Ornlig syg Marantz forstærker - nu helt død?

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Ornlig syg Marantz forstærker - nu helt død?

Indlægaf pqrannes » søn 6. maj 2012 20:44

Den fine Marantz 1070, jeg fandt her i ugen og som er udset til at skulle forsøde min datters (musik-)liv, har været tilsluttet og er afprøvet. Konklusionen er, at den ikke er ornlig rask, men er den mon ornlig syg?

Den forvrænger i den ene kanal (det var vist venstre). Klassisk, ret hørbar forvrængning, hvor toppen vist endda mangler. Jeg skaffede mig servicemanualen og har målt på både idling current og DC-offset og de første er 11-15 mV, mens de andre er ca. 20 mV. Værdier, der kan justeres, men vel ikke noget der skulle kunne forklare forvrængningen.

Jeg har må indrømme at jeg ikke har renset kontakt mm., men det virker ikke som om det er der den gal.

Jeg har endnu ikke via main-in prøvet om problemet sidder i effektdelen, men mon ikke?

Hvad er en dom? En død transistor? Er det noget en lægmand som undertegnede selv kan tjekke?

PQR

PS forstærkeren er i øvrigt næsten "near mint" flot, så den skal da op og spille.
Senest rettet af pqrannes ons 29. jul 2020 11:16, rettet i alt 2 gange.
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2910
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Ornlig syg Marantz forstærker?

Indlægaf r-l-b » søn 6. maj 2012 21:07

nedsænk den i wd40 i 24 timer ved stuetemperatur - det er lægmandskuren
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 EAR 549 Tannoy DC 12" i duelundhorn Lockwood Major m. 15" Tannoy Monitor Gold Rogers L3s/5a Lenco L70 Denon 102 Leak Varislope III Leak TL 25 Plus - Revox - Sony PS-X50
Brugeravatar
r-l-b
 
Indlæg: 1376
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Humlebæk

Re: Ornlig syg Marantz forstærker?

Indlægaf pqrannes » søn 6. maj 2012 21:16

r-l-b skrev:nedsænk den i wd40 i 24 timer ved stuetemperatur - det er lægmandskuren


Hmm, så meget WD40 har jeg vist ikke. Men jeg har ca. 40 liter diesel/benzin (1:2) fra den gang jeg hældte benzin på min 300D Mercer og bankede 40 km. af sted på motorvejen. Der sket dog ikke andet, end jeg måtte med autohjælpen hjem og så rense hele system ud, skifte et par filtre og fylde frisk diesel på. Den halvgamle dieselvogn kørte faktisk ret godt efter denne rensning.

Kan denne blanding mon bruges her?

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2910
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Ornlig syg Marantz forstærker?

Indlægaf Tube mania » søn 6. maj 2012 22:45

Hvis du giver den den omtalte kur...så sørg for god udluftning og et skilt med *brug af åben ild forbudt* ellers kunne det hænde det blev en brandgod forstærker. Bortset fra det så er det nødvendigt at fastslå om det er udgangen eller forforstærkeren...som det første.

mvh
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Ornlig syg Marantz forstærker?

Indlægaf pqrannes » søn 6. maj 2012 23:00

Tube mania skrev:Hvis du giver den den omtalte kur...så sørg for god udluftning og et skilt med *brug af åben ild forbudt* ellers kunne det hænde det blev en brandgod forstærker. Bortset fra det så er det nødvendigt at fastslå om det er udgangen eller forforstærkeren...som det første.

mvh


Ok, sådan må det være. Tak.

Da forforstærkerdelen og effektforstærkerdelen må være internt forbundet i 1070eren (der er ingen ydre forbindingsbøjler), går det vist ikke an bare at forbinde pre-out og main-in på kryds; jeg må ha' fat i en separat for- eller effektforstærker(-del).

Det skulle nok være til at finde her.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2910
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Ornlig syg Marantz forstærker?

Indlægaf Edge » søn 6. maj 2012 23:19

Du kan osse bare sælge/bytte med mig, så kan datteren få en fin -nikko 7075 Receiver at spille på. ;)
Remember, Tuesday is Soylent Green Day.
Edge
 
Indlæg: 902
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Ornlig syg Marantz forstærker?

Indlægaf Fredmarantz » man 7. maj 2012 00:32

Alle 1070'ere KAN skilles ad (for/slut) på bagsiden ...... Kig på øverste højre side af bagpanelet. (Pre-out / main in). (1070 (N)) #200XXX

Den SKAL mangle bøjler idet denne adskillelsesfunktion kun virker, når der er sat noget i - når der ikke er sat noget i, spiller den som den integrerede, som den er. Bøjlerne er undgået på denne model - i modsætning til fx 1060, som SKAL have bøjler for at virke som integreret.

prøv det af..

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Ornlig syg Marantz forstærker?

Indlægaf pqrannes » man 7. maj 2012 07:35

I nat er den "lille" Marantz vist blevet rask. Der er ikke noget som en god nats søvn. I alt fald spiller den nu upåklageligt. Jeg må have fået drejet tilstrækkeligt på knapperne i går til at fjerne det syge. Det er sikkert en fransk vask og strygning der skal til.

Tak, Freddy, for forklaringen på pre-out main-in konstruktionen; der sidder altså en slags kontakt bag stikket? Og altså også en potentiel fejlkilde?

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2910
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Ornlig syg Marantz forstærker?

Indlægaf pqrannes » ons 11. dec 2019 18:49

Update efter 7 1/2 år; den lille Marantz spiller stadig uden problemer hos min datter i København.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2910
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Ornlig syg Marantz forstærker?

Indlægaf Fredmarantz » ons 11. dec 2019 19:45

Dejligt at læse!! :p (jeg tørrer lige en tåre væk fra mit øje)

Min søn betjener sig også en "overtaget indtil videre" Marantz 1150D - som han værner om, nok mest for at kunne blive i arvefølgen :-)

Det er skønt, når de unge mennesker "alligevel" vælger at overtage disse ting på ubestemt tid fra os :thumbsup:

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Ornlig syg Marantz forstærker?

Indlægaf Tonni » ons 11. dec 2019 21:48

I den grad! Min søn har en Yamaha forstærker og valget mellem Sony Marantz og Pioneer CD'ere, plus en Technics SL3, over Dynaco/Scandyna, Mission eller System audio højttalere. Men vælger aligevel ofte at gå i stuen.
Her står min Leak Stereo 20... ;)
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Ornlig syg Marantz forstærker?

Indlægaf KOF » tirs 17. dec 2019 11:26

Tonni skrev:I den grad! Min søn har en Yamaha forstærker og valget mellem Sony Marantz og Pioneer CD'ere, plus en Technics SL3, over Dynaco/Scandyna, Mission eller System audio højttalere. Men vælger aligevel ofte at gå i stuen.
Her står min Leak Stereo 20... ;)


Fedt sønnemand også er blevet bidt af bacillen :-)
KOF
 
Indlæg: 9
Tilmeldt: 05 jan 2011
Geografisk sted: Århus
Lokalitet: Østjylland

Re: Ornlig syg Marantz forstærker?

Indlægaf Tonni » tirs 17. dec 2019 12:47

KOF skrev:
Tonni skrev:I den grad! Min søn har en Yamaha forstærker og valget mellem Sony Marantz og Pioneer CD'ere, plus en Technics SL3, over Dynaco/Scandyna, Mission eller System audio højttalere. Men vælger aligevel ofte at gå i stuen.
Her står min Leak Stereo 20... ;)


Fedt sønnemand også er blevet bidt af bacillen :-)

Bidt af musikken ja. Bacillen er han jo bare vokset op i konsekvenserne af. Så der er han temmelig ligeglad. Men vore "bytten inspiration" timer nyder jeg i fuld drag. Og (gyys) Tidal giver basis for mange af dem, når plade/CD samlingen ikke rækker... :Skor:
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Ornlig syg Marantz forstærker?

Indlægaf cdp » tirs 17. dec 2019 20:10

Jeg har ved flere lejligheder forsøgt at indoktrinere min niece til noget lignende, men hver gang tager hun sin B&o ( burgerbolle ) frem af tasken, og bedyrer den lyder meget bedre.. :lol: - ak ja, kan kun konkludere nogle mennesler er uden for pædagogisk/vintage rækkevidde. ;)
- nedsænk den i wd40 i 24 timer ved stuetemperatur - det er lægmandskuren -

Hvem har erfaring med dette..
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Ornlig syg Marantz forstærker?

Indlægaf deuce232 » tirs 17. dec 2019 20:27

Jeg har smurt min pladespiller med WD40, men dog ikke nedsænket den i det, men tjae jeg har også en hat. :-)
Brugeravatar
deuce232
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 229
Tilmeldt: 29 maj 2014
Lokalitet: Sønderborg

Næste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 150 gæster