Renovation af Nikko TRM-800

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Renovation af Nikko TRM-800

Indlægaf Hanzi » ons 6. apr 2022 12:50

Hej herinde,

Jeg har netop fået mit første storskraldsfund hjem efter at været udlånt de sidste 12-15 år. Den er ikke defekt, men har nogle trætte relæer og formentlig nogle dårlige lodninger med mere.

Jeg har fundet nogle gode tråde herinde angående renovation af forstærkerens indre, så derfor vil jeg høre, hvad man kan gøre ved det slidte træsvøb, som agerer låg.

Min første tanke var at bruge en multislibermaskine med ultrafint sandpapir. Omvendt, så er det måske for hård kost.

Jeg vil meget gerne høre jeres meninger, om hvad man kan gøre eller for den sags skyld undlade at gøre.

Jeg uploader gerne flere billeder hvis nødvendigt.

Mange hilsener
Johannes
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
NLE 1000., DIY rørpre med NLE att. samt passiv pre med Seiden switch, Denon Dcd 3560.,
Denon DVD-5000, Luxman Pd 441 med Rega RB300-arm med Denon dl103, NLE 17 med DIY-strømforsyning, Magnepan IIIa med NAD 8200 som subs
Hanzi
 
Indlæg: 170
Tilmeldt: 05 maj 2012
Lokalitet: København

Re: Renovation af Nikko TRM-800

Indlægaf Sorenki » ons 6. apr 2022 15:00

Da fineren på låget er ridset igennem og "slidt igennem" i et hjørne ville jeg enten:
ikke gøre synderligt; accepterer skaderne, slibe forsigtigt med korn 320 i årenes retning og give olie.
ELLER jeg ville fjerne fineren, spartle skaden op og sætte ny finer på.
Alternativ til sidste løsning er at lave et nyt kabinet og flytte gitteret over.
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2047
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Renovation af Nikko TRM-800

Indlægaf cdp » ons 6. apr 2022 16:50

ELLER jeg ville fjerne fineren, spartle skaden op og sætte ny finer på.

helt enig - jeg mener endda kabinettet er lavet af krydsfiner ( østen lign. ) der inden lak er bejdset, for at få lidt glød. Hvis du er lidt handy med finer rep. så prøv at redde kabinettet forudsat resten er det værd...
Hvis gitteret er til at afmontere, så gør det inden, da det sikkert også trænger til en kærlig hånd. Bedste resultat får du ved at samle kab. og gitter, når disse er renoveret. Det første jeg ville gøre - undersøge om der findes en bejdse/olie der matcher, gitter kan klares med en matsort spray, efter slibning. ;)
Mht. lak, kan du få fat i noget møbellak fra en fabrik ( cellulose baseret ) er du garanteret holdbarhed.
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Renovation af Nikko TRM-800

Indlægaf Hanzi » ons 6. apr 2022 17:32

Mange tak for jeres input. Det har været meget brugbart og har hjulpet med at sætte mine forventninger mere realistisk, hehe.

Jeg tænkte nok, det var et dårligt tegn at fineren var slidt igennem, men jeg håbede lidt på en mirakelkur.

Jeg tror, jeg vil gå nænsomt til værks og acceptere at kabinettet ikke er lige så pænt som resten af forstærkeren.
NLE 1000., DIY rørpre med NLE att. samt passiv pre med Seiden switch, Denon Dcd 3560.,
Denon DVD-5000, Luxman Pd 441 med Rega RB300-arm med Denon dl103, NLE 17 med DIY-strømforsyning, Magnepan IIIa med NAD 8200 som subs
Hanzi
 
Indlæg: 170
Tilmeldt: 05 maj 2012
Lokalitet: København

Re: Renovation af Nikko TRM-800

Indlægaf MaxJ » ons 6. apr 2022 17:39

Måske dette kan fjerne det værste.

https://www.jemogfix.dk/traespartel-nat ... 2/9055927/
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Renovation af Nikko TRM-800

Indlægaf Hanzi » ons 6. apr 2022 17:56

Det var faktisk en rigtig fin idé.

Jeg kan jo prøve at teste det på et andet stykke træ og se resultatet.
NLE 1000., DIY rørpre med NLE att. samt passiv pre med Seiden switch, Denon Dcd 3560.,
Denon DVD-5000, Luxman Pd 441 med Rega RB300-arm med Denon dl103, NLE 17 med DIY-strømforsyning, Magnepan IIIa med NAD 8200 som subs
Hanzi
 
Indlæg: 170
Tilmeldt: 05 maj 2012
Lokalitet: København

Re: Renovation af Nikko TRM-800

Indlægaf MaxJ » ons 6. apr 2022 18:11

Hanzi skrev:Det var faktisk en rigtig fin idé.

Jeg kan jo prøve at teste det på et andet stykke træ og se resultatet.


Jeg mener at Carl Ras har noget i forskellige farver / træsorter.
Jeg mener at have set det i deres Sydhavn afdeling.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Renovation af Nikko TRM-800

Indlægaf Sorenki » ons 6. apr 2022 18:27

Jeg vil helt klart tro at skaden er (alt for) stor til at det vil give et godt resultat.
I min optik er det enten eller; enten accepterer du som det er, eller også er det ny finer over det hele, lavet ordentligt.
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2047
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Renovation af Nikko TRM-800

Indlægaf Hanzi » ons 6. apr 2022 20:54

Det er en flot forstærker, så den fortjener helt klart at blive pæn, men det lyder som en meget stor opgave at få ny finer over det hele eller er jeg lidt for pessimistisk?
NLE 1000., DIY rørpre med NLE att. samt passiv pre med Seiden switch, Denon Dcd 3560.,
Denon DVD-5000, Luxman Pd 441 med Rega RB300-arm med Denon dl103, NLE 17 med DIY-strømforsyning, Magnepan IIIa med NAD 8200 som subs
Hanzi
 
Indlæg: 170
Tilmeldt: 05 maj 2012
Lokalitet: København

Re: Renovation af Nikko TRM-800

Indlægaf MaxJ » ons 6. apr 2022 20:59

Sorenki skrev:Jeg vil helt klart tro at skaden er (alt for) stor til at det vil give et godt resultat.
I min optik er det enten eller; enten accepterer du som det er, eller også er det ny finer over det hele, lavet ordentligt.


Det kan godt være du har ret, det var bare en strøjtanke. ;)

Det findes i forskellige farver.

https://www.carl-ras.dk/search/?sortTyp ... h=tr%C3%A6
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Renovation af Nikko TRM-800

Indlægaf Sorenki » ons 6. apr 2022 21:38

Hanzi skrev:Det er en flot forstærker, så den fortjener helt klart at blive pæn, men det lyder som en meget stor opgave at få ny finer over det hele eller er jeg lidt for pessimistisk?


Tjah, det er din vurdering - Jeg ville nok ikke kaste de kræfter efter den.
Jeg vil tro det nemmeste er at bygge en kopi af kassen i krydsfiner og finere den med ny finer - det koster selvfølgelig lidt penge og kræver noget værktøj, kunnen og tid.

Jeg har den overbevisning (og det er selvfølgelig min subjektive holdning) at enten så gør man det ordentligt og rigtigt, eller også så lader man skaden være - det er i min optik pænere at have en skade, end et grimt forsøg på at rette op på det.

Spartel-massen ville jeg kun bruge for at udbedre ujævnheder og så slibe inden jeg finere eller maler - hvilket produktet er tiltænkt. Til meget små finer-skader kan man købe voks i forsk. træfarver, men selv over et par mm^2 bliver det grimt.

Det er sjovt og faktisk ikke så svært at finere, og jeg vil gerne bistå med eventuel sparring, hvis du vælger at gå den vej :)
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2047
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Renovation af Nikko TRM-800

Indlægaf Stottrup » ons 6. apr 2022 22:11

Hanzi skrev:Det er en flot forstærker, så den fortjener helt klart at blive pæn, men det lyder som en meget stor opgave at få ny finer over det hele eller er jeg lidt for pessimistisk?


Altså, jeg er ikke just nogen møbelsnedker, men da jeg fandt en Luxman R-1050 i et slidt, sort vinylkabinet, gik jeg i gang. Valnøddefinér fra den lokale finércentral, snedkerlim, nogle halvstore skruetvinger og nogle hjælpelister. Og selvfølgelig en hobbykniv og en stållineal. Det tog tid. Det krævede tålmodighed, det krævede præcision, særligt omkring de smalle frontkanter. Men det var sjovt - og det lykkedes faktisk så godt, at familien og de nærmeste venner roser resultatet. Åh ja, i al snakken om olie og lak: Efter finslibning anvendte jeg Trip-Traps bivoks med et glimrende resultat, synes jeg.
TRM-800 er i øvrigt en rigtig dejlig forstærker :thumbsup:

Vh Karl
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Stottrup
Pioneer - især fra 70'erne...
Brugeravatar
Stottrup
 
Indlæg: 333
Tilmeldt: 21 feb 2015
Geografisk sted: Østjylland
Lokalitet: Åbyhøj

Re: Renovation af Nikko TRM-800

Indlægaf Fredmarantz » tors 7. apr 2022 00:45

Sorenki skrev:Jeg vil helt klart tro at skaden er (alt for) stor til at det vil give et godt resultat.
I min optik er det enten eller; enten accepterer du som det er, eller også er det ny finer over det hele, lavet ordentligt.


I'll second that!

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Renovation af Nikko TRM-800

Indlægaf ralphandersen » tors 7. apr 2022 09:39

Sorenki skrev:
Det er sjovt og faktisk ikke så svært at finere, og jeg vil gerne bistå med eventuel sparring, hvis du vælger at gå den vej :)


Skal vi ikke have en finer-workshop til næste års træf?
Vitavox Bitone 6201 med Heil ESS diskanter og El Pipe-O subwoofer. Vitavox Bitone 3200 , Tannoy Monitor Gold 15" i 200 l hjørnekabinetter. Altec Model Fifteen, Quad II, Luxman CL34, Garrard 401, Thorens 524.
Brugeravatar
ralphandersen
 
Indlæg: 502
Tilmeldt: 30 sep 2015
Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Ydby

Re: Renovation af Nikko TRM-800

Indlægaf his067 » tors 7. apr 2022 10:06

Det synes jeg er en rigtig god ide!
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Næste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 164 gæster