Denon HA-500 Headamp - Hvem har en sådan?

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Denon HA-500 Headamp - Hvem har en sådan?

Indlægaf Fredmarantz » tors 30. mar 2023 01:15

Jeg har en sådan Head-amp i huset, og jeg synes, at den bliver lidt rigeligt lun over trafoen - men måske skal det være sådan?

Jeg vil spørge, om der måske er een eller måske to, der har sådanne, der vil sætte dem til strøm i nogle timer og så, hvis muligt, tage en temperatur på dem på skjoldet lige over trafoen - det er forrest til venstre på skjoldet. tages ved alm. dagligstuetemperatur.

Jeg havde engang for maaange år siden sådan en HA-500, men jeg husker ikke, at den skulle blive så lunken over trafoen, som denne bliver, så derfor er jeg nok lidt nervøs for, om den fejler noget - men ikke noget, som kan høres....

håber, at det kan lykkes..

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Denon HA-500 Headamp - Hvem har en sådan?

Indlægaf hificlassic » tors 30. mar 2023 06:58

PQR har en og jeg har en. Men min står i Blokhus og kommer tidligst hjem om 3 uger
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: Denon HA-500 Headamp - Hvem har en sådan?

Indlægaf aqrannes » tors 30. mar 2023 07:02

Jeg har Peters til at stå lige pt. Jeg skal nok kontrollere i løbet af dagen.
AugustQR.
Brugeravatar
aqrannes
 
Indlæg: 140
Tilmeldt: 30 apr 2010
Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: 9900 - Frederikshavn

Re: Denon HA-500 Headamp - Hvem har en sådan?

Indlægaf Fredmarantz » tors 30. mar 2023 07:33

Hej begge to! Det lyder fantastisk. Jeg afventer med "spændsel" :-)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Denon HA-500 Headamp - Hvem har en sådan?

Indlægaf The Canadian » tors 30. mar 2023 12:16

Jeg har haft et par stykker igennem tiden ... Husker ikke at de blive ''varme''. men kun at de blive lune efter stået tændt i dage - slukke dem næste aldrig ...
O & O, Jake

Stuen - Rega RP 10 + Athena 3 + Rega ISO / Tubelab pre + Ortofon GF-603 / Hørning Alkibiades
Kontoret - Morgen Int. Amp + Tuner + CD / Thorens TD 127 Electronic + SME 3012R + SPU / Trone Seven MC / Russel K Red 50
Brugeravatar
The Canadian
 
Indlæg: 500
Tilmeldt: 11 maj 2010
Geografisk sted: Den Fynske Hovedsted
Lokalitet: Jakes Joint

Re: Denon HA-500 Headamp - Hvem har en sådan?

Indlægaf kbekke » tors 30. mar 2023 13:45

The Canadian skrev:Jeg har haft et par stykker igennem tiden ... Husker ikke at de blive ''varme''. men kun at de blive lune efter stået tændt i dage - slukke dem næste aldrig ...


Det samme her. Hverken min Denon HA-500 eller Luxman CX-1 blev særligt varme. Til gengæld begik RIFA'erne i den sidstnævnte selvmord med en ulidelig stank til følge :lol:

CX1Rifa.jpeg

Så måske det var en ide at checke om der sidder de samme banditter i din HA-500, hvis du alligevel skal have låget af?

:ide:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Denon HA-500 Headamp - Hvem har en sådan?

Indlægaf Tonni » tors 30. mar 2023 15:16

Min HA-500 husker jeg også kun som håndlun.
Er den ikke serviceret, er det måske på tide?
Har du fået et ESR meter?
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Denon HA-500 Headamp - Hvem har en sådan?

Indlægaf aqrannes » tors 30. mar 2023 15:22

Så har denon'en været tændt i 6timer, ca 35grader (kun 19grader i stuen) på det varmeste sted. Det er umiddelbart over Ic/transistorer som sidder ved siden af trafoen som også kan ses har givet misfarvninger på printet (billede lånt fra nettet)
JYdIEZqh.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
AugustQR.
Brugeravatar
aqrannes
 
Indlæg: 140
Tilmeldt: 30 apr 2010
Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: 9900 - Frederikshavn

Re: Denon HA-500 Headamp - Hvem har en sådan?

Indlægaf Fredmarantz » fre 31. mar 2023 00:05

Tak for de fine og brugbare inputs fra jer... :thumbsup:

Jeg har målt på mit eget eksemplar og finder Aqrannes måling tæt på. Mine målinger siger at den, når den står i stuen ved ca. 21-22 grader - efter 6 timers tændt, opnår en temperatur på skjoldet over trafo på ca. 36 grader og en bønne lavere ved siden over transistorerne..

Når jeg tager skjoldet af, er der tydelige tegn på, at de af Aqrannes omtalte transistorer og IC har lunet en del - så printpladen er lidt misfarvet på stedet og undersiden af låget har nogle svage, men alligevel synlige brunlige aflejringer over de samme komponenter. . Min HA-500 ligner faktisk fuldstændig det eksemplar, som AQRannes har lånt fra nettet.

Men det giver mig så anledning til at spørge dig, August, om det har været nødvendigt at foretage evt. indgreb i apparatet? Skal man mon recappe? - udskifte transistorer? - eller bare erkende, at den nok er sund og rask så længe den fungerer som håbet og tilsigtet? Jeg synes at huske, at din Far, August overleverede den til dig for at du skulle reparere den eller i hvert tilfælde servicere den . Nogen særlig grund?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Denon HA-500 Headamp - Hvem har en sådan?

Indlægaf aqrannes » fre 31. mar 2023 00:27

Godt at høre din ikke er ved at koge fra hinanden. :thumbsup:

Grunden til den er kommet nordpå i denne omgang er vist at pqrannes ikke har en Dl103 i brug lige nu, derfor låner jeg det til min dl103.
Jeg har lige haft den fra hinanden for at rengøre de to switche som sidder i den. Der var dårlig forbindelse så man skulle vrikke lidt med Power/gain for at få begge kanaler med. Kondensatorer er også indkøbt, men har ikke rørt dem endnu.
AugustQR.
Brugeravatar
aqrannes
 
Indlæg: 140
Tilmeldt: 30 apr 2010
Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: 9900 - Frederikshavn

Re: Denon HA-500 Headamp - Hvem har en sådan?

Indlægaf Fredmarantz » fre 31. mar 2023 00:37

Hej August!

Tak for lynhurtigt svar :-)

Ja - jeg ved aldrig rigtigt, hvornår noget er servicetrængende. Jeg er måske bare lidt overnervøs, når noget bliver lunere end jeg havde forestillet mig. Bare lige for god ordens skyld, så vil jeg nu også mene, at min ikke bliver mere end ca. (måske godt og vel) håndlun. Jeg husker den bare som køligere, men jeg kan jo sagtens huske forkert. Der er i min HA-500 ingen tegn på dårlige/halvsnavsede forbindelser

En anden grund til min ængstelse er også, at jeg i sin tid jo havde sådan én og den person , som jeg solgte den til allerede ca. 1991-92 oplyste mig dengang, at den " i hvert tilfælde skulle recappes". Tilmed har jeg læst lidt (måske for meget) på nettet, at den havde godt af at blive recappet, da den i nogle tilfælde kunne begynde med unoder (brum), hvis man ikke allerede havde gjort det.
Når man så lægger den lidt (for mig) betænkelige temperatur oven i disse oplevelser, så er det, at nervøsiteten indfinder sig.

Jeg venter lige nogle uger på at Verner/Hificlassic (måske) får lejlighed til at tjekke sit eksemplar - (no rush).

Det er meget at gå i bevidstløs recap-mode, hvis det ikke er nødvendigt, synes jeg. ;)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Denon HA-500 Headamp - Hvem har en sådan?

Indlægaf The Canadian » fre 31. mar 2023 00:52

Fredmarantz skrev:Hej August!

Tak for lynhurtigt svar :-)

Ja - jeg ved aldrig rigtigt, hvornår noget er servicetrængende. Jeg er måske bare lidt overnervøs, når noget bliver lunere end jeg havde forestillet mig. Bare lige for god ordens skyld, så vil jeg nu også mene, at min ikke bliver mere end ca. (måske godt og vel) håndlun. Jeg husker den bare som køligere, men jeg kan jo sagtens huske forkert. Der er i min HA-500 ingen tegn på dårlige/halvsnavsede forbindelser

En anden grund til min ængstelse er også, at jeg i sin tid jo havde sådan én og den person , som jeg solgte den til allerede ca. 1991-92 oplyste mig dengang, at den " i hvert tilfælde skulle recappes". Tilmed har jeg læst lidt (måske for meget) på nettet, at den havde godt af at blive recappet, da den i nogle tilfælde kunne begynde med unoder (brum), hvis man ikke allerede havde gjort det.
Når man så lægger den lidt (for mig) betænkelige temperatur oven i disse oplevelser, så er det, at nervøsiteten indfinder sig.

Jeg venter lige nogle uger på at Verner/Hificlassic (måske) får lejlighed til at tjekke sit eksemplar - (no rush).

Det er meget at gå i bevidstløs recap-mode, hvis det ikke er nødvendigt, synes jeg. ;)

Vh
Freddy


Solgt min den sidste for ca 4 år siden, efter ca 5 års brug, hvor af den nok har været tændt i 3-4 år ...Bliv aldrig mere en hånd lune ... Den stod som 100% original og hende jeg solgt til har brugt den lige siden, uden problemer ...
O & O, Jake

Stuen - Rega RP 10 + Athena 3 + Rega ISO / Tubelab pre + Ortofon GF-603 / Hørning Alkibiades
Kontoret - Morgen Int. Amp + Tuner + CD / Thorens TD 127 Electronic + SME 3012R + SPU / Trone Seven MC / Russel K Red 50
Brugeravatar
The Canadian
 
Indlæg: 500
Tilmeldt: 11 maj 2010
Geografisk sted: Den Fynske Hovedsted
Lokalitet: Jakes Joint

Re: Denon HA-500 Headamp - Hvem har en sådan?

Indlægaf Fredmarantz » fre 31. mar 2023 01:00

Tak for inputs'ene, Jake! :thumbsup:

Ja- det er vel det med "håndlun" - hvad betyder det? Vi kan dog nok blive enige om, at det ligger i området omkring de 35 grader på dækslet, give and take.

Jeg tror såmænd efterhånden heller ikke, at den er helt afsporet - men bare tanken om, at der måske er nogle komponenter, som er pressede, med mulig øget varmeafgivelse til følge, kan give anledning til panderynker og midtjydsk nervøsitet :-)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Denon HA-500 Headamp - Hvem har en sådan?

Indlægaf The Canadian » fre 31. mar 2023 01:09

Hånd lun har altid i min verden været en smule over kropstemperatur ... Har skrevet til ham der købt min første for snart 10 år siden for at høre om der har været problemer ...
Senest rettet af The Canadian fre 31. mar 2023 01:24, rettet i alt 1 gang.
O & O, Jake

Stuen - Rega RP 10 + Athena 3 + Rega ISO / Tubelab pre + Ortofon GF-603 / Hørning Alkibiades
Kontoret - Morgen Int. Amp + Tuner + CD / Thorens TD 127 Electronic + SME 3012R + SPU / Trone Seven MC / Russel K Red 50
Brugeravatar
The Canadian
 
Indlæg: 500
Tilmeldt: 11 maj 2010
Geografisk sted: Den Fynske Hovedsted
Lokalitet: Jakes Joint

Re: Denon HA-500 Headamp - Hvem har en sådan?

Indlægaf Fredmarantz » fre 31. mar 2023 01:14

The Canadian skrev:Har skrevet til ham der købt min første for snart 10 år siden for at høre om der har været problemer ...


totalt i orden service :cool1: - jeg afventer. :p

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Næste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 163 gæster