Beolab 5000 strømforsyning.

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Beolab 5000 strømforsyning.

Indlægaf Poul » man 28. aug 2023 18:01

Arbejder på en Beolab 5000-forstærker, som har fået fejl på strømforsyningen.
Det er bl.a. gået ud over TR414 type 40349V1, som er kortsluttet.
Har fundet den på eBay til “en hel masse Dollars”, så jeg er ved at undersøge et væsentligt billigere alternativ i form af en BD243C-transistor fra min “lagerreol”.
Spørgsmålet er, om BD243C kan erstatte den originale transistor? :roll:
Hvad mener Forum?
Vedlægger lidt supplerende billeder.
Mvh.
Poul
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Beolab 5000 strømforsyning.

Indlægaf KenRas » man 28. aug 2023 19:38

Hej Poul,

Det burde nok kunne virke. Minimum hfe er lidt lavere for BD243C (20 vs 25) og maks Vce er lidt mindre for BC243C.
Denne maks Vce kommer du ikke i nærheden af under opstart og drift.
Så ud fra diagrammet vil jeg vurdere at du godt kan bruge BC243C.

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1222
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Beolab 5000 strømforsyning.

Indlægaf Fejensen » man 28. aug 2023 19:55

Den største risiko er nok at mere moderne transistorer har større båndbredde , Ft. , og dermed kan der opstå ustabilitet også i en strømforsyning hvor der er et feedback system .

Jeg oplevede det i en QUAD 303 og tester man ikke for det er det ikke sikkert det bliver opdaget før den måske igen fejler hvis den bliver for varm .

Men u-opdagede parasitiske oscillationer vil typisk også forårsage forhøjede forvrængnings værdier fordi det modulerer hele audiobåndet. Det gælder både THD og IM .

Du må prøve at skifte og hvis du har evnerne og teknikken til det kontrollerer at der ikke opstår højfrekvente oscillationer på forsyningsspændingerne og evt, i de kredsløb de forsyner.Det er typisk i MHz området. Men kan også være lavere i frekvens og vil som regel løbe rundt i apparatet og målbart næsten overalt , hvis man har viden til det.

Umiddelbart har den mindre Spændingsrating men det er der vist ikke behov for her.

Vh. Frank
Fejensen
 

Re: Beolab 5000 strømforsyning.

Indlægaf spuncut » man 28. aug 2023 20:05

Hej Poul
BD243C lyder som et godt bud mht. spændinger og strømme. Kølepladen der kan dog næppe genbruges, så du må i lageret og finde noget der ser ud til at være lige så effektivt eller bedre. Der kommer til at ligge små 20V over kollektor/emitter og der er ikke voldsomt meget HFE i de to stk. 3055, såeeh noget effekt bliver der brændt af i den. Har vi mulighed for at give et bud på hvor meget strøm der løber i de to 3055?
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Beolab 5000 strømforsyning.

Indlægaf KenRas » man 28. aug 2023 20:06

Helt korrekt hvad Fejesen/Frank skriver :thumbsup:
Med den nye transistor er Ft lavere, så det bliver nok ikke et problem her.
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1222
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Beolab 5000 strømforsyning.

Indlægaf Poul » man 28. aug 2023 20:28

Tak for de gode svar :cool1:
Jeg prøver at montere min BD243C.
Den fylder jo lidt mindre end den originale m/kølepladerne, så det skulle nok være muligt.
Jeg finder nok også en køleplade til den nye transistor, og så må vi se, om det kommer til at virke :roll:
Mvh.
Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Beolab 5000 strømforsyning.

Indlægaf Fejensen » man 28. aug 2023 22:20

Jeg er ikke helt enig med dig Kenneth , når jeg kigger i de her datablade så har RCA 40349V1 et max på ca. 1MHz jvnf. kurven i databladet og BD243C har i ON's datablad min 3MHz men det kan godt være det varierer mellem datablade det er set før. Uanset hvad der nu er rigtigt så er det altid en god ide at tjekke for stabilitet når man er nødt til at finde ækvivalenter , og jeg ville bestemt heller ikke købe en NOS 50 år gammel Transistor på nettet .

I øvrigt Poul med den defekte Transistor har du så ikke haft fuld forsyningsspænding downstream med diverse følgefejl til følge ?

Vh. Frank
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fejensen
 

Re: Beolab 5000 strømforsyning.

Indlægaf KenRas » man 28. aug 2023 23:50

Nå, det var godt Frank tjekkede bedre end jeg gjorde :thumbsup:
Da jeg søgte på "40349V1 transistor" var det første der poppede op denne her:

Udklip.PNG


Men et rigtigt datablad er selvfølgelig mere korrekt. Beklager fejlen :oops: :oops:

Mvh Kenneth
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1222
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Beolab 5000 strømforsyning.

Indlægaf spuncut » tirs 29. aug 2023 03:14

For så vidt enig i jeres betragtninger, men det vigtige er at fejlforstærkerens (SE8002, den til venstre) pol ligger væsentligt under strømforstærkernes (emitterfølgerne) poler. Så langt nede at loopgain er nede på 1 før en tredje pol får indflydelse. Når Poul får den op at køre kan man evt. give den et strømstep og tjekke ud hvor meget den blafrer. SE8002, den til venstre, har allerede noget ekstra "Miller-kapacitet", som man evt. kan justere lidt på, således at denne kondensator bevarer kontrollen over frekvensgangen ned til unity.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Beolab 5000 strømforsyning.

Indlægaf KlausM » tirs 29. aug 2023 06:00

Hvad med at spørge Frede Kristensen, Classic Audio på Venø hvad han bruger som erstatning?
https://www.facebook.com/beolab5000/
Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2255
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Beolab 5000 strømforsyning.

Indlægaf Poul » fre 1. sep 2023 17:44

Lige en opdatering på fejlen ved BL5000 strømforsyning.

Jeg prøvede at spørge Frede ved Classic Audio, men der kom ikke svar, så jeg tog chancen i dag, og udskiftede den defekte 40349V1-transistor med en ny BD243C- transistor, og monterede en lille køleplade på den :roll:
Og det virkede minsandten :cool1:
60V-forsyningsspændingen er tilbage, og er meget let at indstille korrekt.

Jeg ved ikke, hvordan det ligger med de “højfrekvente oscillationer på forsyningsspændingen”, som Fejensen/Frank skrev om, men der er ikke noget der varmer unormalt, og forstærkeren spiller fint og uforvrænget, så jeg lader det blive ved det, og håber at det holder et godt stykke tid igen :p

Jeg fandt iøvrigt en NOS-transistor type 40349V1 på en amerikansk hjemmeside, og de skulle “kun” have 142 US Dollars for at sende den til mig :shock:
Min alternative løsning med BD243C og køleplade kostede cirka 20 kr., så der er i hvert fald sparet en del.

Tak for god guidning :thumbsup:
Mvh.
Poul
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Beolab 5000 strømforsyning.

Indlægaf Fejensen » fre 1. sep 2023 20:35

Godt med en tilbagemelding Poul .

Jeg kan gi et eksempel fra en QUAD 303 jeg sloges med et par måneder den historie kommer måske en dag.

Her fik jeg tegn på at der måtte være nogle parasitiske oscillationer et eller andet sted da jeg kunne se det på forvrængningsmålingerne , ikke voldsomt men nok.

Normalt kan de ses med det blotte øje hvis man belaster sin udgang med en dummyload og så observerer man sinuskurverne på oscilloscopet . Efterhånden som man skruer op for lydstyrken kan man pludselig ramme den strøm og spænding i transistoren som frembringer disse oscillationer. De opstår på vej op af sinuskurven vokser op og dør ud igen efter toppen er passeret. Nogle gange er disse oscillationers amplituder dog ikke så nemme at se på oscilloscopet og man skal vide hvad man skal kigge efter og oscilloscopet skal kunne zoome ind for at kunne se dem .

I dette eksempel skiftede jeg en transistor i strømforsyningen og jeg kunne se på rippel spændingerne at der var noget HF moduleret oven i den 1KHz rippel som belastningen af udgangen medførte. Du kan se det uldne område nede i bunden af ripplen.
Zommer jeg ind på viser det en HF på i dette tilfælde ca. 5MHz .
20230207_184321.jpg

20230207_184439.jpg

20230207_184632.jpg


Jeg har købt et par QUAD 303 efterhånden og fælles er at de som regel er ustabile hvis de har været repareret i udgangen. Selv om der er benyttet ''anerkendte 2N3055'' er de bare blevet for gode som årene er gået og langt fra de oprindelige første generationer. Det bliver ikke opdaget og den ene af mine havde kørt længe nok til at elektrolytterne fejlede uden at nogen havde testet og opdaget stabilitetsproblemerne. Prisen er meget ringe performance høje forvrængningsdata og en BIAS der ofte er meget svær at justere da den cykler rundt.

Det er ikke mange dage siden jeg så ustabilitet/oscillationer i min SUGDEN A48MK1 og det vel og mærke i sin originaludgave dog med udskiftede elektrolytter. Her måtte jeg ganske enkelt ændre på nogle komponentværdier for at komme det til livs.

Så jo mere jeg tester på VINTAGE jo mere finder jeg ;)
Vh. Frank
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fejensen
 

Re: Beolab 5000 strømforsyning.

Indlægaf Poul » fre 1. sep 2023 21:26

Tak for din uddybende forklaring på stabilitetsproblemerne.
Jeg vil prøve at måle med mit gamle oscilloskop, men heldigvis spiller forstærkeren som nævnt godt, og jeg brænder ikke fingrene på nogen af komponenterne, så indtil videre er jeg godt tilfreds med den :p
Mvh. Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Beolab 5000 strømforsyning.

Indlægaf tctla » man 4. sep 2023 12:48

Jeg kan ikke huske at have haft problemer med 2N3055 selv, men ved dog godt, at det har mange andre.
Nyere typer har bedre HF-egenskaber, hvilket den originale konstruktion ikke tog højde for, med deraf følgende ustabilitets-problemer, når de nye transistorer monteres.
Det KUNNE også have været et problem ifb. med at erstatte en 40349V1 med BD243C, selvom det i min optik ville være usandsynligt. Det gik jo så også godt, men hvad med næste gang i et lignende scenarie?
Problemet er jo stort set, at nye transistorer har for høj en Ft (Transition Frequency) hvor forstærkningen er faldet til 1x.
Kan man ikke "bare tage toppen" af Ft ved at montere en kondensator mellem Collector og Basis? Noget i stil med 1nF~2,2nF, gerne keramisk? I en strømforsyning kan det ikke skade, men hvad med LF-forstærkere? Vil man kunne forvente en ændring i lydsignaturen, som er hørbar?
Har nogen her erfaring med denne form for modifikation?

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Beolab 5000 strømforsyning.

Indlægaf Fejensen » man 4. sep 2023 17:04

Det er desværre ikke så simpelt som det lyder. Alle forstærkere med feedback har allerede indført en dominerende POL som det heder og den er lagt så lavt i frekvens at man sikrer sig at man closed loop har et fasedrej som et første ordens system. Så kan man nemlig ikke nå et fasedrej på 180 ( 2'ordens eller højere ) grader eller mere , så feedback signalet kommer i medfase og ikke i modfase , inden man er under en sløjfeforstærkning på 1 som er kriteriet for stabilitet.

Men man kan også se lokale oscillationer som opstår på trods af feedback loopen er stabil. Eksempelvis er er Emitterfølger udsat for oscillationer på trods af at dens spændings forstærkning jo ''altid'' er under 1 ! Og det viser sig så at det er den så alligevel ikke altid men det er ret heftig matematik at vise det men man kan se det i simulatorer som et Q opsving når en typisk kapacitiv belastning ''transformeres til basen som en Negativ modstand bla.''.

Den kondensator du nævner mellem Collector og Basis er populært den oftest brugte metode til at indføre den dominerende POL typisk i forstærkerens VAS ( Voltage amplification stage ) . Tricket er at den transformeres til basen som en Beta x større condensator ( Miller condensator ) og virker som et første ordens lavpasled. Størrelserne er oftest i picofarad ( 10-100pf ) .

Og man skal nok huske på at for vintage grejs vedkommende så var transistoren jo relativt nyt land at betræde og simulatorer som vi kender det i dag fandtes ikke alt skulle beregnes på papiret bogstaveligt talt. Så at se disse stabilitets problemer på vintage ser for mig ud til ikke at være noget særsyn selv i en orignal og uden umiddelbare fejl på komponenter men stabilitets marginen har bare været utilstrækkelig og det tekniske udstyr til at påvise problemerne måske også ?

Men det er blot mine betragtninger og observationer indtil videre jeg er ikke i nærheden af at være AUDIO ekspert .
Og ja man kan ikke bare klistre og klippe efter behag det kræver en vis portion viden og erfaring ikke mindst så hobbyfolket har ikke store chancer for at løse den slags og selv de professionelle har rigelige udfordringer bl.a. fordi at printbaner ikke længere er blot det ligesom ledninger heller ikke er det så selv med en simulator kan man møde muren fordi den intet viser . Her har ALT betydning fordi de ''parasitiske'' komponentværdier begynder at få betydning og altså de kapaciteter spoler og modstande der er i alle forbindelserne og printkortene.

Vh. Frank
Fejensen
 


Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Majestic-12 [Bot] og 158 gæster