Accuphase E-303X

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Accuphase E-303X

Indlægaf LuxBerg » tors 28. dec 2023 11:27

Hej Vin-Hifi Folk

Jeg har lige lånt en Accuphase E-303 over julen som jeg er blevet ret lun på at få en af selv.

Så ser jeg at der også eksisterer en 303X der er fra 84 med andre specs , bla flere watt.

Er der nogle herinde der har hørt en sådan og har en mening om eventuelle soniske karakterisika ?

Vh Karsten
LuxBerg
 
Indlæg: 48
Tilmeldt: 04 jan 2015
Lokalitet: København

Re: Accuphase E-303X

Indlægaf Fredmarantz » lør 30. dec 2023 15:02

Jeg har desværre ikke hørt en sådan, men jeg har hørt andre Accuphase-forstærkere fra den tid. Jeg har det indtryk af lyden fra disse (E-203 - E-301 - E-303 (uden "X") P-400), at lyden er overordentlig velafbalanceret og ikke rigtigt har nogle karakteristika - hvilket vel er positivt. Der er tilmed kraftoverskud - god dynamik. Så jeg går ud fra, at denne E-303X kan sammenlignes med disse. Det skulle ligne Accuphase dårligt, hvis de fraveg den manglende lydsignatur.

Uden at have studeret diagrammer osv, så kan jeg forstille mig, at ændringerne måske primært er kosmetiske?

Kan nogen bekræfte dette?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Accuphase E-303X

Indlægaf Fredmarantz » lør 30. dec 2023 15:07

ja- nogle gange skal man gøre et lidt bedre forarbejde, end jeg just havde gjort i foregående indlæg. Jeg foretog en simpel søgning af indmad/konstruktion af de to forstærkere og billederne viser signifikante fysiske forskelle.

Om dette så har betydning for lyd og performance generelt, kan jeg ikke sige...
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Accuphase E-303X

Indlægaf cdp » lør 30. dec 2023 18:19

Som Freddy skriver er lyden sikkert meget ens, men med små 3 års forskel, kan kritiske komponenter sagtens være opdateret med bedre. På fronten er indgangsvælger, balance pot mv. ændret, udgangseffekten har fået en tand op på 303x og den skulle være bedre rustet til digitale kilder. Det der ligner en bedre køling på 303x skal nok tages med lempe, for brugere fortæller stadig om en ret varm forstærker i brug. Kunne ikke lige spotte den på world of Hifi, men 303x har tilkøb af træsvøb, - det var måske også tilfældet med 303.
https://www.accuphase.com/cat/e-303en.pdf
https://audio-database.com/Accuphase-ke ... 03X-e.html
Godt Nytår til alle. ;)
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn


Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 167 gæster