Luxman L10 og...

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Luxman L10 og...

Indlægaf Rasmus_Will » fre 5. maj 2023 12:00

Hej Forum!

Her kommer en ydmyg lægmands spg.

Jeg modtager i juni måned en Luxman L10. (https://www.hifiengine.com/manual_libra ... l-10.shtml)

Den er analog og jeg vil gerne have koblet tv og andre digitale lydkilder til...
Som jeg har forstået det, er en DAC vejen frem. Jeg har kigget på denne Taga DA-400 (https://www.hifiexperience.se/produkter ... gKjpvD_BwE)

Skal der mere til? eller mindre?

Er også i gang med at drømme om effektforstærkere, men er i tvivl om det er min egen forfængelighed og "rabbit hole" effekt, der får mig til at tænke i de baner.

Jeg har en pladespiller Fisher Mt-6250 med original Ortofon vms 20 eos mk2 pickup. Skal/kan jeg nøjes med at opgradere pick up inden jeg går i gang med effektforstærkere?

Højtalere jeg har koblet til (pt min Rotel R11) er Spendor A6.

Ser frem til, forhåbningsvis, at blive klogere :-)
Rasmus_Will
 
Indlæg: 7
Tilmeldt: 12 mar 2023
Geografisk sted: Sverige
Lokalitet: Örkelljunga

Re: Luxman L10 og...

Indlægaf KenRas » fre 5. maj 2023 19:03

Hej Rasmus.

Tillykke med din kommende Luxman L-10, den tror jeg du bliver glad for. Min spiller intet mindre end fantastisk og der er steder på det store net hvor den rangeres i top 3 blandt det bedste Luxman har lavet lydmæssigt. Du kan læse meget mere om den her: https://www.hilberink.nl/codehans/luxman23.htm

Hvis ellers din har de originale Sanken transistorer og har fået udført de af Hilberink anbefalede modifikationer, så ville jeg absolut bruge de 2 x 55W som den kan levere. Kun, og kun hvis du absolut skal bruge mere effekt, ville jeg overveje en effektforstærker.

Det er en af de få forstærkere jeg har prøvet, hvor min umiddelbare reaktion var “wow!” efter at have lyttet til den i 10 sek. Den har oså en glimrende RIAA forstærker, så det er bare at få sluttet din pladespiller til.

Dine spørgsmål om tilslutning af digitale lydkilder vil jeg ikke rigtig kommentere på, men det handler i bund og grund om at finde en/flere enheder (DAC, Bluetooth, osv) der kan levere et analogt signal til L-10.

Lad os få en tilbagemelding når din L-10 er oppe og køre :p

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1222
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Luxman L10 og...

Indlægaf Rasmus_Will » fre 5. maj 2023 20:09

Hej Kenneth!

Først og fremmest tusind tak for din respons. Det du skriver, er også det jeg har følt er det rigtige, da jeg pt ikke har det store behov for mange W.

Så nu bliver pengene brugt op en DAC og en bedre pick up til min Fsiher. Glæder mig til at lytte :p

Og skal nok holde dig/jer opdateret, når det hele spiller :OLO:

Bh Rasmus Will
Rasmus_Will
 
Indlæg: 7
Tilmeldt: 12 mar 2023
Geografisk sted: Sverige
Lokalitet: Örkelljunga

Re: Luxman L10 og...

Indlægaf Tonni » fre 5. maj 2023 21:09

Hejsa Rasmus.

Jeg kender ikke den DAC, som du har linket til.
Men med de data, som er opgivet, er den ikke forældet. Tvært i mod.

De fleste TV, har digital ud, via lysleder (TosLink).
Det giver så USB til din computer, og Coax (S/P-DIF) til eksempelvis en CD/DVD med kompatibel digital udgang.

Her kører jeg med tilsvarende løsning, hvor jeg bruger TosLink til TV, og Coax S/P-DIF til min streaming (mySqueezeLite/RaspberryPi/Digiberry-Pro). Sidstnævnte klarer TuneIn netradio, Audio fra NAS og Tidal HiFi/Master.

Kvaliteten når ikke helt min pladespiller. Men er fuldt kapabelt i forhold til min CD afspiller.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Luxman L10 og...

Indlægaf hificlassic » fre 5. maj 2023 22:33

Medmindre du streamer et eller andet i meget høj kvalitet, så ville jeg bare købe en brugt DAC til 500kr. Der er masser af dem. Jeg har selv en Arcam Delta Black Box PRO som jeg fik til 500kr. Den er glimrende til film og musik
Denon DA-500, audio alchemy etc kan også anbefales
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: Luxman L10 og...

Indlægaf Rasmus_Will » søn 7. maj 2023 18:40

Tonni skrev:
Jeg kender ikke den DAC, som du har linket til.
Men med de data, som er opgivet, er den ikke forældet. Tvært i mod.



Hej Tonni.

Jeg fik måske udtrykt mig kluntet. Den DAC jeg linker til er en split ny model fra i år, så satser meget på, at den ikke er forældet :lol:

Jeg tror dog, at jeg, qua andre kommentarer, starter blidt op (mest for pengepungens skyld) og så erhverver mig den DAC senere. Vil køre tv, NAS (Flac/wav) igennem den.

Bh Rasmus
Rasmus_Will
 
Indlæg: 7
Tilmeldt: 12 mar 2023
Geografisk sted: Sverige
Lokalitet: Örkelljunga

Re: Luxman L10 og...

Indlægaf Rasmus_Will » søn 7. maj 2023 18:44

hificlassic skrev:Medmindre du streamer et eller andet i meget høj kvalitet, så ville jeg bare købe en brugt DAC til 500kr. Der er masser af dem.


Yo Classic!
Ja, det er også der jeg starter, er det nu til min store sjælefred beslutet :lol: . Allerede i gang med at støvesuge DBA og Blocket (svensk variant af DBA), da jeg bor i Sverige.

Jeg satser dog stadig, når pengeungen er med, på den, i min post, omtalte DAC, da jeg planlægger at køre NAS med FLAC/WAV via den

Bh Rasmus
Rasmus_Will
 
Indlæg: 7
Tilmeldt: 12 mar 2023
Geografisk sted: Sverige
Lokalitet: Örkelljunga


Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 164 gæster