Forplade rengøring + ekstra.

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Forplade rengøring + ekstra.

Indlægaf dfms » fre 18. aug 2023 19:13

Vandt et par Dolby 361 støjredutionsenheder, på en aktion i Japan :-)

ds2.jpg


Nu er de kommet hjem til DK, men forpladerne er meget grimme af tobaksrøg (tro jeg).
Hvordan får jeg dem fine igen, uden at ødelægge tekst/streger på forpladen ?

ds1.JPG


P.s.
Senere kommer der flere ? Bla. hvor jeg skaffer kontrollamper fra.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 3stk. V15 - 2stk. V60 og 2x6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms
 
Indlæg: 1072
Tilmeldt: 17 feb 2011
Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Re: Forplade rengøring + ekstra.

Indlægaf Fredmarantz » lør 19. aug 2023 00:14

Jeg har gjort et utal af forplader og indmad rent for nikotin/tjære efter årtiers tung rygning - og til det har jeg brugt den billigste "glasklar" eller "rigtig ren" - "Glasrens" fra Aldi - Rema1000 eller hvad de nu hedder allesammen.
Forpladerne har været primært Marantz - Pioneer - Luxman - Accuphase - Revox osv osv - og på de forplader, hvor beskriftningen er silkscreened på, har der aldrig været problemer med at noget forsvandt. I det hele taget har jeg endnu ikke stødt på en beskriftning, som er gået af eller blot blevet mærkelig at se på efter endt behandling med dette middel.
Det har for mig været vigtigt at midlet indeholdt "ammonium", som i dette middel er meget fortyndet- men det er dén, der opløser tjære/nikotinlaget. Almindelig rengøring af forplader, som ikke er nikotinhærgede, kan man rengøre med en mild sæbeopløsning i lunkent vand. sæben/rengøringsmidlet (som udmærket bare kan være almindeligt opvaskemiddel, opløser fedt og olie = snavs).
Jeg er af den opfattelse, at man bør købe den flaske, hvor indholdet ikke er tilført særlig meget blå farve - da jeg mener, at man blot betaler ekstra for at det skal se fancy ud.
Jeg har sprøjtet noget "rigtig ren" på forpladen og ladet det sidde et halvt minuts tid og forsigtigt - med blød hånd med en ren bomuldsklud - tørret overfladen af på en ensartet måde og derefter har det hele stået flot og som nyt - bortset fra ridser naturligvis.
Jeg KAN selvfølgelig ikke stå inde for, hvordan dette middel evt. vil kunne påvirke forplader fra andre fabrikater - men jeg har aldrig haft problemer med det - aldrig. Og jeg er endda særdeles hys med med det.
Inden vi kommer ud i, at man kan gøre elektronik rent med et hav af forskellige midler, så vil jeg gerne understrege, at jeg i dette indlæg kun har fokuseret på rengøring af forplader som primært er hærgede af nikotin/tjære efter rygning. Det anbefalede middel er mildt og er ikke et grundrensemiddel, som jeg vil anse for at være for krast til formålet.
På dage, hvor jeg har været rigtig dristig, har jeg såmænd også - efter endt behandling med "glasklar", turdet give forplader et strejf WD40 (Det unævnelige :QQS: ) , påført jævnt med en blød bomuldsklud - det står bare flot.
Jeg vil under alle omstændigheder anbefale, at man prøver et relativt "gratis sted" på apparatet først, hvis muligt, hvis man er usikker, men jeg ville nu være rolig i forsøget på disse fine Dolby-units.
Jeg frasiger mig selvfølgelig enhver form for ansvar - da jeg ikke ved, hvordan folk gør, når det kommer til stykket - men man skal i hvert tilfælde altid bruge en nænsom hånd. Der KAN jo også være nogle, som har haft en dårlig erfaring og fået fjernet noget skrift, men det er vel ikke let at vide, hvilke midler og hvilke metoder de har brugt på hvilke apparater..
Vh
Freddy
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Forplade rengøring + ekstra.

Indlægaf dfms » lør 19. aug 2023 19:17

Tak for den fine og detaljeret beskrivelse Freddy.
Det viste sig at konen havde nogle "Melaminsvampe" i Japansk udgave, men mon ikke de her er ligeså gode:
https://www.harald-nyborg.dk/clean-action-melaminsvamp-4-pak?gclid=Cj0KCQjw0IGnBhDUARIsAMwFDLkonuAYMSLd4Xa2RjmIe0JQ2HUar82dUpeGcuRxKARVh7rANv5_mzUaApKfEALw_wcB
Det virkede fint.

dt.JPG
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 3stk. V15 - 2stk. V60 og 2x6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms
 
Indlæg: 1072
Tilmeldt: 17 feb 2011
Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Re: Forplade rengøring + ekstra.

Indlægaf ralphandersen » lør 19. aug 2023 20:51

De ser fede ud. Hvad skal du bruge dem til?
Vitavox Bitone 6201 med Heil ESS diskanter og El Pipe-O subwoofer. Vitavox Bitone 3200 , Tannoy Monitor Gold 15" i 200 l hjørnekabinetter. Altec Model Fifteen, Quad II, Luxman CL34, Garrard 401, Thorens 524.
Brugeravatar
ralphandersen
 
Indlæg: 502
Tilmeldt: 30 sep 2015
Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Ydby

Re: Forplade rengøring + ekstra.

Indlægaf dfms » lør 19. aug 2023 21:20

Til at eksperimentere med filmlyd i hjemmebio 'en, bla. at enkode støjreduktion på lydsporet, derefter afkode lyden på min Dolby CP200 surround dekoder. Lyder åndsvagt, men nogen mener det giver en mere "agressiv/dynamisk" lyd.
Det skal prøves. Dolby 361 og CP200 er begge fra start 1980'erne, og i CP200 er nogle af printene fra 1976, så det er ren vintage surround lyd.
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 3stk. V15 - 2stk. V60 og 2x6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms
 
Indlæg: 1072
Tilmeldt: 17 feb 2011
Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg


Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 143 gæster