BM-3000/2n3055

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

BM-3000/2n3055

Indlægaf cdp » fre 6. okt 2023 08:54

Fik foræret et sæt Dantax hjt. ( Phillips enh. ) og en BM-3000 radio. Den har nogle service mærkater, der indikerer forskellige reparationer, sidst alm. service med bl.a lamper. Det overrasker en smule, at jeg under den ene plasthætte/temp. føler, finder en helt anden type - TIP 33c - kan såmænd på nogle parametre være ok, men efter mit hoved en mindre strømstærk transistor. Hvad mener andre herinde? skal jeg forsigtigt opstarte alligevel ?
( de frygtede pots er renset godt igennem ) ;)
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: BM-3000/2n3055

Indlægaf Fejensen » søn 8. okt 2023 12:26

Åbenbart ingen der rigtig tør stikke næsen frem så her mit umiddelbare bud .

1. Som fagmand er det på godt jydsk noget KLYT af en reparation der er udført her. Det var ikke gået på værkstedet i min læretid. Her var holdningen af MESTER at når en udgangstransistor var defekt skulle man skifte som minimum udgangstransistorer samt drivere og det uden undtagelse.

2. Det er rigtigt at strømformåen er mindre på TIP33C men jeg ville være mere opmærksom på den nedsatte effekt den tåler .
80W op imod 115W hvis jeg lige husker tallene korrekt.

Så afhængigt af B&O's designfilosofi og derating går det måske men problemet er at Power Dissipation ratingen skal nedsættes i forhold til de temperaturer der optræder og altså afhængig af køleplader mm. men ligsså vigtigt er at der skal være plads til vanskelige HT belastninger for når der optræder fasedrejninger mellem spændinger over transistoren og strømmen der løber i den får man pludselig peakeffekter der er markant højere og det skal designet kunne håndtere.

En designproces jeg endnu ikke selv har været igennem så det er baseret på det jeg umiddelbart lige husker.

Vh. Frank
Fejensen
 

Re: BM-3000/2n3055

Indlægaf cdp » søn 8. okt 2023 20:50

Hej Frank
Dejligt med respons - og ja, jeg kender ham jeg fik sættet af, og ved med sikkerhed han ikke har rodet med det selv, så pilen peger på et værksted. Det undrer bare, det overhovedet har virket, med mindre 33c har collector gn. køleprofilen, for midterste ben er klippet og uden kontakt. Emitter/base er ikke engang isoleret gennem pin-hullerne.. ;) 2 af de store filter lyts er til gengæld skiftet, så der er da håb. Tænker også de bordeaux røde kondensatorer, er udtjente, så projektet må vente til den kolde tid.
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: BM-3000/2n3055

Indlægaf Fejensen » søn 8. okt 2023 21:43

TIP33C har Collector på midterbenet som også er forbundet til husets køleplade så den må være forbundet via skruen og det gør man jo normalt på 2N3055 og andre TO-3 Huse .

Men jeg har vist ikke rodet med en Beomaster siden min læretid så det er længe siden og jeg husker ikke lige helt hvordan der ser ud der bagved. Men det er jo en QUASI udgang så den ene 2N3055 collector har fat i + og den anden har fat i midtpunktet . Så en god ting hvis man skifter udgangstransistorerne er lige at tjekke at husene dvs. collectorerne ikke har fat i køleprofilen med et ohmeter. Har de det bliver det en ommer .

Jo de røde elektrolytter med sprækker i husene er nok udskiftnings parate :lol: og dem er der da vist en del af så god fornøjelse til Vinter .

Vh. Frank
Fejensen
 

Re: BM-3000/2n3055

Indlægaf cdp » man 9. okt 2023 21:50

..en god ting hvis man skifter udgangstransistorerne er lige at tjekke at husene dvs. collectorerne ikke har fat i køleprofilen med et ohmeter. Har de det bliver det en ommer .

Takker, det giver mod til at fortsætte.. ;)
I øvrigt har KJ2005 beskrevet en stor del af hele processen, på fornem vis..
viewtopic.php?f=556&t=14580
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn


Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 145 gæster