyt.

Så det som du foreslår er IKKE muligt. Hvis lytterne på et tidspunkt er blevet skiftet, er de to 4000 uF nok erstattet med 3300 uF typer.

Hvis du vil renovere den kan du nok gå op til 4700 uF i power supply uden problemer. Til udgangen ville jeg nok beholde de 3300 uF, selv om det måske påvirker frekvensgangen nede under 50 Hz eller deromkring. Nok uden betydning for de fleste.

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1222
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: TR-1000 lys

Indlægaf cdp » tirs 30. aug 2022 16:56

Hej Kenneth
Tak for dit hurtige og altid præcise svar - en egentlig renovering ligger over mine evner, så den får lov at spille lidt i stuen igen.
Det kunne jo være fedt med et Esr-meter - eneste jeg pt. har gjort er at ohme dem med et analogt multimeter, da det er nemmere at aflæse - på det punkt ser de fine/ens ud. Ellers ville et godt scope/generator kunne afsløre langt mere. ;)
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: TR-1000 lys

Indlægaf cdp » lør 10. sep 2022 21:33

Hvis lytterne på et tidspunkt er blevet skiftet, er de to 4000 uF nok erstattet med 3300 uF typer.

- og nu et helt inkompetent spørgsmål: på de 2 scematics jeg har ( 1040 & 1000 ) vises hhv. 3300 og 4000 uf, måske er de ikke retvisende, men dine oplysninger vil jeg ikke betvivle - jeg er self også med på en vis forøgelse af lytterbanken, både økonomisk og teknisk rentable ( nej, jeg er ikke jyde ) :p - men hvordan den anden vej?
Grund for spørgsmål - har 4 fine 2200uf/100v der ligger og samler støv.. ;)
( er bekendt med ripple og mgl. "saft")
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: TR-1000 lys

Indlægaf X-ray » søn 11. sep 2022 12:18

Du svarer lidt selv på dit spørgsmål.. ;)
Pas på med ikke at spolere en af de aller fineste Tandberg app. - og brug så de kondensatorer et andet og mere passende sted.

X-ray
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: TR-1000 lys

Indlægaf cdp » søn 11. sep 2022 18:42

Pas på med ikke at spolere en af de aller fineste Tandberg app.

:thumbsup: Dejligt at høre - jeg følger dit råd. ;)
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Næste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 146 gæster