Nikko NR-1415

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Nikko NR-1415

Indlægaf preludo » tirs 1. aug 2023 15:13

Hej :p
Så fandt jeg en Nikko NR-1415 som har stået på min ønskeliste i mange år , husker tydeligt da' jeg
som teenager stod og savlede over den sidst i 70'erne hos Audioscan i Esbjerg , men dengang var det
en uopnåelig drøm , for den kostede jo omkring 5.600,- og det var mange penge når man kun tjente
500,- mrd. som Buddreng hos den lokale købmand ;) sjovt nok er den Nikko jeg har fået fat i købt
hos Audioscan i Esbjerg.
Desværre er den ikke i mint tilstand endda et stykke fra , men håber med tiden at den kan blive derhen
ad , den har nogle skavanker såsom en af de store lytter lækker , en anden lyt ser ud som om den lækker
og et sted på printet ser det lidt sort ud , har set at de store lytter vist kan købes hos Mouser til en over
kommelig pris , nu ville det jo være en fordel at man var radiomekaniker eller noget der lignede ;)
jeg kan godt bruge en loddekoble mm. og kan sikkert godt skifte de lytter som (jeg) kan se er færdige
men så stopper min kunnen nok også desværre , så indstilling af Bias mm. må der en professionel til :roll:
Ville det være dumt af mig af selv begynde at skifte de ting jeg kan se er galt ? da' det jo nok ville blive dyrt
at få professionelle til at ordne alt og så få dem der har mere forstand end jeg til at starte den op og indstille
Bias mm. ? er der nogle her der vil komme med et forsigtigt gæt på hvad det vil koste at få den op og køre
hvis der ikke er mere i vejen end det jeg beskriver ? og er der evt. nogle her der måske ville tage opgaven til
en god pris ? ;) det skal siges at den står og lyser rødt i protection mode . Jeg ved at der skulle være en fra
Bramming som er god til B&O og ældre udstyr men kan ikke huske hans navn , er der nogen der kende ham ?
Mvh. Flemming
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Venligst Flemming.

______________________________________________________________________________
JBL 240Ti , JBL L100T, JBL L100 ,DIY Lenco L75/RB 300/Ortofon MC Samba, Ariston RD-40/SME 3009/ Ortofon 2m Blue ,Denon PRA 1500,Denon POA 2400,Proton AA-2080.
Brugeravatar
preludo
 
Indlæg: 50
Tilmeldt: 26 okt 2014
Lokalitet: 6670 Holsted

Re: Nikko NR-1415

Indlægaf cdp » tirs 1. aug 2023 16:45

Tillykke med den - forstår da godt din interesse for netop denne topmodel. Jeg havde den fra ny et par år, men solgte til en kammerat, fordi 1015 i mine øre lød bedre. Men ok - 26 kg netto, knap 0,9 Kw trafo og over en halv meter dybde, taler sit eget maskuline sprog. ;) Start prisen var i øvrigt 3995,-, en 1219 kostede 3595,-
Start med et godt diagram og fokusser på forstærker delen - evt. tuner issues kan kun en fagmand lave. Den er jo opdelt på for/eff. del, så her kan kredses lidt ind. De 2 øldåser på 22000 uf ( behøver ) ikke være færdige, mål dem om muligt ud. På ebay kan der til klassiske forstærkere købes komplette lytter sæt ( signal og psu ) , er det muligt for din? Den røde diode "kunne" indikere dc, men andre herinde ved alt om dette.
Pøj Pøj..
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Nikko NR-1415

Indlægaf preludo » tirs 1. aug 2023 16:59

Hej Carsten
tak for svar , jeg kan se at den ene af de store 22000uf er lækket , så det meget tydeligt da' jeg tog bundpladen af
der lå rimeligt meget brun snask under ( Øldåserne) ;) og man kan også se det på det billede jeg har vedlagt :)
Venligst Flemming.

______________________________________________________________________________
JBL 240Ti , JBL L100T, JBL L100 ,DIY Lenco L75/RB 300/Ortofon MC Samba, Ariston RD-40/SME 3009/ Ortofon 2m Blue ,Denon PRA 1500,Denon POA 2400,Proton AA-2080.
Brugeravatar
preludo
 
Indlæg: 50
Tilmeldt: 26 okt 2014
Lokalitet: 6670 Holsted

Re: Nikko NR-1415

Indlægaf KenRas » tirs 1. aug 2023 17:34

Hej Flemming,

Der er ikke noget på de billeder du viser, der får mig til at tro lytterne lækker. Det du ser på den grå lyt er lim, som dog også godt kan give problemer.

Dit største problem som jeg ser det, er at den er i "protection mode". Det er langt fra sikkert at skifte lytter vil løse dette problem og som ikke fagmand risikerer du at gøre mere skade end gavn.

Jeg ville få en fagmand til at få gang i den igen og først DEREFTER vurdere hvor stor en renovering der er nødvendig.
En mulighed kunne være Arnborg i, ja Arnborg mellem Brande og Herning.
Han er dygtig og bruger her på sitet.

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1222
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Nikko NR-1415

Indlægaf preludo » tirs 1. aug 2023 17:45

Hej Kenneth
Der lå rigtig meget brun snask under den højre lyt på bundpladen som jeg måtte skrabe væk , på det billede jeg har vedlagt
kan man se en bobbel og når jeg trykker på den bliver min finger våd , så er helt sikker på den lyt lækker , men du har helt ret
der skal en fagmand på , mange tak for svar :)
Venligst Flemming.

______________________________________________________________________________
JBL 240Ti , JBL L100T, JBL L100 ,DIY Lenco L75/RB 300/Ortofon MC Samba, Ariston RD-40/SME 3009/ Ortofon 2m Blue ,Denon PRA 1500,Denon POA 2400,Proton AA-2080.
Brugeravatar
preludo
 
Indlæg: 50
Tilmeldt: 26 okt 2014
Lokalitet: 6670 Holsted

Re: Nikko NR-1415

Indlægaf cdp » tirs 1. aug 2023 19:16

...Der lå rigtig meget brun snask under den højre lyt på bundpladen som jeg måtte skrabe væk...

Jeg har set det samme på en lign. 1415, så der kan være noget om snakken.( med respekt for Kenneths svar ) Måske ligger forsynings spændinger lovligt tæt på max. for pågældende lyt ( 80v ?? ) - desuden husker jeg modellen, som værende pæn lun under drift.
Manual skulle være tilgængelig her.
https://www.audioservicemanuals.com/n/n ... ice-manual
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Nikko NR-1415

Indlægaf preludo » tirs 1. aug 2023 19:25

ja lytten er på 80v tænker du at man kan gå op i 100v ? og takker for linket til Manualen :)
Venligst Flemming.

______________________________________________________________________________
JBL 240Ti , JBL L100T, JBL L100 ,DIY Lenco L75/RB 300/Ortofon MC Samba, Ariston RD-40/SME 3009/ Ortofon 2m Blue ,Denon PRA 1500,Denon POA 2400,Proton AA-2080.
Brugeravatar
preludo
 
Indlæg: 50
Tilmeldt: 26 okt 2014
Lokalitet: 6670 Holsted

Re: Nikko NR-1415

Indlægaf Tonni » tirs 1. aug 2023 22:40

Det at gå op til 100V, vil ikke give problemer. Tvært imod...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Nikko NR-1415

Indlægaf cdp » ons 2. aug 2023 13:35

Tonni skrev:Det at gå op til 100V, vil ikke give problemer. Tvært imod...

Enig, de fylder blot lidt mere, men der er vist plads til dette.
Hvad sker der hvis du udkobler for/eff. - de 2 bøjler på bagsiden.. :p
Edit - en god ide er lige at seriekoble en ex. 100w glødepære med net stikket, det beskytter en smule. Lampen lyser kraftigt op ved start, men skulle gerne slukke næsten helt, afh.af hvileforbrug.
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Nikko NR-1415

Indlægaf mikkeldamlarsen » ons 2. aug 2023 17:03

Lampesoklerne er sikkert "smeltet" og sidder løst.
Der er tidligere tråde her om sokler fra biler passer - der kom efter hvad jeg læste ikke noget entydigt svar. Jeg har selv prøvet dette, men soklerne var for små.

Jeg har derfor selv købt fra ebay, og de passer perfekt på nr-1015 og nr-1415

https://www.ebay.com/itm/115099423865
mikkeldamlarsen
 
Indlæg: 12
Tilmeldt: 23 apr 2020
Lokalitet: københavn


Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 173 gæster