Tantal kondensatorer.

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Tantal kondensatorer.

Indlægaf dfms » søn 10. sep 2023 21:12

Lige et hurtigt spørgsmål:
På det her print sidder nogle gule kondensatorer i signalvejen, tror det er tantal kondensatorer.
Kan de skiftes ud med elektrolytter, tror de vil lyde bedre ?

konden.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af dfms man 9. okt 2023 20:04, rettet i alt 1 gang.
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 3stk. V15 - 2stk. V60 og 2x6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms
 
Indlæg: 1072
Tilmeldt: 17 feb 2011
Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Re: Tantal kondensatorer

Indlægaf CPD » søn 10. sep 2023 21:37

De kan og bør skiftes ud med almindelige elektrolytter.
Jeg vil ikke kloge mig på om det ændrer på lyden, men tantaler ældes med kapacitetsfald eller kortslutning til følge og bør af den grund udskiftes.

Venlig hilsen
Carl Peter.
Båndoptagere, radioer, forstærkere, helst rørbaserede.
Revox, Tandberg, Quad, Rogers, Arena og alt det andet.
CPD
 
Indlæg: 212
Tilmeldt: 25 nov 2012
Geografisk sted: Vestsjælland
Lokalitet: Jyderup

Re: Tantal kondensatorer

Indlægaf tctla » man 11. sep 2023 13:00

Min erfaring er, som Carl Peters; ud med dem.
Du har ikke skrevet værdier på kondensatorerne og diagrammet er nærmest ulæseligt.
Det ser dog ud til, at de 2 seriekoblede tantaler på udgangen af op-amp IC'et, hver er på 10uF.
I serie altså en totalkapacitet på det halve.
Hvad der er mere interessant er, hvorfor man har valgt den viste kobling, hvor kondensatorerne vender minus til minus.
Det gør man fordi, de her til sammen optræder som en bipolar kondensator, altså en ikke-polariseret kondensator.
Det er i min verden den sygeste ide at anvende tantalkondensatorer i den slags opstillinger, for hvis der er een ting tantaler ikke kan lide, så er det forkert polarisering. Alm. elektrolytter er mere tolerante, men alligevel, her er det nemt helt at undgå problemet. Fjern begge kondensatorer (i hver kanal) og isæt en 4,7uF/50V (eller mere) Wima MKS / MKP / MKS2 eller lign. mellem de to huller hvor tantalernes plus-ben sad. Indgangskondensatoren bør ligeledes udskiftes med en Wima, hvis det er praktisk mulig. Ikke til at se hvor stor den originale tantal er.
I stedet for Wima kan anvendes andre gode kondensatorfabrikater af samme type. På dit billede ses en EVOX kondensator, og de er glimrende.

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re:Tantal kondensatorer

Indlægaf dfms » man 11. sep 2023 19:21

Tak for svarene til jer begge to, jeg trykker lige på den "Like" knap vi ikke måtte få ;)
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 3stk. V15 - 2stk. V60 og 2x6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms
 
Indlæg: 1072
Tilmeldt: 17 feb 2011
Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Re: Tantal kondensatorer

Indlægaf Tonni » man 11. sep 2023 21:58

Tantaler er ofte brugt for at være fysisk mindre. Og er generelt ret stabile.
Men ja. Jeg ville også skifte dem. Både fordi de, som Carl Peter og Torben skriver, har kedelige egenskaber.
Og fordi de også ofte kan generere støj.
Dog findes der undtagelser. Militæret har tit brugt tørtantaler. Og dem er jeg ikke kritisk mod...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Tantal kondensatorer

Indlægaf kj2005 » man 9. okt 2023 13:20

tctla skrev:Min erfaring er, som Carl Peters; ud med dem.
Du har ikke skrevet værdier på kondensatorerne og diagrammet er nærmest ulæseligt.
Det ser dog ud til, at de 2 seriekoblede tantaler på udgangen af op-amp IC'et, hver er på 10uF.
I serie altså en totalkapacitet på det halve.
Hvad der er mere interessant er, hvorfor man har valgt den viste kobling, hvor kondensatorerne vender minus til minus.
Det gør man fordi, de her til sammen optræder som en bipolar kondensator, altså en ikke-polariseret kondensator.
Det er i min verden den sygeste ide at anvende tantalkondensatorer i den slags opstillinger, for hvis der er een ting tantaler ikke kan lide, så er det forkert polarisering. Alm. elektrolytter er mere tolerante, men alligevel, her er det nemt helt at undgå problemet. Fjern begge kondensatorer (i hver kanal) og isæt en 4,7uF/50V (eller mere) Wima MKS / MKP / MKS2 eller lign. mellem de to huller hvor tantalernes plus-ben sad. Indgangskondensatoren bør ligeledes udskiftes med en Wima, hvis det er praktisk mulig. Ikke til at se hvor stor den originale tantal er.
I stedet for Wima kan anvendes andre gode kondensatorfabrikater af samme type. På dit billede ses en EVOX kondensator, og de er glimrende.

Mvh,

/Torben


Hej tctla

Uden at trække tråden i skæv retning...i 1981 brændte jeg en KEFB139 af pga. et ILP 60Watt mosfet modul der "døde"...siden da har jeg brugt det viste forsinkelses kredsløb i mindst 25 forskellige forstærker konstruktioner. Bemærk C18 og C19 som er to 47uF tantaler med + vendt mod hinanden. Da der sidder to "følere" direkte på ensretterbroen via D17 og D18 dioderne, lægger der sig en fast spænding over C18 og C19 ....ved den mindste "vaklen" i AC spændingsforsyningen fra D18 og D19 ændres spændingen sig også over C18 0g C19 hvorved relæet afbryder signalet til højttalerne.
Samtidig sidder der to DC sensorer , R31 og R32....opstår der DC på udgangen ændres spændingen igen over C18 og C19.
I dette tilfælde ser det ud til at tantaler fungerer godt, da de er præcise og kan registrere selv små ændringer i spændingen. Mine første forsinkelses relæer med disse tantaler fungerer stadig efter 42 år i brug....jeg har aldrig siden 1982 brændt bas enheder af.
Reaktions tiden for opstillingen er < 1 sek. f.eks. ved at sætte et + 4,5 Volt batteri direkte på forstærker udgangen. ja, UHA jeg har testet denne opstilling flere gange....
Ved at bruge meget kraftige relæer med guldbelægning på kontaktpunkterne har det været umuligt for mig at høre en lydmæssig forskel ved at lytte til signalet gennem relæerne eller ved at ("bypasse") gå udenom samme relæer. Ofte blev der brugt dobbelt relæer...2 x 24 V relæer med fire kontaktpunkter pr kanal....da spændingsforsyningen ofte lå omkring +-45-60 VDC passede det fint med 48 volt's relæer.

... på diagrammet over forstærkeren PA 100 fra Mitronic er der angivet to styk elektrolytter C3 og C4 på hver 220uF hvor minus polerne var vendt mod hinanden...dvs at man i 1982 åbenbart havde problemer med at skaffe en tilstrækkelig lille 110uF bipolar elektrolyt så den kunne være på printet....til det kan jeg bare sige, at en grøn 100uF Nichicon Muse bipolar gjorde forskellen..en pæn lydforbedring. Tantaler gjorde ikke noget godt for lyden som C3 og C4 i denne opstilling...

Mvh Kim
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af kj2005 tirs 10. okt 2023 15:52, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1426
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Tantal kondensatorer

Indlægaf dfms » man 9. okt 2023 20:13

kj2005 skrev:Uden at trække tråden i skæv retning...


Det gør ikke noget, vi laver det om til en Tantal-tråd :p

Har et fire kanals udgangs-print, der sidder en tantal i forbindelse med bias kresløb, så den skal man nok lade sidde.
Har også kigget lidt på de grønne nichicon'er, de 100uF'er der sidder på printet, ber om at blive skiftet.

op amp. 137rf.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 3stk. V15 - 2stk. V60 og 2x6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms
 
Indlæg: 1072
Tilmeldt: 17 feb 2011
Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Re: Tantal kondensatorer.

Indlægaf Fredmarantz » man 9. okt 2023 22:49

Jeg har tilladt mig at omdøbe tråden igen fra "Tantal lytter" til "Tantal kondensatorer" - som vel er mere korrekt.

fortsat god skrivning - det synes temmelig interessant :thumbsup: .

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Tantal kondensatorer.

Indlægaf dfms » tirs 10. okt 2023 19:10

:thumbsup:
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 3stk. V15 - 2stk. V60 og 2x6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms
 
Indlæg: 1072
Tilmeldt: 17 feb 2011
Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg


Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 156 gæster