Øv øv øv Denon poa 3000z kaput

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Øv øv øv Denon poa 3000z kaput

Indlægaf Hasse Jakobsen » man 27. mar 2023 18:41

Så kom den værste hifi dag.
Min meget afholdte Denon poa 3000z gik i stykker.
Jeg tændte forstærkeren i formiddags, og der kom en HØJ brummen, så jeg troede at Basserne brændte af, det gjorde de tilsyneladende heldigvis ikke. Men forstærkeren tænder ikke mere.
Nu er mit spørgsmål så om det kan betale sig at få den repareret? Jeg kan ikke selv gøre det, og må betale mig fra det.
Hasse Jakobsen
 
Indlæg: 406
Tilmeldt: 13 jul 2013
Geografisk sted: Dronningmølle
Lokalitet: Dronningmølle

Re: Øv øv øv Denon poa 3000z kaput

Indlægaf Tophøj » man 27. mar 2023 18:44

Det er ikke så længe siden jeg reparerede en der havde gjort det samme. Samtlige halvledere, og en del modstande var smuttet.

/Per
Technics SL1000, Jelco 250L, Ortofon Rondo Bronze/Micro Benz Ruby gold open air. SL 1200 MK2 GLD, Ortofon MC30 super . Technics SL-P999/SL-P777. Technics SEA5 x2. Mark Dane MB500. Yamaha C60. Revox B77 .JBL 4344. Technics SV-DA10. Alpine AL90. Technics RS 1500
Brugeravatar
Tophøj
Branchemedlem
 
Indlæg: 497
Tilmeldt: 09 apr 2013
Lokalitet: 3230

Re: Øv øv øv Denon poa 3000z kaput

Indlægaf Fredmarantz » man 27. mar 2023 18:45

Mit bedste bud er at du sætter den hen til Tophøj i Græsted. Det er lige om hjørnet hos en god tekniker.

Det er ellers en fed og megaflot forstærker!

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Øv øv øv Denon poa 3000z kaput

Indlægaf Fredmarantz » man 27. mar 2023 18:45

Ok, vi krydsede vist...

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Øv øv øv Denon poa 3000z kaput

Indlægaf tctla » man 27. mar 2023 19:37

Hej Per,

HVORFOR går den i Zak?
Ustabilitet pga. dårlige elektrolytter, problemer med Bias eller hvad tænker du?

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Øv øv øv Denon poa 3000z kaput

Indlægaf Tophøj » man 27. mar 2023 19:41

Jeg har desværre set på flere af Denons effekttrin at de går i selvsving. Masser af HF alle vegne. Generelt nogle rigtig dårlig konstruktioner.
Technics SL1000, Jelco 250L, Ortofon Rondo Bronze/Micro Benz Ruby gold open air. SL 1200 MK2 GLD, Ortofon MC30 super . Technics SL-P999/SL-P777. Technics SEA5 x2. Mark Dane MB500. Yamaha C60. Revox B77 .JBL 4344. Technics SV-DA10. Alpine AL90. Technics RS 1500
Brugeravatar
Tophøj
Branchemedlem
 
Indlæg: 497
Tilmeldt: 09 apr 2013
Lokalitet: 3230

Re: Øv øv øv Denon poa 3000z kaput

Indlægaf Hasse Jakobsen » man 27. mar 2023 19:44

Tophøj skrev:Jeg har desværre set på flere af Denons effekttrin at de går i selvsving. Masser af HF alle vegne. Generelt nogle rigtig dårlig konstruktioner.

Jeg synes ellers at den spillede rigtig godt, en kæmpe opgradering ifht min gamle NAD 218 .
Hasse Jakobsen
 
Indlæg: 406
Tilmeldt: 13 jul 2013
Geografisk sted: Dronningmølle
Lokalitet: Dronningmølle

Re: Øv øv øv Denon poa 3000z kaput

Indlægaf Pokemon » man 27. mar 2023 20:14

Tophøj skrev:Det er ikke så længe siden jeg reparerede en der havde gjort det samme. Samtlige halvledere, og en del modstande var smuttet.

/Per

du har måsge lager af c2564 / a1094 ?
Pokemon
Advarsel tildelt
 
Indlæg: 227
Tilmeldt: 23 jul 2017
Lokalitet: Vig

Re: Øv øv øv Denon poa 3000z kaput

Indlægaf Tophøj » man 27. mar 2023 20:30

Pokemon skrev:
Tophøj skrev:Det er ikke så længe siden jeg reparerede en der havde gjort det samme. Samtlige halvledere, og en del modstande var smuttet.

/Per

du har måsge lager af c2564 / a1094 ?


Der er desværre ikke mange tilbage.
Technics SL1000, Jelco 250L, Ortofon Rondo Bronze/Micro Benz Ruby gold open air. SL 1200 MK2 GLD, Ortofon MC30 super . Technics SL-P999/SL-P777. Technics SEA5 x2. Mark Dane MB500. Yamaha C60. Revox B77 .JBL 4344. Technics SV-DA10. Alpine AL90. Technics RS 1500
Brugeravatar
Tophøj
Branchemedlem
 
Indlæg: 497
Tilmeldt: 09 apr 2013
Lokalitet: 3230

Re: Øv øv øv Denon poa 3000z kaput

Indlægaf Pokemon » man 27. mar 2023 20:36

Tophøj skrev:
Pokemon skrev:
Tophøj skrev:Det er ikke så længe siden jeg reparerede en der havde gjort det samme. Samtlige halvledere, og en del modstande var smuttet.

/Per

du har måsge lager af c2564 / a1094 ?


Der er desværre ikke mange tilbage.

det har der ikke vært i årtier, så enten må du ha et lager eller bruget noet annet?
Pokemon
Advarsel tildelt
 
Indlæg: 227
Tilmeldt: 23 jul 2017
Lokalitet: Vig

Re: Øv øv øv Denon poa 3000z kaput

Indlægaf Nillerviborg » man 27. mar 2023 20:51

tctla skrev:Hej Per,

HVORFOR går den i Zak?
Ustabilitet pga. dårlige elektrolytter, problemer med Bias eller hvad tænker du?

Mvh,

/Torben


JegVedDetGoo-oodtJegVedDetGoo-oodtJegVedDetGoo-oodt. ....

De er blandt de konstruktioner - Sammen med resten af Denon'erne, som skal vedligeholdes når de har ca. den alder ( ca. hvert 20 - 25 år ), hvis de skal blive ved med og køre. Og vel og mærke af Teknikere der ved hvad der skal til.

Man kan i øvrigt mageligt bruge A1943N/C5200N i stedet for de oprindelige, de er klart bedre og mindre spredning i produktionen.

Jeg kan ikke huske 3000'eren helt præcist - er det en af dem med FET'er i SplitDriveretrinnet ?? - Så skal man være opmærkseomme på at de oprindelige FET'er er anderledes end dem man får nu. Vi har de rigtige på lager...

/ Lars
>>> ADVARSEL - BRANCHEMEDLEM <<< https://www.facebook.com/s2v.dk

Autoriseret servicepartner for Mark Levinson, Krell , m.fl. !!!

If it Work's - Don't Fuck With It... --> If it Fuck's - Let US Work With It...!!
Nillerviborg
Branchemedlem
 
Indlæg: 598
Tilmeldt: 16 maj 2011
Geografisk sted: Rødding v. Viborg

Re: Øv øv øv Denon poa 3000z kaput

Indlægaf Pokemon » man 27. mar 2023 20:58

Nillerviborg skrev:
tctla skrev:Hej Per,

HVORFOR går den i Zak?
Ustabilitet pga. dårlige elektrolytter, problemer med Bias eller hvad tænker du?

Mvh,

/Torben


Man kan i øvrigt mageligt bruge A1943N/C5200N i stedet for de oprindelige, de er klart bedre og mindre spredning i produktionen.


/ Lars


C5200/a1943 ...ft=4Mhz
de oprindelige har ft=90Mhz ....

så efter sådan en rep er det ik længer en 3000z
Pokemon
Advarsel tildelt
 
Indlæg: 227
Tilmeldt: 23 jul 2017
Lokalitet: Vig

Re: Øv øv øv Denon poa 3000z kaput

Indlægaf Fredmarantz » man 27. mar 2023 22:47

tjahhh - men der kan vel ikke være nogen tvivl om, at en reparation med de nævnte erstatningstransistorer og øvrige komponenter kan få den til at spille fint og formentlig leve op til de opgivne specs. Oven i købet (gætter jeg) ville den formentlig også kunne være mere stabil? - Dette ville vel være klart at foretrække frem for at have en POA3000Z, som man ikke engang kan tænde, men kun kunne bruge til at fremvise i slukket stand, hvis de originale transistorer, hvis type den var født med - ikke længere kunne fremskaffes..

Nogle gange må man, når man ikke kan få det "bedste" - montere med det næstbedste, hvilket i nogle tilfælde kan vise sig at være mere stabilt?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Øv øv øv Denon poa 3000z kaput

Indlægaf Pokemon » man 27. mar 2023 23:01

Fredmarantz skrev:tjahhh - men der kan vel ikke være nogen tvivl om, at en reparation med de nævnte erstatningstransistorer og øvrige komponenter kan få den til at spille fint og formentlig leve op til de opgivne specs. Oven i købet (gætter jeg) ville den formentlig også kunne være mere stabil? -
Vh
Freddy

Så du mene at Denon laved en forstærker der ikke virkede i 40år?
vordan kan du tro at den med c5200/a1943 leve op til spec?
det gør den selvfølig ikk.

det er nok ikke ring emiterne der fik den til at brænne af, men gamle udtørt kondensatoer

kan forstå det vigtit at gamle kondensator bliver stuf'et med nye så det ser originalt ud - men liegylditet at det er de originale transistoer.
Pokemon
Advarsel tildelt
 
Indlæg: 227
Tilmeldt: 23 jul 2017
Lokalitet: Vig

Re: Øv øv øv Denon poa 3000z kaput

Indlægaf Fredmarantz » man 27. mar 2023 23:19

Pokemon skrev:
Fredmarantz skrev:tjahhh - men der kan vel ikke være nogen tvivl om, at en reparation med de nævnte erstatningstransistorer og øvrige komponenter kan få den til at spille fint og formentlig leve op til de opgivne specs. Oven i købet (gætter jeg) ville den formentlig også kunne være mere stabil? -
Vh
Freddy

Så du mene at Denon laved en forstærker der ikke virkede i 40år?
vordan kan du tro at den med c5200/a1943 leve op til spec?
det gør den selvfølig ikk.

det er nok ikke ring emiterne der fik den til at brænne af, men gamle udtørt kondensatoer

kan forstå det vigtit at gamle kondensator bliver stuf'et med nye så det ser originalt ud - men liegylditet at det er de originale transistoer.


Til dit første spørgsmål: nej, det mener jeg ikke.

til spørgsmål 2: Det ved jeg heller ikke om den gør, men jeg går ud fra, at en god tekniker afleverer forstærkeren, hvor den virker, som den "skal".. "lever op til de opgivne specs" - var min egen formulering - kunne også have været : "Spiller fint" - "måler rigtig godt" eller hvad ved jeg. ....

til dine sidste 2 påstande kan jeg som lægmand/ikke-tekniker nok i et vist omfang være enig med dig. Udtørrede/svigtende elektrolytkondensatorer er jo et velkendt fænomen. De har også været skyldige i flere havarier. Dog vil jeg mene, at Elko'er ikke er de eneste komponenter, som kan fejle. Så ja - det kan sagtens være derfor skidtet er gået i selvsving...vil jeg tro.

Den med restuffede elko'er og uoriginale transistorer er noget, hvor du antager, at jeg/vi har det sådan - Det er der vist ikke nogen, der har skrevet. Husk lige, at teknikerne antageligt har udskiftet de havarerede transistorer med andre typer, fordi man ikke længere kunne få de originale - og ikke fordi man for enhver pris ville have nogle uoriginale i. Det er immervæk lidt sværere at "restuffe" en transistor end en elektrolytkondensator af de størrelser, som er relevante for denne operation.

Det er og bliver træls, når vores apparater - her med en POA3000Z i hovedrollen - originalt er monteret med komponenter, som ikke længere kan findes. Så må man nødvendigvis ud i erstatningsløsninger. (i nogle tilfælde kan disse være bedre, hvis man lige tager originalbrillerne (som jeg sædvanligvis har på) af et øjeblik)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Næste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 169 gæster