Svært spørgsmål: vintage amp der lyder godt

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Re: Svært spørgsmål: vintage amp der lyder godt

Indlægaf kj2005 » søn 3. dec 2023 19:57

Helikon skrev:Meget interessante betragtninger i rent faktisk har efterprøvet i praksis. Det er et meget fint og velskrevt indlæg synes jeg, det er dine indlæg nu altid Kim og argumenter der er bakket op med forsøg og eksperimenter der er vejet op mod hinanden.

mvh Niels


Tak for dit indlæg... oplevet lyd og eventuelle påstande må underbygges, ellers kommer vi ikke videre. Derfor forsøger vi (jeg) altid at søge efter logiske forklaringer på hvorfor, en forstærker eksempelvis har en lydmæssig fordel frem for andre.

Jeg har en oversættelse fra Rod Elliott, som måske viser lidt om, hvorfor vi ikke har dusinvis af ekstra gode effekttrin at vælge imellem, når vi befinder os i kategorien lav-effekt forstærkere.

Som sædvanlig er det ikke en sms-kort oversættelse, men jeg håber det går....:-))

Mvh Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1426
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Svært spørgsmål: vintage amp der lyder godt

Indlægaf kj2005 » søn 3. dec 2023 20:43

Gottschalck skrev:Jeg er sikker på at de to herrer har ret i deres betragtninger på hver sin måde. Alt lytning er på en eller anden måde subjektivt og alle kan snydes til at tro at noget lyder bedre eller anderledes, hvis bare farven ændres. Herhjemme er referencen, når en forstærker, ny eller gammel skal testes:
Et sæt Snell M tilsluttes. De er små og relativt nye, men meget afslørende. Klinger forstærkeren med højtalerne bliver forstærkeren umiddelbart godkendt til videre lytning. Lyder det skidt er det ud.
Jeg synes der er rigtig langt mellem det vellydende grej, især det mere almindeligt tilgængelige vintagegrej. Rørgrejet er svært at få til at lyde grimt, synes jeg. Derudover er min erfaring at de wattsvage transistorforstærkere oftest lyder bedre herhjemme end kraftværkerne. Af de nævnte Sansui var 101eren vellydende, mens 555A var skuffende. Jeg har haft 4-5 stykker af 555 med og uden a, men det har ikke været rigtig godt. Nad 3020, Pioneer SX424, Sansui AU-101 har gjort det godt herhjemme. 3020eren bør alle tage seriøst. Måske et off key indlæg, men spændende af følge med i denne tråd


Dit indlæg er ikke off....dit udgangspunkt med et sæt faste højttalere, som du kender lyden fra, er godt....jeg gør det samme ved at holde fast i én forstærker, hvor lyden er genkendelig, og hvor kan jeg kontrollere nye højttalere ...

Man har jo aldrig fået en endegyldig forklaring på hvorfor, rørlyd ikke , som du siger, lyder "grimt", hvor transistorforstærkere en gang imellem kan få gloser frem, man ikke vidste lå i ordforrådet....

Med hensyn til virkelige power-amps har Audio Research i nogle tilfælde leveret god ...rigtig god lyd, måske overgået af min brors svenske Bladelius monotrin...men jeg vil ikke ofre pengene, og kan ikke slæbe rundt på 250Watt blokke, ...og blokke der helst skal stå tændt hele tiden (han har solgt dem)...
Det med bedre lyd fra mindre knap så powerfulde forstærkere, er ofte som jeg også hører lyden...

Mvh Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1426
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Hvorfor er der ganske få rigtigt gode forstærkere

Indlægaf kj2005 » lør 9. dec 2023 18:38

Hvorfor er der ganske få vellydende forstærkere i den prisrimelige ende?

Forklaringen er måske at finde i udtalelser fra Australien?

Som japaner bruger man hver evig eneste dag i sit liv på at optimere og forbedre sig i forhold til alle livets udfordringer både privat og uanset hvilken beskæftigelse eller hvilket arbejdsområde man bevæger sig i.
Det er japanernes styrke men samtidig også deres svaghed.

...der er noget modsigende i den måde en japaner arbejder med detaljer på, og beskrivelsen af Sansui forstærkeren nedenunder, som Rod giver en hifi vurdering med på vejen. En tekst der antyder, at man som japansk audio ingeniør ”bare” skulle fremstille en salgbar forstærker med tanke på at få god lyd med i gengivelsen.... set igennem japanske øjne viser det, hvor lidt vi vesterlændinge egentlig ved om 100% engagement og om den daglige optimering i øriget... der gælder for biler, elektronik og for samtlige daglige gøremål i Japan

...Rod Elliott om NAD 3020.....:
https://sound-au.com/articles/pwr-amp-dev.htm#s7

Den søgen efter at ”forstå” hvorfor NAD 3020 forstærkeren i virkeligheden gengiver lyd på et andet plan, er måske forklaringen på, hvorfor vi almindelige hifi audio folk ikke har fået mulighed for at købe 10 eller 20 forskellige prisvenlige vellydende forstærker produkter?
...måske fordi: ” Det er ikke ligetil at designe en rigtig god vellydende billig hifi-forstærker, modsat havde flere audio ingeniører vel gjort det?”

Om AU-101:

https://sound-au.com/articles/pwr-amp-dev.htm#s7

Rod Elliott påpegede:
”Denne Sansui AU-101 er ”bare” en ”anstændig” forstærker med et ”simpelt” design som ”tilsyneladende” lyder godt, og at man er sikker på at forstærkeren vil give en ”acceptabel” lytteoplevelse, men hvor der er vanskeligheder med at simulere forstærkertrinnet pga. ualmindelige japanske transistorer, der ikke findes som simulatormodeller?”
” I virkeligheden er det bare en rimelig kompetent forstærker, med en meget grundlæggende forforstærker”?..og Armstrong den er bedre??..

Man kunne godt forestille sig at enkelte personer kan have et problem med at tage den indgangsvinkel til forstærkerdesign seriøst, når der skrives: ”der er brugt ”ualmindelige transistortyper som ser ud til at være valgt til bestemte parametre”?
.....måske var de ”ualmindelige transistortyper” valgt til at lyde som rør?
Bortset fra enkelte vintage japanske produkter fra Pioneer, Sansui, Marantz og NAD o.a. i den ende hvor man kunne betale prisen, er det set i bakspejlet nok ikke helt så ligetil at få forstærkeren til at ramme ”mærket”..... det er 45 - 50 år siden at omtalte vintage perler så dagen lys...
Senest rettet af kj2005 tors 21. dec 2023 22:30, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1426
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Svært spørgsmål: vintage amp der lyder godt

Indlægaf tctla » lør 9. dec 2023 23:25

Hej Kim,

Jeg fik lige skrevet en hel afhandling her om, hvor meget uenig jeg er med Rod Elliot i hans analyse af NAD-forstærkeren.
Plastret helt ud i detaljer om feedback komponenter og ikke mindst BK1.
Jeg tænkte, hvordan kan nogen dog være SÅ meget på vildspor, indtil ....
Jeg tjekkede, om han måske skriver om en helt anden forstærker? Her drejer det sig jo tydeligvis om NAD-3020, men det er IKKE den, han beskriver. Derimod har han taget fat på NAD-3020B, der godt nok for langt det meste ligner 3020, men hvor komponent numrene er meget forskellige.
Den indeklemte ophidselse fusede derfor lige så stille af, hvilket vel er meget hensigtsmæssig, nu det snart er jul? ;)

En rigtig glædelig een af slagsen til alle her.

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Svært spørgsmål: vintage amp der lyder godt

Indlægaf kj2005 » søn 10. dec 2023 01:54

tctla skrev:Hej Kim,

Jeg fik lige skrevet en hel afhandling her om, hvor meget uenig jeg er med Rod Elliot i hans analyse af NAD-forstærkeren.
Plastret helt ud i detaljer om feedback komponenter og ikke mindst BK1.
Jeg tænkte, hvordan kan nogen dog være SÅ meget på vildspor, indtil ....
Jeg tjekkede, om han måske skriver om en helt anden forstærker? Her drejer det sig jo tydeligvis om NAD-3020, men det er IKKE den, han beskriver. Derimod har han taget fat på NAD-3020B, der godt nok for langt det meste ligner 3020, men hvor komponent numrene er meget forskellige.
Den indeklemte ophidselse fusede derfor lige så stille af, hvilket vel er meget hensigtsmæssig, nu det snart er jul? ;)

En rigtig glædelig een af slagsen til alle her.

Mvh,

/Torben


Hej Torben

På siden : https://sound-au.com/articles/pwr-amp-dev.htm#s7

Ses den øverste diagramtegning som må være NAD-3020b ?

På siden : https://sound-au.com/tcaas/nad3020pwrhr.gif

Ses den nederste diagramtegning som skulle være NAD-3020a ....diagrammet var lagret som 3020a

..... vedhæfter begge ....

Kan du fortælle mig forskellen mellem 3020b og 3020a?..bortset fra komponent numre ...for mig er der ikke den store forskel bortset, fra at udgangs spolen og D605 for fig. NAD-3020b mangler, men der må jo være en forskel, når du siger det??

Mvh Kim
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af kj2005 søn 10. dec 2023 12:16, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1426
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Hold kritikken tilbage!

Indlægaf kj2005 » søn 10. dec 2023 12:04

Hej Torben

Lige et par ord som kan forklare mit indlæg omkring NAD 3020a og AU-101.....

Det handler ikke om en vurdering eller klassificering af AU-101, NAD 3020b eller NAD 3020a, og det er fuldstændig ligegyldigt hvilken Sansui eller NAD forstærker Rod Elliott’s fremlagte kritik er rettet imod....det var ikke pointen med indlægget, som i højere grad gik i rette med, at der i akademiske hifi kredse ofte har været en tendens til negativ kritik af andres arbejde med kredsløbs teknik.

Jeg har mødt flere personer i hifi forsamlinger med stor indsigt og veltalenhed, som har talt intelligente forstærker kredsløb ned, hvor enkelte designs senere viste sig at have lydmæssige fordele.
Det er tydeligt, at impulserne fra ”de gyldne dage” i firserne og indtil i dag er aftaget i takt med større enighed omkring hvordan et analog forstærkertrin ”forventes” at se ud.
Analog forstærkerteknik er på hastigt tilbagetog, men der ulmer stadig idéer rundt omkring som jeg...en almindelig bruger af hifi forstærkere vil sætte pris på.

Så det overordnede gode råd til alle dem som ”ved bedre”:

”At dæmpe sin kritik, indtil det lykkes for en selv at designe et forstærkerkredsløb, som når op på ’mærket’ og bliver et ikon”.

Dermed får almindelige hifi interesserede personer en glad jul ......uden indlæg med kritik, der ikke ændrer noget som helst...måske bortset fra at skabe kedelige miner blandt hifi folk.....

Mvh Kim
Senest rettet af kj2005 tors 21. dec 2023 22:21, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1426
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Svært spørgsmål: vintage amp der lyder godt

Indlægaf tctla » søn 10. dec 2023 13:19

Hej Kim,

Mit indlæg, som aldrig nåede her til, var kun kritisk i forbindelse med beskrivelse og funktion af kredsløbet. Beskrivelse og komponenter hang overhovedet ikke sammen. Jeg kritiserer ikke forstærkeren som sådan, for jeg synes at have lært, at hvad der er den enes skrald, er den andens skat. Ørene der lytter, er aldrig ens.
Dine diagrammer over NAD-3020 og NAD-3020B er næsten ens, men ikke i alle komponentværdier omkring modkoblingen. Det gør vel ikke den store forskel.
NAD-3020 kan man studere i sin helhed på vedhæftede. Som sagt, ikke den store forskel elektrisk mellem den og B-modellen, men komponentnumrene er meget forskellige, og det triggede mit svar, som aldrig nåede her. Og dog...

Bare så ingen føler sig snydt, så kommer det manglende indlæg her. Det giver selvfølgelig ingen mening, da det refererer til NAD-3020, ikke 3020B som Rod Elliot i virkeligheden beskriver.

Jeg er meget lidt enig i Rod Elliots analyse af NAD3020.
BK1, som i virkeligheden på diagram og stykliste hedder TB1, er en ganske simpel thermisk afbryder (TB = Terminal Breaker)
Hvis højttalerudgangen kortsluttes eller måske bare belastes for hårdt, selvom det er svært at forestille sig, når forstærkeren opgives at kunne tilsluttes 2 Ohm belastning, så vil den øgede strøm forårsage en opvarmning af det indbyggede modstandselement, hvorved afbryderen åbnes og højttaleren frakobles. Det virker selvfølgelig også, hvis der optræder DC af en vis størrelse på højttaler udgangen. Alt i alt en billig udgave af et beskyttelseskredsløb, hvor man sparer styreelektronik og relæ væk.

Så er der modkoblingen. R629 sidder i en konstantstrøms-generator ifb. med Q603, der udgør kollektor-belastningen for Q601. Den har ikke noget med modkoblingen i forstærkeren at gøre. Modkoblingen er kompleks og bestemmes bl.a. af komponenterne R631, R633, R635, R661 samt C619, C621, C623, C615 og C639.
Antagelig er R661 medvirkende til at kompensere for seriemodstanden i TB1 og igen måske medvirkende til at holde forstærkeren stabil, når TB1 åbner ved overbelastning.


Efter det her, tør jeg næsten ikke spørge ind til soft-clipping kredsløbet, der indkobles med SW-7.
Jeg forstår godt, hvad det laver, men det må da være en dynamik-dræber af dimensioner?
Er der en anden mening om dette, så lytter jeg gerne. Eller, det hører vel hjemme i en anden tråd?

Mvh,

/Torben
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Svært spørgsmål: vintage amp der lyder godt

Indlægaf kj2005 » søn 10. dec 2023 16:24

Hej Torben

Det der med 3020's komponentnumre.....komponentnumrene betyder vel ikke så meget tænker jeg...men at kredsløbsværdier i feedback ændres fra 2k2 til 1k8 ...220p til 47p...100R til 47R osv...det kan selvfølgelig betyde lidt.....tror du ikke Elliott selv har byttet rundt på komponentnumrene da han genoptegnede diagrammet?

Jeg har stadig til gode at få omtalen til at handle om 3020b? ..alene af den årsag at han beskriver 3020 og årgangen til at være "released 1978"....synes ikke at "b" versionen kom før ca 1979.... kan huske fejl.? ..der er sikkert nogle NAD 3020 kyndige som ved det, og kender "b" versionen og udgivelsestidspunktet?

Men igen... mit indlæg handlede om respekt for andres arbejde...i dette tilfælde Bjørn-Erik Edvardsen's....ikke om NAD 3020's generelle opbygning og lydkvalitet....

Mvh Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1426
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

NAD 3020b diagram

Indlægaf kj2005 » søn 10. dec 2023 17:48

Diagrammet fra en pdf over NAD3020 version "B" .

I NAD 3020 version "B" anvendes udgangstransistorer: Q615 ~ 2N3055 og Q617 ~ MJ2955
Fb: R631~1K8 ... R633~47R...C619 ~ 47p
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1426
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Svært spørgsmål: vintage amp der lyder godt

Indlægaf AnalogBo » søn 10. dec 2023 22:34

Der må være lidt modstand i de der overbelastningsafbrydere - ja jeg ved ikke hvad de hedder. Er der nogen der har prøvet at måle modstanden?
I nogle britiske forstærkere er der faktisk også en modstand i udgangen.
Nogle højttalere lyder faktisk bedre med moderat dæmpningsfaktor end med høj.
Mvh Bo
Brugeravatar
AnalogBo
Branchemedlem
 
Indlæg: 115
Tilmeldt: 04 feb 2013
Lokalitet: Glostrup

Re: Svært spørgsmål: vintage amp der lyder godt

Indlægaf kj2005 » man 11. dec 2023 16:48

AnalogBo skrev:Der må være lidt modstand i de der overbelastningsafbrydere - ja jeg ved ikke hvad de hedder. Er der nogen der har prøvet at måle modstanden?
I nogle britiske forstærkere er der faktisk også en modstand i udgangen.
Nogle højttalere lyder faktisk bedre med moderat dæmpningsfaktor end med høj.
Mvh Bo


Hej Bo

Tak fordi du kiggede med indenfor.
... ejerne af NAD 3020 får brug for lidt af din viden, i forbindelse med nogle oplysninger jeg fandt, som påvirker lyden fra en vintage 3020 eller 3020a..... det fremgår på nettet, at version "b" først kommer langt senere end antaget.

Kender du forskellen på tidlige TO-3 silicium transistorer "hometaxiale" og de nyere TO-3 udgange med en teknologi der betegnes "epitaxiale"? ... jeg synes , det er interessant at lyden kan påvirkes ved at bruge nyere TO-3 transistorudgange. Som Google teksten oplyser, kan man ikke bevare den oprindelige lyd fra NAD3020 hvis man udskifter til "epitaxiale" transistorer. Det anbefales at bruge 2N3055G/MJ2955G som NAD 3020 version "i" hvor kredsløbet er ændret til at modtage de nyere typer udgangstransistorer....

NAD 3020 1978 versionen skal monteres med de gamle "hometaxiale" TO-3 transistorer....

Den omtalte afbryderkontakt TB-1 og TB-2 eller BK-1 og BK-2 er ikke et almindeligt relæ, men en termisk magnetisk kontakt som åbner op, når et stykke bimetal varmes op af et forhøjet antal milliampere der passerer....sandsynligvis åbner kontakten ved 1 til 1,5 Ampere, mener man? Jeg har fundet et foto af en lignende kontakt....

Google oversættelsen OM NAD 3020 fra Ian Finch og derefter fra StevieRay:

Ian Finch Australia DIYAUDIO.com:


Bemærk, at hvis relæet er defekt, kan du ikke have nogen lyd- eller jævnspænding at måle ved højttalerterminalerne. Du skal derefter inspicere relæet for at finde den relevante kanaleffektforstærkerforbindelse til relæet og teste for jævnspænding der. Den sorte (jord) forbindelse er fælles for begge kredsløb, så du kan lade den være på plads.

NB: Der er ikke noget konventionelt relæ i denne 3020 forstærker, "relæet" er en termisk magnetisk kontakt ved udgangen af hver kanal effektforstærker, som åbner når strømmen opvarmer en bimetalstrimmel. Hvis du hører et "klik", er der en ændring, jeg ikke er klar over.


Problemet er på udgangstrinnet, ikke strømforsyningen eller dens store kondensatorer, ifølge beviserne. Der er 2 forstærkere og begge får strøm fra samme forsyning. Den ene virker stadig, så PSU'en er ikke der, hvor problemet ligger. Yderligere er beskyttelsesenhederne (de er ikke relæer, og der er intet relateret beskyttelseskredsløb) termisk-magnetiske kontakter, AKA-afbrydere TB1, TB2 i 3020i-skemaet. Disse åbner eller lukker kun langsomt, når udgangsstrømmen løbende er mere end en ampere eller deromkring.

3020 og 7020 effektforstærkere er stort set de samme og deler det samme skematiske design. Disse særlige små afbrydere er meget gamle komponenter nu. De fejler sjældent, men jeg tror, at der stadig er nogle eksemplarer tilgængelige fra Kina, hvis det er nødvendigt. Først skal du dog kontrollere, at der er kontinuitet mellem afbryderens terminaler (uden strøm). Ingen mængde gætværk eller udskiftning af dele i forstærkeren vil ændre noget, hvis dens kontakter er brændt, eller den vil ikke lukke, når udgangsstrømmen er normal.

Problemet med sådan en simpel enhed er, at kontakterne kun er belagte metalstrimler - kun gode til et lille antal operationer ved maksimal effekt (1,5A), før kontakterne brænder, da de bevæger sig langsomt og kun er nyttige ved lejlighedsvise uheld med kortsluttede højttalerledninger osv. Antag dog aldrig, at enhver fejl i en lydforstærker er begrænset til dens beskyttelsesenhed. Relæet eller rettere, afbryderen, svigtede eller åbnede af en høj strømårsag - sandsynligvis en kortsluttet højttalerledning eller en længere periode med høj udgangseffekt.

Jeg har også set dette problem med en 3020i-model - for mange år siden. Vær opmærksom på, at disse gamle NAD-modeller alle havde effekttransistorer af en tidlig tidlig siliciumtransistortype (hometaxial), som var afgørende for 3020-type forstærkerlydkvalitet, men som nu praktisk talt ikke kunne opnås. Ændringer af kredsløbet er nødvendige for at tilpasse det til at fungere med moderne versioner af 2N3055/MJ2955, men i stedet for at tage denne risiko, når det blev nødvendigt, har NAD netop indstillet produktionen.

Som allerede postet skal udskiftningstransistorerne være ”hometaxial” for at matche lydkvaliteten af den originale forstærker, som du kan høre fra den kanal som virker. Selvfølgelig kan du modificere begge udgangstrin, så de passer til nyere ”epitaksiale” transistorer af næsten enhver komplementær epitaksial TO3-transistortype, men det genopretter ikke helt den originale NAD 3020-lydkvalitet. Det kan dog være godt nok. ( man sætter en 10R modstand 1Watt i serie med basis på nyere ”epitaxiale” TO-3 transistorer) læst i tråden om NAD 3020 fra DIYaudio.com ....

Som jeg forstår OP, at du købte forstærkeren for at høre den originale NAD-lydkvalitet. Det lader til, at du er blevet vildledt af sælgeren, hvis den anden kanal ikke virker nu, men du skal have kortsluttet outputtet på en eller anden måde, hvis det er brændt nu. Jeg tror i hvert fald ikke, at du bliver tilfreds med moderne 2N3055/MJ2955 erstatninger, som jeg fandt hos 2 kunder, da jeg udskiftede dem efter lignende skader på en kanal.

Der er flere tråde om problemet, fordi der blev produceret så mange forstærkere. Her er et godt eksempel med en forklaring på problemet.


Se især indlæg #2 her: NAD 3020 (og relaterede NAD-udgangstrin)

# 2 StevieRay USA:
"Det burde være fint for udgangseffekten fra denne forstærker. Der vil ikke være meget varme afgivet i transistoren.

Du kan forspænde forstærkeren ved den samme metode, men en mere effektiv måde at kontrollere forspændingsstrømmen på er simpelthen at måle på tværs af en af emittermodstandene. 28-30mV over 1 ohm svarer til 28-30mA strøm ved hjælp af V=IR. Du kan lave den samme form for beregning for 0,33 ohm.

Historien om, hvorfor du har brug for emittermodstandene er denne - da 3020'eren først blev lavet, brugte outputtransistorerne en konstruktion kendt som hometaxial. Med denne metode var modstandene ikke nødvendige for termisk stabilitet. Men med moderne enheder er de produceret ved hjælp af en konstruktion kaldet epitaksial. Dette er mere effektivt, men kræver lokal feedback (emittermodstandene) for at være termisk stabile."

Edit Ian Finch: Jeg gætter på, at du nu forstår, hvorfor der ikke er nogen emittermodstande

https://www.diyaudio.com/community/thre ... th.363517/
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af kj2005 ons 13. dec 2023 16:23, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1426
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Svært spørgsmål: vintage amp der lyder godt

Indlægaf Ehapa » tirs 12. dec 2023 10:28

Kenwood trio ka-2000

En anden kandidat, har måske inspireret NAD teamet.

https://audiokarma.org/forums/index.php ... e_vignette

Lyder rigtigt godt.
Ehapa
 
Indlæg: 874
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Svært spørgsmål: vintage amp der lyder godt

Indlægaf kj2005 » ons 13. dec 2023 21:57

Ehapa skrev:Kenwood trio ka-2000

En anden kandidat, har måske inspireret NAD teamet.

https://audiokarma.org/forums/index.php ... e_vignette

Lyder rigtigt godt.


Bjørn-Erik Edvardsen og hans NAD 3020 brugte de tidlige komplementære 3055 NPN/ 2955 PNP (TO-3)

Sansui AU-101 har 2 x NPN (TO218) udgang ... ligesom Kenwood KA-2000 med 2 x NPN 2SD91 (TO66) udgang
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1426
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Hometaxial 2N3055 vs epitaxial 2N3055

Indlægaf kj2005 » fre 15. dec 2023 11:55

Hele fortællingen omkring hometaxial vs. epitaxial har at gøre med transistorens robusthed. Hvor tykkelsen af krystalinske lag ovenpå transistor substatet har betydning.

Hometaxial transistorer var de bedste og leverede deres fulde effekt op til mindst halvdelen og i mange tilfælde hele transistorens gennembruds spændingskapacitet. For alle andre transistortyper vil evnen til at levere strøm falde af i takt med en forøget spænding.


Epitaksi (præfiks epi- betyder "oven på") og refererer til en type krystalvækst eller materialeaflejring, hvor der dannes nye krystallinske lag med en eller flere veldefinerede orienteringer i forhold til det krystallinske frølag. Den aflejrede krystallinske film kaldes en epitaksial film eller et epitaksialt lag. Den eller de relative orientering(r) af det epitaksiale lag til frølaget er defineret i form af orienteringen af krystalgitteret af hvert materiale. For de fleste epitaksiale vækster er det nye lag sædvanligvis krystallinsk og hvor det krystallografiske domæne af overlaget skal have en veldefineret orientering i forhold til substratets krystalstruktur...oversat fra Wikipedia

2N3055 er en silicium NPN effekttransistor beregnet til generelle formål. Transistoren blev introduceret i begyndelsen af 1960'erne af RCA ved hjælp af en homotaxsial power transistorproces, og senere overført til en epitaxsial base i midten af 1970'erne.[1] Dens nummerering følger JEDEC-standarden.[2] Det er en transistortype med vedvarende popularitet

Overgangsfrekvens, fT

1967 RCA Transistor Manual, SC-13, nævnte ikke nogen måling af højfrekvent ydeevne for 2N3055... i SC-15-manualen fra 1971 blev en overgangsfrekvens, fT, på mindst 800 kHz specificeret (ved IC = 1 A), og fhfe (frekvensen, hvorved den lille signalstrømforstærkning falder med 3 dB) blev også specificeret til 1 A skal være mindst 10 kHz. Andre producenter omkring dette tidspunkt ville også angive lignende værdier (f.eks. i 1973 gav Philips fT > 0,8 MHz og fhfe > 15 kHz for deres 2N3055-enhed).

RCA i 1977 havde ændret deres specifikation til at give 2,5 for den mindste størrelse af småsignalforstærkningen ved f = 1 MHz, hvilket i det væsentlige gav et minimum fT på 2,5 MHz (og 4 MHz for deres MJ2955). Moderne 2N3055 datablade specificerer ofte, men ikke altid, fT på 2,5 MHz (minimum), fordi der er foretaget nogle forbedringer over tid (især overgangen til den epitaksiale fremstillingsproces)...oversat fra Wikipedia
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1426
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Svært spørgsmål: vintage amp der lyder godt

Indlægaf Mik112 » tors 28. dec 2023 19:55

Tak til kj2005 for dit skriv. Man skal godt nok holde tungen lige i munden her, - med alle de udgaver af eks.v. 2N3055 ;-)
Min første transistor Diy ting var LH's 2*10W klasse A forstærker i 1969-70. Den var bestykket med 4 org. RCA 2N3055.
1 år senere brændte den af, nok grundet overophedning, og de 4 RCA 2N3055 blev udskiftet til de nye TO-3 2N3055 fra Motorola med alu-hus, nok visuelt den flotteste transistor dengang, og som jeg husker lyden, var den langt bedre end den RCA
oprindeligt kunne levere i samme konstruktion.
Mik112
 
Indlæg: 188
Tilmeldt: 12 jul 2012
Lokalitet: Frederikssund

ForegåendeNæste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 156 gæster