Beomaster 4400.

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Beomaster 4400.

Indlægaf Poul » ons 20. sep 2023 22:07

Er gået igang med en Beomaster 4400.
Startede med at udskifte alle de røde ROE elektrolytter, som næsten alle var revnede/utætte.
Startede herefter langsomt op med Varioen, og der kom lyd i begge kanaler, men ingen stereo.
Målte dernæst tomgangsstrømmen på venstre kanal, og den målte fint med 12 mV over begge emitter-modstande.
Derimod var den ikke god i højre kanal, hvor der slet ikke kunne måles tomgangsstrøm, og altså 0 mV over begge emitter-modstande i denne side.
Det viste sig, at alle fire udgangstransistorer IC200, IC201, IC202 og IC203 var defekte.
Det undrer mig bare, at der kunne komme lyd ud af den højre højttaler, men det er måske den venstre kanal, som spiller over i den højre kanal, eller hvad……..? :roll:
Har nu bestilt nye udgangstransistorer, 2xTIP141 og 2xTIP146, men tror I, at der er andre komponenter, som jeg også bør kontrollere/udskifte?
Mvh.
Poul
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Beomaster 4400.

Indlægaf ST-lab » ons 20. sep 2023 23:29

Hvordan er udgangstransistorerne defekt - kortsluttede, afbrudte eller...?

Husk at det er darlington transistorer, de måler ikke helt som almindelige transistorer.

Hvis de er afbrudte (usandsynligt, efter min mening), kan det have været driverne der har spillet?

Med mindre du har haft negge højttalere tilsluttet i venstre kanal. Det kunne forklare " ingen stereo"...
mvh / ST-lab
Brugeravatar
ST-lab
 
Indlæg: 222
Tilmeldt: 01 aug 2013
Geografisk sted: Det mørke Vestjylland
Lokalitet: Holstebro

Re: Beomaster 4400.

Indlægaf Poul » ons 20. sep 2023 23:51

Hej Mogens/ST-lab.
Jeg tror, at de fire udgangstransistorer i højre kanal er afbrudte.
Min tester siger 2xDioder, når jeg måler på dem i højre kanal.
Derimod siger den godt nok transistor, og viser normale værdier, når jeg måler på dem i venstre kanal.
Alle målinger er foretaget med udloddede transistorer.
Jeg havde selvfølgelig højttalere på hver sin kanal, altså højre og venstre, så det må nok kun have været driverne, som gav lyd i højre side, da jeg testede med varioen og lav volumenindstilling.
Giver det mening?
Mvh.
Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Beomaster 4400.

Indlægaf JGreen » tors 21. sep 2023 09:27

Poul.
Hvilken tester har du der kan genkende darlington transistorer? (har prøvet 3 kineser de kan ikke)
Har en test opstilling til test af darlington fra B&O til og ligge et eller anden sted.
MVH J Green
JGreen
 
Indlæg: 539
Tilmeldt: 04 nov 2010
Lokalitet: Randers

Re: Beomaster 4400.

Indlægaf Poul » tors 21. sep 2023 10:47

Det er også kun en billig “kineser-tester” jeg bruger, men den kan tilsyneladende godt kende forskel på en OK-Darlington og en Defekt-Darlington :p
Vedlægger lige et par billeder af henholdsvis IC101/TIP141 Venstre, og IC201/TIP141 Højre.
Som det fremgår, viser testeren en NPN-transistor med normale værdier på IC101 Venstre, hvorimod den siger 2xDiodes på IC201 Højre. Det samme gælder for de andre udgangstransistorer i hhv. Venstre og Højre kanal.

Har iøvrigt tidligere oplevet noget lignende på en Beolab 5000 forstærker, som også viste 2xDiodes på et par defekte udgangstransistorer.

På baggrund af den helt manglende tomgangsstrøm i Højre kanal, er det min vurdering, at alle fire udgangstransistorer i Højre kanal er afbrudte - men hvorfor er de mon alle blevet afbrudt? :roll:
Modtager stadig gerne kommentarer fra Forum :p
Mvh.
Poul
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Beomaster 4400.

Indlægaf Fejensen » tors 21. sep 2023 12:52

Baseret på din måling ser det ud til at den ene diodestrækning i B-E er kortsluttet , din måler ser kun 1 diodestrækning og der skal være 2. Hvis du kortslutter en B-E på en transistor , og det kan man fint gøre , så slukker man den pågældende transistor. Så mit gæt er at en af de 2 DIES i huset har en kortsluttet basis-emitter .

Normalt vil jeg altid ved defekte udgangstransistorer ALTID skifte driverne også som minimum men i vintage og en simpel udgang med få transistorer ville jeg nok vælge at skifte dem alle.

Vh. Frank.
Fejensen
 

Re: Beomaster 4400.

Indlægaf Poul » tors 21. sep 2023 18:44

Tak for gode inputs fra Forum :cool1:
Jeg kontrollerer alle drivere i den højre udgangsforstærker, og udskifter hvis de har fejl, inden jeg monterer de fire nye udgangstransistorer.
Melder tilbage :p
Mvh.
Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Beomaster 4400.

Indlægaf Poul » tirs 26. sep 2023 12:17

Så kom der også tomgangsstrøm i den højre kanal - 12 mV over begge emittermodstande. Altså det samme som i den venstre kanal, og fint imellem de 10-15 mV, som Service Manualen foreskriver :p

De fire udgangstransistorer 2xTIP141 og 2xTIP146 blev udskiftet med hhv. 2xBDV65B og 2xBDV64B. Se foto.
Der var ingen fejl på driver-transistorerne, så de fik lov til at blive siddende.

Nu skal jeg have færdigtrimmet BM4400’en, så den forhåbentligt bliver helt perfekt.
Mvh. Poul
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Beomaster 4400.

Indlægaf Poul » tirs 3. okt 2023 12:40

Lige en follow up på min BM4400.
Det viste sig at Stereo-dekoderen LM1310N også var defekt, hvilket resulterede i dårlig lyd, ingen stereo-lys og flere fejl på AFC-ST.
Det hele rettede sig imidlertid, da dekoderen blev udskiftet, så den kan altså lave mange mærkelige fejl på FM-modtagelsen.
Den er heldigvis billig og let at få fat på, så skift den med det samme, hvis der ikke er stereo på BM4400’en :cool1:
Mvh.
Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Beomaster 4400.

Indlægaf kj2005 » søn 12. nov 2023 19:06

Poul skrev:Lige en follow up på min BM4400.
Det viste sig at Stereo-dekoderen LM1310N også var defekt, hvilket resulterede i dårlig lyd, ingen stereo-lys og flere fejl på AFC-ST.
Det hele rettede sig imidlertid, da dekoderen blev udskiftet, så den kan altså lave mange mærkelige fejl på FM-modtagelsen.
Den er heldigvis billig og let at få fat på, så skift den med det samme, hvis der ikke er stereo på BM4400’en :cool1:
Mvh.
Poul


Tak , det er godt at vide :thumbsup: ....jeg har en BM4400 stående i skuret til rep.

Mvh Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1426
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Beomaster 4400.

Indlægaf Fredmarantz » søn 12. nov 2023 19:13

Ha, det er sgu morsomt/pudsigt. Jeg har netop erhvervet mig en fin BM4400, som jeg er i gang med at renovere/reparere. Den har været underkastet en noget alternativ ombygning
af strømforsyningen - noget, som jeg næppe selv kan klare. Desuden udskiftning af især de røde elektrolytkondensatorer, som ligesom Pouls ser ret betænkelige ud (har revner) samt de to store lytter i psu. Dette skulle gerne få den op at køre stabilt...medmindre yderligere problemer melder sig. Det tror jeg nu ikke. Den modtager fint og spiller fint..også i Stereo. :p
Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Beomaster 4400.

Indlægaf Poul » fre 17. nov 2023 21:11

Nb!
Når I renoverer på BM4400, så vær også opmærksom på, at forbindelserne på det grønne “lakridsbånd” fra de 6 fastindstillinger let knækker ved lodningerne. Man kan ikke se det, men forbindelsen gennem kobberbanen er afbrudt helt inde ved lodningen, hvilket let kan måles med et Multimeter.
Forbindelsen kan forholdsvis let genetableres ved at lodde en “lus” over den afbrudte strækning.
Mvh.
Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby


Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 120 gæster