Ikke nok kræfter i min Marantz 2252?

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Re: Ikke nok kræfter i min Marantz 2252?

Indlægaf Ellum » ons 16. jan 2013 23:51

Yes, så ved jeg hvad jeg skal i weekenden. :)

Dog ryger "garantien" hvis jeg åbner den, men måske sælger er villig til at ændre lidt på det.
Ellum
 
Indlæg: 36
Tilmeldt: 05 jan 2013
Lokalitet: København S

Re: Ikke nok kræfter i min Marantz 2252?

Indlægaf Fredmarantz » ons 16. jan 2013 23:54

Det med en anden lydkilde (fx CD (du må kunne låne én)) - behøver du ikke at åbne den for. Men "jo" hvis du skal i gang med kontakterne, så skal du åbne dyret. Vi kan forsyne dig med et link, som grundigt beskriver, hvordan du skal gøre dette.

Du bør holde dig til de gode råd her på siden :thumbsup: ..Vi er jo stort set alle daglige livreddere på det gamle lort. :lol:

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Ikke nok kræfter i min Marantz 2252?

Indlægaf caspar » tors 17. jan 2013 01:37

hej vil for første gang lige blande mig :-) kære M jeg har tilbudt dig at få den lavet og det står jeg ved som jeg skrev er det højst tænkeligt en lyt der var gået ,det er klart at man får ikke hovedrep på en garanti sag men lavet fejlen og jeg skrev at det var en go ide at skifte alle lytte da de har mange år på bagen ....selv om de ikke er defekte nu kan de komme senere men jeg gav dig 3 mdr garanti og det står jeg absolut ved ...... bare du ikke selv åbner den

dbh C
caspar
Branchemedlem
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 07 apr 2011

Re: Ikke nok kræfter i min Marantz 2252?

Indlægaf Fredmarantz » tors 17. jan 2013 01:58

Jeg ønsker ikke at blande mig i jeres indbyrdes sag - Den bør måske tages i "privaten"

men vil da gerne spørge dig på det rent tekniske felt , hvad der får dig til at sige, at det "højst tænkeligt er en lyt der er gået" - når du lidt senere i din tekst medgiver, at lytterne ikke nødvendigvis behøver at fejle noget endnu? (med andre ord er der måske en anden fejl i radioen).

At skifte alle lytter er vel også at skyde med spredehagl inden for et typisk reparationstema inden for ældre grej - nemlig recapping grundet lytternes manglende evne til at overleve mere end 10 - 60 år.?? - og den anbefaling lægger sig efter min mening også i overhalingsbanen for at spille på folks almindelige frygt - den frygt, som ofte for typer som os her på forum til at skifte kondensatorer i ét væk. noget, som ganske rigtigt også ofte er nødvendigt, men der er godtnok blevet skiftet mange tusinde elektrolytkondensatorer - helt uden grund og kun med frygten/skrækscenarierne som argument.

Der er lige så stor -eller større sandsynlighed for at kontakter/omskiftere trænger til at blive renset på den rigtige måde. - hermed vil jeg ikke udelukke, at nogle kondensatorer er ovre sidste salgsdato - men dette behøver slet ikke være hverken hele sandheden eller noget af sandheden om dette omtalte apparats presente tilstand..

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Ikke nok kræfter i min Marantz 2252?

Indlægaf rørglad » tors 17. jan 2013 10:04

For mig mat se, har situationen udviklet sig til en storm i et glas vand. Lad dog sælgeren reparere "fejlen", som han er villig til!
Den nye ejer kan efterfølgende tage stilling til, om han vil give apparatet et "overhaul" - recapping m.v.
rørglad
 
Indlæg: 454
Tilmeldt: 07 feb 2011
Lokalitet: 8800 Viborg

Re: Ikke nok kræfter i min Marantz 2252?

Indlægaf Fredmarantz » tors 17. jan 2013 10:31

Det er jeg for så vidt enig med dig i - :p

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Ikke nok kræfter i min Marantz 2252?

Indlægaf Ellum » søn 3. feb 2013 18:55

Så er Marantzen kommet tilbage fra sælger som ville tage et lyt på den og se om han kunne finde noget. Han kunne ikke finde noget og ville ikke sende den til tekniker uden at vide hvad der skulle ordnes. Han har dog eftersignede lavet en let rensning selvom den ikke havde behov for det, som han sagde.

Den spillede fint den første time, men desværre kom knasen tilbage efter en times spilleri. :(

Jeg har nu prøvet mig lidt frem og fundet ud af, at problemet er i AUX og Tape indgangene, uanset lydkilde og højtalere. Spillede via phono hele dagen i går og hørte ingen problemer overhovedet. Radio er der heller ingen problemer med.

Da det er svært at beskrive fejlen har jeg optaget en kort video som kan ses her:


Det knas man kan høre i videoen er fra højtalerne og lyder af det samme på de to forskellige højtalersæt jeg har (60 w, 8 ohm og 150 w, 4 ohm) Det kan derfor ikke være højtalerne ville jeg mene.

Er der nogen, der har et bud på, hvad der kan være galt?
Ellum
 
Indlæg: 36
Tilmeldt: 05 jan 2013
Lokalitet: København S

Re: Ikke nok kræfter i min Marantz 2252?

Indlægaf MDA » søn 3. feb 2013 19:27

Man kan ikke se din video da den står som privat.
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin
 
Indlæg: 3368
Tilmeldt: 08 apr 2010
Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Re: Ikke nok kræfter i min Marantz 2252?

Indlægaf Ellum » søn 3. feb 2013 19:30

Det var dumt af mig. Det skulle gerne være rettet nu.
Ellum
 
Indlæg: 36
Tilmeldt: 05 jan 2013
Lokalitet: København S

Re: Ikke nok kræfter i min Marantz 2252?

Indlægaf MDA » søn 3. feb 2013 20:15

Hvis du ikke har prøvet det, så byt lige om på dine HT ledninger, kunne være sjovt at se om fejlen flytter over i den anden højttaler.
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin
 
Indlæg: 3368
Tilmeldt: 08 apr 2010
Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Re: Ikke nok kræfter i min Marantz 2252?

Indlægaf Max » søn 3. feb 2013 20:21

Det kan egentlig godt lyde som en dårlig forbindelse, men kan også lyde som et trin der klipper.
Mvh Max
Brugeravatar
Max
 
Indlæg: 593
Tilmeldt: 16 okt 2012
Lokalitet: 8700 Horsens

Re: Ikke nok kræfter i min Marantz 2252?

Indlægaf Fredmarantz » søn 3. feb 2013 20:24

Jeg synes at være så sikker, som man kan blive på afstand kan blive, at der er snavs - oxyderinger i dine tape monitor - AUX - trykknapper elelr rettere i mekanismen lige bag disse (som Tube Mania også var inde på). Bedste metode er at skille dem fudstændigt ad og rense af - og samle og montere dem igen - men det er noget pillearbedje og udføres bedst af en urmager.

Se dette link:

http://audiokarma.org/forums/showthread.php?t=266269

Er du eller en fingernem bekendt i stand til dette- tror jeg, at du er problemet kvit.

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Ikke nok kræfter i min Marantz 2252?

Indlægaf Ellum » søn 3. feb 2013 21:47

Fredmarantz skrev:Jeg synes at være så sikker, som man kan blive på afstand kan blive, at der er snavs - oxyderinger i dine tape monitor - AUX - trykknapper elelr rettere i mekanismen lige bag disse (som Tube Mania også var inde på). Bedste metode er at skille dem fudstændigt ad og rense af - og samle og montere dem igen - men det er noget pillearbedje og udføres bedst af en urmager.

Se dette link:

http://audiokarma.org/forums/showthread.php?t=266269

Er du eller en fingernem bekendt i stand til dette- tror jeg, at du er problemet kvit.

Vh
freddy


Er det korrekt forstået, at det er trykknapperne der skal renses? Hvordan kan det afhjælpe et evt. problem i AUX indgangen? Der findes jo ingen trykknap til det, eller gør der?
Ellum
 
Indlæg: 36
Tilmeldt: 05 jan 2013
Lokalitet: København S

Re: Ikke nok kræfter i min Marantz 2252?

Indlægaf Fredmarantz » søn 3. feb 2013 21:58

Arhh - omskifteen til AUX renses på en anden måde - det er jo en drejeomskifter. Her kan ligge noget snask også. Men trykknpapen Tape monitor har med god grund skyld for at være synder til mange problemer i alle mulige sammenhænge. Den bør ordnes som vist i linket, hvis du skal have fred i en årrække frem.

Jeg synes, at du skal prøve den først - med fingersnilde elller en bekendt, som er fingersnild. Gør det i en spand, hvis du taber en vigtig fjeder på mindre en 1-2mm længde - er den omskifter fortabt -

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Ikke nok kræfter i min Marantz 2252?

Indlægaf Tonni » søn 3. feb 2013 22:01

Tror ikke det kan være tape monitor når der ikke er noget i forbindelse med phono...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

ForegåendeNæste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 166 gæster