Akai 1020 idle current setting

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Akai 1020 idle current setting

Indlægaf MrVolbeater » søn 22. jan 2023 17:36

Hejsa.

Nu hvor jeg har min Akai 1020 stereo receiver åben for at rense potmeterne til balance og volumen da de skrattede og der var mere lyd i højre kanal.
Tænkte jeg, at jeg, at nu hvor den var åben, kunne jeg lige prøve at tjekke det der i service manualen hedder idle current og dc balance.
Men for at tjekke idle current, skal man igen ifølge service manualen, fjerne sikring f2 og f3 på protection fuse board.

Mit problem ligger i, at det fuse board der er vist i manualen er til en 1020L og ser anderledes ud end mit.

Hvis man kigger på tegningen over kredsløbet, så fremgår f1, f4 f5 og f6 - alle angivet med størrelse. Er det så sikkert at gå udfra at de to resterende er f2 og f3 - som så er på 1,6A?

Nu hvor jeg har den åben, er der så andet der er godt lige at tjekke visuelt og måle?
Hvis der er, så forholder jeg mig retten til at spørge dumt, da jeg ikke har den store erfaring i reparation af elektronik, men synes det er spændende.

BF272015-0E70-4525-979F-CA2721189F78.png

7F8CC4D4-58A4-4797-9760-257D8BF23BE4.png

0DD04FF4-5012-441E-97F7-D08690E3AF3C.jpeg

A740A781-33B4-41CA-9803-AA89CE9740C4.jpeg

64A34C2D-7939-471C-BB01-ECC21BEC61EA.jpeg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
MrVolbeater
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: 09 maj 2012

Re: Akai 1020 idle current setting

Indlægaf KenRas » søn 22. jan 2023 18:49

Det er korrekt at det er de 2 x 1,6A sikringer der er til de 2 kanaler.

Bare følg proceduren. Husk at slukke helt når du laver tilslutning af amperemeter.

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1222
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Akai 1020 idle current setting

Indlægaf MrVolbeater » man 23. jan 2023 22:03

KenRas skrev:Det er korrekt at det er de 2 x 1,6A sikringer der er til de 2 kanaler.

Bare følg proceduren. Husk at slukke helt når du laver tilslutning af amperemeter.

Mvh Kenneth


Undskyld hvis jeg spørger dumt, men inden jeg går igang, vil jeg lige vide mig sikker. Når der står under DC balance, at jeg skal få spændingen til at være halvdelen af “power supply voltage” så er det så bare halvdelen af de 230v eller?
MrVolbeater
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: 09 maj 2012

Re: Akai 1020 idle current setting

Indlægaf KenRas » man 23. jan 2023 22:19

Nej nej nej.
I dette tilfælde er det DC forsynings spændingen til effektforstærkeren, som i følge diagrammet er 61,8 Volt. Jeg ville justere til en smule lavere end halvdelen og sætten den til 30 Volt DC. Så er der givet lidt plads til ripple på de 61,8 Volt DC.

Den mere korrekte måde at justere på er med brug af en Tonegenerator, et Oscilloskop, samt et sæt 8 Ohm belastnings modstande. Men ovenstående kan også bruges hvis man kun har et voltmeter.

Lad nu være med at lave ulykker. Man skal kun fumle meget lidt med målepindene fra voltmeteret for at lave en kortslutning i forstærkeren. Jeg ved det af bitter erfaring…

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1222
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Akai 1020 idle current setting

Indlægaf cdp » man 23. jan 2023 22:41

- kan man ikke måle balance direkte ml. et sæt hjt. klemmer - skal så vidt jeg forstår være tæt på 0. Måling med volume 0, og ex. input på tape. Hvile strømmen skal vel blot eliminere crossover og ikke mere... ( kl.ab )
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Akai 1020 idle current setting

Indlægaf KenRas » man 23. jan 2023 22:49

cdp skrev:- kan man ikke måle balance direkte ml. et sæt hjt. klemmer - skal så vidt jeg forstår være tæt på 0. Måling med volume 0, og ex. input på tape. Hvile strømmen skal vel blot eliminere crossover og ikke mere...

Ikke på denne her. Den er AC koblet i udgangen og har kun “single supply”. DC koblede forstærkere har +/- forsyning og 0 Volt DC på udgangen. Det er den type forstærker du tænker på.
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1222
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Akai 1020 idle current setting

Indlægaf cdp » man 23. jan 2023 22:55

Ok, ja det kan jeg godt se nu. Dejligt med expert råd - takker.. :thumbsup:
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Akai 1020 idle current setting

Indlægaf MrVolbeater » søn 29. jan 2023 20:51

KenRas skrev:Nej nej nej.
I dette tilfælde er det DC forsynings spændingen til effektforstærkeren, som i følge diagrammet er 61,8 Volt. Jeg ville justere til en smule lavere end halvdelen og sætten den til 30 Volt DC. Så er der givet lidt plads til ripple på de 61,8 Volt DC.

Den mere korrekte måde at justere på er med brug af en Tonegenerator, et Oscilloskop, samt et sæt 8 Ohm belastnings modstande. Men ovenstående kan også bruges hvis man kun har et voltmeter.

Lad nu være med at lave ulykker. Man skal kun fumle meget lidt med målepindene fra voltmeteret for at lave en kortslutning i forstærkeren. Jeg ved det af bitter erfaring…

Mvh Kenneth


Tak for rådet Kenneth, men må indrømme, at jeg nok har været lidt fumlefingret. Fik sat idle current fint til tæt på de 40mA på begge kanaler, men fumle vist lidt da jeg ville justere balancen, så kunne pludselig ikke måle noget og ja de to 1,6A sikringer var sprunget, det samme med den lille sikring i mit multimeter.
Bestilte nye til begge, men begge sprænger når de bliver sat i.
Så har sgu nok dummet mig og fået lavet en kortslutning et sted.

Så skal jeg til at finde den :(
MrVolbeater
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: 09 maj 2012

Re: Akai 1020 idle current setting

Indlægaf KenRas » søn 29. jan 2023 20:57

Ja, det er sgu trist at høre. Jeg ville nok få en der har forstand på det til at kigge på den.
Det kan lyde som om du ved en fejltagelse har forsøgt at måle offset spændingen med dit mulitmeter stillet til at måle strøm :oops:
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1222
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Akai 1020 idle current setting

Indlægaf MrVolbeater » søn 29. jan 2023 21:15

Er nu ret sikker på at det var sat til at måle dc spænding.

Kan jeg, uden at sætte spænding til og tænde receiveren, måle mig frem til hvilke(n) kompont(er) der er problemet?
MrVolbeater
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: 09 maj 2012

Re: Akai 1020 idle current setting

Indlægaf cdp » man 30. jan 2023 17:37

MrVolbeater skrev:
Kan jeg, uden at sætte spænding til og tænde receiveren, måle mig frem til hvilke(n) kompont(er) der er problemet?

Det simple svar er ja, men man skal vide hvordan og i henhold til konstruktion og diagram. Især transistorer og enrettere kan kortslutte og springe sikringer. ( fristes til at sige de ændres fra halvleder til fuldleder ) - men skal en komponent måles uden påvirkning, skal et ben udloddes. Hvis dine sikringer sidder før udgang, kan denne/disse fra kobles - løser det problemet, kan udgangen være kortsluttet. En pære i serie kan afbøde en for høj strøm, men er ikke garanti " med livrem og seler ". Tror derfor Kenneth må afgøre om det videre forløb. Pøj pøj med projektet.
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Akai 1020 idle current setting

Indlægaf spuncut » man 30. jan 2023 19:01

Hej Volbeater
...de to 1,6A sikringer var sprunget, det samme med den lille sikring i mit multimeter.


Ikke for at træde i det, meeen en ting er at multimeteret står til spænding en anden ting er om måleledningerne skulle ha' været tilsluttet en anden indgangsbøsning ?


multimeter.JPG

Indgangsbøsningerne er typisk indrettet i stil med ovenstående (Fluke 117)
Spændingsmåling mellem "Com" og "V Ohm", indgangsmodstand meget høj, næsten afbrydelse, 10 MegaOhm.
Strømmåling mellem "Com" og "A", indgangsmodstand meget lav, næsten kortslutning.
Desuden skal det bemærkes at selvom funktionen stilles til "Volt" så er der stadig kortslutning mellem "Com" og "A", derfor er det også her at sikringen sidder.
Nogle multimetre brokker sig hvis der er uoverensstemmelse mellem funktionsomskifterens indstilling og måleledningernes placering, bla. mit eget Brymen og jeg skal da ærligt indrømme at det har reddet min røv et par gange ;).

MVH Henning
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Akai 1020 idle current setting

Indlægaf KenRas » man 30. jan 2023 19:06

Det vil blive for omfattende (for mig i hvertfald) at skulle forsøge at guide dig igennem en fejlfinding.

Nu kan jeg ikke på din profil se hvor i landet du bor, men jeg anbefale dig at høre her på forummet om der er nogen der kan hjælpe. Jeg har desværre ikke tid lige nu, da jeg får et travlt forår med en del rejseaktivitet.

Held og lykke med projektet :thumbsup:

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1222
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Akai 1020 idle current setting

Indlægaf cdp » man 30. jan 2023 19:29

og jeg skal da ærligt indrømme at det har reddet min røv et par gange ;).

MVH Henning

Det snød mig engang ved måling af dc på et par filterlytter, metret holdt ( 20A ) men sikring i amp. brændte - heldigvis kun dette. Men pæn gnist i øvrigt... :p
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Akai 1020 idle current setting

Indlægaf MrVolbeater » tirs 7. feb 2023 22:06

Jeg har målt transistorerne igennem og har fået disse resultater.
Er det korrekt forstået at TR5, TR3, TR3B og TR4B er kortsluttet og skal udskiftes?
Hvis det er korrekt, så er næste spørgsmål, hvor finder jeg bedst nogle erstatninger?
Hvis det er til nogen hjælp så er
TR5= 2SD371 (y)(o)
TR4= 2SA661 (y)(o)
TR3= 2SC1166 (y)(o)
På billedet har jeg tegnet ind hvor jeg har målt på tr1-tr4 og hvad jeg har forstået er collector og emitter.

TR1
Collector -> emitter; ol
Emitter -> collector; ol

TR1B
Collector -> emitter; ol
Emitter -> collector; ol

TR2
Collector -> emitter; ol
Emitter -> collector; ol

TR2B
Collector -> emitter; ol
Emitter -> collector; ol

TR3
Collector -> emitter; 0,88
Emitter -> collector, 0,88

TR3B
Collector -> emitter; ol
Emitter -> collector; 0,875

TR4
Collector -> emitter; ol
Emitter -> collector; ol

TR4B
Collector -> emitter; 0,872
Emitter -> collector; ol

TR5
Base -> emitter: 0,518
Base -> collector: 0,518
Emitter -> base: 0,943
Collector -> base: 0,948
Collector -> emitter: 0

TR5B
Base -> emitter: 0,634
Base -> collector: 0,62
Emitter -> base: ol
Collector -> base: ol
Collector -> emitter: ol

TR6
Base -> Emitter: 0,628
Base -> collector: 0,610
Emitter -> base: ol
Collector -> base: ol
Collector -> emitter: ol

TR6B
Base -> emitter: 0,653
Base -> collector: 0,645
Emitter -> base: ol
Collector -> base: ol
Collector -> emitter: ol

1467868D-0981-4A9E-B83F-F703AEF4E7BC.jpeg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
MrVolbeater
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: 09 maj 2012

Næste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 165 gæster