NAD 3020 har ikke hul til venstre kanal på phonoindgang

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

NAD 3020 har ikke hul til venstre kanal på phonoindgang

Indlægaf Stukkeloft » fre 8. mar 2024 09:06

Hej Eksperter
Jeg er helt ny herinde, men håber at I kan lede mig i retning af hvad jeg skal gribe til.
Det drejer sig om en NAD 3020 der har stået stille i en periode og nu mangler at kunne modtage signal i venstre kanal på phono-delen, alt andet virker. Er der nogen bud på hvad jeg skal gøre.
Mange hilsener fra Midtfyn, Stig!
Stukkeloft
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 06 mar 2024
Lokalitet: Midtfyn

Re: NAD 3020 har ikke hul til venstre kanal på phonoindgang

Indlægaf KenRas » fre 8. mar 2024 10:51

Hej Stig og velkommen til vintagehifi.dk.

Der er vel umiddelbart kun to muligheder:

1. Enten har du en elektrisk fejl i selve RIAA forstærkeren. Den skal i så fald repareres af en fagmand.
2. Eller du har en dårlig kontakt i indgangsvælgeren. Er dette tilfældet, kan kontaktspray ofte løse problemet.

Har du prøvet at motionere indgangsvælgeren?

Mvh Kenneth

EDIT: kan den finde vej til Sjælland, så kan jeg godt kigge på den. Det må være en relativ simpel fejl.
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1222
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: NAD 3020 har ikke hul til venstre kanal på phonoindgang

Indlægaf MAJ » fre 8. mar 2024 11:18

Kunne motion af Tape-knappen være en mulighed?
Vh Poul

les realisations de
L’AUDIOPHILE
MAJ
Tidligere P. M. Hedegaard
 
Indlæg: 255
Tilmeldt: 06 nov 2015
Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Hassing

Re: NAD 3020 har ikke hul til venstre kanal på phonoindgang

Indlægaf KenRas » fre 8. mar 2024 11:50

MAJ skrev:Kunne motion af Tape-knappen være en mulighed?

Også denne, ja, er altid en god ide. I dette tilfælde virker de andre funktioner dog…
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1222
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: NAD 3020 har ikke hul til venstre kanal på phonoindgang

Indlægaf haflermicro » fre 8. mar 2024 12:37

Nævner bare lige....

Prøv lige at bytte om på phono-stikkene fra pladespilleren...flytter fejlen kanal, ligger fejlen
et sted i pladespilleren.
Mvh Jesper

Hafler DH100 Preamp 1985
Hafler DH500 Power amp 1986
Micro Seiki DQX500 1982 m. Rega RB300
Ortofon MC20 Super MKII + Ortofon T20MKII Step-trafo
Musical Point - Point One Reference
Earthquake SleekWave CP8 subwoofer
Brugeravatar
haflermicro
 
Indlæg: 285
Tilmeldt: 24 dec 2011
Lokalitet: 5210 Odense NV

Re: NAD 3020 har ikke hul til venstre kanal på phonoindgang

Indlægaf Stukkeloft » fre 8. mar 2024 21:16

Hej igen
Jeg har prøvet følgende:
Sætte kassettebåndoptager til tape-indgang og det virker både optage og afspille.
Sætte tuner til tuner-indgangen og det virker også.
Sætte spolebåndoptager til aux og det virker også.
Så satte jeg pladespilleren på aux-indgangen gennem en RIAA-forstærker, det virker også i begge kanaler.
Pladespiller på phono-indgang og bytte om på højre og venstre,og her er kun lyd i en side.
Jeg skal så lige have fat i noget kontaktspray, er der noget der kan foretrækkes af specielle mærker fremfor andet?
Og så i øvrigt tak for hurtige svar.
Mange hilsener, Stig!
Stukkeloft
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 06 mar 2024
Lokalitet: Midtfyn

Re: NAD 3020 har ikke hul til venstre kanal på phonoindgang

Indlægaf cdp » lør 9. mar 2024 17:35

...Så satte jeg pladespilleren på aux-indgangen gennem en RIAA-forstærker, det virker også i begge kanaler.
Pladespiller på phono-indgang og bytte om på højre og venstre,og her er kun lyd i en side.

Så er der kun Kenneths 1. valg tilbage - en evt. kraftig overstyring af PU-indgang kan godt aflive noget, men ellers transistor/lyt/kold lodning er et par bud. Er den fuldstændig tavs?
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: NAD 3020 har ikke hul til venstre kanal på phonoindgang

Indlægaf MAJ » lør 9. mar 2024 18:13

cdp skrev:
...Så satte jeg pladespilleren på aux-indgangen gennem en RIAA-forstærker, det virker også i begge kanaler.
Pladespiller på phono-indgang og bytte om på højre og venstre,og her er kun lyd i en side.

Så er der kun Kenneths 1. valg tilbage - en evt. kraftig overstyring af PU-indgang kan godt aflive noget, men ellers transistor/lyt/kold lodning er et par bud. Er den fuldstændig tavs?


Jeg er ikke nødvendigvis enig… Jeg har oplevet flere gange, at tape-knappen kan volde problemer i netop ovenstående.
KenRas har naturligvis den nødvendige specialviden og det bøjer jeg mig i støvet for.
Vh Poul

les realisations de
L’AUDIOPHILE
MAJ
Tidligere P. M. Hedegaard
 
Indlæg: 255
Tilmeldt: 06 nov 2015
Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Hassing

Re: NAD 3020 har ikke hul til venstre kanal på phonoindgang

Indlægaf Fredmarantz » lør 9. mar 2024 18:18

Det er rigtigt, at "Tape-monitor" - knappen ofte er synder, når der forsvinder en kanal, idet alt signal går derigennem. Problemet i dette tilfælde er bare, at det kun er i Phono-kredsen, at problemet opstår. Dette bør frikende Tapemonitor.
Hvis det var tape-monitorknappen den var gal med, ville den ene kanal være væk i alle indgange.

som jeg lige læser det, så er begge Kenneths 2 forslag til fejlen relevante stadigvæk.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: NAD 3020 har ikke hul til venstre kanal på phonoindgang

Indlægaf MAJ » lør 9. mar 2024 18:29

Fredmarantz skrev:Det er rigtigt, at "Tape-monitor" - knappen ofte er synder, når der forsvinder en kanal, idet alt signal går derigennem. Problemet her er bare, at det kun er i Phono-kredsen, at problemet opstår. Dette bør frikende Tapemonitor.
Hvis det var tape-monitorknappen den var gal med, ville den ene kanal være væk i alle indgange.

som jeg lige læser det, så er begge Kenneths 2 forslag til fejlen relevante stadigvæk.

Vh
Freddy


Igen er jeg altså ikke helt enig… Jeg har slet ikke, hverken din eller andres, tekniske indsigt, men jeg har stadig oplevet, at tape-delen “fucker” med phono-delen og ikke nødvendigvis andre dele.
Vh Poul

les realisations de
L’AUDIOPHILE
MAJ
Tidligere P. M. Hedegaard
 
Indlæg: 255
Tilmeldt: 06 nov 2015
Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Hassing

Re: NAD 3020 har ikke hul til venstre kanal på phonoindgang

Indlægaf KenRas » lør 9. mar 2024 20:00

Jeg har lige kigget på diagrammet…

NAD 3020 har ikke en traditionel Tape Monitor switch, men derimod en Tape vælger på lige fod med Tuner, Phono og Aux. En fejl i Tape switch vil også påvirke de andre indgange, så fejlen ligger ikke der.

For mig at se ligger fejlen i RIAA forstærker.
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1222
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: NAD 3020 har ikke hul til venstre kanal på phonoindgang

Indlægaf Stukkeloft » lør 9. mar 2024 20:27

Kanalen er helt tavs med en pladespiller sat til, og jeg har prøvet flere forskellige. Jeg er noget i tvivl om det bliver for dyrt at reparere i forhold til at købe en anden brugt.
Stukkeloft
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 06 mar 2024
Lokalitet: Midtfyn

Re: NAD 3020 har ikke hul til venstre kanal på phonoindgang

Indlægaf cdp » lør 9. mar 2024 21:14

Jeg er noget i tvivl om det bliver for dyrt at reparere i forhold til at købe en anden brugt.

Det afhænger lidt af, hvordan de enkelte trin er placeret/opbygget - jeg formoder riaa-trinet har en forstærkning op til linie niveau og samtidig korrektion ift. pu. output - er dette usandt, modtager jeg gerne irettesættelse.. ;)
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: NAD 3020 har ikke hul til venstre kanal på phonoindgang

Indlægaf spuncut » søn 10. mar 2024 09:19

Carstens formodning er korrekt, så fejlfinding og reparation burde ikke være det helt vilde, idet jeg selvfølgelig ikke lægger hovedet på blokken i den anledning. Men hvis du ellers er glad for din 3020 så tag dog at få den opdateret med nye lytter, nye støjsvage transer i RIAA, højtalerrelæ samt justering og rensning af kontakter og potmetre. Alternativt kan du gå på dba eller ebay og anskaffe noget der måske er i bedre stand, dog med den risiko at du ender op med noget der er i lige så ringe stand som det du har eller evt. dårligere. Du får lavet meget for en tusse på sådan lille forstærker. Desuden er forstærkeren jo ikke større end at den den smides i en kasse og sendes til en af de dygtige reparatører der frekventerer nærværende forum.
FWIW og MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: NAD 3020 har ikke hul til venstre kanal på phonoindgang

Indlægaf KenRas » søn 10. mar 2024 10:24

Stukkeloft skrev:Kanalen er helt tavs med en pladespiller sat til, og jeg har prøvet flere forskellige. Jeg er noget i tvivl om det bliver for dyrt at reparere i forhold til at købe en anden brugt.

Jeg har sendt dig en PB.
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1222
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup


Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 177 gæster