Voodoo/mystik omkring hovedtelefoner

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Voodoo/mystik omkring hovedtelefoner

Indlægaf haflermicro » tirs 8. maj 2012 19:56

Hej!

Nu tror jeg efterhånden ikke mine egne ører.

Min 23 år gamle Hafler DH-100 forforstærker har ikke hovedtelefontilslutning, hvorfor mine AKG K601 kører via en Argon HA1 hovedtelefonforstærker tilsluttet en LINE-OUT (REC-OUT) fra forforstærkeren.

Når jeg spiller vinylplader - eksempelvis skæringen Little Wing fra Stings LP Nothing like the sun, så kan jeg skrue op til et endog heftigt lydtryk og bibeholde smuk, klar uforvrænget lyd over hovedtelefonerne.
Osse voldsomt dynamiske numre som Industrial Disease eller Money For Nothing med Dire Straits, lyder bare fabelagtigt ved alle lydstyrker....osse når det er tordnende højt i bøfferne
Skifter jeg nu til CD og afspiller lignende musik, så kan hovedtelefonerne/anlægget slet ikke på samme måde håndtere dette...da klipper lyden og bassen mudrer...og ja det lyder kort sagt ad h. til ..osse ved lavere lydstyrke end ved analogt.

Hvad kan der være galt...er det dynamiske område et emne som spiller ind her...er det det dynamiske output fra
CD contra RIAA som giver problemet?
Smider jeg CD'en over i DVD'en og vælger indgangen på forforstærkeren for denne...ja så flytter troligt nissen med!

Det er vel ikke sådan at min Hafler DH-100 på sine gamle dage er blevet full grown vintage og selvbestaltet
kun vil afspille vinyl...og boykotter alt digitalt? :Skor:

Når jeg leder lyden ud i højttalerne i stuen er der ingen problemer...hverken via Pladespiller eller CD.

Er der nogen her i forum som kan kaste lys over land....jeg forstår ikke det her!
Mvh Jesper

Hafler DH100 Preamp 1985
Hafler DH500 Power amp 1986
Micro Seiki DQX500 1982 m. Rega RB300
Ortofon MC20 Super MKII + Ortofon T20MKII Step-trafo
Musical Point - Point One Reference
Earthquake SleekWave CP8 subwoofer
Brugeravatar
haflermicro
 
Indlæg: 286
Tilmeldt: 24 dec 2011
Lokalitet: 5210 Odense NV

Re: Voodoo/mystik omkring hovedtelefoner

Indlægaf mcs_5 » tirs 8. maj 2012 20:05

En mulighed er at bufferen på tape out ikke kan klare de ca. 2V som CD-spilleren leverer. Prøv at skrue ned på CD-spilleren, hvis du har den mulighed. Hvis det hjælper, skal du have signalet dæmpet på den indgang du bruger til CD.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Voodoo/mystik omkring hovedtelefoner

Indlægaf haflermicro » tirs 8. maj 2012 20:18

Mange tak for dit svar Mikkel....jeg glemte at nævne at hvis jeg forsøgsvis anvender forforstærkerens PRE-OUT - altså LINE-udgangen til effektforstærkeren, så er problemstillingen den samme...og den udgang skal vel kunne håndtere alle signalstyrker...og som sagt er der jo ingen problemer over højttalerne som jo får sit signal fra effektforstærkeren ad den vej.
Og jeg kan vel udelukke at det er den gamle pre-amp som har svagheder, når den lyder godt på alle andre måder?
Mvh Jesper

Hafler DH100 Preamp 1985
Hafler DH500 Power amp 1986
Micro Seiki DQX500 1982 m. Rega RB300
Ortofon MC20 Super MKII + Ortofon T20MKII Step-trafo
Musical Point - Point One Reference
Earthquake SleekWave CP8 subwoofer
Brugeravatar
haflermicro
 
Indlæg: 286
Tilmeldt: 24 dec 2011
Lokalitet: 5210 Odense NV

Re: Voodoo/mystik omkring hovedtelefoner

Indlægaf his067 » tirs 8. maj 2012 21:27

Nej, Mikkels pointe gælder stadig: det er indgangen FØR line out som bliver overstyret. Et 10 dB eller 20 dB dæmpeled vil næsten helt sikkert påvirke lyden
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3830
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Voodoo/mystik omkring hovedtelefoner

Indlægaf haflermicro » tirs 8. maj 2012 21:46

Tak for de gode input...lyder som om jeg skal prøve at etablere noget der dæmper.
Kan i foreslå en løsning?
Jeg forestiller mig en lille boks med dæmpemodstand som mellemled i phonokablerne mellem CD og
forforstærker - og tilsvarende for DVD/hardisk.
Kan man købe noget færdigt...eller skal man have bygget noget...har i forslag til konfiguration?

Mange tak for hjælpen! :thumbsup:
Mvh Jesper

Hafler DH100 Preamp 1985
Hafler DH500 Power amp 1986
Micro Seiki DQX500 1982 m. Rega RB300
Ortofon MC20 Super MKII + Ortofon T20MKII Step-trafo
Musical Point - Point One Reference
Earthquake SleekWave CP8 subwoofer
Brugeravatar
haflermicro
 
Indlæg: 286
Tilmeldt: 24 dec 2011
Lokalitet: 5210 Odense NV

Re: Voodoo/mystik omkring hovedtelefoner

Indlægaf haflermicro » tirs 8. maj 2012 21:49

Nå, jeg fandt lige noget her...det må da kunne anvendes:
http://www.disconetto.dk/shop/img-stage ... 4659p.html
Mvh Jesper

Hafler DH100 Preamp 1985
Hafler DH500 Power amp 1986
Micro Seiki DQX500 1982 m. Rega RB300
Ortofon MC20 Super MKII + Ortofon T20MKII Step-trafo
Musical Point - Point One Reference
Earthquake SleekWave CP8 subwoofer
Brugeravatar
haflermicro
 
Indlæg: 286
Tilmeldt: 24 dec 2011
Lokalitet: 5210 Odense NV

Re: Voodoo/mystik omkring hovedtelefoner

Indlægaf mcs_5 » tirs 8. maj 2012 22:03

haflermicro skrev:Nå, jeg fandt lige noget her...det må da kunne anvendes:
http://www.disconetto.dk/shop/img-stage ... 4659p.html

Ja. Men det er en ågerpris efter min mening, og det ville være meget bedre at indbygge modstande i kablet eller forforstærkeren.

Har du prøvet med den variable udgang på CD-spilleren først, bare for at se om det løser problemet?

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Voodoo/mystik omkring hovedtelefoner

Indlægaf haflermicro » tirs 8. maj 2012 22:16

Hej Mikkel!
Jeg har desværre ikke nogen variabel udgang på min CD afspiller...så skal det da være fordi der sidder noget inde under svøbet....jeg tvivler!
For sådan en "ikke elektronik-mand" som mig er de færdige stik jo fristende...osse fordi de har 3 forskellige dæmpetrin...og at lodde i forstærkeren skulle under alle omstændigheder kun gøres, hvis der er fundet vished for at dæmpning er løsningen...og hvor mange DB der i så fald skulle dæmpes med.
Mener du at de færdige stik giver forringet lyd i forhold til de andre løsninger?
Mvh Jesper

Hafler DH100 Preamp 1985
Hafler DH500 Power amp 1986
Micro Seiki DQX500 1982 m. Rega RB300
Ortofon MC20 Super MKII + Ortofon T20MKII Step-trafo
Musical Point - Point One Reference
Earthquake SleekWave CP8 subwoofer
Brugeravatar
haflermicro
 
Indlæg: 286
Tilmeldt: 24 dec 2011
Lokalitet: 5210 Odense NV

Re: Voodoo/mystik omkring hovedtelefoner

Indlægaf mcs_5 » tirs 8. maj 2012 22:23

Kan du ikke prøve med en anden CD-spiller, DVD-spiller eller lign.? De fleste har vel en variabel udgang, og de giver normalt ca. 2V ud alle sammen. En ældre forforstærker er beregnet til 100-500mV.

Jeg mener færdige stik af potentielt tvivlsom kvalitet kan forring lyden. At der sidder en lille omskifter i, gør det meget værre...

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Voodoo/mystik omkring hovedtelefoner

Indlægaf haflermicro » tirs 8. maj 2012 22:38

Hmmm....korrekt...min nuværende Tangent CD går ud med 2V...og så har jeg faktisk en Marantz CD-63 MKII på loftet, men da har jeg lige konstateret på nettet, at den osse går ud med 2 volt...og den er heller ikke justerbar!
Mikkel...Kan jeg lokke dig til at fremvise en konfiguration for at lave en dæmpning i kablerne?
Mvh Jesper

Hafler DH100 Preamp 1985
Hafler DH500 Power amp 1986
Micro Seiki DQX500 1982 m. Rega RB300
Ortofon MC20 Super MKII + Ortofon T20MKII Step-trafo
Musical Point - Point One Reference
Earthquake SleekWave CP8 subwoofer
Brugeravatar
haflermicro
 
Indlæg: 286
Tilmeldt: 24 dec 2011
Lokalitet: 5210 Odense NV

Re: Voodoo/mystik omkring hovedtelefoner

Indlægaf mcs_5 » tirs 8. maj 2012 22:55

Men det er tilsyneladende ikke din Hafler der giver problemet. Jeg fandt et diagram på hafler.com. Record-udgangen er passiv, og linietrinnet har volumekontrollen i indgangen. Hvad sker der hvis du bruger line out, og skruer godt ned på Hafler-volumekontrollen?

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Voodoo/mystik omkring hovedtelefoner

Indlægaf Tonni » ons 9. maj 2012 06:46

haflermicro skrev:Hmmm....korrekt...min nuværende Tangent CD går ud med 2V...og så har jeg faktisk en Marantz CD-63 MKII på loftet, men da har jeg lige konstateret på nettet, at den osse går ud med 2 volt...og den er heller ikke justerbar!
Mikkel...Kan jeg lokke dig til at fremvise en konfiguration for at lave en dæmpning i kablerne?

Har cd63eren ikke både en fast og en variabel udgang?
Mener den kan...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4811
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Voodoo/mystik omkring hovedtelefoner

Indlægaf haflermicro » ons 9. maj 2012 08:19

Mikkel....hvis jeg holder volumenkontrollen nogenlunde i bund, jamen så kan mine gamle ører fornemme
at det lyder bedre...men ved lavere styrke er det jo osse noget sværere at høre om lyden faktisk er overstyret...men så er der ikke power nok i HA1'eren til at løfte lydtrykket til ok niveau.
Hvis jeg afstemmer volumenkontrollen så LINE-OUT afgiver samme effekt som effekten ud af REC-OUT..så
er overstyringen identisk.
Jeg ledte osse desperat efter en værdi i Hafler-diagrammet uden at komme frem til tal som lignede 100-500mV.
Lige nu ærgrer jeg mig bare, for troede lige de vise sten var fundet med "dæmpe" løsningen.

Det er vel ikke så latterligt at min gamle Hafler har problemer med dynamikområdet for line-signal - altså en defekt
i Line-delen mens RIAA lyder pefekt?
Og hvorfor lyder CD/DVD så iøvrigt perfekt over højttalerne?
Hvis det er HA1'eren som ikke kan håndtere signalet, bliver det endnu mere gakgak, for det er jo moderne teknologi skabt til at håndtere moderne teknologi.

Må jeg godt være forvirret.....eller skal jeg bare have et nyt sæt ører ?
Mvh Jesper

Hafler DH100 Preamp 1985
Hafler DH500 Power amp 1986
Micro Seiki DQX500 1982 m. Rega RB300
Ortofon MC20 Super MKII + Ortofon T20MKII Step-trafo
Musical Point - Point One Reference
Earthquake SleekWave CP8 subwoofer
Brugeravatar
haflermicro
 
Indlæg: 286
Tilmeldt: 24 dec 2011
Lokalitet: 5210 Odense NV

Re: Voodoo/mystik omkring hovedtelefoner

Indlægaf kbekke » ons 9. maj 2012 09:00

2 spørgsmål:

1. Argon'en har justerbar gain. Har du prøvet at fifle med det og gør det nogen forskel? Altså f.eks. "low" når du lytter til CD og "high" når du lytter til LP?

2. Hvad er resultatet, hvis du kører CD direkte til Argon'en, altså udenom Hafler'en?

"Dæmpe-RCA-stik" (in-line attenuators på -10 db) fra Rothwell kan fåes hos simplehifi.dk. Jeg kender ikke produktet eller firmaet, men det lyder umiddelbart mere tillidsvækkende end noget fra "Disco-netto" eller hvad det nu hed :roll:

-Held og lykke med det.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Voodoo/mystik omkring hovedtelefoner

Indlægaf haflermicro » ons 9. maj 2012 10:03

Nåh ja super Kbekke :ide: ...det kan jeg jo lige prøve...CD output-signal 2 volt og så forstærket op......så får jeg jo se om det alene er HA1'eren som ikke kan håndtere signalet...det vil jeg lige prøve i aften!

High/Low gain har desværre ikke indflydelse...kun på lydstyrken!

Og tak for info om dæmpeled :thumbsup:
Mvh Jesper

Hafler DH100 Preamp 1985
Hafler DH500 Power amp 1986
Micro Seiki DQX500 1982 m. Rega RB300
Ortofon MC20 Super MKII + Ortofon T20MKII Step-trafo
Musical Point - Point One Reference
Earthquake SleekWave CP8 subwoofer
Brugeravatar
haflermicro
 
Indlæg: 286
Tilmeldt: 24 dec 2011
Lokalitet: 5210 Odense NV

Næste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 11 gæster