Denon HA-500 Headamp - Hvem har en sådan?

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Re: Denon HA-500 Headamp - Hvem har en sådan?

Indlægaf Fredmarantz » tirs 14. nov 2023 00:56

ok- Tonni. Det skaber lidt mening for mig. Jeg fandt de 4, som er på billedet - de er brugte. Det er 2 stk 100/5 500V samt 2 stk 330 "J" ( ingen voltangivelse). Jeg måler dem igennem og overvejer at sætte dem i . Hvis jeg lokaliserer yderfolien - er det så plus eller minus eller er de bipolare?

Er det noget, som jeg skal være ekstra opmærksom på ved disse. Hvad gør, at du anbefaler dem?

Jeg har også en hulens masse andre kondensatorer af alle mulige og umulige slags - er der nogle - fx polyester-kondensatorer, som kan sidestilles med disse styro'er - bedre? ringere? (stabiltiet tænker jeg primært på.

Ville du turde?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Denon HA-500 Headamp - Hvem har en sådan?

Indlægaf Fredmarantz » tirs 14. nov 2023 02:05

Frisk måling. De afbildede styroflex kondensatorer måler lige på kornet ift det påtrykte. de måler hhv. 100pF og 330pF og er derfor værdimæssigt lige til at smide i HA-500. Et rettere ord for dem må vel være "polystyrene film" kondensatorer.

Jeg kan læse mig frem til at de skulle være endog særdeles attraktive i Hifi-applikationer - men hvad ved jeg om det?

Nu mangler jeg kun vished omkring polarisering? Jeg kan læse mig frem til, at de vist er bipolare, men at det skulle være godt at lodde yderfolien til ground - nå da da. Spændene!!! Så skal yderfolien lokaliseres og det skal "ground" også. Let skal det åbenbart ikke være. :roll:

- og måske stadig det med overdreven afstand op til max voltage fx 500V - har det betydning i dette tilfælde ?

bær over med mig med disse spørgsmål - men når amatørerne for alvor bliver nysgerrige, så bliver det virkelig alvorligt. ;)

Vh
Freddy
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Denon HA-500 Headamp - Hvem har en sådan?

Indlægaf Fejensen » tirs 14. nov 2023 11:33

Det kan godt være jeg tager fejl men der er noget der siger mig at der er noget galt når jeg kigger i manualen og diagrammet .

Jeg har godt nok aldrig arbejdet specifikt med Tantaler men erindrer dog at deres force er STOR KAPACITET og LILLE VOLUMEN og at det er derfor de ofte er anvendt. Fejlmekanismerne er jeg også bekendt med.

Når jeg så kigger i diagrammet sidder de nævnte Tantaler parallelt over et par større elektrolytter som overførings kondensator.

Det gir i min verden ingen mening at patrallel koble en 1000uf med 100pf eller 330pf. Heller ikke i AUDIO henseende. Ville man opnå Audiophile forbedringer ville man typisk vælge så store værdier man kunne få plads til typisk i nF eller uF og med de lave spændinger her er der muligheder for eksempelvis WIMA's 3,3uF.

Jeg er heller ikke bekendt med at der findes Tantaler i pico farad området det er normalt forbeholdt keramiske og film typer men måske tager jeg fejl ?

Kigger jeg i diagrammets nedre højre hjørne står der at kondensatorer er angivet i diagrammet som Micro Farad .
Typisk når der ikke står andet i diagrammet som eksempelvis 1000/6.3 eller 330/3.15 er det for elektrolytters vedkommende underforstået i uF og altså her så 1000uf elektrolyt parallelt med en 330uF elektrolyt .

Jeg ser mange trykfejl og diagram fejl i vintage udstyr . Det er næsten regelen uden undtagelse.

Det ser ud til at nævnte Tantal serie kunne være en CS45e serie , jvnf. diagrammet , men jeg har ikke kunnet finde et datablad umiddelbart.

Men jeg kan tage fejl selv om jeg aldrig er stødt på så små Tantal værdier , men har du målt på de tantaler du har taget ud ?
Hvis de findes ville jeg da egentlig også gerne have den info .

Vh. Frank
Fejensen
 

Re: Denon HA-500 Headamp - Hvem har en sådan?

Indlægaf Tonni » tirs 14. nov 2023 13:05

Enig. Også derfor jeg tænker at det er en ide at lodde en ud, og så få den testet.
Men enig. Tænker også de er på 100 hhv 330µF..
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Denon HA-500 Headamp - Hvem har en sådan?

Indlægaf Fredmarantz » tirs 14. nov 2023 13:10

Lige hurtigt. Jeg lodder dem ud i aften, meget sent og måler på dem. Resultatet følger.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Denon HA-500 Headamp - Hvem har en sådan?

Indlægaf Fredmarantz » ons 15. nov 2023 02:11

Så blev Tantalerne loddet ud og målt på mit Multimeter, som nok ikke lige er Fluke-standard, men det går såmænd nok. Det kan i ihvert tilfælde godt måle kondensator-kapacitans.

Resultaterne er fuldstændig, som både du, Frank - og Tonni havde kompetente anelser om :thumbsup: . Mit multimeter viser, som I kan se på billederne, hhv. 106uF og 361uF (100uF / 330uF) - i stedet for det, som servicemanualen havde anbefalet ...100pF samt 330pF :roll:

altså står vi med dels en fejl i servicemanualen - dels med, hvad vi kan betragte som en mulighed for at smide en god alu elektrolytkondensator i samme positioner. Ville I gøre dette?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Denon HA-500 Headamp - Hvem har en sådan?

Indlægaf Fejensen » ons 15. nov 2023 11:21

Jeg ville helt bestemt blot sætte en god elektrolyt i og man opnår faktisk ofte en bedre ''samlet'' elektrolyt med 2 i parallel end en stor .

Ved STAGGERED TUNING eksempelvis parallel kobler men kondensatorer af forskellige typer som har forskellige frekvens egenskaber og på den måde kan man ''afkoble'' mere effektvt over et bredt frekvensområde.

Vh. Frank
Fejensen
 

Re: Denon HA-500 Headamp - Hvem har en sådan?

Indlægaf Tonni » ons 15. nov 2023 13:53

Jeg tænker Oscon som er designet specielt med henblik på lavt støjgulv og lav esr...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Denon HA-500 Headamp - Hvem har en sådan?

Indlægaf Helikon » ons 15. nov 2023 14:31

Til de der vil sætte sig lidt mere ind i emnet om tantaler er her lidt teknik-skriveri, der er uendeligt meget mere om det
https://www.utmel.com/blog/categories/c ... tion-guide
https://en.wikipedia.org/wiki/Tantalum_capacitor
vælg "Reliability and lifetime" i venstre menu
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Denon HA-500 Headamp - Hvem har en sådan?

Indlægaf Fredmarantz » tors 16. nov 2023 03:32

Ja- der er meget at læse, når man virkelig går til den.

Jeg har erstattet de omtalte tantal-kondensatorer med endnu nogle Nichicon KA 105 graders. Nu er den rent elektrolytkondensatormæssigt bestykket med Nichicon KA-serien på alle pladser på nær et par steder, hvor der blev plads til et par Elna Silmic II.

https://www.banzaimusic.com/ka-series/

Den er nu sat i testdrift og synes at køre tilfredsstillende. Jeg lytter mere på den i de kommende dage. Temperaturen måler jeg stadig til ca. 35-36 grader på dækslet over trafo og de fire forreste TO92-transistorer ved siden af trafoen efter nogle timer i en normalt opvarmet stue. Så det lykkedes ikke at få temperaturen ned..

Til Tonni og andre, der måtte få lyst til at grave denne head-amp frem fra gemmerne: Jeg tror, at det er en god ide at lodde efter i området, hvor det bliver rigtig varmt. På min var der en løs lodning på dette sted, som afstedkom, at apparatet slukkede i ny og næ. Der varmes op og køles ned (tænd/sluk) og dette må uvægerligt sætte nogle udvidelser og sammentrækninger af print/loddeøer/lodninger i værk - så jeg loddede disse om, og problemet var løst.

et par nudes:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Denon HA-500 Headamp - Hvem har en sådan?

Indlægaf Fejensen » tors 16. nov 2023 11:11

Der findes små køleplader som passer ned over TO-92 huse som eksempelvis denne her hvis det er noget du vil prøve om ikke andet trækker du varmen væk fra transistoren of printet.

køleplade_to92.jpg

Denne her har jeg set ved Digikey.

EDIT:
Det er vel 220V udgaven du har ? Kan se den findes i en 240V UK model . Så jeg tænker de opgivne +- 20.54V efter ensretterne måske er til den høje side og dermed mere effektafsættelse i serie regulatoren , de 4 transistorer der bliver varme. Man har været opmærksom på problemet og ''flyttet'' noget af effekten fra transistorerne til de serie modstande der sidder før transistorerne. Ideelt set ville en sænkning af sekundærspændingen fra trafoen være det optimale men omskiftning til 240V ser ikke ud til at være muligt .

vh. Frank
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fejensen
 

Re: Denon HA-500 Headamp - Hvem har en sådan?

Indlægaf Fredmarantz » man 20. nov 2023 19:39

Frank/fejensen - du talte om, i din anden tråd, hvor vigtig varmen er for performance og stabilitet - sidstnævnte i særdeleshed. Det er vel egentlig noget lignende, jeg føler, at jeg gerne vil være sikker på med denne HA-500, nemlig stabilitet (og apparatets sundhed over en bred kam)
Derfor er det jo en lettelse, at du henviser til TO92 køleprofiler. Dem kigger jeg lige nærmere på. Lidt errr, at de ser ud til befinder sig i fjernøsten eller England, men sådan er det bare.

mht. det med at min HA-500 er en 220V-version, så er det helt rigtigt. Se billede.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Denon HA-500 Headamp - Hvem har en sådan?

Indlægaf Fejensen » man 20. nov 2023 22:18

Hej Freddy , ja det er rigtigt , varme er en killer .
Den køleprofil jeg viste er nu fundet hos digikey DK og jeg kunne forestille mig at der fandtes flere varianter .
https://www.digikey.dk/da/products/deta ... gLlRPD_BwE

Vedr. 220V versionen ser det i diagrammet ikke ud til at primæren har den ekstra vikling til 240V inden under afskærmningen af trafoen men jeg ser det ofte i receiverne/forstærkerne at man faktisk hardware mæssigt kan omkoble til 240V selv om der ikke er en omskifter . Har DENON sparet kan det jo være de bruger den samme TRAFO og at der inden under afskærmningen måske er en 240V vikling ? Nu kender jeg jo ikke apparatet og har aldrig set en men jeg syntes jeg på dine billeder kunne se nogle skruer som ser ud til at være fastgørelse af afskærmningen over trafoen , måske kan du blot skrue den af og se om der måske kunne være en mulighed for en omkobling men bliv ikke skuffet hvis du ser efter og der kun er en 220V vikling og altså kun 2 ledninger til primæren .

Jeg ser altid efter om muligheden er der og kobler om til 240V så snart det er muligt .

Vh. Frank
Fejensen
 

Re: Denon HA-500 Headamp - Hvem har en sådan?

Indlægaf Fredmarantz » man 20. nov 2023 23:33

Jo - jeg prøver at se, om jeg kan finde den køleprofil, som jeg nu kan komme af sted med. Det ser som sagt ud til, at de sendes fra lande uden for EU - også dem på Digikey.DK / Mouser.dk mv. - pjat? - måske :-)

Måske jeg lige skulle lade en tekniker foretage en undersøgelse af dette med en mulig 220V ->240V - omkobling.

Jeg er helt med på den med at omstille apparater til 240V's-drift hvis overhovedet muligt. Dette har jeg bedrevet i mange år. Et par stykker har ikke haft muligheden, men langt de fleste apparater, som jeg har, er fra eksport-produktion med muligheder for div. voltager. Heldigt nok... både for at "lette" varmebelastningen en smule - og i øvrigt også forlænge "glødepærelivet" i især Marantz-receivere, slutforstærkere og FM-tunere.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Denon HA-500 Headamp - Hvem har en sådan?

Indlægaf Fredmarantz » tirs 21. nov 2023 01:42

Jeg kan altså ikke lade være med at prøve at se, hvor "billigt" jeg kan komme til at køle disse TO-92'ere. Nok fordi jeg er nærig og alt det der :oops: . Nu, hvor jeg, som ellers normalt er en "hardliner" hvad angår originalitet - så er vi jo allerede ude på et skråplan, når det drejer sig om at køle transistorer i et apparat, som jeg vurderer ikke er kølet nok fra fabrikkens side.. Men jeg har også en politik omkring sundhed på apparaterne - og den overtrumfer altså originaliteten lige nu. Når man kombinerer disse ting, så er jeg gået i gang med at finde en løsning, som man måske kunne forsøge sig med.

Hvad med detteher? - det er noget ,som hedder U-clips - dette lot sendes fra Tyskland og man får 110 stk for 110 kroner - i en sød lille plastæske. måske man med lidt nænsom bearbejdning kan få monteret sådanne på TO-92'erne og bortlede noget af varmen mere effektivt. De skal selvfølgelig monteres hensigtsmæsigt, så så stor en flade som muligt rører transistoren, evt suppleret med en smule kølepasta?

Hvad siger i til det?

https://www.ebay.de/itm/195479017710

edit: Nå - THansen har også sådan noget: https://www.thansen.dk/vaerktoj/bolte-s ... 238092344/

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

ForegåendeNæste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Bing [Bot] og 109 gæster