Sansui AU-9900 Bias?

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Sansui AU-9900 Bias?

Indlægaf LE9000 » man 25. apr 2022 19:06

Hej - jeg har en nyserviceret Sansui AU-9900 som netop har fået skiftet alle lytter.
Den spiller eminent, men jeg synes den er lidt varmere - både i tomgang og ved belastning, end jeg umiddelbart er tryg ved.

Den bliver godt nok kun ‘lun’ - måske 40c på ydersiden af kabinettet - men hvis jeg læser om modellen og korrekt bias, lyder det til at den nærmest bør være kold i tomgang. Og kun lun ved relativ hård belastning …

Derfor er jeg mest tryg ved at få tjekket bias igen af en, som har erfaring med Sansui …
Medmindre I mener det er normalt?

Er der nogen, som kender nogen som har forstand på dette (gjorde ikke noget hvis det var i nærheden af Aalborg)?

Vh
Laust
LE9000
 
Indlæg: 33
Tilmeldt: 31 mar 2022
Lokalitet: Aalborg

Re: Sansui AU-9900 Bias?

Indlægaf tctla » man 25. apr 2022 20:06

Hej Laust,

Det er ikke svært at justere Bias på en Sansui AU-9900, se vedhæftede.
Tør du ikke selv begive dig igang med øvelsen, så spørg da den, som har renoveret forstærkeren.
Vedkommende må vel ha' en smule forstand på elektronik, hvis man begiver sig ud i at skifte alle elektrolyt kondensatorer.
Ellers skal du være velkommen på mit værksted i Aars, men det er ikke gratis, da jeg lever af elektronikreparationer.
Send gerne en PM for mere info.

Mvh,

/Torben
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Sansui AU-9900 Bias?

Indlægaf LE9000 » man 25. apr 2022 20:29

Mange Tak Torben

Jeg ser lige hvad der kommer af synspunkter vedr. driftstemperaturen.
Jeg har slet ingen forudsætninger for at pille ved den selv, så det kan meget vel være at jeg giver lyd.
Ham der lavede forstærkeren virker meget troværdig og professionel, men ‘brønden blev forgiftet’ da jeg læste en debat på Audiokarma om ‘hvor varm’ forstærkeren må og må-ikke blive :-/
Men kan desværre læse sig skeløjet på nettet …
Vh
Laust
LE9000
 
Indlæg: 33
Tilmeldt: 31 mar 2022
Lokalitet: Aalborg

Re: Sansui AU-9900 Bias?

Indlægaf Fensten » man 25. apr 2022 22:52

LE9000 skrev:Mange Tak Torben

Jeg ser lige hvad der kommer af synspunkter vedr. driftstemperaturen.
Jeg har slet ingen forudsætninger for at pille ved den selv, så det kan meget vel være at jeg giver lyd.
Ham der lavede forstærkeren virker meget troværdig og professionel, men ‘brønden blev forgiftet’ da jeg læste en debat på Audiokarma om ‘hvor varm’ forstærkeren må og må-ikke blive :-/
Men kan desværre læse sig skeløjet på nettet …
Vh
Laust


Min 9900A bliver mere end håndlun eller ca. 40 grader ved afspilning med volumen omk. Kl. 9


Mvh.


Fensten
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 857
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: Sansui AU-9900 Bias?

Indlægaf LE9000 » tirs 26. apr 2022 08:37

Fensten skrev:
Min 9900A bliver mere end håndlun eller ca. 40 grader ved afspilning med volumen omk. Kl. 9


Mvh.


Fensten


Tak Fensten - det var lidt det, jeg håbede:
At korrekt bias trods alt ikke er ensbetydende med 'nærmest kold' forstærker ved alm. lytteniveau.

VH
Laust
LE9000
 
Indlæg: 33
Tilmeldt: 31 mar 2022
Lokalitet: Aalborg

Re: Sansui AU-9900 Bias?

Indlægaf JGreen » tirs 26. apr 2022 08:57

Den skal da ikke blive varm i tomgang. Den skal kun brænde ca.12-15W af i tomgang.
(92V X 0,05A X 2=9,2W til udgangen )
PS. Jeg hader den måde tomgangen skal måles, når man skal løfte den ene real spænding(+). Jeg vil meget heller måle over en emitter modstand.(I det her tilfælde lidt minder en ca. 8,25mV over de 0,33 ohm. så er der også lidt driver )
MVH J Green
JGreen
 
Indlæg: 539
Tilmeldt: 04 nov 2010
Lokalitet: Randers

Re: Sansui AU-9900 Bias?

Indlægaf JGreen » tirs 26. apr 2022 09:34

Det er ikke sådan at det er over nettrafoen der er varm? Det er vist en ringkerne trafo, Få den stilet om til 240V. De gammle 220V trafoer kan begynde og varme/trække strøm når de for det vi har i dag (230V)
MVH J Green
JGreen
 
Indlæg: 539
Tilmeldt: 04 nov 2010
Lokalitet: Randers

Re: Sansui AU-9900 Bias?

Indlægaf LE9000 » tirs 26. apr 2022 09:38

JGreen skrev:Den skal da ikke blive varm i tomgang. Den skal kun brænde ca.12-15W af i tomgang.
(92V X 0,05A X 2=9,2W til udgangen )
PS. Jeg hader den måde tomgangen skal måles, når man skal løfte den ene real spænding(+). Jeg vil meget heller måle over en emitter modstand.(I det her tilfælde lidt minder en ca. 8,25mV over de 0,33 ohm. så er der også lidt driver )


Er det Sansui's manual for set af Bias du ikke er fan af? For den læser jeg mig også til, at flere er modstandere af ...
Senest rettet af LE9000 tirs 26. apr 2022 09:39, rettet i alt 1 gang.
LE9000
 
Indlæg: 33
Tilmeldt: 31 mar 2022
Lokalitet: Aalborg

Re: Sansui AU-9900 Bias?

Indlægaf Elektronik » tirs 26. apr 2022 09:38

Passer meget godt.
Bruger tommelfingereglen 10mA over emitter modstanden.
Så er man da på den sikre side i ukendte apparater uden diagram. ;) :lol:
(Som jeg støder på masnge gange) ;)
Elektronik
 

Re: Sansui AU-9900 Bias?

Indlægaf JGreen » tirs 26. apr 2022 09:52

Lige lidt til sammeniling. Min Sherwood AM 7040 trækker ca. 70W i tomgang, den måler ca. 42-45g når den står i reol, hvor der er lavet godt med luft til den.


(Lav en aftale med tctla/Torben og få den tjekket)
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af JGreen tirs 26. apr 2022 10:29, rettet i alt 2 gange.
MVH J Green
JGreen
 
Indlæg: 539
Tilmeldt: 04 nov 2010
Lokalitet: Randers

Re: Sansui AU-9900 Bias?

Indlægaf LE9000 » tirs 26. apr 2022 09:53

JGreen skrev:Det er ikke sådan at det er over nettrafoen der er varm? Det er vist en ringkerne trafo, Få den stilet om til 240V. De gammle 220V trafoer kan begynde og varme/trække strøm når de for det vi har i dag (230V)


Nej, det er udelukkende ved transistor-sektionen den er varm ... 'Lun' er nok en mere passende beskrivelse.
LE9000
 
Indlæg: 33
Tilmeldt: 31 mar 2022
Lokalitet: Aalborg

Re: Sansui AU-9900 Bias?

Indlægaf JGreen » tirs 26. apr 2022 10:06

LE9000 skrev:
JGreen skrev:Den skal da ikke blive varm i tomgang. Den skal kun brænde ca.12-15W af i tomgang.
(92V X 0,05A X 2=9,2W til udgangen )
PS. Jeg hader den måde tomgangen skal måles, når man skal løfte den ene real spænding(+). Jeg vil meget heller måle over en emitter modstand.(I det her tilfælde lidt minder en ca. 8,25mV over de 0,33 ohm. så er der også lidt driver )


Er det Sansui's manual for set af Bias du ikke er fan af? For den læser jeg mig også til, at flere er modstandere af ...



JA samt andre også.
MVH J Green
JGreen
 
Indlæg: 539
Tilmeldt: 04 nov 2010
Lokalitet: Randers

Re: Sansui AU-9900 Bias?

Indlægaf Fredmarantz » ons 27. apr 2022 00:28

Jeg synes, at du, hvis du er utryg ved det, skulle få den målt efter, fx af tctla og evt. indstillet korrekt, hvis den ikke allerede er korrekt.

Min erfaring som ikke-tekniker er, at når man har med klasse B forstærkere at gøre, så har jeg oftest, efter at de var blevet justeret ind pr. servicemanual- mærket, at temperaturen over/på udgangen i tomgang/idle efter 1-2 timers tænd, var ca. håndlun - give and take. dette kan vel sidestilles med ca. 30-35 graders varme på køleprofilerne. Dette gælder (næsten) alt det transistorede klasse B-gear, som har været igennem her på matriklen - og det er efterhånden ikke så lidt. Dette gælder i de tilfælde, hvor forstærkeren har stået med rigtig god luft omkring sig - ikke har stået under andet gear - ikke stået i solen og ikke op ad en radiator eller i en tændt sauna.. ;)

lækker forstærker - jeg kunne godt tænke mig sådan én.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Sansui AU-9900 Bias?

Indlægaf KenRas » ons 27. apr 2022 07:36

JGreen skrev:Den skal da ikke blive varm i tomgang. Den skal kun brænde ca.12-15W af i tomgang.
(92V X 0,05A X 2=9,2W til udgangen )
PS. Jeg hader den måde tomgangen skal måles, når man skal løfte den ene real spænding(+). Jeg vil meget heller måle over en emitter modstand.(I det her tilfælde lidt minder en ca. 8,25mV over de 0,33 ohm. så er der også lidt driver )

På AU-9900 er det bare et enkelt stik der skal løftes, så man kan sætte sit ampere meter i serie. Fordelen ved denne metode er at nøjagtigheden ikke er afhængig af evt. tolerancer/afvigelser på de små emitter modstande. Her er du sikker på at det er den reelle hvilestrøm du måler.

Skulle ledningen loddes af først, så er jeg enig i det ville være bøvlet. Men nu er det jo bare et stik :p
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1222
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Sansui AU-9900 Bias?

Indlægaf JGreen » ons 27. apr 2022 10:59

Kennet.
Du har helt rat i at det er mere nøjagtig. Hvorfor jeg hader den måde er fordi, har med to prøvelenInger på vær 15cm op levet at lortet gik i selv-sving og åd et sæt af de dyrer sanke udganges transistor (først troede, jeg hade fået fat i nogle kineser skramle men de var godenok,(de fik en af harmeren så man kunne se ) for den gjorde det en gang til. med nogle jeg hade høste fra en forstærker fra 82.) Så 3 gang målte jeg over emitter modstanden. Og knægtener har ikke kunne slå den ihjel siden
( guitar/Bas /PA) så den har levet et håret liv.
MVH J Green
JGreen
 
Indlæg: 539
Tilmeldt: 04 nov 2010
Lokalitet: Randers


Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 125 gæster