forstærker sansui au-d9 input selector

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

forstærker sansui au-d9 input selector

Indlægaf taifun » lør 23. jul 2022 23:37

Hej
Jeg har haft denne forstærker i ca. 25 år efter en byttehandel. Jeg har problemer med, når jeg bruger pladespilleren, at der så er meget udfald på lyden: forvrængning, lyd kun i den ene højttaler, lyd fra pladespiller stopper og lampen ved tændslukknappen blinker, hvorved den skal restartes. Kun ved pladespillerbrug (både 1 og 2 indgangene.)
Værkstedet siger, et eftersyn i sig selv af dette vil koste 500 kr. Uden sikkerhed for, at en reparation kan lade sig gøre, da der også kan være andre ting galt.
Jeg har adskillige gange prøvet at sprøjte kontaktrens på de bevægelige dele, men det virker ikke rigtigt.
Jeg fik sidste år en ortofon black pickup.
Kører med gamle stax sigma srd-6 hovedtelefoner.
Er det et forsøg værd at prøve at skille noget ad selv for at rense yderligere? Jeg har ikke den store viden om hvordan man gør.
Eller er jeg bedre tjent med at kassere forstærkeren, og måske også hovedtelefonerne til noget bedre? (Også for at kunne leve op til pickuppen)
Tak for svar.
taifun
 
Indlæg: 14
Tilmeldt: 12 nov 2011
Lokalitet: Vejle

Re: forstærker sansui au-d9 input selector

Indlægaf Fredmarantz » lør 23. jul 2022 23:46

flyttet til "Vintage Transistor-udstyr" fra "Vintage rør-grej".

Den fine Sansui AU-D9 er en transistoreret forstærker.

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: forstærker sansui au-d9 input selector

Indlægaf KenRas » søn 24. jul 2022 02:49

Jeg synes absolut ikke den skal kasseres :QQS:

Et kig på diagrammet fortæller mig at problemet nok ligger i enten en justering af DC balancen i EQ (riaa) forstærkeren, eller i beskyttelses kredsløbet. Det er muligt at det er nogle lytter der er blevet trætte.

Jeg havde på et tidspunkt forgængeren AU-719, der også havde et problem med en træt lyt i beskyttelses kredsløbet.

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1222
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: forstærker sansui au-d9 input selector

Indlægaf Tonni » søn 24. jul 2022 10:41

Jeg ville bestemt ofre de fem hundrede på den.
Dette af een simpel årsag.
Du skal lede meget længe, for at få noget der er entydigt bedre. Også selv om du kigger op i de høje fircifrede beløb!
AU-D9 handles, efter stand, fra 3 tusinde og op. Servicerede eksemplarer endnu mere.
Stax bliver også dyre at afløse. Og svære at forbedre!

Kort og godt. Det her er værd at reparere, og beholde!
- Men sørg for service-værkstedet har et godt ry!!!
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: forstærker sansui au-d9 input selector

Indlægaf Nillerviborg » søn 24. jul 2022 16:51

Nnërh, sådan en der skal da bare laves. Men sørg for at vælge et værksted der har styr på det, ikke bare den tilfældigt nærmeste. ... :-)

/ Lars
>>> ADVARSEL - BRANCHEMEDLEM <<< https://www.facebook.com/s2v.dk

Autoriseret servicepartner for Mark Levinson, Krell , m.fl. !!!

If it Work's - Don't Fuck With It... --> If it Fuck's - Let US Work With It...!!
Nillerviborg
Branchemedlem
 
Indlæg: 598
Tilmeldt: 16 maj 2011
Geografisk sted: Rødding v. Viborg

Re: forstærker sansui au-d9 input selector

Indlægaf taifun » søn 24. jul 2022 22:07

Tak for input
Ja problemet er at finde nogen der kan og er fair med prisen, det er et skud i tågen, hvis man ikke kender nogen. Som med autoværksteder. (Har bitre erfaringer)
taifun
 
Indlæg: 14
Tilmeldt: 12 nov 2011
Lokalitet: Vejle

Re: forstærker sansui au-d9 input selector

Indlægaf Fredmarantz » man 25. jul 2022 00:23

Sådan en forstærker - med sådan et problem skal nok listes uden om div. køkkenbords-reppere (som jeg vel selv er én af :oops: ) - og i stedet afleveres til en rigtig elektronik-mand, som kender til vintagegrej. Dem har vi nogle stykker af her på forum - og set i lyset af det faktum, at du bor i Vejle, så ved jeg, at der vist er én, der hedder Bjarne, som er proffesionel elektronikmand, som holder til i Vejle (vistnok "Vejle Radio og TV-service"). Jeg ved ikke, om du kender ham. Desuden findes der vest for Storebælt også en tekniker i Arnborg (hedder "Arnborg" her på forum). Desuden er der "Nillerviborg" fra Sound2vision i Viborg - og endelig, men ikke mindst "tctla" , som holder til i Års. Der kan være flere, men så må de nok selv melde sig. De nævnte er alle professionelle og tager også en proff. løn for servicen, men det er det værd. Deres servicekvalitet er top notch.

Hvis du selv i bestræbelserne kommer til at lave en fejl - så kan du hurtigt stå med et problem, som er langt større end det, som du står med nu....Jeg ville ikke tøve med at få den afleveret til én af de nævnte.

Vi ville vel egentlig gerne hjælpe dig online, men dit problem med denne forstærker kan ligge så mange mærkelige steder, at det vil være hazard at følge vores ellers velmente råd.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: forstærker sansui au-d9 input selector

Indlægaf taifun » tirs 26. jul 2022 13:20

Tak for svarene og henvisningerne
Jeg har netop fået en aftale med Bjarne; om et par uger.
Mvh., Taifun
taifun
 
Indlæg: 14
Tilmeldt: 12 nov 2011
Lokalitet: Vejle

Re: forstærker sansui au-d9 input selector

Indlægaf Fredmarantz » tirs 26. jul 2022 17:36

Det lyder fint - jeg er sikker på, at du har taget en rigtig beslutning :thumbsup: . Lad os gerne vide, hvordan det går med den, når du får den tilbage.

Vær opmærksom på, at det vel KAN være et problem, som opstår i samspil med grammofonen og de tilhørende kabler. Derfor vil jeg da anbefale, at du spørger Bjarne, om det kan være en ide at lade grammofonen m. kabler og evt. step-up følge med, så vi/du kan være sikre på, at fejlen bliver fundet og udbedret. Fejlen KAN jo godt ligge i kablerne eller i grammofonen. Håber, at du forstår, hvad jeg mener?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: forstærker sansui au-d9 input selector

Indlægaf taifun » ons 27. jul 2022 13:24

pladespilleren er en halvandet år gammel nad c558.
tidligere havde jeg en pioneer pl-l1000. Problemet var også her, i alt fald vedr. ophør med lyd og kostant blink i klarlampen ved tændsluk.
Ang. inputselectoren mener Bjarne den skal skilles ad og renses da en ny ikke kan fåes i dag. Han mener det er en belægning, der er opstået. Lignende, som der kan opstå på f.eks. sølvtøj.
taifun
 
Indlæg: 14
Tilmeldt: 12 nov 2011
Lokalitet: Vejle

Re: forstærker sansui au-d9 input selector

Indlægaf his067 » ons 27. jul 2022 13:36

taifun skrev:...
Ang. inputselectoren mener Bjarne den skal skilles ad og renses da en ny ikke kan fåes i dag. Han mener det er en belægning, der er opstået. Lignende, som der kan opstå på f.eks. sølvtøj.


Der er udmærkede kontakt-rensemidler som kan bruges i denne sammenhæng: fornyligt (i marts måned) genoprettede KenRas min Sansui AU11000 som havde en død højre kanal i phonostilingen med kontaktrens. Den lyder stadig glimrende efter den tur, så jeg ville prøve den store tur med alle tre Kontakt60 før jeg lader Bjarne skille den ad.

Der er en fin diskussion af kontaktrensemidler her:
https://vintagehifi.dk/forum/viewtopic.php?f=556&t=8615&p=84075&hilit=kontakt60#p76548
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: forstærker sansui au-d9 input selector

Indlægaf Struktør » ons 27. jul 2022 13:51

Jeg ville, hvis det var min, lade Bjarne kigge på den, og gøre hvad der er efter hans mening nødvendigt, før jeg selv ville begynde med diverse spray, og måske gøre mere skade end gavn, især hvis man, som jeg, ikke har den tekniske snilde til dette.

Mvh
Birger
Brugeravatar
Struktør
 
Indlæg: 418
Tilmeldt: 27 dec 2013
Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Thyregod

Re: forstærker sansui au-d9 input selector

Indlægaf taifun » man 22. aug 2022 20:42

Jeg fik en aftale med Bjarne om henvendelse igen d. 8/8. Trods mange gange opkald er han umulig at træffe. Hælder lidt til diverse rensemidler som omtalt, men er alligevel usikker, da der er så meget for og imod.
Fint med de omtalte fagfolk, men jeg ville gerne, hvis nogen var tættere på Vejleområdet.
taifun
 
Indlæg: 14
Tilmeldt: 12 nov 2011
Lokalitet: Vejle

Re: forstærker sansui au-d9 input selector

Indlægaf kbekke » man 22. aug 2022 21:13

Det her ved man måske ikke, hvis man ikke har prøvet det før. Men Bjarne på Koldingvej er ikke een, man ringer til for at lave en aftale medmindre man har bøvl med sit TV-signal. Man møder selv op og hvis han er hjemme og man spørger pænt, kan man få lov til at overlade apparatet i hans varetægt.

Efter det skal man vente. Mindst et par uger og så kigge forbi igen og hvis man igen er heldig, at han er der også gang nummer to, kan man tage den derfra.

Det er måden, han kører det på. Til gengæld er han omhyggelig, venlig og meget rimelig med priserne. Iøvrigt bruger han helst ikke kontaktspray. Han skiller kontakterne ad, rengør dem med glaspen og samler dem igen.

Det er som regel værd at vente på det, han laver. Det er i hvert fald min erfaring.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: forstærker sansui au-d9 input selector

Indlægaf taifun » man 19. dec 2022 22:34

Jeg giver kbekke ret i hans beskrivelse.
Efter flere telefoniske henvendelser siden indleveringen fik jeg den tilbage for en uges tid siden.
Problemet er løst, (rensning af omskifterkontrollen) og han fandt ligeledes en fin volumenkontrol som jeg manglede. Dejligt det fungerer igen.
taifun
 
Indlæg: 14
Tilmeldt: 12 nov 2011
Lokalitet: Vejle

Næste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 143 gæster