Brokobling Alpha III

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Brokobling Alpha III

Indlægaf skjold » tirs 3. okt 2023 17:31

Hej Forum

Jeg har en Nikko Alpha III ombygget til brokobling og har netop fået en ekstra hjem - også af den ombyggede type. Stor tak til ralphandersen for kurertjenesten! :cool1:

a3.jpeg


Så jeg tænker brokobling da skal prøves :p

Der er denne vejledning på forstærkerne:

Skærmbillede 2023-10-03 kl. 17.24.51.png


Lige for Prins Knud:

- Kortslutningsstikket i indgangen er bare et alm. phonostik kortsluttet til stel?
- Har det en betydning om det de kalder "forbindelseskablet" er skærmet eller ej?

Mvh. og god aften.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
skjold
 
Indlæg: 346
Tilmeldt: 08 jan 2012
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: Odense

Re: Brokobling Alpha III

Indlægaf JMP » tirs 3. okt 2023 20:00

Her er et billede af dem jeg fik med da jeg købte mine Alpha III i Audioscan i 1982 ,De sagde den gang at det var vigtigt at det var præcis dem der blev brugt .Phonstik er kortsluttet til stel og "forbindelskablet" kan du se på billede er kun monteret på +
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
JMP
 
Indlæg: 211
Tilmeldt: 28 jun 2018
Geografisk sted: 250km over polarcirklen
Lokalitet: Sisimiut

Re: Brokobling Alpha III

Indlægaf skjold » tirs 3. okt 2023 23:35

JMP skrev:Her er et billede af dem jeg fik med da jeg købte mine Alpha III i Audioscan i 1982 ,De sagde den gang at det var vigtigt at det var præcis dem der blev brugt .Phonstik er kortsluttet til stel og "forbindelskablet" kan du se på billede er kun monteret på +


Mange tak JMP :p

Som jeg lige kan se, er de ret ligetil... Og mon dog det er så vigtigt det præcist er dem de selv leverede ;)
Brugeravatar
skjold
 
Indlæg: 346
Tilmeldt: 08 jan 2012
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: Odense

Re: Brokobling Alpha III

Indlægaf kbekke » ons 4. okt 2023 03:12

skjold skrev:
JMP skrev:Her er et billede af dem jeg fik med da jeg købte mine Alpha III i Audioscan i 1982 ,De sagde den gang at det var vigtigt at det var præcis dem der blev brugt .Phonstik er kortsluttet til stel og "forbindelskablet" kan du se på billede er kun monteret på +


Mange tak JMP :p

Som jeg lige kan se, er de ret ligetil... Og mon dog det er så vigtigt det præcist er dem de selv leverede ;)


Næppe. Så længe de er udført korrekt. JMP’s “forbindelses-kabler” er bortset fra farven magen til dem, der fulgte med mit “original-modificerede” sæt. Som iøvrigt lød ganske udmærket, men som også blev næsten klasse A-varme i brokoblet drift.

Nok meget godt at køleprofilerne sidder uden på kassen ;)
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Brokobling Alpha III

Indlægaf JMP » ons 4. okt 2023 14:35

Jo jo nu var det jo sådan at jeg stod der som ung mand og købte dem i Audioscan på øster farimagsgade ,og sælger gav mig dem i hånden og sagde bestemt "brug kun disse" Nok for jeg ikke skulle brænde dem af .Jeg mente bare de skulle se ud som dem jeg fik ;)
JMP
 
Indlæg: 211
Tilmeldt: 28 jun 2018
Geografisk sted: 250km over polarcirklen
Lokalitet: Sisimiut

Re: Brokobling Alpha III

Indlægaf MAJ » ons 4. okt 2023 15:34

Det skulle du have sagt, skjold…
Vh Poul

les realisations de
L’AUDIOPHILE
MAJ
Tidligere P. M. Hedegaard
 
Indlæg: 255
Tilmeldt: 06 nov 2015
Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Hassing

Re: Brokobling Alpha III

Indlægaf skjold » ons 4. okt 2023 21:13

MAJ skrev:Det skulle du have sagt, skjold…


Hva' da? :p :p Har du dem også?
Brugeravatar
skjold
 
Indlæg: 346
Tilmeldt: 08 jan 2012
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: Odense

Re: Brokobling Alpha III

Indlægaf cdp » ons 4. okt 2023 22:22

Lyder spændende Skjold - jeg havde en gang et sæt Nad 3140/2140 brokoblet, det gav pænt meget punch der også. Mit indtryk var nu, at næsten samtlige data for støj, forvrængning mv. også steg voldsomt med brokobling - det kan jo næsten sammenlignes med en fase og nul i stereomode, og mono/brokoblet med 2 faser. Teoretisk en 4 dobling ( beregnet på spænding/ampere = 6 db)
Det kunne være sjovt at høre, hvad forbruget er i stereo, kontra forbrug stereo/brokoblet ved ex. 1 khz/10w.. ;)
Kl. A -varmen kommer jo ikke af sig selv.
Lidt for og imod læsning fra andet forum.
https://www.skinbjerg-audio.dk/files/ik ... okoble.pdf
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Brokobling Alpha III

Indlægaf Tonni » tors 5. okt 2023 11:56

Husk at når man brokobler, belaster man også effekttrinet hårdere. Så sættere man en 8 Ohms højttaler til, ser hver kanal 4 Ohm. 4 bliver 2 osv...
Så ja. Man får mere effekt, men dæmpningsfaktoren falder. Ligesom støj, forvrængning... stiger.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Brokobling Alpha III

Indlægaf MAJ » tors 5. okt 2023 12:26

skjold skrev:
MAJ skrev:Det skulle du have sagt, skjold…


Hva' da? :p :p Har du dem også?


Send mig en pb eller ring.
Vh Poul

les realisations de
L’AUDIOPHILE
MAJ
Tidligere P. M. Hedegaard
 
Indlæg: 255
Tilmeldt: 06 nov 2015
Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Hassing

Re: Brokobling Alpha III

Indlægaf skjold » tors 5. okt 2023 17:39

Tonni skrev:Husk at når man brokobler, belaster man også effekttrinet hårdere. Så sættere man en 8 Ohms højttaler til, ser hver kanal 4 Ohm. 4 bliver 2 osv...
Så ja. Man får mere effekt, men dæmpningsfaktoren falder. Ligesom støj, forvrængning... stiger.


Ja - artiklen Carsten linkede til belyser det ret godt.

Vi har faktisk tidligere debatteret her, hvorfor nogle Alpha III er mærket "4-16 Ohm" og andre inkl de 2 jeg har, er mærket "8-16 Ohm". Måske mærkningen er ændret ifm. ombygningen hos Audioscan for at advare mod en belastning der vil være 2 Ohm?

viewtopic.php?f=556&t=11738&start=15&hilit=nikko+alpha+8+ohm
Brugeravatar
skjold
 
Indlæg: 346
Tilmeldt: 08 jan 2012
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: Odense

Re: Brokobling Alpha III

Indlægaf Legore » tors 5. okt 2023 17:53

skjold skrev:
Tonni skrev:Husk at når man brokobler, belaster man også effekttrinet hårdere. Så sættere man en 8 Ohms højttaler til, ser hver kanal 4 Ohm. 4 bliver 2 osv...
Så ja. Man får mere effekt, men dæmpningsfaktoren falder. Ligesom støj, forvrængning... stiger.


Ja - artiklen Carsten linkede til belyser det ret godt.

Vi har faktisk tidligere debatteret her, hvorfor nogle Alpha III er mærket "4-16 Ohm" og andre inkl de 2 jeg har, er mærket "8-16 Ohm". Måske mærkningen er ændret ifm. ombygningen hos Audioscan for at advare mod en belastning der vil være 2 Ohm?

viewtopic.php?f=556&t=11738&start=15&hilit=nikko+alpha+8+ohm


Mine to, modificerede af Audioscan med lignende Phonstik og forbindelskabel har også et fint klistermærke med 8 - 16 ohm.
Brugeravatar
Legore
 
Indlæg: 118
Tilmeldt: 03 sep 2012
Geografisk sted: Kolding
Lokalitet: Kolding

Re: Brokobling Alpha III

Indlægaf dfms » tors 5. okt 2023 18:36

Tonni skrev:Husk at når man brokobler, belaster man også effekttrinet hårdere. Så sættere man en 8 Ohms højttaler til, ser hver kanal 4 Ohm. 4 bliver 2 osv...
Så ja. Man får mere effekt, men dæmpningsfaktoren falder. Ligesom støj, forvrængning... stiger.


Ja, jeg ville nok fortrække bi-ampning eller aktiv deling.
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 3stk. V15 - 2stk. V60 og 2x6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms
 
Indlæg: 1072
Tilmeldt: 17 feb 2011
Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg


Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 166 gæster