Marantz 2385

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Marantz 2385

Indlægaf kbekke » søn 11. nov 2012 21:40

OK, jeg håber, at I følger med derude - for det her er JERES skyld!

Billede

Jeg har ved den søde grød INGEN som helst interesse i hverken Marantz specifikt, solid state generelt eller for den sags skyld sjældne og eftertragtede vintage monster receivere på 185 wpc. Men den stod jo i min baghave og nr. 1 i køen hoppede fra. Så om ikke andet var jeg vel moralskt forpligtet.

Billede

Jeg har ingen anelse om hvad jeg skal stille op med det her bæst. Men jeg ved, at det langt overstiger mine evner og så er der ovenikøbet en mere på vej også - "til reservedele" - og det kan der muligvis godt blive brug for...

Billede

Men en 2385'er er det altså og ja, det er den, der momentant skabte frenzy også her på forum. Den stakkels ejer er blevet kimet ned hele dagen, så I kan godt stoppe nu.

Billede

Den er... skal vi kalde det "modificeret". Har vist været anvendt som effekttrin i et diskotekssetup (!) i det vejlensiske natteliv og der var da stadig lys i et par af pærerne, da jeg hentede den. Menøeh han havde ingen højtalerkabler med xlr-stik. Så funktionstesten tager vi en anden dag. En HELT anden dag.

Billede

I mellemtiden vil jeg så glæde mig over de ekstra gummifødder og håndtagene, der gjorde transporten op på tredje sal mulig:

Billede

Og så den lp med Walkers, som jeg fik med u/b :Skor: Det ka' jeg da lige finde ud af.

Jeg håber VIRKELIG, at der er nogle af jer Marantz-freaks her på forum, der er friske på et vinterprojekt. For det her, det klarer jeg aldrig alene ;)

Are you with me, guys?
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Marantz 2385

Indlægaf Tonni » søn 11. nov 2012 21:57

Hu JAAAH

Og et kæmpe tillykke! :OLO:
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Marantz 2385

Indlægaf P. M. Hedegaard » søn 11. nov 2012 22:01

Tillykke med den....

Vi lægger bare armen "på køl".....
P. M. Hedegaard
 

Re: Marantz 2385

Indlægaf Fredmarantz » søn 11. nov 2012 22:36

Tillykke tilykke! :cool1: :cool1:

Pyh - godt den kom i "hus" - after all :-)

Først pointe er, at man ALDRIG på en Marantz af den kaliber skal bruge disse håndtag til at bære den med - hverken helt eller delvist. Det er frontpladen ikke dimensioneret til overhovedet. (Væk m. gummifødderne)

Jeg stiller mig i det omfang ,det kunne være nødvendigt - gerne til rådighed for hjælp til at få den back on track. Jeg kan da noget og har adgang til info og endda en 2385 (dog ikke min), som der evt. kan kontrolmåles på osv....
Samt alm. viden om Marantz måde at være sat sammen på - og hvad der på sådan en model ofte er kilde til probs osv.. Tube Mania ligeså har jo en lignende model - blot med Scop og tunnelkøling, som jeg ved, han har istandsat med et godt resultat. Jeg tror på, at det nok skal lykkes, men det vil koste en del (en hel del) knofedt, med især den totale rengøring - det ser godtnok noget sørgeligt ud, men det KAn lade sig gøre.

Jeg tror, at den kan blive pæn og komme til at fungere efter hensigten, men der er selvfølgelig nogle huller i fronten til disse håndtag, som skæmmer fronten.
og.....du kan jo starte med at håbe på - og være glad for, hvis lamperne er brændt ud relativt tildligt i dens karriere og ikke erstattet af nye med for megen varmeafgivelse (300mA) - da der så er håb om, at lampehusene ikke er deformerede af varmeafgivelsen fra pærerne.

Det er jo én af "de store" fra silverserien 1978/79- og er ret eftertragtet (hvis den er fin fin)

Vh
Freddy
Senest rettet af Fredmarantz man 12. nov 2012 00:12, rettet i alt 3 gange.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Marantz 2385

Indlægaf Tonni » søn 11. nov 2012 22:54

Er noget spændt på hvad det er for en "reserve" du venter på! - Det kan jo være de to kan komme til at give een super 2385 tilsammen!?
Og ellers har Freddy sagt det meste!
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Marantz 2385

Indlægaf Edge » søn 11. nov 2012 23:09

Tllykke med monsteret! Det kan da kun blive et eventyr der ender lykkeligt.
Remember, Tuesday is Soylent Green Day.
Edge
 
Indlæg: 902
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Marantz 2385

Indlægaf Tube mania » søn 11. nov 2012 23:25

Ja...jeg siger osse tillykke...det var lige sådan en jeg manglede, men pyt...jeg klarer mig nok :ER:
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Marantz 2385

Indlægaf Max » søn 11. nov 2012 23:48

Mangler er sådan et "stort" ord ikke :)
Mvh Max
Brugeravatar
Max
 
Indlæg: 593
Tilmeldt: 16 okt 2012
Lokalitet: 8700 Horsens

Re: Marantz 2385

Indlægaf Tube mania » søn 11. nov 2012 23:59

Joo...det var det nok :-)
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Marantz 2385

Indlægaf csso » man 12. nov 2012 00:04

Tillykke med den!

Kan forstå at jeg stod lige bag dig i køen :D

Jeg mangler den ikke, ville blot ligesom dig, give den nyt liv.

Glæder mig til st følge historien :thumbsup:
Bedste rockarkæologiske hilsner

“One time we saw some hookers but when we got closer we realized it was Motley Crue.”
Brugeravatar
csso
 
Indlæg: 412
Tilmeldt: 29 maj 2011
Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: Aabybro

Re: Marantz 2385

Indlægaf kbekke » man 12. nov 2012 22:39

Ja, nu er det ihvertfald fastslået:

Vil man gerne have opmærksomhed, men har ikke mulighed for at komme til at danse eller lave mad i den bedste sendetid, så skal man bare anskaffe sig sådan en ka'l :D

Jeg takker for tilkendegivelserne og prøver imens at begribe rækkevidden af, hvad jeg har gjort. Sælger har iøvrigt bekræftet, at "reservedelsmaskinen" skulle kunne afhentes indenfor de nærmeste dage. Det bliver spændende at se, hvilken stand, DEN mon så er i :QQS:

Jeg opdaterer selvfølgelig tråden så snart det er muligt.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Marantz 2385

Indlægaf Fredmarantz » tirs 13. nov 2012 01:17

Det er altså fedt, at du fik fat i dem ......ikke mindst, at der er en ekstra maskine. Nu må vi se, hvad stand den er i , lige netop - og så tage den derfra. Et godt råd er at gå systematisk til værks :p

Jeg kender alt for godt den tilstand "hvad har jeg rodet mig ud i" - det er sket flere gange - og jeg lærer det aldrig, og også denne gang mht. til disse 2385'ere, har jeg skullet holde mig skindet og undlade at stille op i køen. Jeg har allerede forbrudt mig mod dette for noget tid siden og indladt mig på nogle prima-restaureringsobjekter (2 x Marantz 500 (som jeg 100% overlader til superkyndig) - samt en længere række af de gamle receivere fra samme mærke) - og det går altså bare ikke at købe mere ind. Det er IKKE prisen, men tiden og pladsen.

men fedt, at de to 2385'ere ser ud til at være blevet "reddet". Det har jeg det bare godt med :cool1:

Jeg venter spændt på "ekstramaskinen" :D

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Marantz 2385

Indlægaf kbekke » fre 16. nov 2012 18:17

Og nu er der så to:

Billede

Altså i alt 54 kg monster-Marantz in serious need of TLC :shock: Så statistisk set kan man sige, at problemet (hvad SKAL jeg dog med det her?) lige er blevet dobbelt så stort (og tungt).

:Thumpsup:

Den gode nyhed er, at "reservedelsmaskinen" umiddelbart ikke blevet mishandlet helt i samme grad som nr. 1.

F.eks. er fronten intakt. Knappen til balanceknappen har overlevet og ferrit-antennen sidder stadig bagpå og indvendigt er den også renere. Men om den virker rent elektrisk, har jeg ingen anelse om og jeg har ikke tænkt mig at sætte strøm til nogen af dem for at finde ud af det lige foreløbig...
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Marantz 2385

Indlægaf Boptilyoudrop » fre 16. nov 2012 20:41

Heavyyyy :lol: Det ligner fast arbejde - i et pænt stykke tid, som at finde en gammel rusten Amazone, pille den helt skilt ad og forhåbentligt ende op med et velsmurt funklende B20 monster. Jeg gad nu godt opleve sådan én receiver i fuld funktion en gang. Der er da sikkert nogen af vores forumvenner der gerne går i clinch med monstrene, hvis du vil undgå en rygskade?
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Marantz 2385

Indlægaf Tonni » fre 16. nov 2012 20:48

Ser, for mig, ud som om det lige blev "donoren" der var den mest bevaringsværdige! :OLO:

Men der bliver godt nok, tale om fast arbejde, vinteren over... :QQS:

Endnu en gang et kæmpe tillykke med det fantastiske held med det køb!!!

Med venlig hilsen
Tonni
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Næste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 166 gæster