renovering af beomaster 900

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

renovering af beomaster 900

Indlægaf ib kasper » tirs 5. mar 2024 17:32

hej

jeg er ny på Vintagehifi, novice på feltet og dybt imponeret.

Jeg har klunset en Beomaster 900, og den spiller udmærket. Men trænger virkelig til at blive gjort istand udvendig (sikkert også indvendig).
Jeg vil høre om et råd til afrensning af fronten.

på forhånd tak

ib kasper
ib kasper
 
Indlæg: 12
Tilmeldt: 03 mar 2024
Lokalitet: København

Re: renovering af beomaster 900

Indlægaf Fredmarantz » tirs 5. mar 2024 18:17

Hej Ib Kasper!
Velkommen til Vintagehifi.dk. vi håber, at du vil finde det brugbart og hyggeligt at deltage her :p

Vil du evt lige sætte et tydeligt billede ind af din Beomaster 900 - så vi kan se, hvor snavset/hærget fronten ser ud?

Hvis bogstaver og øvrig beskriftning på glasset sidder på indersiden, så kan man bruge noget blå vinduesrens af den absolut billigste slags på ydersiden. ...det kan fx hedde "rigtig ren" el. Lign. Sprøjt lidt på en blød bomuldsklud og tør glasset forsigtigt af. Træet skal måske have lidt olie og voks ...

Men sæt gerne lige et billede op indledningsvist, så kan vi bedre hjælpe dig, er jeg sikker på.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: renovering af beomaster 900

Indlægaf ib kasper » ons 6. mar 2024 12:34

hej Freddy
Tak for svar, og jeg vil gerne poste nogle billeder, men kan faktisk ikke lige se hvordan???

Skrift (Skalaen) er under frontpladen, men uden på ved stilleskruerne. Det er nærmest en hinde på pladen, sikkert skidt. stilleskruerne er slidte, kan man mon anskaffe sig nye nogetsteds?

der mangler antennestik for fm og det der er til KML er ikke helt. Så jeg må anskaffe nye og så i øvrigt antenne til begge.
Jeg vil mægtigt gerne anvende den til KML bølger, vel vidende at der ikke er så meget at lytte til mere, men fint at have muligheden.

men jeg kan altså ikke lige se hvordan jeg poster billeder...

på forhånd tak

ib kasper
ib kasper
 
Indlæg: 12
Tilmeldt: 03 mar 2024
Lokalitet: København

Re: renovering af beomaster 900

Indlægaf snod » ons 6. mar 2024 13:57

ib kasper skrev:men jeg kan altså ikke lige se hvordan jeg poster billeder...

Der ligger en vejledning her: https://www.vintagehifi.dk/forum/viewtopic.php?f=569&t=3160
Brugeravatar
snod
 
Indlæg: 913
Tilmeldt: 12 maj 2010
Lokalitet: Kolding

Re: renovering af beomaster 900

Indlægaf Fredmarantz » ons 6. mar 2024 15:57

jah - joh ,men jeg tror, at der findes nemmere måder nu tildags - tidligere vejledning er fra 2013 - og måske er livet for billedindsættere blevet lidt lettere siden da.
Anyway, så fornemmer jeg, at der er mere end een måde at gøre det på.

Jeg ER ikke computernørd eller blot tilnærmelsesvist helt med på den digitale bølge - men her er hvad jeg gør og det føles nemt for mig:

Vær opmærksom på, at jeg oftest KUN gør det via min PC:

-tag et billede med telefonen -
-Del/send det til din mail
-træk billedet fra mail til skrivebord

Gå på forummet og den tråd og det indlæg, som du vil sætte billede ind på.:

-Tryk på "komplet skrivefelt"
- klik på "upload af vedhæftede filer"
- klik på "Vælg fil"
-dobbeltklik på billedet på dialogboksen, som bl.a. viser skrivebordets billeder.

-klik herefter på "Tilføj filen"

-klik på "Udfør"

herefter er billedet på forummet og kan ses af alle.

Dette er en punkt til punkt opskrift og kan såmænd også virke lidt langsommelig, men når selv JEG synes, at det er let, så er det let for de fleste, vil jeg tro. :p

vær opmærksom på, at man ofte kan opleve, at billederne er orienteret forkert - på hovedet osv - det ændrer sig altid, når man klikker på selve billedet på forum. Så retter det sig til normal orientering.

Vær også opmærksom på, at man, hvis man bruger telefonens kamera, bør vende telefonen sådan at man har "udløserknappen " i højre side af skærmen og at telefonen tager "liggende" billeder. Faktisk lige som den gang man fotograferede med spejlreflekskameraer. Så er billederne efter min erfaring altid korrekt orienterede.

Vi har haft dette med at sætte billeder ind oppe at vende før - og min metode er ikke nødvendigvis den helt rigtige, men den virker fint.

Vi vil rigtig gerne have, at folk sætter billeder ind, idet det altid er lækkert at kigge på og at "billeder ofte fortæller mere end tusind ord."

nedenstående billede er lavet på ovenstående måde:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: renovering af beomaster 900

Indlægaf ib kasper » ons 6. mar 2024 17:22

hej igen,,

jeg har forsøgt at følge din opskrift, men får at vide at mit indlæg indeholder for få tegn??? godt nok er det en mac, men det burde vel ikke betyde andet end...
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
ib kasper
 
Indlæg: 12
Tilmeldt: 03 mar 2024
Lokalitet: København

Re: renovering af beomaster 900

Indlægaf ib kasper » ons 6. mar 2024 17:45

nå, ser nu at et af bllederne er på siden
ib kasper
 
Indlæg: 12
Tilmeldt: 03 mar 2024
Lokalitet: København

Re: renovering af beomaster 900

Indlægaf Fredmarantz » ons 6. mar 2024 17:49

Ja- det ser helt rigtigt ud :thumbsup: - så er det bare med at poste løs - gerne, hvor vi kan se lidt mere af de forskellige steder på radioen incl. oversigtsbillede. Antennestik osv...

Der er mange her, som ved en masse om disse radioer - og som også ved noget om, hvor man skaffer forskellige måske originale reservedele, hvis dette skulle blive nødvendigt....

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: renovering af beomaster 900

Indlægaf ib kasper » ons 6. mar 2024 18:04

D84AF810-C52E-4965-B4D3-F1D7F9F0E345.JPG
0EDDEA55-2638-40E4-80A1-070F60EB7844.JPG
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
ib kasper
 
Indlæg: 12
Tilmeldt: 03 mar 2024
Lokalitet: København

Re: renovering af beomaster 900

Indlægaf ib kasper » ons 6. mar 2024 18:09

173BCDE2-0DF4-4AB5-89B3-4022EBF5F53E.JPG
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
ib kasper
 
Indlæg: 12
Tilmeldt: 03 mar 2024
Lokalitet: København

Re: renovering af beomaster 900

Indlægaf Fredmarantz » ons 6. mar 2024 18:56

Bagsiden omkring antennestikkene ligner jo et uheld med en landmine :QQS: :QQS: .....Det bliver svært at gøre noget pænt ved, er jeg bange for

Fronten og panelerne ved højttalerne tror jeg er lige ud af landevejen.
Jeg ville bruge en vatpind - og en blød bomuldsklud samt noget at det blå vinduesrens og forsigtigt pudse - vaske - tørre frontglasset + den øvrige del af fronten af - det skal nok blive pænt. Men hold dig langt væk fra bogstaver og tegn på indersiden af glasset.

Du skal sprøjte lidt af "det blå" på kluden - ikke direkte på radioen.

Vh
Freddy

Du har ikke fotograferet træværket oven på radioen - det mangler vi at se.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: renovering af beomaster 900

Indlægaf Poul » ons 6. mar 2024 19:30

Hej Ib og også velkommen til herfra :p
Det er lidt svært at se, hvad der er sket med det antennestik, men jeg kan da godt skaffe dig et andet OK-stik, hvis du er interesseret. Send mig i givet fald en PB.
Mvh.
Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: renovering af beomaster 900

Indlægaf ib kasper » ons 6. mar 2024 20:52

Tak til jer begge, er meget interesseret i stik både til fm og kml, så Poul fortælle hvordan vi ordner det. Hvad med antenner? Nye stilleskruer, er der mon nogen hjælp at hente der.
Faktisk er ikke alle billeder kommet igennem, jeg forsøger igen imorgen.
Men tusind tak for jeres kommentarer foreløbig!
ib kasper
 
Indlæg: 12
Tilmeldt: 03 mar 2024
Lokalitet: København

Re: renovering af beomaster 900

Indlægaf Poul » ons 6. mar 2024 21:32

Til Ib.
Prøv at tage et bedre nærbillede af området med antennestikkene.
Mvh. Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: renovering af beomaster 900

Indlægaf ib kasper » tors 7. mar 2024 14:42

IMG_2284.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
ib kasper
 
Indlæg: 12
Tilmeldt: 03 mar 2024
Lokalitet: København

Næste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Bing [Bot] og 152 gæster