Renovation af Nikko TRM-800

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Re: Renovation af Nikko TRM-800

Indlægaf Sorenki » tors 7. apr 2022 10:39

Der fik jeg stukket snuden frem fornemmer jeg - Jeg tager jeres ønsker til overvejning og ser om det kan lade sig gøre ;)
Der er sikkert flere ting på Hald man kan indsvøbe i amerikansk valnød :lol:
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2047
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Renovation af Nikko TRM-800

Indlægaf KenRas » tors 7. apr 2022 16:24

Jeg er helt klar på at deltage i en workshop omkring finerarbejde, men vil godt sætte spørgsmålstegn ved om et træf er det rigtige tidspunkt?

Ud fra de få træf jeg har været med til, tænker jeg at der sker alt for meget sådan en dag til at folk kan fokusere på dette. Jeg taler også ud fra den erfaring vi gjorde omkring Oscilloskop workshoppen i 2020.
Den blev en fuser :(

Mit forslag vil være at holde en endags workshop for de interesserede, lidt ligesom det scope kursus jeg lavede sidste år. Jeg skal nok deltage hvis jeg på nogen måde har tid.

Tænker vi måske skal fortsætte denne snak i en separat tråd :ide:

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1222
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Renovation af Nikko TRM-800

Indlægaf Hanzi » fre 8. apr 2022 15:47

Din vurdering er nok ikke helt tosset. Jeg må undersøge, hvad det koster at lave et nyt chassis og hvor tæt på, jeg kan ramme udseendet.
Det kan selvfølgelig også være, jeg ender med at gøre et forsøg på at smuksere den, følger rådene herinde angående renovation af det indre og så evt. sælge den.
Det kan sagens ske, jeg skriver og beder om råd til chassis.


Sorenki skrev:
Hanzi skrev:Det er en flot forstærker, så den fortjener helt klart at blive pæn, men det lyder som en meget stor opgave at få ny finer over det hele eller er jeg lidt for pessimistisk?


Tjah, det er din vurdering - Jeg ville nok ikke kaste de kræfter efter den.
Jeg vil tro det nemmeste er at bygge en kopi af kassen i krydsfiner og finere den med ny finer - det koster selvfølgelig lidt penge og kræver noget værktøj, kunnen og tid.

Jeg har den overbevisning (og det er selvfølgelig min subjektive holdning) at enten så gør man det ordentligt og rigtigt, eller også så lader man skaden være - det er i min optik pænere at have en skade, end et grimt forsøg på at rette op på det.

Spartel-massen ville jeg kun bruge for at udbedre ujævnheder og så slibe inden jeg finere eller maler - hvilket produktet er tiltænkt. Til meget små finer-skader kan man købe voks i forsk. træfarver, men selv over et par mm^2 bliver det grimt.

Det er sjovt og faktisk ikke så svært at finere, og jeg vil gerne bistå med eventuel sparring, hvis du vælger at gå den vej :)
NLE 1000., DIY rørpre med NLE att. samt passiv pre med Seiden switch, Denon Dcd 3560.,
Denon DVD-5000, Luxman Pd 441 med Rega RB300-arm med Denon dl103, NLE 17 med DIY-strømforsyning, Magnepan IIIa med NAD 8200 som subs
Hanzi
 
Indlæg: 170
Tilmeldt: 05 maj 2012
Lokalitet: København

Re: Renovation af Nikko TRM-800

Indlægaf Hanzi » fre 8. apr 2022 15:50

Den er virkelig flot. Det er et flot resultat.

Havde den slemme hakker eller lignende som TRM-800 eller?

Og tak for rådene ift. renovering.

Stottrup skrev:
Hanzi skrev:Det er en flot forstærker, så den fortjener helt klart at blive pæn, men det lyder som en meget stor opgave at få ny finer over det hele eller er jeg lidt for pessimistisk?


Altså, jeg er ikke just nogen møbelsnedker, men da jeg fandt en Luxman R-1050 i et slidt, sort vinylkabinet, gik jeg i gang. Valnøddefinér fra den lokale finércentral, snedkerlim, nogle halvstore skruetvinger og nogle hjælpelister. Og selvfølgelig en hobbykniv og en stållineal. Det tog tid. Det krævede tålmodighed, det krævede præcision, særligt omkring de smalle frontkanter. Men det var sjovt - og det lykkedes faktisk så godt, at familien og de nærmeste venner roser resultatet. Åh ja, i al snakken om olie og lak: Efter finslibning anvendte jeg Trip-Traps bivoks med et glimrende resultat, synes jeg.
TRM-800 er i øvrigt en rigtig dejlig forstærker :thumbsup:

Vh Karl
NLE 1000., DIY rørpre med NLE att. samt passiv pre med Seiden switch, Denon Dcd 3560.,
Denon DVD-5000, Luxman Pd 441 med Rega RB300-arm med Denon dl103, NLE 17 med DIY-strømforsyning, Magnepan IIIa med NAD 8200 som subs
Hanzi
 
Indlæg: 170
Tilmeldt: 05 maj 2012
Lokalitet: København

Re: Renovation af Nikko TRM-800

Indlægaf Fensten » lør 9. apr 2022 20:54

KenRas skrev:Jeg er helt klar på at deltage i en workshop omkring finerarbejde, men vil godt sætte spørgsmålstegn ved om et træf er det rigtige tidspunkt?

Ud fra de få træf jeg har været med til, tænker jeg at der sker alt for meget sådan en dag til at folk kan fokusere på dette. Jeg taler også ud fra den erfaring vi gjorde omkring Oscilloskop workshoppen i 2020.
Den blev en fuser :(

Mit forslag vil være at holde en endags workshop for de interesserede, lidt ligesom det scope kursus jeg lavede sidste år. Jeg skal nok deltage hvis jeg på nogen måde har tid.

Tænker vi måske skal fortsætte denne snak i en separat tråd :ide:

Mvh Kenneth


Måske har Kenneth en pointe. En finer workshop ala oscilloskob kan eller bør vi adholde, som et selvstændigt kursus.

Jeg deltager gerne i sådan et arrangement og hjælper også gerne til med det praktiske. I den perfekte verden kunne det foregå i et sløjdlokale.

Ville en selvstændig tråd ikke være på sin plads :)
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 857
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: Renovation af Nikko TRM-800

Indlægaf Fensten » lør 9. apr 2022 20:54

KenRas skrev:Jeg er helt klar på at deltage i en workshop omkring finerarbejde, men vil godt sætte spørgsmålstegn ved om et træf er det rigtige tidspunkt?

Ud fra de få træf jeg har været med til, tænker jeg at der sker alt for meget sådan en dag til at folk kan fokusere på dette. Jeg taler også ud fra den erfaring vi gjorde omkring Oscilloskop workshoppen i 2020.
Den blev en fuser :(

Mit forslag vil være at holde en endags workshop for de interesserede, lidt ligesom det scope kursus jeg lavede sidste år. Jeg skal nok deltage hvis jeg på nogen måde har tid.

Tænker vi måske skal fortsætte denne snak i en separat tråd :ide:

Mvh Kenneth


Måske har Kenneth en pointe. En finer workshop ala oscilloskob kan eller bør vi adholde, som et selvstændigt kursus.

Jeg deltager gerne i sådan et arrangement og hjælper også gerne til med det praktiske. I den perfekte verden kunne det foregå i et sløjdlokale.

Ville en selvstændig tråd ikke være på sin plads :)


Mvh.


Fensten
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 857
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Foregående

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 157 gæster